Hoci slová bez zvuku nie sú veľmi dobrým nosičom emócie, sú esemesky, z ktorých je jasné, že druhá strana je nahnevaná. Čo vtedy robiť, ak komunikáciu nie je vhodné prerušiť?
Určite sa zdržte používania rôznych žmurkajúcich, usmiatych a ešte viac usmiatych smajlíkov. Odborníci na komunikáciu vravia, že to človeka na druhej strane esemesky pravdepodobne nahnevá ešte viac, pretože pocíti, že sa z komunikácie snažíte utiecť, resp. ju zľahčiť. Ibaže, ak je druhá strana nahnevaná, tak asi tému berie naozaj vážne. Sóda vybrala z komunikačných pravidiel 5 ďalších rád, ako na nahnvevanú esemesku reagovať.
Vo všetkých prípadoch platí, že je najlepšie sa ihneď stretnúť a vydiskutovať si veci napriamo. Ak sa nedá, aspoň si zavolajte. Odpovedať na nahnevanú esemesku esemeskou je ako hasiť oheň papierom.
1. Zistite pravý dôvod
Začnite otázkou, ktorá bez emócií zhrnie, čo riešite. Veľká časť konfliktov vzniká z obyčajného nepochopenia témy, alebo cieľa, ku ktorému sa smeruje. To sa netýka len práce, ale aj vzťahov. Ak sa napríklad priateľka hnevá váš výber hotela, možno vôbec nejde o hotel, ale o lokalitu, možno o cestu, alebo dátum samotnej dovolenky. Keď si ujasníte, čo riešite, ľahšie zistíte, kde sú uväznené emócie. Esemeskou sa to však sotva dozviete.
2. Spýtajte sa priamo
Určite nezačínajte otázkou: „Ty sa hneváš?“ Rozvíri to emócie, bude pôsobiť ako výčitka čo vás vzdiali od riešenia. Stiahnite situáciu na seba, napríklad takouto vetou: „Mám z tej esemesky pocit, že sa hneváš a rád by som pochopil(a), kde je problém, preto volám.“
3. Natiahnite čas
Nahnevaná esemeska vzniká často z dôvodu, ktorý nemusí súvisieť s témou, ale s inými vecami, ktoré druhá strana rieši. Ak máte pocit, že je to tento problém, napíšte, že sa danej téme nemôžte teraz venovať a navrhnite iný čas. Zvyčajne stačí o tri hodiny neskôr, emócie sa upokoja a téma sa objaví jasnejšie.
4. Zmeňte tému
Zatelefonujte druhej strane s odstupom času a skúste hovoriť o iných témach, ktoré máte otvorené, a ktoré by mohli upokojiť emócie. K problematickej téme sa vráťte až potom, na konci rozhovoru.
5. Nechajte hovoriť
Skúste hovoriť menej vy a nechať druhú, nahnevanú stranu hovoriť viac. Reagujte vetou: „Vysvetli mi to prosím viac“. Alebo: „Mohli by ste mi to opísať podrobnejšie?“ Alebo použite akúkoľvek vetu, ktorá rozšíri vyjadrovací priestor druhej strane a umožní jej uvoľniť emócie a tým odhaliť, odkiaľ presne pramenia – ako sú prepojené s témou.