Obzeráte sa po zahraničných trhoch? Určite si najprv odpovedzte na týchto 10 otázok

Odvážnemu šťastie praje, no ak ste dobre pripravení, nemusíte sa naň spoliehať.

Slovenský trh je malý, zhruba asi ako jedno väčšie európske hlavné mesto. A práve to je jedna z najväčších bariér, ktoré musia rastúce firmy prekonať, aby nezastali na mieste, pretože stagnácia môže byť začiatkom konca.

Uspieť v zahraničí je snom každého s touto ambíciou. Vyžaduje si to však dôkladnú prípravu, aby to nebol iba márny „výstrel do tmy“. Tieto otázky by ste si mali rozhodne zodpovedať skôr, než sa pustíte do podnikania za hranicami.

Je váš produkt schopný presadiť sa?

konkurencia

V prvom rade, aby ste uspeli, musíte mať čo ponúknuť. Preto sa najprv snažte získať čo najviac informácii o tom, či je pre váš produkt alebo službu na vybranom trhu miesto.

Dokáže zaplniť dieru na trhu, alebo sa budete musieť pustiť do náročného boja s konkurenciou? Viete, aký veľký je tamojší trh, akú časť z neho dokážete obsadiť? Aký je najpesimistickejší scenár, ktorý si môžete dovoliť?

Máte dobré kontakty s obchodnými partnermi?

Mať dobrý produkt je jedna vec, no rovnako dôležité je vedieť ho dostať k spotrebiteľom. Premyslite si, či budete potrebovať pomoc distribútorov, a ako logisticky zabezpečíte to, aby sa k nim tovar dostal v potrebnom množstve a v správnom čase. Poobzerajte sa tiež po firmách so zaujímavými službami a produktmi, ktoré budú výborným doplnkom pre tie vaše.

Koľko máte odberateľov?

Byť závislým na jednom odberateľovi, je ako vsadiť všetko na jednu kartu. Ak by náhodou zanikol, alebo z iného dôvodu vypadol, váš podnik je ohrozený. Väčší počet odberateľov je pozitívnym signálom pre banku, keďže budete menej rizikovým klientom. O to jednoduchšie potom uspejete napríklad so žiadosťou o podnikateľský úver.

Akú cenu si budete účtovať?

pokladňa

Koľko pýtať? Je to jedna z najťažších otázok, ktorú musia šéfovia firiem riešiť. Pýtajte ako nováčik príliš málo a budete podozriví. Dajte latku vysoko a skončíte s plným skladom a nízkymi tržbami.

Ak ponúkate kvalitný produkt s jasne odlíšiteľnou hodnotou pre zákazníka, môžete skúsiť prémiové ceny. Ak budete iba jedným z mnohých, môžete vsadiť na kombináciu budovania silného brandu a priaznivej ceny.

Snaha byť zakaždým ten najlacnejší nie je dlhodobo udržateľná. Keď sa nájde niekto lacnejší, stratíte jediné eso. Navyše, v cenovej vojne je jediným víťazom spotrebiteľ, zatiaľ čo všetci ostatní krvácajú v snahe ísť s nákladmi na hranicu možností.

Nová značka alebo nie?

Každá firma si, chtiac či nechtiac, so sebou nesie do zahraničia svoju minulosť, ale aj vizitku svojej domovskej krajiny. Preto je múdre postaviť na misky váh to dobré, čo s vami prichádza a porovnať to s negatívami, ktoré môže spotrebiteľ vnímať.

Je to veľmi individuálne. V niektorých prípadoch je lepšie začať odznova a tváriť sa ako lokálna firma, inokedy je lepšie hrdo sa pochváliť svojim pôvodom v štýle vína zo Champagne.

Ste pripravení na nové právne a daňové povinnosti?

byrokracia

Iný kraj, iný mrav. Pokiaľ ide o právo a dane, niet väčšej pravdy. To čo platí u nás nemusí platiť všade. Uistite sa, či váš produkt zodpovedá všetkým normám, pravidlám a predpisom, a či ste dostatočne pripravení na iný typ administratívy a byrokracie.

Darmo budete mať ten najpremyslenejší marketing, ak vám na každom kroku budú hroziť pokuty, alebo nebodaj stiahnutie z trhu.

Chránite dostatočne svoje duševné vlastníctvo?

zámok

Zanedbanie tejto oblasti vás môže vyjsť pekne draho. Predstavte si, že už máte všetko pripravené, keď zrazu zistíte, že rovnaké obchodné meno alebo názov produktu má v zahraničí registrované niekto iný.

Ak aj nie, neváhajte s registráciou vašich ochranných známok, aby vás niekto nepredbehol. Vyhnete sa tak zbytočným sporom a súdom. Čím lepšie sa vám totiž bude dariť, tým viac budú neprajníci ochotní priživiť sa na vašom úspechu.

Máte správny tím ľudí?

tím

Premyslený plán na papieri vyzerá dobre, no splnenie cieľov je vždy na pleciach ľudí. Zvládnu sa vaši súčasní zamestnanci adaptovať na nové prostredie a kultúru? Alebo si radšej najmete niekoho miestneho, kto sa orientuje na tamojšom trhu?

Mať pri sebe šikovných ľudí je, každopádne, len polovicou úspechu. Rovnako dôležité je, aby spolu vedeli komunikovať a spolupracovať. Väčší počet ľudí znamená aj príval nových údajov a informácií. Ste na to organizačne pripravení?

Ste pripravení na nové začiatky?

Doma máte stabilnú zákaznícku základňu, overených partnerov a zabehnuté procesy. V novom prostredí vak možno budete musieť meniť niektoré definície.

Zmení sa hlavne váš klient, jeho nákupné správanie a citlivosť na cenu. To čo viete o podnikaní doma, nemusí platiť vonku. Budete sa musieť učiť za pochodu a robiť rýchle a rázne rozhodnutia v nových podmienkach a prijať za ne zodpovednosť.

Máte prostriedky na expanziu?

Vďaka odpovediam na otázky z vyššie uvedených bodov pomaly, ale isto spejete k najpodstatnejšiemu údaju – koľko vás bude stáť, kým sa s dobrodružstva za hranicami stane fungujúci podnik, ktorý začne prinášať pravidelné a stabilné príjmy. Rozpočet by mal byť dostatočne veľkorysý na agresívnejší postup v prvých fázach rozširovania podniku, no zároveň realistický.

Jasne tak stanovíte mantinely tímu, ktorý bude za expanziu zodpovedný, zároveň máte v rukách argument pri vybavovaní financovania v banke.

Rozširovanie podnikania za hranice nie je jednoduché. Keby bolo, robil by to každý. Na druhej strane, otvára možnosti, ktoré by ste na domácom trhu veľmi rýchlo vyčerpali. Šťastie praje odvážnym a hlavne pripraveným.

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou, ktorej program pre začínajúcich podnikateľov podporuje nápady tých, ktorí si chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania  záujemcom umožní získať aj  dobré rady od skúsených mentorov.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Aké slúchadlá si vybrať k smartfónu? Poradíme vám, na čo všetko treba myslieť

Bezdrôtové slúchadlá sú perfektným doplnkom vášho smartfónu pri práci, pri športe aj relaxe.

Slúchadlá boli vždy verným pomocníkom smartfónov, no dnes už získavajú status nevyhnutného doplnku každého inteligentného telefónu. Funkcie a schopnosti bezdrôtových slúchadiel sa neustále rozširujú a čoraz väčší zmysel dávajú aj tým, ktorí cez svoj smartfón hudbu nepočúvajú. 

S novými slúchadlami si užijete pozeranie obľúbeného seriálu či filmu na smartfóne kdekoľvek budete. O to viac, ak máte Netflix v cene vášho O2 Paušálu

Telefonovať bez nutnosti mať smartfón bezprostredne pri sebe, vyťahovať ho z vrecka či kabelky, ovládať hlasového asistenta, prepínať hudbu v playliste alebo sa sústrediť na prácu potlačením hluku okolitého sveta. Kombo slúchadlá + smartfón toho dnes dokáže naozaj veľa, preto sme si pre vás pripravili niekoľko rád, ktoré vám pomôžu vybrať si ideálne slúchadlá pre vaše potreby.

Zvuk nie je jediné kritérium

Vybrať si perfektne vyhovujúce slúchadlá môže byť rovnako zložité ako nájsť dokonalý smartfón. Aj v tomto prípade ide o otázku osobných preferencií a kompromisov. Je však zopár vecí, ktoré by ste pred výberom mali vedieť.

Prirodzene a logicky sa núka, že najdôležitejšou charakteristikou slúchadiel je zvuk. Povedzme si však úprimne, hľadať slúchadlá s hi-fi zvukom ako doplnok k smartfónu je úplne zbytočné. Dokonalý zvuk si totiž najlepšie vychutnáte v pohodlí, keď sa naň sústredíte a máte samotné skladby v dostatočnej kvalite. Obmedzenie kvality pre vás neplatí, ak máte ako súčasť svojho O2 Paušálu predplatné na TIDAL, službu, cez ktorú môžete streamovať hudbu v nekomprimovanom formáte FLAC.

Uniformita má logický dôvod

Samozrejme, rozdiel v kvalite zvuku medzi 30- a 180-eurovými slúchadlami budete počuť, no nebude až taký zásadný. A to aj z toho dôvodu, že výrobcovia dnes vedia veľa vecí vyladiť softvérovo.

Dôvod, prečo sú takmer všetky slúchadlá ladené do prebasovaného zvuku, ktorý dokáže vytiahnuť každý jeden detail skladby, je ten, že takýto zvuk je pomerne univerzálny v mainstreamovej hudbe a najmä funkčný. Cez slúchadlá totiž čoraz viac telefonujeme, ovládame nimi smartfón a počúvame hovorené slovo v podcastoch.

Aj preto pri smartfónových slúchadlách argumentovať v prospech lepšieho zvuku pripojením cez 3,5 mm jack konektor nie je práve presné. Najmä ak máte k dispozícii pripojenie Bluetooth 5.0 a viac. Možnosť použiť kábel na pripojenie slúchadiel k smartfónu sa vám však hodí, ak na smartfóne hráte hry, veľa cestujete, pozeráte filmy, prípadne striháte videá.

Výdrž batérie bezdrôtových slúchadiel na úrovni 6 a viac hodín môže pôsobiť postačujúco, no nie je to vždy tak. Samozrejme, záleží najmä na tom, či aj váš smartfón má ešte možnosť pripojiť slúchadlá cez 3,5 mm jack.

Pri práci nepodceňujte kvalitný mikrofón

Buďme však konkrétnejší. Ste manažér, pre ktorého je smartfón v prvom rade pracovný nástroj? Potom je pre vás dôležité, aby ste mohli mať slúchadlá pohodlne nasadené v ušiach aj celý deň bez toho, aby vás obťažovali.

Presne pre takéto použitie sú vhodné štuple. Či sa rozhodnete pre tie s nožičkou, ako majú napríklad Xiaomi FlipBuds Pro, alebo bez nožičky, ako napríklad Samsung Galaxy Buds2, je len vecou osobnej preferencie.

Dôležité pre vás je, aby mali slúchadlá dostatočne dlhú výdrž batérie na jedno nabitie, prípadne ponúkali puzdro, ktoré ich dokáže nabiť. Ako napríklad Apple AirPods (2022), ktoré vďaka puzdru bez nabíjacieho kábla vydržia okolo 30 hodín počúvania hudby a 24 hodín telefonovania.

Pre podnikateľov, študentov či manažérov je dôležitý parameter ANC, teda aktívne potláčanie okolitého ruchu, čo je veľmi užitočné, keď sa treba sústrediť. Preto sa zamerajte na to, aby výrobca kládol dôraz aj na zapracovanie kvalitných mikrofónov. Užitočnou funkciou je aj schopnosť slúchadiel automaticky sa prepnúť z jedného zariadenia na druhé. Napríklad po príchode do kancelárie zo smartfónu na notebook.

Hľadáte niečo univerzálne?

Nemáte na slúchadlá špeciálne požiadavky? V tom prípade bude výber o niečo jednoduchší a aj lacnejší. Dnes už vyložene zlé a nekvalitné slúchadlá kúpite, len ak sa rozhodne pre nejakú úplne neznámu značku v niektorom z čínskych online marketov. 

Konkurenčný boj je čoraz intenzívnejší, a preto aj známe značky dnes dokážu za pár desiatok eur pripraviť zaujímavú ponuku. Jedným z veľmi milých prekvapení sú nové bezdrôtové slúchadlá O2 pods.

Za skutočne priaznivú cenu ponúkajú výbavu, o ktorej by ste v dostupnej kategórii ani len nesnívali. O2 pods majú dobrý zvuk, na telefonovanie sú priam ideálne. Okrem integrovaného mikrofónu aj pre pohodlné dotykové ovládanie.

Párovanie so zariadením – smartfónom, tabletom alebo notebookom – je viac ako spoľahlivé a rýchle. Prirodzene si slúchadlá rozumejú ako s operačným systémom Android, tak s iOS a aj Windows či MacOS. 

Nabíjacie puzdro sa postará o 20-hodinovú výdrž na jediné nabitie, vybavené je aj technológiou na bezdrôtové nabíjanie. Inak je k dispozícii aj USB-C konektor.

Ak preferujete skôr klasickú konštrukciu slúchadiel a nie „štuple“, zaujímavou voľbou sú bezdrôtové slúchadlá Music Hero s mäkkými náušníkmi, zabudovaným mikrofónom a multifunkčnými tlačidlami na ovládanie hudby a vybavovanie telefonických hovorov.

Sú štuple vhodné pre športovcov?

Napriek tomu, že výrobcovia často tvrdia, že bežné štupľové slúchadlá sú vhodné aj na šport, poobzerajte sa radšej po tých s prívlastkom športové. Líšia sa konštrukciou, na štupľoch sú napríklad malé ramienka, ktoré lepšie držia. Aktívne potláčanie hluku je v tomto prípade skôr zbytočné, možno až nebezpečné. Ak behávate v meste popri ceste, je určite lepšie, ak môžete vnímať svoje okolie.

Pre športovcov nemusí byť vždy ideálne ovládanie dotykom na štupli. Keď máte dotykovú plochu vlhkú od potu, nemusí správne reagovať, preto je praktickejšie ovládanie na šnúrkach na krku. Zaujímavým tipom na športovanie sú napríklad flexibilné a mäkké Sony WIC200.

Pre milovníkov dizajnu

Ak je pre vás dôležitý dizajn a väčšiu dôveru máte skôr k tradičným výrobcom zvukovej techniky, nebojte sa vyskúšať niektorú z overených značiek, ako je napríklad Bang & Olufsen. Aj firmy z hi-fi sveta totiž vidia potenciál v praktických štupľoch.

S dobrými slúchadlami a šikovnými apkami budú tréningy ľahšie. Tréneri a trénerky odporúčajú tieto smart aplikácie

Pravda však je, že aj v prípade smartfónových slúchadiel sa sústredia primárne na zvuk, preto môžu ponúkať o generáciu starší Bluetooth alebo nemajú aktívne potláčanie hluku.

Nie je to však prípad dizajnových SONY LinkBuds, ktorých netradičný dizajn dopĺňajú 12 mm meniče, Bluetooth 5.2 alebo 17,5-hodinová výdrž batérie, samozrejme, v spojení s puzdrom. Nechýbajú ani kodeky SBC a AA.

Ani klasiky nie sú krokom vedľa

Dôvodov, prečo vám nemusia vyhovovať štuple a radšej siahnete po klasických slúchadlách, je veľa a všetky sú legitímne. Aj tu ide o vec osobných preferencií. Klasické slúchadlá sú väčšie, prekryjú ucho, čím môžu do určitej miery suplovať funkciu potláčania hluku a pasívne ucho izolovať od okolitých ruchov a zvukov.

Pre mnohých ľudí sú pohodlnejšie na nosenie, ale nie na dlhé hodiny. S veľkými slúchadlami vám môže byť teplo a sú oproti štupľom ťažšie.

Klasické veľké slúchadlá ocenia skôr hráči, pre ktorých sú dôležité rôzne zvukové kodeky. Samozrejme, spokojnejší budú aj milovníci hudby, keďže pri takýchto slúchadlách sa so zvukom už pracuje inak, dôkazom čoho sú napríklad aj slúchadlá  SONY WHCH510, ktoré okrem kvalitného zvuku ponúkajú výdrž batérie na jedno nabitie 35 hodín.


Bohatú ponuku bezdrôtových slúchadiel na rôzne účely nájdete aj v e-shope O2.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac