Fero Joke, Laci Strike aj Daniel Hevier odpovedajú, prečo je pre nich sloboda dôležitá

Možnosť slobodne tvoriť a baviť ľudí, pracovať tak, ako to človeku najviac vyhovuje, a ráno si dlhšie pospať. Známe tváre a naši spolupracovníci nám prezradili, prečo hrá sloboda v ich životoch významnú rolu.

Venovať sa práci, ktorá človeku dáva zmysel, a slobodne si zvoliť, ako bude vyzerať jeho život, nebolo vždy samozrejmé. Pri príležitosti výročia 17. novembra 1989 sme sa ľudí, s ktorými sme tento rok pri príprave Sódy spolupracovali, opýtali, prečo je pre nich sloboda dôležitá. 

Vypočujte si: 9 pesničiek o slobode, ktoré si treba pripomínať 

Fero Joke
komik

Sloboda pre mňa znamená veľmi veľa, pretože bez slobody by som dnes nemohol baviť ľudí. Kedysi som učil a rovnako si neviem predstaviť, že by som v neslobodných časoch musel vyučovať niečo, s čím sa nestotožňujem.

Sloboda je každému človeku prirodzená a nemyslím tým len slobodu, ktorú si pripomíname každý rok 17. novembra. Sloboda je dôležitá aj v kamarátskych a partnerských vzťahoch. Ľudia sa neradi viažu. A ak niekto potrebuje byť niekým alebo niečím oklieštený, tak v sebe nemá vyrovnané isté veci a vnútorne po slobode netúži, aj keď navonok môže pôsobiť, že ju chce.

Teší ma, že žijem v časoch, keď sa môžem slobodne prejaviť, a budem rád, keď sa to bude meniť aj v iných častiach sveta.

Daniel Hevier
spisovateľ

Sloboda je pre mňa ako pre každého nutnosťou, podmienkou existencie, kľúčom k tvoreniu… Je však sloboda vonkajšia, ktorú vám môžu vziať, a sloboda vnútorná, o ktorú môžete prísť iba vlastným rozhodnutím. Tú druhú som nikdy nestratil. Keby som sa tej vzdal, cítil by som sa ako rozbitý človek, ktorý si nemôže vážiť sám seba.

Daniel Hevier napísal pre O2 Rozprávku o slobode, aby sa téma slobody a Novembra 89 dostala aj k deťom. Prečítať alebo vypočuť si ju môžete na tomto mieste.

Kristína Převrátil Alexy
odborníčka na komunikáciu a autorka projektu Ideology

Sloboda je pre mňa dôležitá, lebo mám rada odvážne výzvy. Sloboda vyžaduje odvahu, lebo je v nej veľa neistoty, robia sa v nej chyby, neustále sa reviduje a mení, všetci v nej strácame a opäť nachádzame vieru a koniec zostáva stále otvorený.

Opak slobody je pre mňa nedostatok viery v širokom zmysle, nielen v náboženskom. V momente, keď v niečo neveríme, napríklad neveríme dieťaťu, ktoré sa niečo učí, začíname si veci vynucovať. Dieťa začneme kontrolovať, trestať a odmeňovať. Vynucovanie znamená, že vnútorný potenciál, všetky možnosti a zdroje dieťaťa už považujeme za definitívne vyčerpané. Neistú, nepredvídateľnú, hoc bohatú a jedinečnú slobodu dieťaťa nahradíme istotou limitu, miestom vo výkonovej tabuľke.

Naša rodina žije v mnohom atypicky, nezmestí sa do škatuliek. Nechodíme do práce a napriek tomu pracujeme, syn nechodí do školy, a predsa sa vzdeláva. Keby sme sa niekam mali zmestiť, asi by nás to tlačilo. Práve vďaka možnosti slobodne sa rozhodovať, meniť sa a napredovať, bez limitov v hierarchii korporátu či budovy školy, sme nielen výkonní, ale aj šťastní.

To je ten najpodstatnejší dôvod, prečo je pre mňa sloboda dôležitá. Cítim v nej šťastie, ale nie vďaka niekomu inému, kto mi to šťastie vyrobí, predá či zabezpečí. Vďaka mne samej.

Som veľmi vďačná, že nie sme len ostrov sami pre seba, ale darí sa nám okolo seba vytvárať komunitu ľudí, pre ktorých je sloboda rovnako existenčná. Nežijeme rovnako, a predsa žijeme slobodne s rešpektom k sebe navzájom. A so zmyslom pre humor, ktorý bez slobody hynie.

Laci Strike
tanečník a choreograf

Pre mňa je sloboda veľmi dôležitá. Najväčší úspech pre mňa je, že nemusím ráno vstávať. Neznamená to však, že málo pracujem. Len to mám jednoducho posunuté od dopoludnia do večerných hodín. A nemám problém pracovať aj cez víkendy.

Som však ochotný zo slobody aj zľaviť, keď viem, že je to pre dobro niečoho. Pre prácu, pre rodinu alebo pre spoločnosť, ak je to nutné.

Sloboda je dôležitá, ale nepleťme si ju s anarchiou. Jej prítomnosť paradoxne najviac pocítime, keď ju stratíme. A stratiť ju aj čiastočne je dosť boľavé. V tomto roku sme nemohli príliš cestovať, zabávať sa na podujatiach a ventilovať tak stres z práce. Myslím si, že to bola škola pre nás všetkých. Snáď ju precítime tak ako predtým čo najskôr. Pevne v to verím. Som slobodný optimista.

Hedviga Gutierrez
ilustrátorka

Nedokážem si predstaviť život bez slobody, ktorú máme. Mňa ako umelca by sa obmedzenie slobody dotklo najviac. Z myšlienok o kontrole, dokonca cenzúre mojich ilustrácií mi behá mráz po chrbte. Sloboda je pre mňa dôležitá aj pri cestovaní a formovaní identity.

Marek Madro
psychológ a zakladateľ internetovej poradne pre mladých IPčko

Sloboda znamená, že môžeme existovať, že človek má právo prežívať čokoľvek, čo chce. Má právo byť jednotlivcom, ktorý je úplne iný ako ostatní ľudia a na jeho jedinečnosti záleží. Má právo na krásne momenty, no aj na tie, keď je mu ťažko. Má právo povedať, že potrebuje pomoc.

Sloboda pre mňa znamená mať možnosť. Možnosť, ako s našou slobodou naložíme. Je veľmi dôležité žiť vo svete, kde sa sloboda stavia na prvé miesto. Je skvelé, keď ju máme, no je nutné uvedomiť si, že má svoju cenu. So slobodou totiž prichádza aj zodpovednosť za to, ako s ňou naložíme.

Čítajte aj: Slobodu potrebujem, aby som mohol tvoriť a existovať, hovorí Daniel Hevier

Či budeme solidárni voči ostatným a budeme slobodu používať na to, aby sme zlepšili svet okolo nás, alebo ju budeme používať spôsobom, ktorý je prospešný iba pre nás.

Sloboda pre nás znamená veľa. Vytvára priestor, kde ľudia môžu dobrovoľne obetovať svoj čas iným. Vytvára priestor robiť dobro vo svojom okolí. Vytvára priestor, kde ľudia vedia nájsť pomoc a majú slobodu ju vyhľadať.

Silvia Yoder Križanová
organizátorka konferencie Slovakia going Zero Waste

Keď prišiel November 89, mala som 11 rokov. Moji rodičia boli aktívni „štrngači kľúčmi“ a hoci som si v tom čase nemohla naplno uvedomiť dosah zmeny režimu, ten intenzívny pocit z prechodu od neslobody k slobode v sebe nosím dodnes. Patrila som ku generácii, pre ktorú kedysi dávno platilo: nedá sa, nemôžeš, nesmieš a 17. november to pre mňa zmenil.

Napriek tomu, že v súčasnosti žijeme v spoločnosti, kde všetky základné slobody máme, čoraz častejšie si kladiem otázku, či sme ako spoločnosť neopomenuli potrebu zodpovednosti, ktorú so sebou sloboda neodlúčiteľne prináša.

Za pár desiatok rokov sme sa prehupli z jedného extrému do druhého. Nič si neupierame, „slobodne“ prijímame, berieme si, až drancujeme. Sloboda neobmedzeného konzumu totiž vyžaduje neobmedzené čerpanie prírodných zdrojov a zároveň rovnakú produkciu znečistenia a odpadu.

Prajem si, aby sme boli slobodní vedome, aby spôsob, akým existujeme na tejto planéte, prinášal blaho. A, prosím, nezamieňajme si toto slovo s blahobytom. Je to moje osobné „štrnganie kľúčmi“.


Spoločnosť O2 si už opäť pripomína výročie Nežnej revolúcie a skutočnosť, že sloboda nie je samozrejmosť, ako si často mylne myslíme. Aj tento rok sme pre vás v Sóde pripravili špeciálny obsah vrátane Rozprávky o slobode od Daniela Heviera, prostredníctvom ktorej chceme tému slobody a dôležitosť Novembra 89 priblížiť aj deťom. Prečítať si ju môžete na tomto mieste.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac