Ako sa dohovoriť bez tlmočníka s niekým, kto vám nerozumie

Veru nie, hlasné slabikovanie slov nezaberá. Namiesto toho skúste tieto tipy.

My nejsme žádný podvodníci…unterwasseermani!”, znie jedna z nestarnúcich hlášok z trilógie Slunce, seno,…  Aj keď sme v cudzích jazykoch vo všeobecnosti zdatnejší než pred pár rokmi, bežne sa v práci alebo pri cestovaní ocitáme v situáciách, keď sa jazyková bariéra nedá úplne prekonať.

Týchto sedem rýchlych tipov vám pomôže zachovať chladnú hlavu, a povedať všetko, čo potrebujete niekomu, kto nehovorí úplne dobre našim alebo iným cudzím jazykom, a to aj vtedy, keď nekomunikujete osobne. Presne tak, ako to urobil predavač vo videu.

Hovorte pomaly a artikulujte

Hoci to znie ako úplná samozrejmosť, často sa po niekoľkých vetách inštinktívne vraciame k bežnému tempu reči. Ten, s kým sa rozprávate ocení, že nemusí dookola opakovať, aby ste spomalili. Hoci si myslíme, že je nám vždy skvele rozumieť, nemusí to tak byť.

Nezvyšujte hlas

To že budete dookola opakovať jedno slovo, len hlasnejšie, problém nevyrieši, iba to bude vyzerať smiešne.

Hovorte stručne a jednoducho

Jednoduchej krátkej vete, bez početných odbočiek, sa dá rozumieť najlepšie. Pokiaľ je to možné, vyhýbajte sa slangu, žargónu a hlavne ustáleným slovným spojeniam (ako napr. príde na psa mráz), ktorých doslovný preklad sám o sebe nemusí dávať zmysel.

Robte dlhšie pauzy

Po každej vete nechajte tomu druhému čas na usporiadanie si myšlienok. Niekedy stačí počkať pár sekúnd, kým si človek poskladá všetko, čo počul a uvedomí si zmysel vety.

Píšte, ak je to možné

Pri písanom slove sa v preklade druhá strana ťažšie pomýli, a bude mať menší problém rozoznať rovnako znejúce slová. Ak treba, môže rýchlo použiť internetový prekladač a zistiť aspoň základné informácie o konverzácii. Ak je to možné, začnite konverzáciu správou v chate alebo emailom, a po čase sa k nej vráťte, keď si dotyčný niečo pripraví.

Berte do úvahy kultúrne rozdiely

V niektorých, najmä východných kultúrach, je takmer neprípustné priznať, že niečomu nerozumiete alebo, že potrebujete malú pomoc s prekladom od niekoho iného. Je to vnímané ako osobné zlyhanie. V takom prípade to nedávajte najavo a nájdite iný spôsob ako povedať to, čo potrebujete.

Buďte trpezliví a hlavne berte veci s humorom

Nikdy neviete, kedy sa ocitnete v rovnakej situácii.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

5 rád, ako odpovedať na nahnevanú esemesku

Jednoduchý návod ako zabrániť zbytočnému konfliktu.

Hoci slová bez zvuku nie sú veľmi dobrým nosičom emócie, sú esemesky, z ktorých je jasné, že druhá strana je nahnevaná. Čo vtedy robiť, ak komunikáciu nie je vhodné prerušiť?

Určite sa zdržte používania rôznych  žmurkajúcich, usmiatych a ešte viac usmiatych smajlíkov. Odborníci na komunikáciu vravia, že to človeka na druhej strane esemesky pravdepodobne nahnevá ešte viac, pretože pocíti, že sa z komunikácie snažíte utiecť, resp. ju zľahčiť. Ibaže, ak je druhá strana nahnevaná, tak asi tému berie naozaj vážne. Sóda vybrala z komunikačných pravidiel 5 ďalších rád, ako na nahnvevanú esemesku reagovať.

Vo všetkých prípadoch platí, že je najlepšie sa ihneď stretnúť a vydiskutovať si veci napriamo. Ak sa nedá, aspoň si zavolajte. Odpovedať na nahnevanú esemesku esemeskou je ako hasiť oheň papierom.

1. Zistite pravý dôvod

Začnite otázkou, ktorá bez emócií zhrnie, čo riešite. Veľká časť konfliktov vzniká z obyčajného nepochopenia témy, alebo cieľa, ku ktorému sa smeruje. To sa netýka len práce, ale aj vzťahov. Ak sa napríklad priateľka hnevá váš výber hotela, možno vôbec nejde o hotel, ale o lokalitu, možno o cestu, alebo dátum samotnej dovolenky. Keď si ujasníte, čo riešite, ľahšie zistíte, kde sú uväznené emócie. Esemeskou sa to však sotva dozviete.

2. Spýtajte sa priamo

Určite nezačínajte otázkou: „Ty sa hneváš?“ Rozvíri to emócie, bude pôsobiť ako výčitka čo vás vzdiali od riešenia. Stiahnite situáciu na seba, napríklad takouto vetou: „Mám z tej esemesky pocit, že sa hneváš a rád by som pochopil(a), kde je problém, preto volám.“

3. Natiahnite čas

Nahnevaná esemeska vzniká často z dôvodu, ktorý nemusí súvisieť s témou, ale s inými vecami, ktoré druhá strana rieši. Ak máte pocit, že je to tento problém, napíšte, že sa danej téme nemôžte teraz venovať a navrhnite iný čas. Zvyčajne stačí o tri hodiny neskôr, emócie sa upokoja a téma sa objaví jasnejšie.

4. Zmeňte tému

Zatelefonujte druhej strane s odstupom času a skúste hovoriť o iných témach, ktoré máte otvorené, a ktoré by mohli upokojiť emócie. K problematickej téme sa vráťte až potom, na konci rozhovoru.

5. Nechajte hovoriť

Skúste hovoriť menej vy a nechať druhú, nahnevanú stranu hovoriť viac. Reagujte vetou: „Vysvetli mi to prosím viac“. Alebo: „Mohli by ste mi to opísať podrobnejšie?“ Alebo použite akúkoľvek vetu, ktorá rozšíri vyjadrovací priestor druhej strane a umožní jej uvoľniť emócie a tým odhaliť, odkiaľ presne pramenia – ako sú prepojené s témou.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac