Na Slovensku sa môžete zviezť po historických železniciach, ktoré sú svetovými technickými unikátmi, napríklad po úzkorozchodnej úvraťovej železnici či po jedinečnej ozubnicovej železnici. Zážitok sľubuje aj fáranie do podzemia banským vláčikom či jazda, počas ktorej vám cestovný lístok „štiknú“ deti. Nostalgickú jazdu historickými vláčikmi si užije celá rodina.
Detská železnica v Košiciach
Na prevádzke tejto železnice sa podieľajú deti pod dohľadom dospelých. Bola prvou detskou železnicou v Československu a ako jediná sa zachovala. Dodnes si plní svoju úlohu a vychováva nadšených mladých železničiarov.
Po detskej železnici pravidelne premáva vláčik od apríla do októbra. Počas sezóny je tu množstvo veselých podujatí. Železnica vedie cez lesopark a v jej cieli nájdete ihrisko a indiánske mestečko.
Poľná železnica v Nitre
Poľnými železnicami sa kedysi zvážala cukrová repa do cukrovarov. Zároveň boli jedinou cestou, ako sa domáci mohli dostať cez blatisté polia do práce a do školy. Keď sa postavili cesty, poľné železnice stratili svoj význam.
Dnes nájdete rekonštrukciu poľnej železnice v Nitre. Premávku v Skanzene Slovenského poľnohospodárskeho múzea a do areálu Agrokomplexu zabezpečujú historické rušne a pôvodné vagóny. Železnica je v prevádzke počas ohlásených podujatí a na objednávku.
Lesná úvraťová železnica vo Vychylovke
Väčšina starých lesných železníc zanikla a dnes už len kde-tu nájdeme v horách pozostatky koľají. Keď boli lesné železnice na vrchole rozvoja, mali sme na Slovensku až 1 200 km tratí. Vďaka nadšencom sa v súčasnosti môžete previezť historickým vláčikom po štyroch tratiach, jedna z nich je aj vo Vychylovke.
Aby mohol vlak prekonať náročný lesný terén, koľajnice sú blízko pri sebe. V najstrmších kopcoch na Kysuciach však nestačil ani úzky rozchod. Konštruktéri museli vziať rozum do hrsti a prísť s unikátnymi technickými riešeniami.
Kopec, na ktorý vedie trať vo Vychylovke, je taký strmý, že tu už nestačia zákruty. Vlak preto musí meniť smer v tzv. úvratiach – vyjde na koniec trate, odtiaľ zacúva na druhú koľaj a pospiatky po nej pokračuje ďalej hore. Železničná trať vo Vychylovke zostala jedinou svojho druhu v celej Európe. Vo svete sa môžete na podobnej odviezť už len v Južnej Amerike, v Indii a v Japonsku. Železnica prechádza cez areál Múzea kysuckej dediny. V prevádzke je od mája do októbra.
Oravská lesná železnica
Trojkilometrová trať patrí medzi najobľúbenejšie turistické atrakcie Oravy. Z údolnej stanice Tanečník neďaleko Oravskej Lesnej vás vláčiky vyvezú na sedlo Beskyd, kde môžete vystúpiť na vyhliadkovú vežu, vychutnať si panorámu a obzrieť si goralskú drevenicu. Oravská lesná železnica je v premávke celoročne.
Čiernohronská lesná železnica
Čiernohronská železnica je jednou z najväčších turistických atrakcií Horehronia. Úzkorozchodné mašinky ťahajú drevené vagóniky malebným prostredím údolia Čierneho Hrona. Súpravy sa brzdia ručne, ako to bolo kedysi na lesných železniciach bežné. Trať vedie aj cez lesnícky skanzen s expozíciami, ktoré zaujmú aj deti. Na stanici Čierny Balog je navyše malé múzeum lesných železníc. Vonku pri nástupištiach nájdete aj modelovú železničku, ktorú si môžu deti samy spúšťať. Železnica je v premávke od mája do septembra.
Ozubnicová železnica Tisovec – Pohronská Polhora
Keď klesajú ťažké, naložené vagóny po strmých koľajach, môžu sa im podšmyknúť kolesá. Železnica z Tisovca do Pohronskej Polhory preto využíva „zlepšovák“ – v strede medzi koľajami vedie ozubený hrebeň. Doň zapadne ozubené koleso, umiestnené medzi kolesami vlaku. Vlak tak môže bezpečne brzdiť.
Ozubnicová železničná trať sa nachádza kúsok od Brezna. Zachovala sa aj napriek tomu, že pôvodne zásobovala hute a časom sa stala nepotrebnou. Nadšenci k nej dokúpili parný rušeň zo zrušenej rumunskej ozubnicovej trate a udržiavajú ho v prevádzke. Vlak jazdí len niekoľko dní v roku a lístky si treba rezervovať vopred.
Banský vláčik v hornonitrianskej bani Cigeľ
V Hornonitrianskom banskom skanzene môžete zažiť cestu, ktorou baníci každodenne fárali do útrob zeme za prácou. Prehliadka hnedouhoľnej bane Cigeľ sa začína dvojkilometrovou jazdou banským vláčikom – v úplnej tme sa v stiesnených vagónikoch zveziete do podzemia.
Keď sa dopravíte na miesto, nasleduje zážitková pešia prehliadka so sprievodcom. V bani majú aj raritu – závesnú lokomotívu, ktorá sa pohybuje po drážke, upevnenej v strope bane. Vstup do skanzenu je celoročne, no treba sa vopred objednať.
Aby ste sa o zážitky z jázd historickými vláčikmi mohli podeliť so svojimi blízkymi, stavte na rýchly a spoľahlivý mobilný internet od O2, ktorý je vďaka 4G sieti dostupný už pre 97 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4g.