Cestovanie autom býva rýchle, príjemné a najmä pohodlné. Ak však bývate vo väčšom meste, určite dobre poznáte prestoje v zápchach, problémy s parkovaním a rôzne obmedzenia. Cesta autom vie byť v meste aj poriadnym utrpením. Existuje však množstvo alternatívnych spôsobov dopravy, ktoré sú efektívnejšie, ekologickejšie a rýchlejšie, s nezanedbateľným pozitívnym dopadom na naše zdravie. Viete, ktoré to sú?
Čas na zmenu
Podľa najnovších zistení v rámci EÚ prejdeme autom až v 50 % prípadov vzdialenosť kratšiu ako 6 kilometrov. Automobilová doprava je pritom zodpovedná za takmer štvrtinu emisií oxidu uhličitého. Narastajúci počet áut je vidieť najmä vo väčších mestách – napríklad Bratislava je v dopravnej špičke ozajstnou skúškou trpezlivosti a nervov.
Stále horšie je to aj s parkovaním, a to nielen v centre, ale aj okrajových mestských častiach. Na bicykli dáte 6 kilometrov za približne 20 minút. Keď spočítate čas vyparkovania a parkovania, tak je to autom mnohokrát podstatne dlhšie. Peši je to približne hodina, pričom vzdialenosti v centre mesta sú často kratšie.
Čistejšie mestá
Mestá v Európe sa dnes snažia regulovať znečistenie ovzdušia autami, takzvanými „Low Emission Zones“. Stuttgart, Berlín, alebo Düsseldorf vyžadujú pre „osobáky“ emisný štandard Euro 4 alebo vyšší. V Ríme nevpúšťajú autá do centra počas týždňa v pracovnom čase a v sobotu popoludní.
Do Viedne majú zakázaný vstup všetky nákladiaky vyrobené pred rokom 2000. Rakúska metropola by nám mohla ísť príkladom – vďaka regulovanému parkovaniu a zefektívneniu MHD tam ľudia strávia v dopravných zápach minimálny čas.
Podobné obmedzenia zavádzajú aj v Prahe, Kodani, Štokholme, Lisabone, alebo Paríži. Hluk, emisie, spomaľovanie dopravy, vyšší počet nehôd, strata mestských území na úkor chodcov či zelene, zhoršovanie obytného prostredia – toto všetko vadí každému obyvateľovi mesta. Presúvať sa na kratšie vzdialenosti sa však dá aj inak ako autom a môže to byť zábava.
Je možné, že autám jedného dňa odzvoní, trend carless city získava na sile.
MHD
Chodiť mestskou hromadnou dopravou nie je hanba – celosvetovo sa jedná o najrozšírenejší systém prepravy cestujúcich. Autobusy, trolejbusy, metro, električky, rýchlodráha, vlaky alebo lanovky – tým všetkým sa môžete presúvať. Pomocou MHD sa dá v meste pohybovať veľmi efektívne, šetríte čas aj peniaze. Základom je hustá a dobre integrovaná sieť MHD.
Bratislava v roku 2020
Premýšľali ste niekedy na tým, čo robí zo známych metropol ako Londýn, Berlín, či Praha tie mestá, kam sa radi vraciame a chodíme na predĺžené víkendy? Okrem nepopierateľnej kultúrnej a historickej hodnoty, prispieva k pohode miest aj dobrý systém MHD, ktorý ani nevnímate. Jednoducho, bez zdĺhavého špekulovania, sa pohodlne dostanete z bodu A do bodu B. Často pri tom skombinujete aj rôzne formy prepravy – električku, metro, autobus.
Dobre fungujúca MHD je základ príjemného mesta pre ľudí. Naše hlavné mesto má v tomto smere čo doháňať, ale vďaka zámerom investora HB Reavis náš systém MHD možno už čoskoro doplní alternatívne riešenie – lanovka. V poslednej dobe sa práve lanovky stali často skloňovaným pojmom, či už v Prahe, Paríži alebo u nás, v Bratislave.
Tá bratislavská má prepojiť dva brehy Dunaja a uľahčiť tak presun cestujúcich. Z Petržalky sa cestujúci rýchlo dostanú do mesta, kde budú môcť presadnúť na ďalšie linky MHD. Držme si palce, bude to jedinečné doplnenie Bratislavy a dodá jej to dynamiku.
Chôdza, korčule, skateboardy, kolobežky
Ak nepracujete na opačnej strane mesta, chôdza, korčule, presun peši alebo na longboarde, sú skvelou voľbou. Takto ste úplne nezávislí na celkovej dopravnej situácii a rýchlosť, zvolenú trasu či náročnosť si volíte sami.
Popri tom robíte niečo pre svoje zdravie, a okrem vydychovania oxidu uhličitého nevytvárate žiadne emisie. Ak by sa náhle zhoršilo počasie alebo by ste sa potrebovali presunúť na dlhšiu vzdialenosť, s týmito „dopravnými prostriedkami“ vás pustia aj do MHD.
Bicykel
Bicykle sú v meste jedným z najideálnejších dopravných prostriedkov. Dajú sa na nich zdolať aj dlhšie vzdialenosti, neprodukujú emisie ani zápchy. Pozitívny je ich vplyv na zdravie a celkovú fyzickú kondíciu. Podľa výsledkov výskumu Holandskej organizácie pre aplikovaný výskum, pracovníci, používajúci na cestu do práce bicykel, bývajú zriedkavejšie chorí. Jednoznačne 1:0 pre bicykle.
Najkritickejšou požiadavkou pre pohyb cyklistov v meste sú značené cyklotrasy, ideálne oddelené od ciest a chodníkov pre peších. V Bratislave už funguje webová stránka (no aj aplikácia do smartfónu), pomocou ktorej si môžete detailne pozrieť a stiahnuť veľa značených cyklotrás.
Spolu ich má hlavné mesto 181 so spoločnou dĺžkou slušných 961 kilometrov. Na druhej strane, v rámci dopravy sú cyklisti stále na mnohých úsekoch ohrozovaní inými účastníkmi cestnej premávky. Využívanie bicykla obmedzuje aj počasie a v našich podmienkach zimné mesiace, ktoré prinášajú sneh a poľadovicu.
Elektromobilita
Stále rozšírenejšími dopravnými prostriedkami začínajú byť zariadenia poháňané elektromotorom. Vyžadujú oveľa menej námahy, sú rýchle, skladné a ekologicky čisté. Najzaujímavejšou kategóriou sú elektrobicykle. Tie potešia seniorov či ľudí bez kondície, ktorí by inak na bicykel nevysadli.
S pomocou elektromotora sa im otvárajú nové možnosti. Do tejto kategórie patria aj segway, minisegway, hoverkart alebo elektrické jednokolky, ktoré sú nesmierne štýlové a rozhodne na seba pútajú pozornosť.