Biznis plán: Pár hodín rozmýšľania navyše, týždne ušetrenej práce

Vyhnite sa začiatočníckym chybám. Vďaka biznis plánu v začiatkoch pochopíte súvislosti, ktoré by ste si inak možno ani nevšimli.

Na podnikanie treba určitú dávku odvahy. Pretože ten, kto dlho váha, nikdy neurobí povestný prvý krok do prázdna. Na druhej strane, ani odvaha robiť rýchle a rázne rozhodnutia nemusí vždy viesť k úspechu, pokiaľ firma nemá dobre sformulované ciele a priority.

Najlepšie je spojiť podnikateľského ducha a systematickosť v jednom dokumente – v biznis pláne.

Ak si ho zodpovedne pripravíte, umožní vám nazrieť na firmu z viacerých perspektív naraz. Financie, marketing, prevádzka, personál. Vďaka biznis plánu uvidíte súvislosti, ktoré by ste si inak možno ani nevšimli.

Pretože rovnaký zisk vám môže priniesť 100 klientov, ale aj 10 000 klientov. No náklady na ich získanie, budú vyžadovať úplne iný marketing, personál či spôsob predaja.

Pri príprave biznis plánu určite nezabudnite na tieto oblasti:

Ujasnite si, čo chcete predávať

V každom návode na vytvorenie biznis plánu nájdete rady, aby ste si definovali, čo sa chystáte predávať, komu to chcete predávať a akým spôsobom si usporiadate vzťahy medzi dodávateľmi. Tu je však dôležité zájsť trochu ďalej.

Podnikatelia síce predávajú tovary alebo poskytujú služby, no v prvom rade ponúkajú možnosť uspokojenia potrieb alebo riešenia problémov svojich zákazníkov. Ak neviete túto potrebu a jej riešenie pomenovať, nebudete vedieť koho a ako obslúžiť.

Myslite na riziká

Ak podnikáte, váš zárobok závisí len od vašej šikovnosti. Strop nikto neurčuje, cenou za to je však podnikateľské riziko, ktoré musí každý podstúpiť. 

Skôr, než sa pustíte naplno do podnikania, skúste predvídať, aké zmeny a okolnosti na trhu môžu nastať. Niektoré vám možno znepríjemnia deň, iné však môžu otriasť firmou v základoch.

Budúcnosť nedokáže nikto presne predvídať, no to neznamená, že nemôžete mať aspoň približný scenár. Vďaka nemu sa v zložitých situáciách vyhnete zmätku a panike a namiesto toho budete môcť vykonať konkrétne kroky, ktoré zabránia katastrofe.

Definujte svoju odlišnosť

Je veľmi ľahké podľahnúť myšlienke, že ak váš nápad nie je úplne prvý, tak nemáte šancu uspieť. V drvivej väčšine prípadov to vôbec neplatí. Dôležité je byť v niečom odlišný, výnimočný.

Veľmi dobre to vystihol Tomáš Baťa, v niekdajšom rozhovore o tom, ako by konkuroval sám sebe: „Vybral by som si jednu prácu a vymyslel spôsob, ako ju môžem robiť lepšie ako Baťa.” Skrátka, každá firma potrebuje niečo, na základe čoho si ju môže klient zapamätať. Či už je to funkcionalita produktu, lokalita, spôsob predaja alebo hocičo iné.

Rozhodnite sa, komu chcete predávať

Ten, kto chce predávať všetko a každému, neuspokojí nikoho. A aby váš zákazník nebol “každý”, potrebujete si vytvoriť minimálne jeden zákaznícky profil, v ktorom budete brať do úvahy geografiu, demografiu a životný štýl vašich potenciálnych klientov. Na prvý pohľad to môže znieť komplikovane, no opak je pravdou.

Ak viete, kde sa vaši zákazníci geograficky nachádzajú, viete lepšie cieliť propagáciu firmy alebo vyriešiť špecifické problémy či potreby, ktoré ľudia v danej lokalite riešia.

Demografia vám pomôže lepšie pochopiť, kto sú vaši potenciálni zákazníci. Slobodný bezdetný tridsiatnik zrejme bude mať úplne iné potreby, štýl nakupovania a iný balík peňazí na nakupovanie, než vydatá matka dvoch dospievajúcich detí.

Pokiaľ ide o životný štýl, každý človek rád zapadne do nejakej skupiny, ktorej hodnoty zdieľa a s ktorou sa stotožňuje. Lyžiari, záhradkári, divadelní nadšenci, možností je neúrekom.

Každá z týchto skupín môže mať spoločné potreby a záujmy, ktoré môžete podchytiť, no zároveň sa budú líšiť v tom, ako sa dajú osloviť a presvedčiť.

Ujasnite si, ako budete firmu financovať

Každodenný chod firmy niečo stojí. Energie, materiál, mzdy, dane, odvody. S tým všetkým treba počítať. Dobre pripravený podnikateľský zámer sa bez finančného plánu nezaobíde.

Bez neho nebudete schopní povedať, koľko peňazí na rozbeh podnikania si viete zabezpečiť sami, tobôž nie to, koľko budete musieť zohnať z iných zdrojov.

Finančný plán vám taktiež pomôže udržať na uzde finančné toky vo firme, aby ste vždy mohli uhradiť svoje záväzky. Ľahko sa totiž môže stať, že na papieri budete síce v zisku, no na účte nebude dosť peňazí na zaplatenie faktúr.

Biznis plán nie je zázračnou mapou k pokladu, to však neznamená, že jeho prípravu možno podceňovať. Nielenže vám poslúži ako podklad pre lepšie rozhodnutia, uľahčí vám aj získavanie obchodných partnerov a určite s ním ľahšie presvedčíte banku, aby váš projekt pomohla financovať.

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou, ktorej program pre začínajúcich podnikateľov podporuje nápady tých, ktorí si chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania  záujemcom umožní získať aj  dobré rady od skúsených mentorov.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ručne vyrobené topánky obuvník prešije šidlom až 2 600-krát

Marek Pažitný vyrába ručne šitú pánsku obuv, ktorá poteší každého gentlemana.

Ak chcete vedieť, či je muž naozaj dobre oblečený, musíte sa pozrieť na jeho topánky. Sú vizitkou každého gentlemana. Ušiť ručne kvalitnú spoločenskú obuv si vyžaduje zvládnutie obuvníckeho remesla, precíznosť a trpezlivosť. Majster najprv odmeria chodidlo a potom na mieru ušije pár topánok, ktoré sadnú na nohu ako uliate a neraz vydržia aj pol života. Dnes sa obuvníctvu začínajú opäť venovať nové generácie.

V Dunajskej Lužnej nájdete nad pracovným stolom plnom nákresov a nastrihaných kúskov kože skloneného Mareka Pažitného. Vo svojej obuvníckej dielni sa venuje ručnej výrobe kvalitných pánskych topánok na mieru. Ako jeden z mála obuvníkov si dokáže sám pokryť všetky kroky výroby topánky – vystrúha si drevené “kopyto”, ušije topánku a vyrobí k nej podrážku.

Marek sa pôvodne vyučil za stolára. Keď sa ako opravár obuvi presídlil z Bratislavy do Viedne, uvedomil si, že toto remeslo tam má prestíž a tradíciu. V rakúsku mu ale učarovalo obuvníctvo. Vyučiť sa u majstra obuvníka trvá päť až šesť rokov. Ručne šité topánky sú u našich rakúskych susedov vysoko cenené a majú nálepku luxusu. Marek mal to šťastie, že sa tam zoznámil s jedným uznávaným majstrom, ktorý ho zasvätil do náročnej výroby.

Jeden pár ručnej šitej pánskej obuvi je výsledkom 290 pracovných krokov a približne 70 hodín precíznej práce. Pozrite si galériu originálnych topánok, ktoré Marek vyrobil:

ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný
ručne šité topánky Marek Pažitný

 

Mnoho obuvníkov používa označenie “ručne šitá obuv”, ale v skutočnosti je časť topánky spracovaná pomocou šijaceho stroja. Marek je preto hrdý na to, že každý jeden steh v precízne ušitej topánky prešiel jeho rukami.

Zvláštnu pozornosť venuje aj materiálom, s ktorými pracuje. Topánky vyrába z prvotriednych francúzskych koží. Model, tvar topánky a farba sú výsledkom úzkej spolupráce so zákazníkom. Navrhnete si topánky, po ktorých ste vždy túžili, a dostanete na ne celoživotnú záruku.

Pozrite sa, ako sa krok za krokom rodí pár topánok v Marekovej dielni.

1. Miery zákazníka

Všetko sa začína odmeraním chodila zákazníka. Topánka totiž musí sadnúť tak, že ani neviete, že ju máte na nohe. Nič netlačí, noha v nej nelieta.

2. Príprava obuvníckeho kopyta

Najprv sa vyrobí drevené kopyto, na ktorom sa pripraví skúšobný model topánok. Zákazník vtedy uvidí prvýkrát hotový tvar topánky. Keď je spokojný, môže si kopyto odložiť u obuvníka pre ďalšie budúce topánky.

3. Príprava modelu topánky

Model topánky si Marek narysuje na papierovú predlohu. Po narysovaní si návrhy jednotlivých častí topánky vyreže z papiera. Podľa predlohy si vystrihne jednotlivé kúsky z kože.

4. Zošitie zvršku topánky

Jednotlivé časti topánky sa ručne zošijú a topánka sa natiahne na drevené kopyto. Prvá topánka sa ešte raz premeria, aby mali obe z páru rovnakú dĺžku aj šírku.

5. Prešitie podrážky

Proces tvorby topánky pokračuje ušitím a vyhladzovaním rámu topánok sloňou kosťou. Rám, ako sa nazýva okolie podrážky, sa kosťou pritláča k samotnej podrážke. Potom Marek zoberie do ruky kúsok skla a pustí sa do vyrovnávania hrboľov a iných nerovností na podrážke a ráme topánky.

Keď sú všetky povrchové nerovnosti opravné, Marek si vyznačí miesta pre dierky, ktoré si vpichne do kože. Začína sa prišívanie podrážky. Zoberie do rúk veľkú ihlu, zvanú šidlo. Priebežne šidlo ponára do včelieho vosku, aby sa ľahšie kĺzalo a koža sa jednoduchšie prepichovala.

Palec Marekovi pomáha pri vyšívaní ako stopka a zároveň ako hranica, po ktorú môže ísť bez toho, aby spravil šidlom príliš hrubú dierku. V tomto kroku sa spotrebuje dva a pol metra nite. Keďže ide o ručnú prácu,  v žiadnom kroku celého procesu výroby topánky nie je použitý šijaci stroj.

6. Hotová topánka

Výsledkom je legantná obuv, ktorá vznikla vďaka 100% ručnej práci. A na záver si pozrite video, na ktorom nahliadnete do obuvníckej dielne:

Marek Pažitný vyrába luxusnú pánsku obuv na mieru. Pokračuje v tradícii obuvníckeho remesla a všetky jeho výrobky sú ručne šité originály.

 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac