modranska: Sme z Modry a mrzelo nás, že sa tu končí stáročná hrnčiarska tradícia

Oživili vymierajúcu majoliku, prvý vzorkovník vytvorili v otcovej dielni a dnes ako jedni z mála vyrábajú keramiku ručne na mieru

Jakub Liška, zakladateľ značky modranska, nám v rozhovore povedal, ako sa od túžby zachrániť tradičnú modranskú keramiku prepracoval až k biznisu, ktorý zásobuje nielen domácnosti, ale aj veľké firmy.

V seriáli O2 pre biznis vám Oto Kóňa predstavuje inšpiratívnych a férových podnikateľov z celého Slovenska z rozličných oblastí biznisu. Oto podnikal v gastronómii (Regal Burger, NYC Corner) a momentálne sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov.

V rozhovore sa dozviete:

  • ako vznikol nápad oživiť stáročia staré remeslo,
  • v čom mala modranska šťastie pri rozbiehaní biznisu,
  • ako sa darí firme získavať veľké zákazky,
  • prečo modranska neinvestuje do marketingu,
  • v akom stave je dnes hrnčiarstvo na Slovensku,
  • ako značku modranska ovplyvnila pandémia.

Študovali ste sochárstvo, architektúru a design thinking. Čo motivuje mladého človeka vrátiť sa zo štúdií vo Veľkej Británii a začať sa venovať výrobe úžitkovej keramiky?

Nikdy som nechcel ostať v zahraničí, i keď som mal britský titul a zahraničných kamarátov. Cítil som potrebu uplatniť sa doma. Priniesol som si zo zahraničia skúsenosti, ktoré som mal v pláne zužitkovať na Slovensku.

Som z Modry, môj otec je keramikár. Veľmi citlivo som vnímal, že s majolikou, čiže tradičnou, ručne maľovanou keramikou, to nevyzerá dobre. Hrozilo, že skončí niekoľkostoročná tradícia.

Chcel som majoliku oživiť a vrátiť ju medzi ľudí v podobe úžitkového riadu. Vracal som sa na Slovensko v roku 2010, na prelome volebných období a v čase ekonomickej krízy. Veľa mladých si vtedy povedalo, že sa nevráti. To ma ešte viac motivovalo pricestovať späť a snažiť sa zmeniť situáciu. Založili sme vtedy iniciatívu Lepšia Modra, ktorá funguje dodnes.

Aké boli začiatky vašej cesty od myšlienky zachrániť upadajúcu majoliku až po fungujúci biznis?

Prvé tvary a grafické návrhy sme spravili s kamarátmi ešte v starej budove Cvernovky − zišla sa tam dobrá partia. Vychádzali sme z toho, že sme chceli keramike prinavrátiť úžitkovú funkciu. Popritom sme chceli zachovať tradičnú technológiu, ale dopriať si slobodu v tvorbe dizajnu.

Pri ručne maľovanej majolike sme vychádzali z ľudových vzorov, vypichli sme, čo nás na nich zaujalo alebo sa nám páčilo. Experimentovali sme aj s technikou sieťotlače na kameninu.

„Som z Modry, môj otec je keramikár. Veľmi citlivo som vnímal, že s majolikou, čiže tradičnou, ručne maľovanou keramikou, to nevyzerá dobre. Hrozilo, že skončí niekoľkostoročná tradícia.“

Dizajn sme na začiatku vyvinuli v spolupráci s grafickými dizajnérkami Ľubicou Segečovou, Pavlínou Morháčovou a Jankou Nemethovou Balik, ktoré si medzičasom vybudovali na trhu silné mená. Naše pokusy sa uchytili a udržali dodnes.

Ako sa vám podarilo grafické návrhy premeniť na hotové výrobky a nájsť pre ne zákazníkov?

Keď sme prišli s nápadmi, môj otec vyrobil prvé prototypy a skúšali sme glazúry. Vznikol prvý sortiment vzorov, ktoré vyrábame a predávame dodnes.

Prvé dva roky som produkty zadával do výroby sám a postupne som rozbiehal e-shop. Otec pre mňa točil keramiku. Sklad som mal doma, odkiaľ som tovar aj expedoval.

To, že niekto je dobrý remeselník, neznamená, že bude aj dobrý biznismen. Ako sa vám to podarilo spojiť a uspieť?

Mali sme šťastie, pretože pred nami nebola firma, ktorá by posunula tradičnú majoliku ďalej, ako sme to urobili my. Ako sa hovorí, trafili sme klinec po hlavičke. Vystihli sme dobu a priniesli sme dizajn, vďaka ktorému sa riad dobre predával aj v online priestore. Dôležité bolo, že sme mali posolstvo a príbeh.

Udržiavajte dobré vzťahy s konkurenciou. 6 rád pre podnikateľov od úspešnej keramickej dielne

Od začiatku predávame cez e-shop, ktorý propagujeme najmä cez sociálne siete, kde máme vytvorené profily. Marketingu ako-takému sa však príliš nevenujeme a neinvestujeme doň veľa času ani peňazí. Za tých deväť rokov si ľudia na nás už zvykli a dokážu nás dnes jasne odlíšiť.

Dostali ste sa aj k veľkým zákazkám a vyrábali ste majoliku pre Národnú radu, firmu IBM aj viedenskú pekáreň Joseph Brot. Ako získavate veľkých klientov?

Okrem nás nie je v okolí Bratislavy veľa dielní, ktoré vyrábajú keramiku na mieru ručne aj vo väčšom množstve. Mnoho firiem o nás už vie alebo si nás jednoducho dohľadajú. Keď firma zháňa ručne vyrobenú keramiku na mieru, my sme prví, ktorí im vo vyhľadávaní vyskočia.

„Pri ručne maľovanej majolike sme vychádzali z ľudových vzorov, vypichli sme, čo nás na nich zaujalo alebo sa nám páčilo.“

Sú klienti, ktorí majú od začiatku jasnú predstavu. Viedenská pekáreň Joseph Broth prišla rovno s vypracovanými návrhmi. Veľakrát však zákazníci majú len čiastočnú predstavu, prípadne žiadnu. Preto máme vlastný vzorkovník.

Doteraz sme mali šťastie, že si nás firmy našli samy a my sme ich nemuseli priamo oslovovať. Pritom zákazková výroba pre firmy už tvorí väčšiu časť našich obratov.

Pandemické opatrenia vám teda odrezali silný predajný kanál. Zasiahli vás aj na iných miestach?

Najviac nás zasiahli v zákazkovej výrobe pre veľkých odberateľov. Náš produkt je väčšinou ten prvý, po ktorom firma siahne, keď musí šetriť. Znamená to, že nenakúpi tisíc šálok pre zamestnancov na Vianoce a nebude rozdávať darčeky klientom.

Naše obraty sú o päťdesiat percent nižšie ako minulý rok, ale zamestnancov sme si zatiaľ udržali všetkých. Ale ak bude kríza pokračovať, neviem, dokedy to vydržíme.

Kto tvorí váš tím? Koľko ľudí pracuje v dielni a koľko v kancelárii?

Biznis mám na starosti ja s manželkou. Sám som si pripravil vizuál, sociálne siete aj dizajn stránky. So zákazníkmi tiež komunikujem ja, ale manželka ma odbremenila od objednávok, e-shopu a vybavovania zákaziek.

4 spôsoby, ako prilákať na váš e-shop zákazníkov a získať si ich dôveru. Chcem vedieť viac

V dielni začínali dvaja zamestnanci, neskôr pribudol tretí a teraz sú štyria. Jeden hrnčiar zásobí troch maliarov, vyučených špecificky na maľbu majoliky. Vyrábajú si všetko sami, od hrudy hliny až po vypálenú naglazovanú keramiku.

Ako vyzerá proces výroby tradičnej majoliky? Aké vlastnosti musí mať dobrý hrnčiar?

Od rozrobenia hliny až po finálny produkt prejdú zruba dva-tri týždne. Závisí to aj od počasia.

Výroba je založená najmä na ľuďoch. Za ostatných dvetisíc rokov sa technológia veľmi neposunula, jedine kruh a pec sú dnes elektrické. Práca si vyžaduje koncentráciu a istý druh citu, ktorý nemá v sebe každý. Ja som netrpezlivý a nepokojný, a toto remeslo je skôr pre tých pokojných.

„Od rozrobenia hliny až po finálny produkt prejdú zruba dva-tri týždne. Závisí to aj od počasia.“

Hrnčiar si musí hlinu pripraviť a vyvaľkať podobne ako pekár cesto. Keď hlina získa správnu konzistenciu, veľkosť a tvar, hodí si ju na hrnčiarsky kruh. Zastabilizuje ju v strede, pripraví si šírku dna a potom už len ťahá hore steny podľa toho, či vyrába tanier, vázu alebo misku. Na váze nakoniec dorobí uško alebo hrdlo. Z hrnčiarskeho kruhu prenesie polotovar na policu, nechá ho uschnúť a obtuhnúť deň či dva.

Hrnčiar dostane mierku – šírky a výšky, a potom už len točí nepretržite osem hodín. Dobrý hrnčiar tak dokáže vyrobiť aj tristo tanierikov za deň. Je to strojová výroba ručne. Sám som si to dlho neuvedomoval, napriek tomu, že som to mal odjakživa doma − otec sa tomu venoval.

Vyschnutý polotovar z hliny sa vypaľuje v peci. Ak máte veľkú pec, pálite raz za mesiac, ak malú, raz za týždeň. V peci je zhruba 900 až 1 000 stupňov Celzia. Samotné pálenie zaberá veľa času, páli sa celú noc a pec sa nasledujúci deň chladí.

Vypálené polotovary sa namočia do bielej glazúry. Za surova sa do nej maľujú ornamenty štetcom. Potom sa výrobok znovu vypáli v peci.

Aký je v súčasnosti stav majoliky na Slovensku? Darí sa vám oživiť tradičné remeslo?

Z pozície hrnčiarskeho remesla je stav veľmi zlý v tom, že už vyše desaťročia nemáme učilište, kde by sa študenti učili točiť na kruhu. Dlhé roky bolo učilište v Modre. Po revolúcii sa presunulo do Pezinka, ale odbory keramikár, hrnčiar a maliar keramiky zanikli.

Škola by ani nemala pre koho vychovávať študentov, pretože žiaden veľký zamestnávateľ hrnčiarov už dnes neexistuje. Slovenská ľudová majolika ako najväčšie výrobné družstvo zamestnávala v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia zhruba sto hrnčiarov a dvesto maliarov. Vtedajšia učňovka si ich vychovávala podobne, ako sa to dnes robí v automobilovom priemysle.

Ako si plánujete udržať remeslo do budúcna? Vychovávate si sami mladých hrnčiarov?

Naši keramici sú rovesníci môjho otca a budú radi, ak vo výrobe zostanú ešte možno šesť alebo desať rokov.

Otec momentálne vychováva hrnčiara, ktorý prejavil záujem o prácu v našej dielni. Je to však náročná cesta, pretože ho treba živiť, a to, čo na začiatku vyrobí, je nepoužiteľné. No vychovať si hrnčiarov je pre nás asi jediná možnosť, ako sa dlhodobo udržať na trhu.

„Hrnčiar dostane mierku – šírky a výšky, a potom už len točí nepretržite osem hodín. Dobrý hrnčiar tak dokáže vyrobiť aj tristo tanierikov za deň. Je to strojová výroba ručne.“

Aké máte plány do budúcna?

S manželkou sme zainvestovali do priestorov. Nehnuteľnosť, ktorú sme si donedávna prenajímali, sa predávala, tak sme ju kúpili. Povedali sme si, že to riskneme a skúsime sa posúvať ďalej. Momentálne pripravujeme novú kaviareň s obchodom, zážitkovú turistiku či kurzy keramiky.

Máme veľmi dobré vzťahy s mladými šikovnými vinármi, ktorých je v Modre mnoho. Z toho vznikol nápad robiť prehliadky výroby spojené s degustáciou vín. Je to forma zážitkového biznisu. Zatiaľ sme ho nerobili, získame tým ďalšiu „nohu“ biznisu. Keď budeme mať takých nôh viac a jedna začne pokrivkávať, nebudeme závislí len od nej.

V zásade sa prispôsobujeme požiadavkám trhu. Pandemické opatrenia nám umožnili realizovať naše plány, dali nám čas zrenovovať priestory. Na druhej strane nám vinou toho klesol obrat a to nám sťažuje situáciu. Je pre nás čoraz ťažšie udržať si všetkých zamestnancov. Veríme, že aj napriek zložitej situácii sa dielni modranska podarí prežiť.


V spoločnosti modranska potrebujú byť neustále online, keďže spravujú svoj e-shop a komunikujú so zákazníkmi cez sociálne siete. Potrebujú sa spoľahnúť na to, že s nimi budú vždy v kontakte bez problémov a obmedzení. Ak ste na tom rovnako, využite služby O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis. 

Jakub Liška

Zakladateľ spoločnosti modranska, zaoberajúcej sa tvorbou ručne vyrábanej úžitkovej keramiky, a to hlavne modranskej majoliky a kameniny. V spolupráci s modranskými remeselníkmi a dizajnérmi z celého Slovenska oživuje modranska tradičné tvary a vzory, a tak prináša originálnu a modernú keramiku zachovávajúcu tradície a krásu starého hrnčiarstva.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Aké slúchadlá si vybrať k smartfónu? Poradíme vám, na čo všetko treba myslieť

Bezdrôtové slúchadlá sú perfektným doplnkom vášho smartfónu pri práci, pri športe aj relaxe.

Slúchadlá boli vždy verným pomocníkom smartfónov, no dnes už získavajú status nevyhnutného doplnku každého inteligentného telefónu. Funkcie a schopnosti bezdrôtových slúchadiel sa neustále rozširujú a čoraz väčší zmysel dávajú aj tým, ktorí cez svoj smartfón hudbu nepočúvajú. 

S novými slúchadlami si užijete pozeranie obľúbeného seriálu či filmu na smartfóne kdekoľvek budete. O to viac, ak máte Netflix v cene vášho O2 Paušálu

Telefonovať bez nutnosti mať smartfón bezprostredne pri sebe, vyťahovať ho z vrecka či kabelky, ovládať hlasového asistenta, prepínať hudbu v playliste alebo sa sústrediť na prácu potlačením hluku okolitého sveta. Kombo slúchadlá + smartfón toho dnes dokáže naozaj veľa, preto sme si pre vás pripravili niekoľko rád, ktoré vám pomôžu vybrať si ideálne slúchadlá pre vaše potreby.

Zvuk nie je jediné kritérium

Vybrať si perfektne vyhovujúce slúchadlá môže byť rovnako zložité ako nájsť dokonalý smartfón. Aj v tomto prípade ide o otázku osobných preferencií a kompromisov. Je však zopár vecí, ktoré by ste pred výberom mali vedieť.

Prirodzene a logicky sa núka, že najdôležitejšou charakteristikou slúchadiel je zvuk. Povedzme si však úprimne, hľadať slúchadlá s hi-fi zvukom ako doplnok k smartfónu je úplne zbytočné. Dokonalý zvuk si totiž najlepšie vychutnáte v pohodlí, keď sa naň sústredíte a máte samotné skladby v dostatočnej kvalite. Obmedzenie kvality pre vás neplatí, ak máte ako súčasť svojho O2 Paušálu predplatné na TIDAL, službu, cez ktorú môžete streamovať hudbu v nekomprimovanom formáte FLAC.

Uniformita má logický dôvod

Samozrejme, rozdiel v kvalite zvuku medzi 30- a 180-eurovými slúchadlami budete počuť, no nebude až taký zásadný. A to aj z toho dôvodu, že výrobcovia dnes vedia veľa vecí vyladiť softvérovo.

Dôvod, prečo sú takmer všetky slúchadlá ladené do prebasovaného zvuku, ktorý dokáže vytiahnuť každý jeden detail skladby, je ten, že takýto zvuk je pomerne univerzálny v mainstreamovej hudbe a najmä funkčný. Cez slúchadlá totiž čoraz viac telefonujeme, ovládame nimi smartfón a počúvame hovorené slovo v podcastoch.

Aj preto pri smartfónových slúchadlách argumentovať v prospech lepšieho zvuku pripojením cez 3,5 mm jack konektor nie je práve presné. Najmä ak máte k dispozícii pripojenie Bluetooth 5.0 a viac. Možnosť použiť kábel na pripojenie slúchadiel k smartfónu sa vám však hodí, ak na smartfóne hráte hry, veľa cestujete, pozeráte filmy, prípadne striháte videá.

Výdrž batérie bezdrôtových slúchadiel na úrovni 6 a viac hodín môže pôsobiť postačujúco, no nie je to vždy tak. Samozrejme, záleží najmä na tom, či aj váš smartfón má ešte možnosť pripojiť slúchadlá cez 3,5 mm jack.

Pri práci nepodceňujte kvalitný mikrofón

Buďme však konkrétnejší. Ste manažér, pre ktorého je smartfón v prvom rade pracovný nástroj? Potom je pre vás dôležité, aby ste mohli mať slúchadlá pohodlne nasadené v ušiach aj celý deň bez toho, aby vás obťažovali.

Presne pre takéto použitie sú vhodné štuple. Či sa rozhodnete pre tie s nožičkou, ako majú napríklad Xiaomi FlipBuds Pro, alebo bez nožičky, ako napríklad Samsung Galaxy Buds2, je len vecou osobnej preferencie.

Dôležité pre vás je, aby mali slúchadlá dostatočne dlhú výdrž batérie na jedno nabitie, prípadne ponúkali puzdro, ktoré ich dokáže nabiť. Ako napríklad Apple AirPods (2022), ktoré vďaka puzdru bez nabíjacieho kábla vydržia okolo 30 hodín počúvania hudby a 24 hodín telefonovania.

Pre podnikateľov, študentov či manažérov je dôležitý parameter ANC, teda aktívne potláčanie okolitého ruchu, čo je veľmi užitočné, keď sa treba sústrediť. Preto sa zamerajte na to, aby výrobca kládol dôraz aj na zapracovanie kvalitných mikrofónov. Užitočnou funkciou je aj schopnosť slúchadiel automaticky sa prepnúť z jedného zariadenia na druhé. Napríklad po príchode do kancelárie zo smartfónu na notebook.

Hľadáte niečo univerzálne?

Nemáte na slúchadlá špeciálne požiadavky? V tom prípade bude výber o niečo jednoduchší a aj lacnejší. Dnes už vyložene zlé a nekvalitné slúchadlá kúpite, len ak sa rozhodne pre nejakú úplne neznámu značku v niektorom z čínskych online marketov. 

Konkurenčný boj je čoraz intenzívnejší, a preto aj známe značky dnes dokážu za pár desiatok eur pripraviť zaujímavú ponuku. Jedným z veľmi milých prekvapení sú nové bezdrôtové slúchadlá O2 pods.

Za skutočne priaznivú cenu ponúkajú výbavu, o ktorej by ste v dostupnej kategórii ani len nesnívali. O2 pods majú dobrý zvuk, na telefonovanie sú priam ideálne. Okrem integrovaného mikrofónu aj pre pohodlné dotykové ovládanie.

Párovanie so zariadením – smartfónom, tabletom alebo notebookom – je viac ako spoľahlivé a rýchle. Prirodzene si slúchadlá rozumejú ako s operačným systémom Android, tak s iOS a aj Windows či MacOS. 

Nabíjacie puzdro sa postará o 20-hodinovú výdrž na jediné nabitie, vybavené je aj technológiou na bezdrôtové nabíjanie. Inak je k dispozícii aj USB-C konektor.

Ak preferujete skôr klasickú konštrukciu slúchadiel a nie „štuple“, zaujímavou voľbou sú bezdrôtové slúchadlá Music Hero s mäkkými náušníkmi, zabudovaným mikrofónom a multifunkčnými tlačidlami na ovládanie hudby a vybavovanie telefonických hovorov.

Sú štuple vhodné pre športovcov?

Napriek tomu, že výrobcovia často tvrdia, že bežné štupľové slúchadlá sú vhodné aj na šport, poobzerajte sa radšej po tých s prívlastkom športové. Líšia sa konštrukciou, na štupľoch sú napríklad malé ramienka, ktoré lepšie držia. Aktívne potláčanie hluku je v tomto prípade skôr zbytočné, možno až nebezpečné. Ak behávate v meste popri ceste, je určite lepšie, ak môžete vnímať svoje okolie.

Pre športovcov nemusí byť vždy ideálne ovládanie dotykom na štupli. Keď máte dotykovú plochu vlhkú od potu, nemusí správne reagovať, preto je praktickejšie ovládanie na šnúrkach na krku. Zaujímavým tipom na športovanie sú napríklad flexibilné a mäkké Sony WIC200.

Pre milovníkov dizajnu

Ak je pre vás dôležitý dizajn a väčšiu dôveru máte skôr k tradičným výrobcom zvukovej techniky, nebojte sa vyskúšať niektorú z overených značiek, ako je napríklad Bang & Olufsen. Aj firmy z hi-fi sveta totiž vidia potenciál v praktických štupľoch.

S dobrými slúchadlami a šikovnými apkami budú tréningy ľahšie. Tréneri a trénerky odporúčajú tieto smart aplikácie

Pravda však je, že aj v prípade smartfónových slúchadiel sa sústredia primárne na zvuk, preto môžu ponúkať o generáciu starší Bluetooth alebo nemajú aktívne potláčanie hluku.

Nie je to však prípad dizajnových SONY LinkBuds, ktorých netradičný dizajn dopĺňajú 12 mm meniče, Bluetooth 5.2 alebo 17,5-hodinová výdrž batérie, samozrejme, v spojení s puzdrom. Nechýbajú ani kodeky SBC a AA.

Ani klasiky nie sú krokom vedľa

Dôvodov, prečo vám nemusia vyhovovať štuple a radšej siahnete po klasických slúchadlách, je veľa a všetky sú legitímne. Aj tu ide o vec osobných preferencií. Klasické slúchadlá sú väčšie, prekryjú ucho, čím môžu do určitej miery suplovať funkciu potláčania hluku a pasívne ucho izolovať od okolitých ruchov a zvukov.

Pre mnohých ľudí sú pohodlnejšie na nosenie, ale nie na dlhé hodiny. S veľkými slúchadlami vám môže byť teplo a sú oproti štupľom ťažšie.

Klasické veľké slúchadlá ocenia skôr hráči, pre ktorých sú dôležité rôzne zvukové kodeky. Samozrejme, spokojnejší budú aj milovníci hudby, keďže pri takýchto slúchadlách sa so zvukom už pracuje inak, dôkazom čoho sú napríklad aj slúchadlá  SONY WHCH510, ktoré okrem kvalitného zvuku ponúkajú výdrž batérie na jedno nabitie 35 hodín.


Bohatú ponuku bezdrôtových slúchadiel na rôzne účely nájdete aj v e-shope O2.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac