Manželia Lašánovci z Giraffe Bakery: Vlastnou pekárňou sme si splnili sen

Pekáreň Giraffe Bakery musela prekonať nástrahy úradov aj online sveta. Presťahovaním do priestorov v Novej Cvernovke sa jej majiteľom manželom Lašánovcom otvorili nové možnosti.

Túžba vyskúšať niečo nové priviedla Janu a Michala Lašánovcov pred desiatimi rokmi k odvážnemu kroku. Otvorili si vlastnú pekáreň, dnes už známu Giraffe Bakery, kde ponúkajú rôzne sladké lákadlá – od cupcakov cez makrónky a cheesecaky až po torty.

S Janou Lašánovou sme sa porozprávali, ako vyzerali ich začiatky, o pôvode „Žirafy“, ako sa pekáreň familiárne označuje, o nástrahách podnikania, ale aj o tom, čo plánujú v budúcnosti.

Na Slovensko prichádza nová povinnosť pre podnikateľov eKasa. Viac informácií o riešení od O2 a výbere vhodného zariadenia pre vašu prevádzku nájdete na ekasa.o2.sk.

Náročné začiatky

„Dávnejšie som pracovala v spoločnosti O2, kde som nastúpila ešte pred jej spustením. Tento zážitok bol pre mňa veľmi inšpirujúci. Samotné prostredie pôsobilo ako taký startup a nemalo ešte jednoznačne nalinkované pravidlá. Bolo mi to veľmi blízke. Neskôr, keď už prišli všetky ohraničenia, procesy a milión excelovských tabuliek, začala som rozmýšľať nad niečím vlastným,“ hovorí o prvotnom nápade Jana.

Spolumajiteľka pekárne priznáva, že začiatky si predstavovala naivne. Je presvedčená, že napriek prekážkam sa im darilo napredovať najmä vďaka veľkému entuziazmu.

„Pri tom nespočetnom množstve úradov, ktoré musíte obehať, je hygienická kontrola iba malý čriepok spomedzi všetkých administratívnych úkonov. A potom je tu, samozrejme, ešte kolaudácia priestorov. Keď sa v tom raz človek začne motať, zistí, že z pôvodnej predstavy „zabavme sa, veď to nejako vyjde“ to bol nakoniec proces na pol roka. Keď sa však spojí tvrdohlavosť s okolnosťami, ktoré vás tlačia, tak za tým snom idete,“ dodáva.

„Ak sa tejto práci chcete venovať naplno, musíte mať k tomu naozaj vzťah.“

A akú rolu v tom zohráva žirafa, podľa ktorej svoju prevádzku pomenovali? „Keďže sme s manželom obaja dosť vysokí, prezývka „žirafky“ sa s nami vždy ťahala a nakoniec sme si povedali, že nás to skvele vystihuje,“ objasňuje.

Lásku ku gastronómii získali v rodine

Hoci mnohí v začiatkoch úvah o podnikaní bojujú s otázkou, do čoho sa pustiť, pre Janu a Michala to bolo jasné. „Základ lásky ku gastronómii máme v rodine, kde sa vždy dobre varilo a pieklo. Pre mňa je to prirodzené prostredie a nevedela by som si predstaviť podnikať v niečom inom,“ približuje.

Podnikateľskú dráhu začínali manželia Lašánovci s cupcakmi. „Pred 10 rokmi ich ešte na Slovensku nikto nepiekol. Všetky receptúry, s ktorými pracujeme, sú moje vlastné,“ vysvetľuje Jana.

Celé pečenie je podľa jej slov jeden veľký proces, do ktorého vstupujú aj priania a túžby zákazníkov. Stabilná ponuka pozostávajúca z 12 príchutí cupcakov sa mení buď na základe sezóny, alebo prieskumu medzi zákazníkmi. Lašánovci sledujú, ktoré príchute sú populárne, a tie sa snažia zachovať. „Niektoré sú s nami úplne od začiatku a niektoré obmieňame často. Záleží aj na tom, čo nás baví.“

Pracovať s ľuďmi je najväčšia škola

Vlastné podnikanie Lašánovcov prekvapilo z každej stránky, najviac však z tej ľudskej. „Za najväčšiu výzvu považujem naučiť sa viesť ľudí. Snažíme sa vystupovať prirodzene a na nič sa nehrať,“ zdôrazňuje spolumajiteľka Giraffe Bakery.

Pohovor so súčasným kolegom Martinom prebiehal neformálne pri káve. „Opýtala som sa ho, či si dá kávu. Keď súhlasil, poslala som ho, nech si ju ide spraviť za pult, a už tam rovno zostal,“ smeje sa.

Za najväčšiu výzvu považujem naučiť sa viesť ľudí. Snažíme sa vystupovať prirodzene a na nič sa nehrať.“

Jana je presvedčená, že práca v pekárni vôbec nie je jednoduchá. Treba neustále rozmýšľať, mať dobrý time management, byť precízny a vytrvalý. Osem hodín, ktoré počas bežného dňa strávia na nohách, sa pri veľkých objednávkach totiž často mení aj na 12. „Ak sa tejto práci chcete venovať naplno, musíte mať k tomu naozaj vzťah,“ zdôrazňuje.

Manželia Lašánovci si dobre uvedomujú dôležitosť atmosféry na pracovisku, ktorá priamo ovplyvňuje pracovný výkon. „Napriek tomu, že sme viac-menej ženský kolektív (s výnimkou dvoch chlapov), veľmi dobre spolu vychádzame, komunikácia medzi nami je priama. Myslím, že sme príliš malý podnik na to, aby sme si mohli dovoliť mať medzi sebou zlé vzťahy,“ opisuje Jana chod prevádzky, kde pracujú ľudia rôznych profesií – od grafickej dizajnérky cez učiteľku a bábkoherečku až po fyzioterapeutku.

„Musíme tu mať niečo pevné, čo nás stmeľuje. U nás je to postavené na humore. Rozhodne sa tu neberieme príliš vážne,“ myslí si Jana.

Pri fungovaní cez internet im chýbal kontakt s ľuďmi

Bratislavská Giraffe Bakery spočiatku pôsobila v priestoroch na Zátiší, ktoré boli určené len na výrobu. „Fungovali sme len na princípe internetových objednávok a od toho sa odvíjala aj stavba celého dňa,“ opisuje Jana. Fungovanie len cez internet vníma ako veľkú nevýhodu, chýbal im totiž kontakt s ľuďmi. „V tých časoch sme sa snažili chodiť aspoň na Dobré trhy, ale inak sme celý marketing riešili iba online.“

Presťahovaním do Novej Cvernovky sa Lašánovcom otvorili úplne nové príležitosti. „Svoju ponuku sme rozšírili o kaviareň a naše služby poskytujeme na rôznych eventoch, ktoré vytvárajú firmy sídliace priamo v Novej Cvernovke. Krásne sa tu dopĺňame,“ hovorí.

Zaujímavosťou je, že v priestoroch Cvernovky sídlila pôvodne chemická priemyselná škola a v priestoroch Giraffe Bakery bol kedysi školníkov byt.

Viac eventov aj firemné raňajky pre ľudí z Novej Cvernovky

Najväčším plánom do budúcnosti je pre Lašánovcov stabilizovať sa v Cvernovke a venovať sa viac eventom. „V rámci priestorov Cvernovky by sme chceli robievať firemné raňajky pre zamestnancov ostatných firiem. V lete sa plánujeme zamerať aj na detské oslavy. Od nového roku sme otvorili kurzy pečenia cupcakov, makrónok a pečenia pre začiatočníkov, ktoré sú zatiaľ hojne navštevované,“ uzatvára Jana.

Nová povinnosť pre podnikateľov

Nielen menších prevádzok, akou je Giraffe Bakery, sa bude týkať jedna z veľkých zmien, ktorá vstupuje do platnosti 1. júla 2019. Ide o zavedenie tzv. eKasy, online pripojenia pokladníc do systému finančnej správy, ktoré má priniesť zvýšenie transparentnosti výberu daní a viacero ďalších výhod aj podnikateľom.

Spoločnosť O2 pri tejto príležitosti prišla na trh s O2 eKasou, komplexným riešením pre živnostníkov a podnikateľov, ktoré prepája pokladnicu s platobným terminálom, tlačiarňou a súčasne prináša rýchle a spoľahlivé internetové pripojenie.

Giraffe Bakery

Pekáreň Giraffe Bakery, za ktorou stoja manželia Lašánovci, ponúka vo svojich priestoroch v Novej Cvernovke aj prostredníctvom webu sladké dobroty poďľa domácich receptúr. Služby poskytujú aj na rôznych eventoch a od začiatku tohto roka organizujú kurzy pečenia.

 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Na Slovensko prichádza eKasa. O2 podnikateľom ponúka komplexné riešenie

Splňte si zákonné povinnosti s moderným a prehľadným systémom od O2.

V apríli 2019 vstúpila do platnosti nová povinnosť pre podnikateľov vo forme eKasy s online pripojením do systému Finančnej správy. Štátu má priniesť zvýšenie transparentnosti výberu daní a podnikateľom zjednodušenie komunikácie so štátom a potenciál pre inovácie.

Viac informácií o O2 eKase, jej možnostiach a výbere vhodného zariadenia pre vašu prevádzku nájdete na ekasa.o2.sk.

Nové riešenia pokladníc okrem online pripojenia majú priniesť mnohé prvky, ktoré podnikateľom môžu uľahčiť život. Všetky bločky z pokladníc budú po novom obsahovať aj QR kód, ktorý jednoduchým spôsobom umožní overiť pravosť a platnosť pokladničného dokladu.

Od apríla pre nových používateľov, od júla pre všetkých

Od 1. apríla 2019 je pripojenie na systém Finančnej správy prostredníctvom eKasy povinné pre všetkých nových používateľov, od 1. júla 2019 sa už bude povinnosť vzťahovať na všetkých.

Podľa údajov Finančnej správy a Slovenskej komory daňových poradcov je v súčasnosti v prevádzke vyše 230 000 elektronických registračných pokladníc. Okolo 90 000 z nich budú podnikatelia prispôsobovať cez aktualizáciu softvéru.

Výhody eKasy vidia aj podnikatelia

Podľa prieskumu agentúry Ipsos o tejto povinnosti síce vie, ale nemá žiadne informácie pätina podnikateľov. Základné informácie má vyše polovica a detailné informácie má 20 %. Systém eKasy, resp. riešenie pripravené na eKasu zatiaľ nemá 75 % opýtaných.

Napriek tomu, že eKasu vnímajú ako novú povinnosť, vidia v nej aj mnohé výhody, ako napríklad zjednodušenie komunikácie so štátnou správou (32 % opýtaných), potenciál pre inovácie (21 %) či jednoduché ovládanie (20 %).

Slovenská komora daňových poradcov vidí prínos pri zavádzaní online pripojenia pokladníc najmä v efektívnejšom výbere daní a poklese manipulácie s pokladnicami.

„Cieľom online napojenia registračných pokladníc na portál Finančnej správy je zabrániť podvodom pri evidovaní tržieb. Kontrolami Finančnej správy sa zistilo, že sa v praxi používajú neautorizované pokladnice, upravujú sa pokladničné výkazy a pokladničné doklady alebo sa poškodzujú dátové úložiská,“ vysvetľuje Mária Sameková, členka prezídia Slovenskej komory daňových poradcov.

V susednom Česku funguje eKasa už dva roky

V Českej republike už systém elektronickej evidencie tržieb (EET), teda eKasy platí od decembra 2016. Zvedenie systému so sebou prinieslo viacero výhod. „České reštaurácie po štarte EET začali výrazne viac prijímať platby kartou,“ povedal výkonný riaditeľ Asociácie prevádzkovateľov mobilných sietí v Česku Jiří Grund.

Nutnosť online pripojenia využili tamojší mobilní operátori, ktorí priniesli ucelené riešenia. „Aj na tomto trhu došlo k liberalizácii, ktorá mala za následok zníženie cien registračných pokladní,“ doplnil Grund. Na systéme elektronickej evidencie funguje už od roku 2013 aj Chorvátsko.

O2 prináša komplexné riešenie eKasy

Systém eKasy založený na skúsenostiach z Českej republiky a rovnako aj Chorvátska prinesie na Slovensko aj spoločnosť O2. Okrem kompletného riešenia pokladne, platobného terminálu a tlačiarne odskúšaného na českom aj chorvátskom trhu vie operátor, samozrejme, poskytnúť aj automatické pripojenie na dátovú sieť.

„Sme pripravení ponúknuť podnikateľom komplexné riešenie eKasy, ktoré zahŕňa nielen pripojenie, ale aj zariadenia spolu s doplnkovou výbavou. Využívame pri tom skúsenosti z Česka a Chorvátska prispôsobené pre rôznych podnikateľov – od drobných živnostníkov až po veľké prevádzky,“ hovorí Tomáš Masár, riaditeľ stratégie O2.

V tomto momente prebieha certifikácia zariadenia finančnou správou a O2 by ho chcelo dať podnikateľom k dispozícii koncom marca, t. j. ešte pred vznikom povinnosti 1. apríla.

Systém pomôže so skladovým hospodárstvom aj s manažmentom stolov

Systém eKasy prinesie podnikateľom mnohé výhody, akými sú kompletné skladové hospodárstvo, štatistiky predaja, synchronizácia udalostí online aj v cloude, manažment stolov pre reštaurácie a kaviarne či vzdialený prístup pre servisné zásahy.

„Pre podnikateľov sa otvára potenciál pre inovácie. Nové eKasy budú prinášať praktické výhody, vďaka ktorým sa podnikateľom môžu odbúrať mnohé administratívne úkony, ako napríklad denná uzávierka a podobne. Keď sa naučia plne využívať všetky benefity, môže to pre nich znamenať nespornú výhodu,“ dopĺňa Masár.

Po skúsenostiach z Českej republiky bude eKasa zohľadňovať špecifikácie pre rôzne segmenty podnikania a bude dostupná v dvoch variantoch podľa potrieb (Komplet a Kompakt). Integrované riešenie platobného terminálu bude zároveň motivujúce pre platby kartou.

Prečo si vybrať práve O2 eKasu?

  • Dostanete s ňou všetko, čo potrebujete – tlačiareň, platobný terminál aj 4G pripojenie na internet.
  • Ovláda sa pohodlne a intuitívne cez dotykový displej.
  • Máte s ňou dokonalý prehľad o vašom podnikaní – prináša kompletnú správa skladu, vzdialený prístup cez eKanceláriu, zálohovanie a synchronizovanie všetkých aktivít a štatistiky predaja
  • Používajú ju už desaťtisíce spokojných zákazníkov.
  • Získavate nonstop podporu a servis od veľkého operátora.
  • Neplatíte úvodnú platbu za zariadenie.

Vyberte si  ideálne zariadenie pre váš druh podnikania

V O2 máte možnosť vybrať si z dvoch typov zariadení podľa druhu vášho podnikania:

O2 eKasa Komplet prestavuje kompletné stolové riešenie. Pokladňa disponuje dotykovou obrazovkou s 10,1-palcovou uhlopriečkou, samostatnou mobilnou termotlačiarňou účteniek, ktorá je mimoriadne ľahká a samostatným platobným terminálom, ktorý si poradí so všetkými tipmi platobných kariet.

O2 eKasa Kompakt je zase kompaktné all-in-one riešenie, ktoré je ideálne do menších prevádzok, akými sú napríklad kaderníctva. Súčasťou zariadenia je dotyková 7-palcová obrazovka, integrovaná termotlačiareň účteniek aj zabudovaný platobný terminál, ktorý zvládne všetky tipy platobných kariet.

Obe zariadenie rýchlo pripojíte na rýchly a spoľahlivý internet od O2.

O2 poskytne dáta potrebné na komunikáciu s Finančnou správou zadarmo

„V O2 sme sa rozhodli, že dáta potrebné na komunikáciu s Finančnou správou poskytneme zadarmo aj na iných službách, s cieľom prispieť na vlastné náklady k rozvoju digitalizácie. Naším cieľom je, aby prechod na eKasu bol pre podnikateľov bezproblémový, preto chceme čo najviac vyjsť podnikateľom aj štátu v ústrety a nespoplatňovať prenesené dáta pri komunikácii s finančnou správou,“ vyhlásil riaditeľ stratégie O2.

Podľa prieskumu agentúry Ipsos tretina podnikateľov (35 %) očakáva, že úvodné náklady sa budú pohybovať v intervale 200 až 1 000 €, pričom vyše 20 % si myslí, že náklady budú vyššie ako 300 €.

„Naším cieľom je, aby sme prišli s najvýhodnejším riešením, ktoré podnikateľov nielenže nezaťaží, ale odbremení od rôznych povinností. Tým je aj úvodná platba, ktorá bude predstavovať 2 € a zvyšok umožníme podnikateľovi platiť formou splátok,“ hovorí Masár.

Mesačná platba za eKasu bude 25 €, v čom je zarátaná splátka zariadenia (5 € mesačne) a celková služba eKasy (20 € mesačne – licencia za softvér, chránené úložisko, aktualizácie, technická podpora a pripojenie zariadenia). Cena zariadenia pri platbe v hotovosti je 218 €, ktorú si zákazník môže znížiť ešte o bonus vo výške 96 € pri jej dvojročnom využívaní.

Víkendové vydanie pre malých podnikateľov 
Tento článok je súčasťou víkendového vydania magazínu Sóda pre živnostníkov a malých podnikateľov a prináša informácie o najdôležitejších zmenách, ktoré ich čakajú počas tohto roka. Jednou z nich je aj tzv. eKasa, teda online pripojenie pokladníc do systému Finančnej správy, ktoré bude od júla 2019 povinné pre všetkých. Ak práve hľadáte vhodné zariadenie, stavte na komplexné riešenie od O2.

Čítajte aj: 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac