Keď sa povie luxusná alebo tzv. “vysoká móda”, tak si väčšina z nás predstaví slávne módne domy z Francúzska alebo Talianska. Nedávno sa však na trhu objavila značka zo strednej Európy, ktorej kolekcie so záujmom sledujú módni kritici aj na parížskom Fashion weeku. Je to NEHERA.
Ak sa vám tento názov zdá povedomý, nemýlite sa. Táto pôvodne československá značka nesie meno podnikateľa Jána Neheru, ktorý ju založil v 30. rokoch minulého storočia. Počas jej najúspešnejšieho obdobia sa NEHERA predávala vo viac než 130 obchodoch v Európe, Spojených Štátoch a Afrike.
V roku 2014 sa značka znovuzrodila pod novým vedením. Ladislav Zdút, šéf reklamnej agentúry Jandl, sa rozhodol oprášiť túto legendu a vdýchnuť jej nový život. NEHERA sa nanovo prvý krát predstavila počas parížskeho týždňa módy v lete 2014 s kolekciou Blank Canvas.
NEHERA aj dnes vzniká tam, kde bola vždy doma. Podľa filozofie značky – čo najviac podporovať materský región – boli na výrobu kolekcií zvolené slovenské a české fabriky. Základný tím sa nepresídlil do hlavného mesta módy, Paríža, ale pracuje zo štúdia v Bratislave. Momentálne tu pracujú dve desiatky zamestnancov z 5 krajín.
Firma sa snaží opäť priniesť do svojho domáceho prostredia to, čo tu ešte pomerne donedávna prekvitalo – odevný priemysel. Pozrite si prvé modely z najnovšej predkolekcie Jeseň 2016:
Za vznikom každej novej kolekcie je skrytá úzka spolupráca medzi kreatívnym riaditeľom, oddeleniami značky (dizajnovým a marketingovým oddelením, distribúciou, predajom) a šikovnými krajčírkami vo fabrikách. Spolupracujú na vízii značky prinášať do sveta módy nadčasové kúsky.
Pozrite sa, ako sa rodí nová kolekcia v tomto módnom dome.
1. Hľadanie inšpirácie a navrhovanie kolekcie
Samuel Drira je kreatívny riaditeľ značky NEHERA. Žije v Paríži, kde hľadá väčšinu inšpirácie pre nové kolekcie. Do Bratislavy prichádza niekoľkokrát do mesiaca a pracuje na návrhoch modelov.
Pri kolekcii sa začína s tzv. “moodboardom”, čo je mozaika nápadov a inšpirácii. Pomáha zadefinovať nosné elementy kolekcie. Počas roka sa vo firme NEHERA pripravujú dve hlavné kolekcie, ktoré opisujú hlavnú ideu značky, a dve predkolekcie s výberom modelov, vytvárajúce tzv. hlavnú garderóbu.
Podľa Samuela Driru ide pri procese návrhu a zhotovenia finálneho prototypu hlavne o siluetu a tvary.
Každá kolekcia má jeden ústredný element. Napríklad pre poslednú zimnú kolekciu to bola vintage sukňa v tvare interpunkčného znamienka – čiarky. Výrazne sa to odrazilo v celej kolekcií na sukniach a kabátoch.
Navrhovanie modelov pre nasledujúcu kolekciu je najnáročnejšia a najdlhšia časť celého procesu.
2. Výber materiálov na kolekciu
Po výbere finálnych návrhov sa rozbieha výrobný proces. Začína objednávkou látok, pri ktorej je dôležitá dostatočná časová rezerva. Treba presne vedieť, koľko metrov látky je potrebných na šitie konkrétnych modelov.
Na oddelení s názvom “Sourcing“ komunikujú zamestnanci NEHERA s dodávateľmi z Talianska, Francúzska alebo Rakúska. Niektoré unikátne látky pochádzajú aj z Japonska a Veľkej Británie. Toto oddelenie sa stará aj o gombíky, šnúrky, a každú jednu niť, ktorá je použitá pri šití kolekcie.
3. Uskladnenie vzácnych látok
Dodané látky sa uschovávajú v centrálnom sklade na okraji Bratislavy a v podzemnom sklade v centrále firmy. Tu sa látky premeriavajú a kontrolujú.
Kvalita je na prvom mieste, chyby na modeloch si nemožno dovoliť. Látky sa preto ukladajú do špeciálnych obaloch a ich stav sa pravidelne sleduje.
4. Spracovanie látok vo fabrikách
Jednotlivé látky sa nastrihajú a pošlú do slovenských fabrík. Aj keď sa šije viac kusov z každého modelu, stále je to ručná práca.
5. Testovanie strihu na papierovom modeli
Návrh každého modelu sa musí najprv pripraviť v podobe papierových strihov, ktoré prejdú interným skúšaním, tzv. fittingom.
Papierové strihy sú podklady na strihanie látok pre daný typ modelu. Niekedy sa prvý prototyp modelu sa vytvára z inej látky než finálny model. Tento prototyp, alebo “toile“ je kus modelu, na ktorom vidíme, ako sa daná látka správa. Zistia sa tak reálne vlastnosti budúceho modelu a otestuje sa, ako bude konkrétny model vyzerať v realite. Skica na papieri totiž nepočíta s tým, ako látka sadne na reálnej modelke. Alebo ako sa bude na jej krivkách vytvárať riasenie.
[the_ad_placement id=“injektaz-hlas-pismenka-nenahradia“]
6. Príprava prototypu modelu
V tomto bode sa pracuje na tzv. samplingu, teda príprave vzorových modelov pre showroomy a fabriky. Z papierových návrhov sa rodia prototypy modelov, dotvárajú sa a upravujú. V celom procese výroby kolekcie sú toto najrušnejšie týždne.
Vzorovací tím NEHERA je srdcom celej spoločnosti. Tvorí ho okolo 10 ľudí na čele s riaditeľkou firmy Bibianou Zdútovou a kreatívnym riaditeľom Samuelom Drirom.
So vzorovacím tímom úzko spolupracujú krajčírky. V centrále v Bratislave ušijú prvý protopyp modelu z vybranej látky, v niektorých prípadoch aj takzvanú SMS-ku, čo je vzorka pre predajcov v showroome v Paríži, Miláne a Tokiu.
7. Šitie modelov vo fabrikách
Po finálnom fittingu na modelkách sa prototypy modelov zasielajú do fabrík, kde sa šijú jednotlivé modely vo väčších množstvách. Vo fabrikách prebehne nastavenie strojov na strih látok, ručné šitie, finálna úprava a kontrola produktu.
Kúsky obdivované na parížskom móle vznikajú napríklad aj v Bratislave, Trenčíne, Žiline, Ružomberku, Prostějove, či Partizánskom.
8. Kontrola kvality
Pred zapísaním na sklad prejdú všetky produkty osobnou kontrolou kvality. Kontrolujú sa aj tie najmenšie detaily ako švy a ukončenia.
V Bratislave sa modely pred expedíciou ešte raz skontrolujú, a ručne sa dokončujú aj súkromné objednávky podľa individuálnych požiadavok klientov.
9. Balenie a expedícia
Modely sa jednotlivo zabalia do ochranných folií a pripravujú na expedíciu. NEHERA má v súčasnosti viac ako 40 odberateľov na štyroch kontinentoch. Najobľúbenejšia je značka v Japonsku, Kórei a Číne, ale nájdete ju aj vo vybraných predajniach v Melbourne, Seoule, Osake, New Yorku či v Londýne.