Čomu sa v podnikaní treba vyhnúť a na čom sa, naopak, vždy oplatí stavať, sme sa opýtali ľudí, ktorí sa na dráhu malého podnikateľa vydali už pred rokmi. Zaujímalo nás, čo by poradili ľuďom, ktorí s vlastným biznisom ešte len začínajú alebo ho chcú posunúť ďalej.
Rozhodnutie začať podnikať nepatrí k najľahším. Pretaviť svoj nápad, myšlienku alebo hobby do biznisu, ktorý dokáže dlhodobo fungovať, je samo osebe úspechom. Trojica malých podnikateľov nám prezradila, ako to dokázali oni.
Roman Juhás: „Nebojte sa klásť hlúpe otázky.“
Košické štúdio 436 vzniklo na vysokoškolskom internáte v roku 2012, keď zakladatelia Roman Juhás a Martin Kossuth začali pracovať na prvých zadaniach pre klientov. Tých postupne pribúdalo, a tak sa rozhodli hneď po ukončení štúdia založiť vlastné štúdio. Dnes sú etablovaným štúdiom spolupracujúcim s ďalšími dizajnérmi, kreatívcami a vývojármi. S odstupom času svorne tvrdia, že by do toho šli opäť.
Roman a Martin patria medzi mladých podnikateľov, ktorí začali podnikať už v škole a po jej ukončení sa rozhodli v tom naplno pokračovať.
Tento prístup má podľa Romana minimálne jedno veľké plus: „V našom odbore sa po škole väčšina ľudí ocitne na rázcestí, keď sa treba rozhodnúť, či ísť hľadať stabilnú prácu v nejakom zabehanom štúdiu alebo v reklamke, alebo to skúsiť na vlastnú päsť. Obe rozhodnutia majú svoje pre a proti, ale v danej situácii v podstate nie je čo stratiť.“
Čas hrá z jeho pohľadu dôležitú úlohu. Ak totiž biznis plán mladému človeku po škole nevyjde, možnosti uplatniť sa stále má.
„Ak sa rozhodneš free-lanceovať, resp. založiť si vlastnú firmu a po dvoch-troch rokoch zistíš, že ti to nefunguje, tak sa môžeš stále rozhodnúť pre zamestnanecký pomer. Akurát rozdiel bude v tom, že budeš mať cenné skúsenosti, ktoré ti veľmi pomôžu nájsť si niečo zaujímavé,” vysvetľuje.
Rozhodnutie podnikať sa podľa jeho názoru prijíma ťažšie, keď si človek zvykne na komfort pravidelnej mzdy. „Ak sa zamestnáš hneď po škole, spohodlnieš a neskôr bude veľmi ťažké sa rozhýbať pre nejakú vlastnú iniciatívu.“
Napriek tomu, že presadiť sa s vlastným biznisom (obzvlášť na východnom Slovensku) nie je ľahké, svoje rozhodnutie z vysokej školy by nemenil. Dnes je totiž spolumajiteľom dizajnového štúdia, ktoré sa podieľa na množstve zaujímavých projektov nielen na Slovensku.
Svoje odporúčanie všetkým začínajúcim podnikateľom zhrnul veľmi jasne a pomohol si mottom hokejovej legendy Jaromíra Jágra: „Není důležité co se dělá, ale že se vůbec něco dělá.“ Čo tým presne myslel? „Nešpekulovať, pustiť sa naplno do čohokoľvek, z čoho mám dobrý pocit, a potom sa už len snažiť robiť to najlepšie, ako v danej chvíli viem.“
Neznamená to, že by ignoroval chyby, prekážky alebo ťažké obdobia. Považuje ich však za neoddeliteľnú súčasť podnikania, ktorá ho v konečnom dôsledku posúva ďalej.
„Failom“ sa vyhnúť nedá, ide len o to, čo si z nich podnikateľ zoberie. „Za chybu spätne považujem to, keď som k nejakej veci pristúpil laxne a nedostatočne som sa na ňu sústredil,“ vysvetľuje Roman. Zdôrazňuje, že najmä na začiatku netreba podceniť prípravu a vytvoriť si aspoň základný obraz o oblasti podnikania, do ktorej sa chystáte vrhnúť.
„Urobte si pred založením firmy prieskum trhu (znie to strašidelne, ale v podstate ide len o googlenie podobných projektov, ako je ten váš), rozprávajte sa s ľuďmi, ktorí už podnikajú v niečom podobnom, a nebojte sa im klásť hlúpe otázky. V rámci motivácie odporúčam knihu od Miša Trubana – truban.support. Je to zábavné čítanie o success story s inovatívnym produktom v kontexte slovenského podnikania,” dodáva na záver.
Igor Semizorov: „Treba mať sen, vytrvať, no zároveň byť pripravený na riziko.“
Aj keď je Igor Semizorov vyštudovaný architekt, pustil sa už do niekoľkých podnikateľských projektov, ktoré s jeho štúdiom nijako nesúvisia. Bicyklový obchod v lokalite bratislavskej Železnej studničky otvoril v roku 2013. Ako nadšený biker totiž na našom trhu často nevedel nájsť veci, ktoré sa mu páčili.
Skúsenosti z predchádzajúceho podnikania, vidinu potenciálu výnimočného miesta a vlastné hobby tak spojil do fungujúceho celku s názvom VeloCity.
Igor svoj bicyklový obchod otvoril po tom, čo už mal skúsenosti s podnikaním v retaile. Jeho situácia preto bola od mladých dizajnérov z Košíc odlišná. Aj keď mal kapitál a predstavu, čo podnikanie vyžaduje, nevyhol sa riziku a mnohým otáznikom. Začínal totiž v segmente, kde bol aj napriek k láske k bicyklovaniu absolútnym nováčikom.
„V Bratislave je silná konkurencia a spočiatku boli všetky dvere u výrobcov a dodávateľov zatvorené. Nebolo jednoduché dostať nejaký tovar, lebo na mňa ako začiatočníka sa všetci pozerali s nedôverou,“ spomína.
Stavil na výnimočnú lokalitu neďaleko Železnej studničky, ktorá je pre bratislavských cyklistov dôležitým uzlom. Musel sa však popasovať s nevhodným priestorom, parkovaním či vstupom pre zákazníkov. „Pomohlo, že som vyštudovaný architekt – dokázal som si veci vizualizovať a navrhnúť tak, aby fungovali.“
Jeho príklad dokazuje, že podnikateľovi sa hodí každá zručnosť. Viesť vlastný biznis znamená plniť aj funkcie, ktoré často patria do úplne inej sféry. Splniť si sen a otvoriť bicyklový obchod nepatrilo k najjednoduchším rozhodnutiam.
„Na začiatku podnikania šla manželka na materskú a nemali sme žiaden príjem. Mal som teda zodpovednosť nielen za nás dvoch, ale aj za deti. Pre mňa to znamenalo veľa bezsenných nocí,“ hovorí Igor. Dnes je VeloCity zabehnutý bike shop, ktorý poznajú bikeri zo širokého okolia.
Aký je Igorov recept na úspech? Byť rozumný, trpezlivý a veriť v to, čo človek robí. „Treba mať sen, vytrvať, no zároveň byť pripravený na riziko a fakt, že podnikaniu treba aj niečo obetovať. Výsledky sa potom dostavia. Podľa mňa je dôležité robiť vec srdcu blízku. Keď to človeka nebaví, nevie do toho dať všetko.“
Predaj bicyklov ovplyvňuje konkurencia nielen medzi jednotlivými predajňami, ale aj dostupnosť rôznych online obchodov. Ako sa v takomto prostredí presadiť? Treba staviť na prístup.
„Naša filozofia je, že klient musí odísť spokojný. My sme tu preňho, nie on pre nás. Dávame mu to, čo mu internet dať nemôže – vzťah s predajcom, dobré služby a spolupatričnosť ku komunite bikerov.“
Podľa Igorových slov sú v akomkoľvek biznise nesmierne dôležití ľudia. Nejde však len o partnerov, lojálnych zamestnancov a rodinu. Pomôcť prekonať ťažkosti alebo len zlepšiť náladu sú veci, ktoré sa občas rátajú najviac.
„Zásadnú úlohu zohralo niekoľko ďalších ľudí, ktorí ma podporili radami, odporúčaniami a pocitom, že im záleží na mojom šťastí. Občas o tom možno ani nevedeli. Pre mňa to však boli extrémne dôležité momenty.“
Ako skúsený podnikateľ spomenul majiteľ VeloCity aj zopár vecí, ktorým by sa odporúčal z vlastných skúseností vystríhať. „Určite sa treba vyhnúť bezhlavému rozhodovaniu (aspoň jednu noc sa vyspať na dôležité alebo emotívne rozhodnutia), nezameriavať sa na konkurenciu viac ako na vlastný biznis a neopakovať rovnaké chyby.“
Marin Kolarov: „Radosť mám vtedy, keď viem, že som poskytol službu alebo predal tovar, ktorý bude slúžiť a niekomu pomôže.“
Marin Kolarov spolu s manželkou Jankou prevádzkujú v Poprade optiku Centrum zraku a videnia. V optike pracovali sedem rokov a biznis pod vlastnou značkou sa rozhodli založiť v roku 2016. Svojich zákazníkov si získali najmä ľudským prístupom a ochotou. Na svojej práci majú najradšej kontakt s ľuďmi a dosah pozitívnych zmien, ktoré im vďaka práci prichádzajú do života.
Tretí z oslovených podnikateľov má ešte iný príbeh. Marin si vlastné podnikanie otvoril v segmente, v ktorom predtým dlhé roky pracoval, jeho východisková pozícia sa teda od Romanovej či Igorovej výrazne líšila. Optiku Centrum zraku a videnia, ktorá sídli na Námestí sv. Egídia v Poprade, otvoril spolu s manželkou pred dvoma rokmi, rozbiehanie podnikania má teda stále v živej pamäti.
Nemá konkrétne rady, skôr poukazuje na to, že podnikanie je vždy o podnikateľovi a jeho rozhodnutí, ako sa k nemu postaví. „Sú dve možnosti, ako začať podnikať. Prvou je zaradiť sa do podnikateľského mainstreamu, ktorý je v súčasnosti charakteristický klamstvom, nedodržiavaním pravidiel a dohôd s cieľom dosiahnutia čo najvyššieho finančného efektu v čo najkratšom čase. Druhou možnosťou je podnikať čestne, otvorene. Ponúknuť kvalitnú službu a tovar v primeranej cene,“ hovorí Marin Kolarov.
Výber „ľahšej“ cesty vedie často k rýchlym ziskom, úspechu, ba priam podnikateľskému zázraku. Majiteľ malej optiky si však myslí, že sa to dá len na úkor vlastných morálnych princípov a hodnôt, ktoré sa v honbe za luxusom úplne vytratia.
Poctivé podnikanie je podľa neho náročné nielen z hľadiska vlastného charakteru, ale aj pre povahu podnikateľského prostredia ako takého, kde sa darí mnohým nekalým praktikám.
„Byť korektný, dodržiavať dohody a pravidlá, napĺňať morálne a etické hodnoty, to je ťažká cesta. Človek totiž musí prevziať zodpovednosť za svoje rozhodnutia a činy. Trvá to dlho a finančné efekty (v zmysle vyššieho zisku) neprichádzajú v krátkom čase. Takýmto ľuďom nepraje ani legislatívno-právne prostredie, ktoré teraz vládne v podnikateľskom mainstreame a podporuje podnikateľov prvého typu,“ vysvetľuje svoj postoj.
Aj keď sa s manželkou vybrali ťažšou cestu, nemenili by. Kvalitu života, zachovanie si ľudskosti a pokojný spánok totiž nedokážu vyvážiť žiadne peniaze. Marin Kolarov berie svoju prácu ako misiu a svojich zákazníkov vníma v prvom rade ako ľudí, ktorým plody jeho práce dokážu zlepšiť život.
„Radosť mám vtedy, keď viem, že som poskytol službu alebo predal tovar, ktorý bude slúžiť a niekomu pomôže. Aj z dlhodobého hľadiska si človek vytvára stálu klientelu a vzťahy založené na dôvere a úprimnosti, čo má zase za následok lepšiu kvalitu a úspech v podnikaní.“ Jeho pohľad na podnikanie sa dá zhrnúť veľmi jednoducho: podnikajte tak, aby ste sa za vlastné činy nemuseli hanbiť, najmä sami pred sebou.
Tento článok je súčasťou podnikateľského víkendového vydania magazínu Sóda. Partnerom vydania sú nové paušály od O2, s ktorými si teraz užijete 5-krát viac dát. Popri neobmedzených volaniach a SMS v celej EÚ a bonuse na zariadenie tak môžete využívať 10 GB v Zlatom a 25 GB v Platinovom O2 Paušále.
Bez kvalitného smartfónu a bez dostatočných dát sa žiaden podnikateľ nezaobíde. Posledné, čomu chce pri podnikaní venovať pozornosť, je stráženie spotreby minút či sms správ. Viac o paušáloch nájdete na https://www.o2.sk/volania/o2-pausal alebo sa osobne dozviete v ktorejkoľvek pobočke O2.