Najkrajšie plechové hračky boli kedysi na Horehroní

Máte aj vy na poličke plechové autíčka a autobusy zo závodu Pohorelá?

Všetky malé plechové autíčka sme kedysi volali „angličáky“. Tento kovový poklad bol základom kobercových pretekov, počas ktorých sa detská izba premenila na závodný okruh. Vonku na pieskovisku sa usporadúvali demolačné derby a na školských laviciach napínavá rallye cez pravítka a učebnice.

Medzi miniatúrne „mečboxy“ sa občas zatúlalo aj väčšie americké kombi s nápisom HLIADKA VB. Pred ním sme mali veľký rešpekt. Nikto z nás vtedy nevedel, že ide o výrobok z Pohorelej, kedysi najväčšieho výrobcu mechanických hračiek na Slovensku.

Zo závodov v Pohorelej štartovali najkrajšie plechové autíčka

História dnes už neexistujúceho podniku z Pohorelej siaha až do 18. storočia, keď rodina Koháriovcov založila železiarne na Horehroní. V roku 1826 získala nad nimi vplyv nemecká šľachtická rodina Coburgovcov. Počas veľkej priemyselnej a hospodárskej krízy v rokoch 1929 až 1933 bola výroba v Pohorelej zastavená.

Po znárodnení v roku 1948 prešiel závod pod správu podniku Slovenské závody na smaltovaný a železný tovar so sídlom v Bratislave. V roku 1949 bol pričlenený k národnému podniku Kovosmalt v Trnave a v roku 1951 k národnému podniku Tatrasmalt Matejovce. Vyrábalo sa všeličo a výrobný program sa často menil. V 50. rokoch prevažovala výroba hračiek.

Prvé hračky, ktoré sa tu vyrobili, boli plechové formičky a detské plechové vedierka, ktoré boli postupne doplnené o celú výbavu malého záhradkára.

Prvá mechanická hračka z Tatrasmaltu sa narodila v roku 1955. Jej ďalší súrodenci na seba nenechali dlho čakať. Hračky boli celokovové, z oceľového plechu, lakované a veľmi poctivo tvarované. Technológie na ich výrobu prevzali z českého závodu TOFA Hejnice. Rozšírila sa aj výroba hračiek poháňaných batériovými motorčekmi.

K 1. januáru 1974 dostal Strojsmalt v Pohorelej podnikový štatút. Vznikol Strojsmalt Pohorelá, n.p. Pohorelá. O dva roky nato sa výrobný program zameral na programové spínače a články pre akumulátorové pece. Hračky sa dostali na druhú koľaj. Ich výroba sa postupne utlmovala a v roku 1980 úplne zanikla.

Pozrime sa do zbierky Slovenského múzea dizajnu, či spoznáte svoje hračky z detstva:

1. Pásový traktor na batériu (1957)

V roku 1957 začali vyrábať pásový traktor na pohon elektrickým motorčekom napájaným 4,5-voltovou plochou batériou. Hračku navrhol Vývojový závod priemyslu a športových potrieb v Prahe. Neskôr pribudli aj plastové hračky. Okrem výroby bolo v Pohorelej aj vlastné konštrukčné oddelenie, v ktorom prebiehal vývoj nových výrobkov. Všetky hračky s nápisom Tatrasmalt n.p. Matejovce boli vyrábané v rokoch 1955 až 1966.

2. Hliadka VB, autíčko na zotrvačník (1966)

Na základe tvaru by sme toto vozidlo zaradili medzi americké automobily. Nápis VB je aj preto tak trochu provokatívny.

3. Požiarna ochrana, autíčko na zotrvačník (1966)

Keď sme boli deti, boli sme presvedčení, že majáčik na autíčku svieti. Keď sme auto rozobrali, prišlo veľké sklamanie.

5.  Pretekár, autíčko na zotrvačník (1966)

Aerodynamické pretekárske auto nezaprelo svoju príslušnosť k režimu, o čom svedčí červená hviezda na jeho kapote.

6. Tapo Luxus, auto na kľúčik (1965)

V rokoch 66 – 75 sa v Pohorelskom Strojsmalte vyrábalo až 30 druhov hračiek. Vybrať sa dalo z vedierok a formičiek alebo z mechanických strojov na pružinový zotrvačník alebo kľúčik s napínacou pružinou.

Tie kľúčikové boli väčšie a drahšie, a tešili sa veľkej popularite. Po natočení kľúčikom sa vozidlo rozbehlo neuveriteľnou silou. Zdolávalo aj mäkký koberec alebo nerovnosti na tráve na detskom ihrisku. Bol to prvý kontakt malého človeka s neriadenou silou mechanického stroja.

7. Autoservice, autíčko na zotrvačník (1966)

Pri rozoberaní auta je potrebná veľká opatrnosť. Karoséria je upevnená o spodnú časť malými kovovými „pacičkami“ ktoré sa zahýbajú do otvorov a tak držia celý skelet pokope. „Pacičky“ sa však ľahko ulomia, pokiaľ sa auto často rozoberá. Aj preto sú kompletné modely zberateľsky cenené.

8. Autíčka na zotrvačník (1966)

Toto nie je kompletná séria, ale aspoň malá ukážka rôznorodosti autíčok, ktoré na svojich gumených kolieskach zdolávali nástrahy detskej tvorivosti.

9. Autobus na kľúčik (1965)

Tvarové riešenie autobusu, resp. minibusu, je veľmi originálne a nemá základ v žiadnom reálnom autobuse. Dizajn je natoľko prepracovaný, že by mohol slúžiť ako maketa pre výrobu veľkého funkčného prototypu. Nikdy sa tak však nestalo a krásny minibus ostal len vo svete detskej izby.

10. Autobus Škoda RTO na zotrvačník (1964)

Malý autobus, ktorý sa dal takmer zovrieť v jednej dlani. Putoval vo vreckách nohavíc na pieskoviská, kde jeho zotrvačníkový pohon dostával riadne zabrať. V rokoch jeho výroby bolo možné doobeda cestovať reálnou Škodou RTO prezývanou aj Uhorka a poobede sa hrať s jej zmenšeným modelom. RTO (skratka: rámový trambusový, osobný) patrí medzi najkrajšie Československé autobusy a jeho luxusná verzia RTO Lux zaujala celý svet na Svetovej výstave EXPO v Bruseli v roku 1958.

[the_ad_placement id=“injektaz-datahit“]

V Pohorelej sa nevyrábali len plechové hračky

V Pohorelej sa počas existencie výroby vyrábali protiplynové filtre, plechové obaly a plechovky na konzervy, dosky lignos z heraklitu, termoobaly, hliníkový riad, korunové uzávery na sklenené zaváracie fľaše, cukorničky, rozkladacie poháre, kovové mechanické hračky, plastové hračky, hračky na elektrický pohon, vykurovacie zariadenia, elektrické spotrebiče. Dnes je farbika prázdna, ale mechanické hračky z plechu sú stále na poličkách tých, ktorí nezabudli byť ešte stále tak trochu deťmi.

Ak máte doma tieto alebo ďalšie autíčka z Pohorelej a chceli by ste rozšíriť zbierku „pohorelských angličákov“, ktorá bude súčasťou verejnosti prístupnej stálej expozície Slovenského múzea dizajnu, kontaktujte vedúceho múzea Maroša Schmidta: target=_blank> .Vaša hračka tak môže vojsť do dejín dizajnu a reprezentovať Slovensko aj na zahraničných výstavách.

Maroš Schmidt (1978) pracuje v Slovenskom centre dizajnu od roku 2014, stál pri vzniku Slovenského múzea dizajnu (SMD), v ktorom v súčasnosti pracuje ako vedúci a zároveň kurátor zbierky produktového dizajnu. Slovenské múzeum dizajnu sa špecializuje na zbieranie, prezentáciu a výskum všetkých foriem dizajnu, ktorý sa navrhoval alebo realizoval na našom území. SMD sídli na Kollárovom nám. 10 v Bratislave, kde môžete navštíviť aj výstavné projekty múzea v Galérii v podkroví SMD alebo v Galérii Satelit.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

6 šikovných nápadov ako využiť starú dušu

Naučíme vás, ako premeniť starú dušu na dobrého pomocníka či už v cyklistike alebo mimo nej.

Aj stará duša sa vie premeniť na dobrého pomocníka či už v cyklistike alebo mimo nej. Pozrite si niekoľko možností ako sa dá dobre a originálne využiť nepotrebná duša z bicykla.

1. Podsedlová kapsička na dušu

Starú dušu stačí nastrihnúť a spojiť zošívačkou cez lyžiny sedla. Náhradná duša nám v tom držala veľmi dobre a určite by sa tam zmestili aj montpáky. Kvalitná kapsička nestojí skoro nič, neváži skoro nič a účel splní výborne.

2. Chránič pod reťaz

Chránič pod reťaz je síce stará, ale dobre osvedčená alternatíva. Stačí namotať dušu na rám ako omotávky na barany a na konci stiahnúť eska páskou.

3. Držiak na telefón

Na výrobu takéhoto parádneho držiaku na telefón stačí kúsok duše, do ktorej sa vyreže otvor na displej. Velkosť duše aj veľkosť vyrezaného otvoru treba prispôsobiť veľkosti telefónu a jeho displeju. Na koncoch prevlečieme eska pásku a pripevníme o predstavec. Výsledok? Stabilný držiak na telefón.

4. Ochranný poťah na sedlovku

Ak vás často trápi pukanie z vašej sedlovky, táto šikovná pomôcka vám vyčarí úsmev na tvári. Pomocou malej finty so starou dušou zabránite prachu, vlhkosti a nečistotám „kolonizovať“ miesta kam nepatria.

5. Blatník

Pri upršanom počasí a taktiež pri dlhších blatových zjazdoch vám pomôže tento jednoduchý blatníček. Montáž je jednoduchá a účinok je spoľahlivý.

6. Chránič kľuky

V prípade, že chcete aby vaše kľuky vyzerali ako nové, treba ich ochrániť. Napríklad aj starou dušou. Stačí si odrezať potrebný kúsok duše a vyrezať do nej malý otvor na pedálový závit. Na konci kľuky stiahneme dušu eska páskou (ako bambino :)).

Športservis je predajňa bicyklov s už vyše 20 ročnou tradíciou. Okrem profesionality predajcov dávajú dôraz na individuálny a ľudský prístup ku každému zákazníkovi. Ich predajne nájdete v Podunajských Biskupiciach a Petržalke. Na svojom blogu kazdydenjenabicykel.sk pravidelne prinášajú praktické tipy, návody a recenzie zo sveta cyklistiky.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac