Silné heslo a opatrnosť na verejnej Wi-Fi. Ako si najlepšie zabezpečiť smartfón

Naše smartfóny dnes ukrývajú množstvo osobných informácií, ktoré by sme si mali poctivo chrániť.

Únik citlivých informácií, prístup ku kontaktom, fotkým a možno aj vstup do aplikácií, kam by ste mali mať prístup iba vy.  Ak sa k vášmu nezabezpečenému smartfónu dostane neoprávnená osoba, môže to mať vážne následky. Ako tomu najlepšie predísť?

Ako si správne čistiť smartfón a chrániť sa proti koronavírusu? Chcem vedieť viac

Nad otázkou zabezpečenia svojho smartfónu možno len mávnete rukou, no zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo všetko obsahuje váš mobilný telefón? Smartfón je síce dobrý sluha, ale aj nosič citlivých dát, ktoré by mali byť chránené a nedostupné pre iné osoby.

Patria medzi ne napríklad kontakty, vizitky obsahujúce osobné údaje, citlivé informácie v správach, fotografie, videá či finančné údaje z bankových aplikácií. Ak smartfón využívate aj na pracovné účely, môžete k citlivým údajom zaradiť aj rôzne pracovné a interné informácie, ktoré môžu v nesprávnych rukách spôsobiť nežiaduce komplikácie.

Pripravili sme pre vás preto niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu mať všetky citlivé dáta vo vašom smartfóne pod dohľadom a bezpečne chránené pred nechcenými návštevníkmi.

0000 nie je bezpečný PIN

Kým prejdeme k zabezpečeniu smartfónu, nemali by ste podceniť ani ochranu SIM karty, ktorú pred zneužitím chráni PIN kód.

Nepoužívajte jednoduché číselné kombinácie ako „0000” alebo „1111”. Zvoľte si radšej taký PIN, ktorý nikto neuhádne ani na tretí pokus, po ktorom sa SIM karta zablokuje.

Najbezpečnejšia je biometria

Štvor- alebo šesťciferný PIN kód patrí spolu so vzorom a heslom k najčastejším zabezpečeniam smartfónu. V nastaveniach telefónu si môžete jednu z týchto možností vybrať a nastaviť ako spôsob odomykanie vášho zariadenia.

Z tejto trojice je najúčinnejšie zabezpečenie heslom, pretože umožňuje kombinovať čísla, písmená a znaky bez ohľadu na jeho dĺžku. Zabezpečenie smartfónu pomocou PIN je o niečo menej bezpečné, no na druhej strane lepšie zapamätateľné a telefón odomknete rýchlejšie.

Ak to váš smartfón umožňuje, oveľa bezpečnejšou formou je odomykanie biometriou, teda buď odtlačkom prsta, alebo nasnímaním tváre. Nemusíte sa báť, že v prípade poškodenia biometrických snímačov sa do telefónu nedostanete, pretože práve spomínaný PIN, vzor a heslo poslúžia ako alternatíva na odomknutie.

Nastavte si silné heslo

Ak sa rozhodnete využiť heslo, mali by ste sa držať dvoch zásadných krokov. Heslo by ste si mali ľahko zapamätať a zároveň by nemalo byť jednoducho uhádnuteľné. Silné heslo by nemalo byť krátke ani príliš dlhé a najlepšie je, ak obmieňate veľké písmená s malými a používate čísla a špeciálne znaky.

Šikovnou pomôckou môže byť napríklad nahrádzanie písmen číslami a znakmi, čo vám môže pomôcť aj pri zapamätaní hesla.

„Sm4r+F0n“ je príklad dostatočne silného hesla, pretože kombinuje veľké a malé písmená, čísla aj špeciálny znak, a ľahko si ho zapamätáte. Samozrejme, v praxi odporúčame vybrať si iné, menej prvoplánové slovo, ktoré si budete pamätať a zároveň ho niekto len tak neuhádne.

Neodporúčame používať vaše meno, dátum narodenia, krátke heslá s použitím len jedného typu znakov, napríklad „1234“ alebo „abcd“, prípadne veľmi predvídateľné heslá, napríklad notoricky známe „nbusr123“.

Akékoľvek komplikovanejšie heslo, ktoré vám zo začiatku bude robiť problémy, si časom osvojíte a budete ho zadávať automaticky a bez rozmýšľania.

Zapnite si dvojfaktorové prihlasovanie

Zabezpečiť si môžete aj vstup do rôznych mobilných aplikácií. Appky, ktoré obsahujú citlivé údaje ako Facebook či Gmail, sú štandardne zabezpečené heslom, no odporúčame využiť možnosť dvojfaktorového zabezpečenia, teda rozšírenie štandardného zabezpečenia o jedno ďalšie heslo.

Vo väčšine prípadov prebieha overenie identity prostredníctvom SMS kódu. Napríklad pri prihlásení do Facebooku vám v SMS správe príde overovací kód, ktorý musíte zadať, aby ste sa do appky úspešne prihlásili. Podobný princíp môžete poznať s potvrdzovaniami platby kartou, kde nestačí zadať len údaje z karty, ale aj SMS kód od banky.

Zabezpečte si prístup do dôležitých appiek

Niektoré smartfóny navyše ponúkajú aj extra vrstvu zabezpečenia citlivých appiek. V nastaveniach nájdete napríklad funkciu „Zámok aplikácií”, pod ktorú môžete združiť všetky appky, ktoré chcete zabezpečiť jedným krokom navyše. Pred otvorením aplikácie tak budete musieť zadať PIN, heslo alebo zvolený vzor a až potom budete môcť zadať prihlasovacie údaje do samotnej aplikácie.

Pokiaľ ste túto funkciu vo vašom smartfóne nenašli, v obchode Play alebo v App Store nájdete mnoho bezplatných aplikácií, ktoré umožňujú to isté. Na ukážku sme si v obchode Play stiahli appku AppLock.

Pri prvom spustení AppLock si nastavíte vzor, vďaka ktorému si budete môcť zabezpečiť ďalšie aplikácie a nastaviť si odomykanie appiek odtlačkom prsta.

Udržiavajte si smartfón najnovšími aktualizáciami

Na podporu bezpečnosti by ste vo svojom smartfóne mali mať nainštalovaný aj kvalitný antivírusový program. Aj keď vírusy napádajú mobilné telefóny menej ako počítače, vždy je lepšie mať jednu appku navyše, ako dostať vírus.

Druhy vírusov sú rôzne a môžu spôsobovať rôzne škody, od spomalenia celkového chodu zariadenia až po finančné škody spôsobené rozosielaním nechcených spoplatnených správ alebo neoprávnený vstup do aplikácie vašej banky.

Zároveň je dôležité udržiavať aj softvér vášho smartfónu v čo najlepšej kondícii, a preto pravidelne aktualizovať operačný systém. Výrobca novou verziou operačného systému priebežne opravuje bezpečnostné riziká a vylaďuje rôzne nedostatky, vďaka čomu vám zariadenie bude fungovať rýchlejšie a plynulejšie. Rovnako dôležité sú aj bezpečnostné aktualizácie, na ktoré vás mobilný telefón v prípade ich dostupnosti automaticky upozorní.

Rozmyslite si, ktoré prístupy povolíte aplikáciám

Po nainštalovaní novej aplikácie sa môže stať, že pri prvom spustení si od vás vyžaduje rôzne povolenia. Často tak aplikácii odsúhlasíte aj prístup k informáciám, ktoré by ste za normálnych okolností len tak vývojárom neposkytli. Ide napríklad o vašu polohu, prístup do úložiska alebo galérie, no aj do vašich kontaktov či SMS správ. Tieto povolenia nie sú vždy potrebné na správne fungovanie aplikácie a môžete ich pokojne vypnúť priamo v nastaveniach svojho smartfónu.

Sledovanie polohy je napríklad vhodné povoliť appkám, ako sú navigácia či mapy, ktoré bez nej logicky nedokážu fungovať. Rovnako môžete toto povolenie odsúhlasiť appkám o počasí alebo tým, ktoré vám dávajú tipy na kultúrne pamiatky, ubytovanie či prírodné zaujímavosti v okolí.

Dávajte si pozor pri používaní verejnej Wi-Fi

Buďte opatrní pri využívaní verejnej Wi-Fi. Na nezabezpečenú Wi-Fi sieť sa môže pripojiť ktokoľvek. Pokojne aj niekto, kto sa vie veľmi ľahko dostať k údajom iných prihlásených zariadení a začať o nich zhromažďovať rôzne informácie.

Ak musíte urgentne použiť verejnú Wi-Fi, používajte overené aplikácie. Bankové prevody radšej urobte cez appku banky a nie cez webový prehliadač.

V aplikáciách neostávajte prihlásení, pretože „útočník“ sa môže dostať k ich spravovaniu a hrozí vám riziko zneužitia. Neoprávnená osoba sa môže dostať k vašim súkromným správam a v horšom prípade aj k údajom z kreditnej karty či k prihlasovacím údajom do internetového bankovníctva.

Bezpečnostné prvky nám naše smartfóny neponúkajú len tak, majú svoje opodstatnenie. Opatrnosti nie je nikdy dosť a to najmä pri citlivých dátach, ktoré dnes naše zariadenia uchovávajú.

Neberte zabezpečenie smartfónu na ľahkú váhu a prejdite si aspoň základné bezpečnostné nastavenia a ochránite si všetko cenné, čo váš smartfón v sebe ukrýva.


O bezpečnosť smartfónu sa môžete postarať aj vhodným výberom príslušenstva. Čokoľvek z bohatej ponuky O2 môžete mať k O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Podporte školu v projekte O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Prečítaním tohto článku
ste získali bonusový hlas.
Využite ho a podporte svoju školu.

Využiť bonusový hlas

Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Ste pripravení na 5G? Vybrali sme 5 mobilov s rýchlym pripojením a naloženou výbavou

Čítaj viac

Rozhodujete sa medzi smart náramkom a smart hodinkami? Toto by ste mali vedieť

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac