Prvé lásky, vesmírne sci-fi či fantasy: 7 filmových tipov pre tínedžerov, ktoré nájdete na Voyo

V Sóde sme pre tínedžerov zostavili tipy na filmy, ktoré im pomôžu zahnať nudu a kvalitne sa na pár hodín zabaviť. Stačí nachystať pukance.

Prázdninové leto so sebou nesie aj veľa voľného času, preto je ideálnym obdobím na sledovanie filmov. Či už vás láka skôr vizuálne príťažlivá sila žánru fantasy, apokalyptické vízie budúcnosti, alebo obyčajné i zamotané príbehy zo života, máme niečo pre každého z vás. 

Prémiový obsah VOYO môžete mať každý mesiac v cene svojho O2 SMART Paušálu. Chcem vedieť viac, ukážte mi ako to funguje

Charlieho malé tajomstvá (2012)

Povinná jazda pre všetkých milovníkov tínedžerských indie filmov. Príbeh je intímnou spoveďou dospievajúceho Charlieho (Logan Lerman), ktorého trápi samota a zápasí s vlastným vnútrom. Svoju pozornosť a myšlienky sústredí skôr na klasickú literatúru a nezávislú hudbu, preto si vo filme vypočujeme mnoho skvelých piesní, napríklad Asleep od The Smiths alebo Heroes od Davida Bowieho.

Charlie sa spriatelí s bláznivým Patrickom (Ezra Miller) a pôvabnou Sam (Emma Watson), ktorí ho začlenia do pohodovej partie. Stále zažíva problémy s komunikáciou, bojuje s traumami z minulosti či so súčasnými emóciami. Snímka je ako stvorená pre mladých a citlivých tínedžerov, ktorí sa možno aj vďaka Charliemu nebudú cítiť sami. Knižnú predlohu a filmové spracovanie vytvoril spisovateľ a scenárista Stephen Chbosky.

Nádherné bytosti (2013)

Fascinujúci svet plný mágie, kontrastov, rodinných sporov a obetavej lásky. Nádherné bytosti je romantické fantasy, nakrútené podľa úspešného románu Kami Garcii, ktoré vás okamžite vtiahne do deja. 

Stredoškolák Ethan (Alden Ehrenreich) sa zamiluje do záhadnej Leny (Alice Englert), o ktorej si obyvatelia mestečka Gatlin šuškajú podivné príbehy. Napriek tomu ho magické dievča čoraz väčšmi priťahuje, a tak Ethan postupne spoznáva tajomstvá rodiny zaklínačov a vytrvalo bojuje o Leninu priazeň. S vášnivou láskou prichádza veľké nebezpečenstvo, pretože sa blíži deň, ktorý rozhodne o osude jeho milej. Podľahne aj Lena temnému zlu alebo sa jej podarí zvrátiť kliatbu a stane sa zaklínačkou svetla a dobra?

Valerian a mesto tisícich planét (2017)

Nenáročná sci-fi dráma od uznávaného režiséra Luca Bessona, ktorého môžete poznať vďaka filmom Leon, Piaty element alebo Lucy. V tejto snímke nám cez príbeh dvojice zamilovaných agentov ukazuje rozmanité civilizácie a planéty v 28. storočí. Po vizuálnej stránke sa poriadne vybláznil a fantáziou nešetrí.

Agenti Valerian (Dane DeHaan) a Loreline (Cara Delevingne) majú za úlohu udržiavať mier a poriadok naprieč rozličnými kultúrami. Postupne však zisťujú, že ľudská rasa bez mihnutia oka zničila planétu Mül. Podarí sa im tragickú situáciu napraviť a vrátiť obyvateľom ich domov? Odporúčame ako príjemnú a svižnú oddychovku pre fanúšikov špekulatívnej budúcnosti o technologickom pokroku vo vzdialenom vesmíre.

Most do krajiny Terabithia (2007)

Máte niekedy nutkanie utiecť z reality a žiť vo vlastnom vymyslenom svete? Tento film vám to na chvíľu dovolí, pretože sa spoločne s Jessom (Josh Hutcherson) a Leslie (Anna Sophia Robb) odviažete a navštívite fantastickú ríšu Terabithia. Toto kráľovstvo obývajú zázračné bytosti rozličných druhov, ktoré si vďaka pôsobivému vizuálu vychutnáte v plnej nádhere.

Názov krajiny sa inšpiruje Letopismi Narnie, ktoré taktiež popustili uzdu fantázii. Okrem iného oba snímky spájajú aj filmové štúdiá Walt Disney a Walden Media. Aj tieto skutočnosti sa podpísali na tom, že Most do krajiny Terabithia je nádherným a kvalitne spracovaným filmom, ktorý môže byť ideálnou voľbou pre dospievajúce deti.

S láskou, Rosie (2014)

Zamotaný príbeh plný lásky, životných sklamaní a dlhoročného verného priateľstva. Rosie (Lily Collins) a Alex (Sam Claflin) sa priatelia od detstva, po čase to medzi nimi zaiskrí, no rozhodnú sa svoje vášne kvôli priateľstvu potlačiť. Život sa pomaly začne čoraz väčšmi komplikovať, Rosie otehotnie s populárnym športovcom v škole a rozhodne sa, že sa o dcéru Katie postará. Po rokoch sa stretáva s Alexom, ktorý žije úplne iný život s partnerkou, ktorá ho podvádza. 

Celý príbeh sa zamotá ešte o kúsok viac, ale už vám nebudeme prezrádzať, pretože vám odporúčame si ho pozrieť. Romantická komédia je adaptáciou románu Kde končí dúha od írskej spisovateľky Cecilie Ahern.

Enderova hra (2013)

Príbeh sa odohráva v budúcnosti, kde je naša planéta v neustálom ohrození mimozemskou rasou. Ľudstvo vidí jedinú nádej na záchranu: spomedzi najlepších detí pripravuje novú generáciu geniálnych vojakov. Medzi nich patrí aj nadpriemerne inteligentný Ender (Asa Butterfield), ktorý sa vďaka svojej šikovnosti a analytickému mysleniu veľmi rýchlo vyšvihne na veliteľské priečky. Dokáže si však aj na mocnej pozícii uchovať dobro a zmysel pre ľudskosť?

Ideálna voľba pre všetkých milovníkov sci-fi a filmov o mimozemšťanoch. Vydáte sa na túto dobrodružnú vesmírnu jazdu plnú adrenalínu s nami?

Twilight sága: Úsvit (2012)

Na záver máme ešte jeden oddychový guilty pleasure tip. Notoricky známy príbeh o zakázanej láske smrteľníčky Belly (Kristen Stewart) a upíra Edwarda (Robert Pattinson) už pravdepodobne poznáte. Dvaja outsideri si k sebe postupne nájdu cestu a Bella odhalí tajomstvá Cullenovej rodiny, ktoré ju môžu dostať do nebezpečenstva. Niekedy je však vášnivá láska mocnejšia.

Niektorí nad príbehom od Stephenie Meyer krútia hlavami, opačný tábor si zas užíva všadeprítomnú romantickú atmosféru, ktorá má aj po rokoch svoje príťažlivé čaro.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Koordinátorka Novinárskej ceny: Poctivý autor sa pod článok vždy podpíše, konšpirátor nie

Novinári budú vždy obľúbeným cieľom konšpirácií, hovorí Miroslava Širotníková, ktorá pracovala aj pre New York Times.

Na Slovensku rastie vplyv konšpiračných médií a viac ako polovica ľudí si myslí, že novinárov riadi niekto v pozadí. Ako lepšie pochopiť prácu novinárov a začať im veriť? Porozprávali sme sa s Miroslavou Širotníkovou, ktorá ako novinárka na voľnej nohe pracovala pre svetové médiá a dnes koordinuje aktivity Novinárskej cenyFondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktorý dlhodobo podporuje aj spoločnosť O2.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • s akými predsudkami sa novinári stretávajú najčastejšie,
  • ako prácu novinárov u nás ovplyvnila vražda Jána Kuciaka,
  • prečo je mediálna výchova dôležitá,
  • aké trendy možno vnímať v súčasnej žurnalistike.

Čítajte aj: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá, hovorí publicista a aktivista Goda

Stretávaš sa s predsudkami, keď ľuďom povieš, že si novinárka?

Väčšinou si vypočujem, že si nevedia predstaviť, ako moja práca vyzerá. Často si myslia, že novinári a novinárky pracujú doma z Bratislavy, od počítača a nevedia nič o vonkajšom svete.

Stretávam sa aj s množstvom reakcií, ktoré poznáme zo sociálnych sietí, podľa ktorých sú novinári platení „tajnými silami“, že sú zahraničnými agentmi, že im niekto diktuje, čo majú písať, že sa do ničoho nerozumejú a zverejnia čokoľvek, čo im niekto pošle.

Práca novinárov je neustále na očiach. Prečo im však veľká časť verejnosti nedôveruje? 

Myslím si, že najmä preto, lebo píšu o veciach, ktoré sa nie všetkým páčia. Pozerajú sa mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Novinári a novinárky sú okrem toho obľúbeným cieľom konšpirácií. Treba si však uvedomiť, že robia svoju prácu nezávisle od toho, kto si čo myslí. Opierajú sa o fakty a vedu a hľadajú pravdu, nech je kdekoľvek, nedajú sa zahnať do kúta ani sa zastrašiť.

Pracovala si ako novinárka na voľnej nohe, ako vznikali tvoje články? 

Keďže som ako freelancer nemala zázemie stálej redakcie, pracovala som z domu, podobne ako teraz veľa ľudí počas pandémie. Za každou témou som však vždy vycestovala „do terénu“ a za odborníkmi, ktorí k nej mali čo povedať, či už som písala o extrémizme, alebo o ekonomike.

Novinári sa pozerajú mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Keď som pripravovala článok o segregácii rómskych detí v školách, išla som sa pozrieť do škôl v rómskych osadách na východe Slovenska, keď som písala o krajnej pravici, vyhľadala som si ich predvolebný míting a vycestovala za nimi, prípadne išla hľadať ich podporovateľov v obciach, kde majú tradične najväčšiu podporu.

Niektoré dni som strávila rešeršom štúdií a materiálov pri počítači, iné pri rozhovoroch s expertmi z univerzít, potom som zas 3-4 dni cestovala za príbehom do regiónov a rozprávala sa s bežnými ľuďmi na ulici, s miestnymi politikmi či s aktivistami.

Mix tohto všetkého potom skončil v konečnom článku. A či už som reportáž pripravovala sama, alebo s kolegom z amerických, britských alebo holandských novín, vždy sme na nej pracovali priamo na mieste, nie na diaľku.

Spomínaš si na nejaký článok, ktorým si ovplyvnila veľa ľudí?

Mala som asi len jeden, ktorý sa skutočne dostal do politického diskurzu, hoci úplnou náhodou. Pred rokmi sme s kolegom Rickom Lymanom pripravovali článok pre New York Times o Spišskom Hrhove. Páčil sa mi príbeh obce, ktorej sa úspešne podarilo integrovať rómsku komunitu, a chcela som ho dostať do sveta, aby bol inšpiráciou.

Tento text vyšiel aj na titulnej strane novín. Niekedy v tom čase mal bývalý prezident Andrej Kiska počas zasadania OSN v New York stretnutie s finančníkom Georgeom Sorosom. O návšteve písal Kiska na Facebooku a spomenul, že na titulke New York Times vyšiel článok o Slovensku a že sa o tom so Sorosom rozprávali, pretože ho zaujímajú vylúčené komunity. O niekoľko mesiacov na Slovensku prebehli protesty Za slušné Slovensko a v jednej z prvých reakcií predseda vtedy najsilnejšej politickej strany spomenul stretnutie v New Yorku a postavil na tom konšpiráciu, že zhromaždenia sú riadené zo zahraničia. Vtedy som sa veľmi smiala, že som to so svojím textom dotiahla ďaleko.

Samozrejme, na celej konšpirácii nebolo nič pravdivé, náš článok opisoval príbeh, ktorý bol už vtedy na Slovensku známy, takže nešlo o nič prevratné, a ocitol sa v tom náhodou. Prezidenta ani protesty, samozrejme, nikto zo zahraničia neriadil.

Po smrti Jána a Martiny sa práca novinárov ešte viac dostala do verejnej debaty. Zmenilo sa vnímanie verejnosti?

Bezprostredne po vražde asi áno a veľká časť spoločnosti pochopila, ako naša práca vyzerá a že novinári a novinárky môžu byť pre svoju prácu aj vo fyzickom ohrození.

Podpora verejnosti mne a kolegom dodávala energiu v časoch, keď sme sa možno aj báli alebo sme boli demotivovaní. Postupne sa však vraciame k pôvodnému stavu a nedôvere, ktorú cítiť najviac na sociálnych sieťach.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Novinári a novinárky sú prenasledovaní v mnohých krajinách. Tým, že pôsobíš medzinárodne, poznáš niekoho, kto sa ocitol pre svoju prácu v ohrození života?

Nedávno som sa dozvedela, že kolegyňa Emilie van Outeren z holandských novín NRC písala o protestoch proti bieloruskej vláde a po zásahu projektilom skončila v nemocnici. Bola na operácii a dlho sa zotavovala. Nedala sa však zastrašiť a už znova pracuje.

Zrejme si uvedomila, do akých nebezpečných situácií sa dostávajú bežní ľudia, keď sa niečo také vážne stalo jej, a je dôležité zastať sa ich. Z New York Times som zase poznala viacerých vojnových reportérov, ktorí boli v Iraku a v Afganistane a priniesli si odtiaľ hrozné skúsenosti. Tu na Slovensku je najhorší prípad Jána Kuciaka, svoje si zažili aj viacerí novinári a novinárky v 90. rokoch.

V súčasnosti sa obávame, ako na novinárov budú reagovať fanúšikovia extrémnej pravice, ktorých nenávistné výroky čítame na sociálnych sieťach. Dúfam však, že už žiadne násilie nezažijeme.

Ako tvoji kolegovia v zahraničí reagovali na správu o smrti slovenského novinára?  V ten deň sa mi ozývali kolegovia zo všetkých novín, z agentúr a televízií, s ktorými som kedy spolupracovala. Hneď ráno som písala editorom New York Times a vysvetlila im, čo sa stalo. Najprv nikto z nás nechcel veriť, že by smrť mohla súvisieť s jeho prácou.

Aj ja som si hovorila, že sme na Slovensku, v Európskej únii a hádam sa nikto nepokúsil o úkladnú vraždu. Ešte v ten deň však na udalosť reagoval policajný prezident, ktorý ju spojil s novinárčinou a odvtedy sme mali všetci jasno. Na prvé zhromaždenie Za slušné Slovensko prišiel aj môj kolega z Varšavy a snažil sa chodiť na všetky protesty so mnou. Bola to veľká vec aj vo svetovom meradle, žiaľ.

Na Slovensku v posledných rokoch rastie vplyv konšpiračných médií. Ako si to vysvetľuješ? 

Vplyv konšpiračných médií súvisí s vysokou mierou nedôvery v inštitúcie. Ľudia potom neveria pravde ani faktom, a to u nich podporuje pocit, že sa nedá veriť nikomu. Na tom stavajú dezinformačné kampane. Hovoria, že svet ovládajú tajné skupiny, že nikto nejde protestovať z vlastnej vôle, že médiá niekto ovláda z pozadia.

Slovensko má v regióne výnimočné postavenie, v nedávnom prieskume organizácie Globsec sa ukázalo, že až takmer 60 % spoločnosti sa prikláňa ku konšpiráciám. Myslím si, že ich rozšíreniu výrazne pomohlo nastavenie sociálnych sietí, u nás hlavne Facebook.

Prečítajte si: Ako rozpoznať hoax? Základom je overiť si, či už o tom nepísali inde

Ako sa v tom dá zorientovať? Ako odlíšiť kvalitné médiá a poctivých novinárov od konšpirátorov? V prvom rade treba hľadať zdroj informácií a zamyslieť sa, kto mi čo hovorí a prečo. Ak sa napríklad hovorí o koronavíruse, pozrime sa, či sa vyjadruje virológ, ktorý má za sebou odbornú skúsenosť, stavbár či zubár. Hoci je aj zubár lekár, neznamená to, že je odborník na vírusy.

Pri štandardných médiách si tiež vieme ľahko zistiť, kto v nich pracuje. Čím má médium známejšie meno, tým je väčšia istota, že ponúka overené informácie a dá sa na ne spoľahnúť.

Skúste si o novinách nájsť základné údaje, pozrieť si, kto ich vedie, kto ich sponzoruje, ako sú financované.

Používa médium priveľa anonymných zdrojov? Novinári nemajú problém podpísať sa pod svoje články, dezinformačná scéna však robí opak. Aj keď tradičné noviny nezverejnia meno zdroja, aspoň uvedú, že ho poznajú. Tradičné médiá sa skrátka snažia čo najmenej skrývať.

Veľa sa hovorí o financovaní médií. Mala si niekedy pochybnosť o článku kvôli vlastníkom novín, v ktorých vyšiel?

Keď som niekedy mala pochybnosti, stalo sa mi to pri médiách preukázateľne vlastnených finančnými skupinami. Na Slovensku je to veľký problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu a slobodu médií. Na druhej strane, aspoň o vlastníkoch vieme, a môžeme si pri každom článku spraviť názor.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Oddelili sme tradičné médiá od konšpiračných. Kam zaradiť bulvár, ktorý tiež často pracuje s neoverenými informáciami? 

Bulvár vnímam ako samostatnú kategóriu, ktorá slúži skôr na pobavenie než na získanie serióznych informácií. Snaží sa šokovať, píše o celebritách a medzitým prináša aj správy o politike. Ak však chcete čítať o spoločnosti alebo o zahraničnej politike, odporúčam kvalitnejšie zdroje. Na druhej strane bulvár je stále o niečo lepší zdroj informácií než konšpiračné médiá.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Zastrešuješ aktivity Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky. Prečo takýto fond u nás potrebujeme?

Fond vznikol v roku 2018 ako reakcia na vraždu Jána a Martiny s cieľom poskytnúť novinárom a novinárkam podporu. Hoci má každá redakcia vlastný biznis model, nie vždy dokáže zaplatiť dlhodobejšiu investigatívnu prácu.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Ak chcú novinári robiť na zložitejších témach, ktoré si vyžadujú viac času, často si musia znížiť úväzok, prípadne to robia na úkor voľného času a nemajú prostriedky napríklad na cestovanie, hlbšie analýzy. Redakcie v tomto smere nie sú bohaté a v týchto situáciách môžu pomôcť naše granty.

Fond je zároveň podprogramom Novinárskej ceny, ktorou chceme vyslať signál, že u nás vzniká veľa kvalitnej žurnalistiky a že novinárom a novinárkam sa dá veriť.

Aktuálne prebieha hodnotenie súťažných príspevkov v rámci Novinárskej ceny, kde si tento rok aj v porote. Dajú sa z nich vyčítať nejaké trendy v súčasnej žurnalistike?  V Novinárskej cene síce pôsobím prvý rok, ale nejaké trendy som si všimla. Napríklad, že kvalitná žurnalistika nevymrela a na Slovensku je veľa dobrého, čo čítať, čo vidieť, čo počúvať.

Novinári a novinárky tiež využívajú nové prostriedky, ako informácie podať, rozvíjajú dátovú žurnalistiku, k článkom prikladajú videá, podcasty, zvukové stopy, mapy či grafy. V redakciách sa presadzujú čoraz mladší autori, rastie nám silná nová generácia. Ukazuje sa, že podcastová scéna je u nás veľmi bohatá, že ideme s dobou a inšpirujeme sa vo svete.


Tento článok vznikol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače, ktorý si pripomíname 3. mája. Spoločnosti O2 záleží na slobode slova, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 dlhodobo podporuje aktivity Fondu investigatívnej žurnalistiky a jeho prínos pri otváraní dôležitých tém. 

Miroslava Širotníková

Je novinárka a koordinátorka Novinárskej ceny a jej podprogramu Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktoré patria k aktivitám Nadácie otvorenej spoločnosti. Pochádza z Trebišova, študovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Približne 10 rokov pôsobila na voľnej nohe a o Slovensku písala pre svetové médiá, ako sú New York Times, Balkan Insight, Channel 4 či Financial Times, spolupracovala aj so slovenskou tlačovou agentúrou SITA. 


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac