5 aplikácii a hier, vďaka ktorým váš mozog nezlenivie

Kto chce, aby mu to aj vo vyššom veku pálilo, mal by svoje mozgové závity aspoň z času načas poriadne prevetrať. Vďaka týmto hrám je to ešte aj zábavné.

Vedci prišli nato, že už po dvadsiatom roku života sa u ľudí postupne začína znižovať priestorová a pracovná pamäť.

Je to pamäť zodpovedná za to, ako vnímame objekty v priestore okolo nás. V tridsiatke to už začína ísť dolu vodou s našimi matematickými schopnosťami.

Všetko toto síce nedokážeme úplne zvrátiť, ale vieme to oddialiť. Tréningom. Aby mozog neochabol, musíme ho pravidelne namáhať. Aspoň si tak popri tom udržíme od tela neduhy spojené s vysokým vekom – Parkinsonovu a Alzheimerovu chorobu.

A keďže je dnes na všetko nejaká mobilná aplikácia, rozhodli sme sa urobiť výber tých najlepších z najleších zameraných na tréning mozgu.

Lumosity

Patrí medzi najpoužívanejšie aplikácie svojho druhu na svete. Denne túto appku využíva vyše 60 miliónov ľudí a toto číslo stále rastie. Na výber ponúka až 50 rôznych hier, ktoré precvičujú kognitívne schopnosti.

Na začiatok si ale najprv musíte urobiť malý test, ktorý váš výsledok porovná s tým, aký mali ostatní v tej istej vekovej skupine. Dizajnéri a vývojári po celý čas veľmi úzko spolupracujú s vedcami a neurológmi, aby aplikácia poskytovala vysoko profesionálne výsledky, ale aj kopec zábavy.

Informácie sú vedcom poskytované v podstate priamo samotnými užívateľmi appky. Keď sa do aplikácie registrujete, vyplníte o sebe pár detailov, a aj úvodný test veľa napovie.

Tieto informácie, samozrejme, bez zverejnenia mena a priezviska, si spoločnosť uchováva v dátových centrách, a následne ich na vyžiadanie poskytuje pre ďalší výskum.

Hry sú na prvý pohľad veľmi jednoduché, no treba sa pri nich naplno sústrediť, inak urobíte chybu. Takže ak máte chvíľku voľného času a chcete ju naozaj zmysluplne využiť, nainštalujte si túto bezplatnú appku do vášho smartfónu a začnite trénovať.

Happify

Táto aplikácia má pomôcť zvýšiť pocit šťastia a naplnenia v živote. Chce to dosiahnuť tréningom, rôznymi aktivitami a hrami. Pracuje na nej veľký tím expertov, psychológov, vývojárov, koučov a odborníkov na vzťahy.

Šťastie sa, samozrejme, nedá naučiť, ale vďaka tejto aplikácii a rôznym aktivitám viete usmerniť a upraviť určité časti vášho života a natrénovať mozog tak, aby ste v konečnom dôsledku dosiahli vyváženejší a šťastnejší život. A tiež mysleli pozitívnejšie. Tým pádom sa vám podľa vývojárov appky automaticky zlepšia i vzťahy a zdravotný stav.

Dostupná je aj v desktopovej verzii, ale aj ako bezplatná mobilná aplikácia pre Android a iOS platformy.

[the_ad_placement id=“injektaz-datahit“]

Duolingo

Zdokonaľovať sa v cudzom jazyku alebo sa naučiť nový je opäť o niečo jednoduchšie. Rýchlo, kdekoľvek ste, kedykoľvek máte čas alebo chuť.

Cez Duolingo sa môžete naučiť dokonca také jazyky ako Klingon (jazyk mimozemskej civilizácie zo seriálu Star Trek, pozn. red.) alebo Esperanto (jazyk, ktorý mal ambíciu nahradiť latinčinu), ak by ste chceli.

Nezáleží na tom, či ste začiatočník, mierne pokročilý alebo cudziu reč už ovládate a chcete si len zopakovať pár slovíčok. Jednoducho sa zaregistrujte online alebo si stiahnite bezplatnú appku do smartfónu. Okamžite sa môžete začať učiť.

Kurzy su tvorené formou hravých testov gramatiky a slovnej zásoby. Testy na seba nadväzujú a ich náročnosť sa stupňuje. V každom máte možnosť urobiť tri chyby.

Ak ich je viac, test sa skončí a musíte začať odznova. Do ďalšej časti sa posuniete jedine vtedy, ak úspešne prejdete tou predošlou.

V nastaveniach si viete zvoliť, aby vám aplikácia každý deň v určitú hodinu pripomínala, že je čas venovať sa cudziemu jazyku aspoň na pár minút.

Váš pokrok viete v aplikácii zazdieľať s ostatnými vo virtuálnej triede, no dajú sa aj konzultovať otázky s lektorom či rodičom.

Takže, ak trčíte v dopravnej zápche, cestujete do práce hromadnou dopravou alebo čakáte u lekára, využite tento čas rozumne a precvičte si mozog a cudzí jazyk zároveň.

Brain Workshop

Jednoduché hry na precvičenie mozgu a zvýšenie inteligencie založené na princípe „n-back“. Je to v podstate neustále trvajúca úloha, ktorá je bežne využívaná v kognitívnej neurovede na meranie pracovnej pamäte.

Táto technológia bola predstavená v roku 1958 Waynom Kirchnerom. Bolo vedecky preukázané, že hry na základe dual-n-back zlepšujú pracovnú (krátkodobú pamäť) a dokonca plynulú inteligenciu.

Pre vysvetlenie, plynulá inteligencia je schopnosť  človeka uvažovať a riešiť nové problémy a úlohy, ktoré sú nezávislé od predošlých vedomostí. Je to schopnosť analyzovať problémy, hľadať prepojenia a vzťahy medzi nimi použitím logiky.

Plynulá inteligencia je nevyhnutná pre riešenie problémov najmä v matematike, technike a vede. Kedysi sa vedci domnievali, že je vopred daná, neovplyvniteľná. Dnes to tak nie je.

Dual-n-back je obmena, ktorú navrhla Susanne Jaeggi v roku 2003. Sú to dve nezávislé úlohy prezentované simultánne, napríklad jedna zvuková a druhá vizuálna.

Úlohy na báze dual-n-back zahŕňajú zapamätanie si sekvencie hovorených znakov a sekvenciu pozície štvorčeka naraz a identifikovanie, kedy sa znak alebo pozícia štvorčeka zhoduje s predošlou.

Okrem tejto hry existujú aj jej variácie na báze Triple N-Back a Arithmetic N-Back. Trénujú schopnosti ako sledovanie štatistík, grafy a konfigurovateľnosť.

1024

2048

Hry založené na tých najjednoduchších princípoch sú tie najgeniálnejšie a najnávykovejšie. 1024 je desiatou mocninou čísla 2 a zároveň je to cieľom tejto hry. Pohybujete číslami (mocninami čísla 2) v mriežke a snažíte sa dvojice rovnakých spájať do vyšších mocnín, až kým nedostanete vytúžené číslo 1024.

Mriežka sa vám ale stále plní novými číslami a vy musíte ávať pozor, aby sa vám úplne nezaplnila bez možnosti ďalšieho ťahu. Pri tejto hre určite potrápite matematické bunky aj schopnosť rozmýšľať niekoľko ťahov vopred.

Zábavný tréning prajeme.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac