Uvažujete nad zmenou streamovacej služby, ale nechcete prísť o playslisty, ktoré ste si roky poctivo vytvárali? Na prenos do TIDAL stačí zopár jednoduchých krokov.
Predtým ako začnete, prihláste sa v prehliadači do TIDAL aj do streamovacej služby, z ktorej chcete playlist presunúť. Zvyšok je už jednoduchý, pozrite si náš návod.
Otvorte si web Tune My Music a kliknite na Let’s Start.
2. krok
Vyberte si zdroj, z ktorého chcete svoj playlist presunúť. My sme preniesli playlist zo Spotify.
3. krok
Vyberte playlist, ktorý chcete presunúť. Môžete ho nechať načítať alebo skopírovať jeho URL linku.
4. krok
Po načítaní môžete spresniť, či chcete preniesť všetky pesničky z playlistu alebo si výber upraviť.
Čo prináša TIDAL cez O2 SMART Paušál
Streamovacia služba TIDAL je svetovým lídrom kvality zvuku a videí. Nájdete v nej viac ako 80 miliónov skladieb, vyše 350-tisíc videoklipov, živé prenosy z koncertov a exkluzívny obsah zo zákulisia hviezd vo vysokej kvalite. Pridaním tejto aplikácie do vášho O2 SMART Paušálu získate plný prístup k predplatenému obsahu TIDAL HiFi.
5. krok
V ďalšom kroku si vyberte, kam chcete svoj playlist presunúť. Našou novou „destináciou“ je TIDAL.
6. krok
Teraz už len stačí stlačiť Štart a chvíľu počkať. O pár minút nájdete svoj playlist v TIDAL.
Páčil sa vám článok?
Slabé
Loading...
Super
Páči sa vám, čo práve čítate?
Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.
Ďakujeme za prihlásenie na odber nášho newslettera. Už to skoro je, len ešte jedna drobnosť. Potrebujeme ešte potvrdiť Vašu e-mailovú adresu. Stačí, aby ste klikli na odkaz, ktorý sme vám práve zaslali na váš e-mail.
S jedným z najúspešnejších slovenských raperov sme porovnávali digitálnu hudbu s analógovou a porozprávali sme sa aj o streamovacích službách a podpore mladých umelcov.
Keď Separ so svojou skupinou DMS začínali, rozdávali svoje cédečká zadarmo, aby sa dostali do povedomia a vytvorili si fanúšikovskú základňu. Dnes patrí k špičke slovenskej hip-hopovej scény – vďaka silnej fanúšikovskej základni pravidelne vypredávajú koncerty a na streamovacích appkách majú milióny prehratí.
Ak by Separ kariéru začínal dnes, vydával by už albumy iba na streamovacích službách, ktoré dávajú umelcom väčšiu slobodu aj šancu zviditeľniť sa.
Inšpirujte sa pri skladaní svojho paušálu populárnym raperom a získajte predplatné služby TIDAL aj 10 GB extra dát na jej sledovanie. Zistite viac o Separov O2 SMART Paušále
Oplatí sa v čase streamovacích služieb ešte vydávať albumy na cédečkách?
Na Slovensku je nás iba niekoľko, ktorým sa ešte oplatí vydávať cédečká – Kontrafakt, Kali, Majk Spirit a ja s DMS. Máme takú silnú fanúšikovskú základňu, že hoci si ho ľudia nemajú kde prehrať, kúpia si ho do zbierky.
Pre zberateľov k albumu vždy niečo pridáme, či už je to podpis, alebo voucher na tenisky. Do niektorých sme dokonca dali peniaze a raz sme dávali aj zlaté náušnice s naším logom.
Naším hlavným zárobkom sú dnes streamovacie služby, ktoré sú aj pre ľudí oveľa dostupnejšie a pohodlnejšie.
Približne 1 200 prehratí na streamoch sa rovná jednému predanému albumu. Albumy predávame v tisícoch až desaťtisícoch kusov, ale streamy sa nám pohybujú v miliónoch.
Keď som sa tejto téme venoval pred piatimi rokmi, najhranejší slovenskí interpreti zarábali na streamoch niekde od 1 do 3 € mesačne. Je pravda, že dnes sa honoráre pre top umelcov pohybujú v tisícoch?
Časy, keď sa neoplatilo byť na streamovacích službách, sú už dávno za nami. Napríklad TIDAL vznikol ako vzbura proti konkurencii, ktorá mala veľmi zlé pravidlá a niekedy si brala až polovicu zo zárobku umelca. Vtedy sa ľudia ako Jay-Z vzbúrili – nechceli sa nechať ošklbať a založili TIDAL.
Najskôr sa veľmi nechytil, ale potom prišli so stratégiou vyplácania desaťnásobných honorárov v porovnaní s konkurenciou. To prilákalo viac interpretov, a preto museli aj ďalšie streamovacie služby zvýšiť honorár pre umelcov. Nemohli si dovoliť, aby v ich appke chýbalo 30 top svetových interpretov, pretože majú exkluzívnu dohodu s konkurenciou, a tak museli všetci začať platiť viac.
Výšku honoráru určuje okrem počtu prehratí aj veľkosť trhu danej krajiny. Znamená to, že aj keď je TIDAL menej rozšírený ako napráklad Spotify, tak tam vie hudobník za menej prehratí zarobiť viac?
TIDAL platí najviac, aby sa odlíšil a mohol získať exkluzívne prístupy k novým albumom žiadaných interpretov. Dúfam, že sa na Slovensku viac chytí, pretože okrem zaujímavejšieho finančného ohodnotenia pre interpretov prináša aj lepšiu kvalitu zvuku pre poslucháčov.
Slovákov je ťažké namotať na niečo nové, pretože sa boja nových vecí. Ak by sa nad tým zamysleli, tak predplatným streamovacej služby podporia svojho obľúbeného interpreta, ktorý vďaka tomu získa viac motivácie a priestoru tvoriť.
Vnímaš aj ty, že Slováci ešte stále nie sú celkom ochotní platiť za obsah?
Myslím si, že človek by sa mal zamyslieť nad tým, komu prospeje to, ak bude donekonečna niečo sťahovať. V streamovacích appkách máš všetku hudbu sveta, a keď sa ti nechce objavovať novú, nájdeš tam rebríčky a playlisty, ktoré to spravia za teba.
„V streamovacích appkách máš všetku hudbu sveta, a keď sa ti nechce objavovať novú, nájdeš tam rebríčky a playlisty, ktoré to spravia za teba.“
Predplatné okolo 10 € je úplne férová suma, a ak to ľudia obchádzajú, ich obľúbený interpret tým len utrpí – v budúcnosti možno neurobí ďalší album, lebo nedostal peniaze za to, čo už vyprodukoval.
Stačí začínajúcemu interpretovi v súčasnosti vydať album iba na streamovacích službách a vôbec neriešiť analógové nosiče?
Pre nováčikov je to lepšie, pretože nemajú náklady spojené s ich výrobou. Lis, fotenie a grafika coveru, to všetko stojí peniaze. Ak by som bol dnes na začiatku kariéry, tak určite vydám album iba digitálne.
Aj pri sólo albume, ktorý teraz plánujem vydať, som nad tým rozmýšľal, no robím už desiaty album a doteraz každý má platinové ocenenie za predaj. Dnes sa už však predaj fyzických nosičov zrátava s digitálnym predajom a časom podľa mňa analóg úplne opadne.
A potom sa vráti ako vinylové platne?
Ľudia majú radi old school retro veci, my sme dokonca predošlý album vydali na kazete. Aj cédečkám sa môže stať, že pôjdu do zabudnutia a časom sa vrátia ako vinyl či kazety. Aj keď zvuku vinylu sa nič nevyrovná, pretože tam je aj analógový prenos zvuku a cédečko bude vždy čítať nejaká šošovka.
Keď o 15 rokov ukážem svojim deťom cédečko, tak z toho budú hotové. Možno to nebudem mať ani kde prehrať a budem musieť v bazári kúpiť diskmen.
Máš doma nejakú zbierku – platne alebo cédečká?
Nie, nezbieram nič. Kedysi som mal hrozne veľa tenisiek, ale potom som sa sťahoval a povedal som si, že už nikdy nebudem nič zbierať. Teraz všetko, čo donosím, posuniem na charitu alebo do detského domova a idem ďalej.
Ak by som zbieral cédečká, mal by som ich iba niekde položené a v živote by som sa ich nechytil. Mám kamošov dídžejov, čo zbierajú vinyly, ale oni sa im aj naozaj venujú a púšťajú si ich doma alebo na párty.
Keď prišli streamovacie služby, niektorí ľudia sa sťažovali, že to umelcom ubližuje. Mne sa to zdalo ako trochu lenivé tvrdenie, pretože keď dáš von svoju hudbu, ľudia si ju môžu púšťať kedykoľvek, obľúbiť si ju a na koncertoch potom vytvoriť oveľa lepšiu atmosféru. Ako to vnímaš ty?
Presne tak to je. Keď sme začínali, tak sa naša hudba nepredávala. Môj kolega v skupine si zobral úver v banke, aby sme mohli dať vyrobiť prvé cédečká. Vydali sme ich v minimálnom náklade 700 kusov a 500 sme rozdali. Nikto nás vtedy nepoznal, ale vďaka tomuto kroku sa rozšírili, ľudia si ich medzi sebou napaľovali a zrazu sa nám začali ozývať promotéri kvôli koncertom.
„Slovákov je ťažké namotať na niečo nové. Ak by sa nad tým zamysleli, tak predplatným streamovacej služby podporia svojho obľúbeného interpreta, ktorý vďaka tomu získa viac motivácie a priestoru tvoriť.“
Mali sme vtedy zopár skladieb a obehali sme s nimi celé Slovensko. Hrávali sme s Luzou, ktorá bola vtedy strop slovenského hip-hopu. Koncerty sú pre hudobníka hlavné promo. Keď ťa človek uvidí naživo a povie si: „Wow! Brutálna šou!“, tak si tvoju tvorbu dohľadá, aj keď tam možno bol iba náhodou s kamošmi.
Aj keď ľudia na festivale počujú nejakého undergroundového umelca, ktorý ešte nemá fame, tak si zistia, čo je to za človeka a akú má tvorbu. Zo začiatku je preto určite dobré dávať hudbu medzi ľudí. Hlavne dnes, keď si vieš cez streamy vykryť aspoň náklady, čo si mal na nahrávanie a master.
Alebo si vieš zavesiť track na Youtube a ľahko rozšíriť cez sociálne siete. Keď to začnú ľudia medzi sebou zdieľať, máš super promo bez toho, aby si za to dal čo i len cent.
Výhodou streamovacích služieb je, že sa cez ne vedia zviditeľniť aj mladí umelci, napríklad TIDAL robí kurátorované playlisty s vychádzajúcimi hviezdami v každej krajine. Ktorých mladých interpretov v rámci slovenskej scény si najviac ceníš?
Ja som akurát v procese prípravy ďalšieho sólo albumu, pri ktorom som na spoluprácu oslovil viacero menej známych interpretov. Celkom si idem ľudí z Conspiracy Flat mobu ako AstralKid22, Tisci alebo TVRNFLX.
Separ pre čitateľov Sódy pripravil playlist svojich obľúbených trackov:
Potom je tu Dokkeytino, ktorého považujem za jedného z najlepších, lebo je extrémne odlišný. V Amerike taký štýl, ako má on, nájdeš, ale u nás to takto nikto nerobí. Robí s ním aj Yungfakgod a týchto chalanov si extrémne cením. Sú to reálni chalani, ktorí majú svoje štúdio, kde si robia vlastnú hudbu, spravia si rap, mastering, natočia a zostrihajú si klip. Sú komplexní a to ma na nich baví.
Ľudia v ich tvorbe často hľadajú výpovednú hodnotu, ktorá tam nie je vždy prítomná tak, ako v našich starých boombapových trackoch, ale tak sa to dnes proste nerobí. Ja si ich idem extrémne a držím im palce. Nie sú to motáci, čo sa hrajú na niečo, čím nie sú. Sú to strašne reálni ľudia a nie je to len o tom, že sa hrajú na Ameriku.
Iní mladí slovenskí raperi sa zvyknú hrať na Ameriku?
Mnohí majú americký štýl, ale to je normálne. Aj my starší sme sa dostali cez boombap k iným štýlom. Nič ako slovenský rap totiž nikdy neexistovalo. Vždy to bol americký rap, ktorý vznikol v Amerike a na Slovensku sme sa ním len inšpirovali.
My sme rap nevymysleli a ten náš sa vždy bude podobať na to, čo sa robí vo svete. Neexistuje teda slovenský, nemecký alebo francúzsky rap, všetko sú to odnože amerického rapu. Rap v Amerike vznikol a dostal definíciu, ako má vyzerať, a zvyšok sveta sa tomu len prispôsobuje.
Slovenský rap podľa teba nemá žiadne lokálne špecifiká alebo spoločné prvky?
Spoločným prvkom je slovenčina. Rap sa dá robiť na veľa spôsobov a ten náš je iný ako americký, pretože každý z nás je iný. Ale všetko to prišlo z Ameriky – od grafitov cez breakdance.
Všetky subkultúry hip-hopu vznikli tam a my to tu iba robíme po svojom. Zober si napríklad ad liby alebo pre tých, čo nevedia, také tie pazvuky a výkriky, čo počuješ v pozadí pesničiek. Môžeš si vymyslieť vlastné ad liby, ale aj tak si sa inšpiroval v Amerike, pretože si to najprv počul v hudbe odtiaľ a vďaka tomu si si uvedomil, že sa to tak dá robiť.
Vyberte si svoj O2 SMART Paušál a získajte extra dáta na obľúbené aplikácie. Ak sa rozhodnete pre Strieborný O2 SMART Paušál, získate nielen neobmedzené volania, SMS a MMS a 3 GB dát, ale aj 2 × 10 GB na dve aplikácie podľa vášho výberu. Inšpirujte sa Separom a vyberte si streamovaciu službu TIDAL aj s predplatným a Instagram. Viac o nových O2 SMART Paušáloch a ich možnostiach sa dozviete na www.o2.sk.
Separ
Je jedným z najúspešnejších slovenských raperov, ktorý pôsobí na hip-hopovej scéne už takmer 20 rokov. Začínal v skupine DWS (Dame, Wrana, Separ), ktorá sa neskôr zmenila na DMS (Dame, Monsignor Separ, Smart). V období od 2009 do 2013 bol členom skupiny a vydavateľstva Gramo Rokkaz. Okrem 5 albumov s DMS má Separ za sebou aj tri sólové a aktuálne chystá ďalší.
Páčil sa vám článok?
Slabé
Loading...
Super
Páči sa vám, čo práve čítate?
Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.
Ďakujeme za prihlásenie na odber nášho newslettera. Už to skoro je, len ešte jedna drobnosť. Potrebujeme ešte potvrdiť Vašu e-mailovú adresu. Stačí, aby ste klikli na odkaz, ktorý sme vám práve zaslali na váš e-mail.
Inšpiratívne články o duševnom zdraví, pohybe, spoločenských témach, popkultúre či technológiách posielame každú druhú nedeľu.
Ďakujeme za prihlásenie na odber nášho newslettera. Už to skoro je, len ešte jedna drobnosť. Potrebujeme ešte potvrdiť Vašu e-mailovú adresu. Stačí, aby ste klikli na odkaz, ktorý sme vám práve zaslali na váš e-mail.