Na prvý pohľad sa môže zdať, že výroba jogurtu či acidofilného mlieka nie je žiadna veľká veda. Za jeho vznikom je však niekoľko mesiacov práce a množstvo ľudského úsilia.
1. Analýza trhu
Na začiatku uvedenia nového produktu je vždy analýza trhu, spotrebiteľského správania (veľa príchutí vzniká práve na základe podnetov zákazníkov) a predajných dát.
Mnohé trendy a inšpirácie si produktoví manažéri prinášajú aj zo zahraničia, znalosť slovenského trhu je však kľúčová.
Vedeli ste napríklad, že Slováci v porovnaní so zvyškom sveta milujú čokoládové príchute jogurtov? Kým u nás patria k tým najpredávanejším, v zahraničí také bežné nie sú.
2. Vyhodnotenie výsledkov
Údaje získané z analýz sa podrobne vyhodnocujú. Produktové manažérky Lenka, Zuzana, Saša a Lýdia na základe výsledkov navrhnú nové príchute alebo úplne nové produkty.
Neskôr spolupracujú aj pri tvorbe dizajnu obalu a sú zodpovedné aj za to, aby sa o produkte dozvedel spotrebiteľ, teda navrhujú spôsob, akým sa bude novinka prezentovať verejnosti.
3. Plánovanie
Samotný proces vývoja a schvaľovania produktu je pomerne náročný, preto sa všetky inovácie starostlivo plánujú už rok vopred.
Kým sa napríklad jogurt s príchuťou mak-mandľa dostal na pulty predajní, prešiel dlhú cestu. Na jeho uvedení na trh spolupracovali mnohí ľudí na viacerých oddeleniach.
4. Schvaľovanie projektu
Na schválenie nového projektu je kľúčový súhlas oddelenia kvality. Novinka musí nielen chutiť, ale aj spĺňať prísne kvalitatívne parametre.
Tím z oddelenia výroby zváži v rámci tohto kroku technologické možnosti a kapacity jednotlivých liniek.
Výroba musí byť efektívna. Do úvahy preto treba brať nielen veľkosti jednotlivých výrobných dávok, ale aj potrebné technologické prestávky.
5. Návrh a príprava receptúry
Návrh novej receptúry podľa požiadaviek marketingu pripraví interné oddelenie výskumu a vývoja v spolupráci s oddelením výskumu a vývoja dodávateľa komponentov.
Ten pripraví komponent „ušitý“ na mieru mliekarni a jej produktom.
6. Ochutnávky
Kým marketingový tím a oddelenie kvality schvália finálnu receptúru, prejde často niekoľko týždňov.
Počas nich prebehne veľa degustačných mítingov, v rámci ktorých sa chuť novinky doladí k dokonalosti.
Pozornosť sa venuje nielen chuti, ale aj ďalším vlastnostiam – konzistencii, vôni či celkovému vzhľadu. Niekedy sa musí upraviť hustota alebo ubrať cukor.
Správnosť receptúry sa v mliekarni spozná vtedy, keď sa tégliky so skúšobnými vzorkami vyjedia do poslednej lyžičky.
7. Skúšobná výroba
Keď už je receptúra hotová, pripraví sa skúšobná výroba v úplne rovnakých podmienkach, ako sa bude novinka neskôr vyrábať.
Tieto produkty ale ešte nejdú do predaja.
8. Kontrola kvality
Oddelenie kontroly kvality sleduje mikrobiologické aj senzorické parametre nového produktu.
Marketingové oddelenie zároveň organizuje ďalšie ochutnávky, počas ktorých sleduje, či si výrobok zachováva požadovanú kvalitu a chuť počas celej lehoty spotreby.
9. Opakovanie skúšobnej výroby
Keďže mliekarenská spoločnosť pracuje s čerstvými výrobkami, je celý vývoj ešte o čosi náročnejší.
Aby sa docielila vysoká kvalita aj dobrá chuť nového produktu, opakuje sa skúšobná výroba niekoľkokrát.
10. Návrh obalu, jeho schvaľovanie a tlač
Počas vývoja novinky osloví produktový manažér grafickú agentúru so zadaním na prípravu dizajnu obalu.
Návrhy na obaly schvaľuje produktový manažér spolu so špecialistom na legislatívu potravín Andrejom.
Všetky informácie na obale musia byť v súlade s platnou legislatívou a spotrebiteľa nemôžu uvádzať do omylu.
Samotná príprava a tlač obalov trvá niekoľko týždňov, no vždy sa čaká na definitívne odsúhlasenie receptúry. Údaje na obale musia presne deklarovať, čo zákazník nájde vo vnútri.
11. Určenie začiatku výroby
Keď do závodu dorazia hotové obaly, všetky suroviny aj komponenty s novou príchuťou, v oddelení plánovania výroby určia termín začiatku oficiálnej produkcie a nová príchuť je na svete. Posledný krok smeruje tam, kde sa to celé začalo – k zákazníkovi.