10 vecí, ktoré ste o slovenskej divočine netušili

Opité drozdy, stromy pionieri, ryby vo veľkosti áut alebo obrovské množstvo uhlíka, ktoré sa nachádza v pôde pod pralesom. Tu sú najväčšie zaujímavosti o divočine na Slovensku.

Príroda na Slovensku je bohatá a divoká, hlavne na miestach, kde je zásah človeka najmenej citeľný.

V divočine prebieha bohatá komunikácia, vytvárajú sa zásoby, vyrába sa energia a organizujú stretnutia. Príroda dokáže reagovať na všetky zmeny a to tak efektívne, že si to človek ani nevšimne. Prinášame vám niekoľko zaujímavých faktov, ktoré vám život v divočine poodhalia.

Krajinný architekt bobor

Bobor je malé zvieratko, ktoré výrazným spôsobom ovplyvňuje vzhľad povodia menších potokov. Vytvára hrádze, ktoré prehradzujú vodný tok, spomaľujú ho, čím vytvárajú priestor pre vznik bohatých ekosystémov. Nerobí to však úmyselne, hrádze mu slúžia ako útočisko pred predátormi. Svojimi zubami dokáže „spíliť“ aj strom s priemerom kmeňa viac ako 50 cm. Samotný strom ho nezaujíma, ide mu len o najmladšie vetvičky, ktorými sa živí a inak sa k nim nemá ako dostať.

Duté ako sud

Stromy, ktoré sa dožívajú stovky rokov, začínajú postupne zvnútra odhnívať. Je to prirodzený jav a stromy ho dokážu využiť na svoj ďalší rast. Prastaré stromy sú teda všetky duté a v ich prípade ide o výhodu. Vďaka menšiemu celkovému objemu s pevnou a celistvou vonkajšou vrstvou sa dokážu výrazne lepšie vyrovnávať so silným vetrom, s lavínami či s inými prírodnými úkazmi.

Chemické laboratórium v nose

Pomocou zraku sa dorozumievajú len opice, vtáky a ľudia. Komunikácia medzi zvieratami prebieha primárne na chemickej báze, napríklad medveď vie čuchom zistiť to, aké majú iné medvede v revíri pohlavie či aký je ich vek a dokáže odhaliť aj prítomnosť, resp. neprítomnosť mláďat. Chemickými signálmi sa dorozumievajú aj lykožrúty pri napádaní slabých stromov.

Drozdia párty

Na jeseň prichádza do Tichej doliny niekoľko desiatok tisíc drozdov, ktoré sa živia jarabinami. Zostávajú tu približne mesiac až dva, kým všetko nezožerú. Keď mrzne, plody jarabín obsahujú viac cukru, ale už aj alkohol, podobne ako slamové víno. Drozdy sa vtedy vedia „opiť“ natoľko, že nedokážu chodiť, nie ešte lietať. Príroda tak drozdom každý rok zriaďuje dobre zásobený aprés-ski bar.

Orešnica sadí limby

Orešnica perlová je vtáčik s dĺžkou okolo 30 cm, ktorý obľubuje všetky druhy orieškov, medzi nimi aj tie limbové. Začiatkom 20. storočia bola považovaná za škodcu, ktorý mal brániť vtedy prebiehajúcej záchrane limbového lesa. Ukázalo sa však, že orešnica je pre limbový les nesmierne dôležitá. Množstvo zozbieraných orieškov si na zimu schováva v pôde a tie, ktoré nenájde, môžu vyrásť na miestach, kam by sa inak nedostali.

Tichá dolina v minulosti

Vysoké Tatry vyzerali v minulosti inak ako dnes – tvorili ich hlavne pasienky a zhluky lesa. Ako však vyzerala napríklad Tichá dolina? „Väčšinu súčasného pásma kosodreviny tvoril kedysi limbový les. Pod ním bol smrekový les, ešte nižšie bolo pásmo jedľového lesa. Nižšie v údolí boli aj buky a javory, pod nimi dubové lesy. Popri potoku boli vŕbové lesy a rašeliniská s borovicou sosnou,“ vysvetľuje ochranár Erik Baláž.

Energia na ďalší rast

Dospelý zdravý smrek má zelené vetvy zhora až nadol a pomocou fotosyntézy si dokáže ročne vyrobiť množstvo cukru. Táto energia sa následne distribuuje do rastu, rozmnožovania, imunitného systému (tvorby alelopatických chemikálií) a približne tretina ide do pôdy na podporu mykoritických húb a mikrobiálnych spoločenstiev. Husto vysadené smreky bojujú o slnko, takže všetko investujú iba do rastu. Zelené konáre majú iba v korune a ročne tak vyrobia výrazne menej cukru. Na imunitný systém preto energia nezostáva. Takýto les buď napadne lykožrút, alebo zvalí vietor.

Výrub stromov = klimatická zmena

Keď na pôdu svieti slnko, uvoľňuje sa z nej uhlík. V pralese sa môže nachádzať až 1 000 t uhlíka na hektár lesa. V hospodárskom lese to je 100 – 200 t, keďže humus v pôde zmineralizuje a postupne sa úplne zničí. Niekoľko stoviek ton uhlíka z pôdy teda odchádza z lesnej pôdy len kvôli ťažbe. Matematika nepustí. Čím viac vyrúbaných lesov, tým viac uhlíka v atmosfére, ktorý vedie ku klimatickým zmenám.

Stromy pionieri – pripravené na kalamitu

Jarabiny, brezy, osiky, vŕby a topole. Práve tieto stromy sú existenčne viazané na narušenia, ktoré les z času na čas odstránia. Je to ich životná stratégia. Tieto stromy preto každý rok rodia a produkujú miliardy semien, ktoré vietor a vtáky roznášajú na veľké vzdialeností. Tento typ stromov predstavuje niečo ako železnú rezervu pre prípad kalamity, nech už by sa udiala kdekoľvek. Problém nastane v prípade, ak tieto procesy začne manažovať človek. Lesnícke heslo „Žena, koza a breza do lesa nepatria“ hovorí samo za seba. V nemeckých a českých lesoch tak tieto typy drevín takmer vymizli.

Ryby veľké ako autá

Proti prúdu Dunaja tiahli v minulosti vyzy veľké, ktoré sa práve na slovensko-maďarskej hranici rozmnožovali. Ide o najväčšie ryby na svete žijúce v Čiernom mori, ktoré dosahovali dĺžku aj viac ako 6 m a hmotnosť okolo 1 t, niečo ako gigantické lososy. Už sa k nám ale nemajú ako dostať kvôli priehradám Železné vráta na rumunsko-srbskej hranici a Vodnému dielu Gabčíkovo na našej hranici s Maďarskom.

Tento článok je súčasťou víkendového vydania Sódy o Tatrách a slovenskej divočine. Partnerom vydania je Férová Nadácia O2, ktorá v rámci svojich aktivít podporuje projekty, ktoré zo Slovenska robia otvorenejšiu a vzdelanejšiu krajinu. Viac informácií o jej činnosti a fungovaní nájdete na www.spolocnost.o2.sk/ferova-nadacia.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Víkendové čítanie: Aj Slovensko má svoju divočinu

Divočinu, rozprestierajúcu sa na území Tichej a Kôprovej doliny, kam sa človek dostane len zriedka.

Nepočuť tu ruchy civilizácie, nevidieť turistické značky a ani vás na konci nečaká teplý čaj a bryndzové halušky. Divoká príroda v celej svojej krehkosti, nebezpečná a rozmanitá, v sebe zároveň nesie príbehy, o ktorých ste možno netušili. Slovensko má svoju vlastnú divočinu, a to dokonca najväčšiu spomedzi krajín Európskej únie.

Tichá a Kôprová dolina sú človekom nedotknuté, prírodné spoločenstvá tu žijú slobodne a v symbióze, vek niektorých starých stromov sa dá už len ťažko odhadnúť. Spoločne s riekou Belá, ktorá je jednou z posledných divokých riek strednej Európy, sa stali pre nás – redakciu Sódy a študentov Sokratovho inštitútu aj vďaka Férovej Nadácii O2 hostiteľom na mieste, kde sa hosť prispôsobuje, počúva a odchádza, keď už nie je vítaný.

V tichosti Tichej doliny. Pozrite si fotografie z Tichej doliny, ktoré vám sprostredkujú jedinečnú atmosféru tohto miesta.

V Kôprovej doline je prales rovnaký ako pred tisíc rokmi. Nahliadnite spolu s nami do Kôprovej doliny, kde divý les zostal takým, aký bol. Možno vás to inšpiruje k preskúmaniu ďalších častí slovenskej prírody.

Divoká príroda našu pomoc nepotrebuje. Tichá a Kôprová dolina sú toho živým dôkazom. Nebola to prechádzka ružovou záhradou. Ako celý predĺžený víkend vyzeral, kto za ním stojí a koľkí sme podstúpili túto divokú cestu, sa dozviete v reportáži, ktorá podrobne popisuje tri dni strávené v tatranskej prírode.

10 vecí, ktoré ste o slovenskej divočine netušili. Počas pár dní sme spoznali Slovensko ako nikdy predtým. Objavili sme dôkazy divokosti našej krajiny a tie najzaujímavejšie nájdete v našom článku. Možno sa spolu s nami naučíte rozumieť jej zase o niečo viac.

Spoločnosť O2 v roku 2014 založila Férovú Nadáciu O2 na podporu projektov, ktoré pomáhajú bojovať s nezamestnanosťou mladých ľudí a podporujú začínajúcich podnikateľov. V roku 2017 podporila aj Sokratov inštitút pri východe budúcich mladých lídrov Slovenska. Viac informácii nájdete na www.spolocnost.o2.sk/ferova-nadacia.


Rasťo Chvála bloguje: Darček k osemnástke

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely spomína na svoje šoférske začiatky a ponúka rady začínajúcim šoférom a ich blízkym.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom blogu hovorí o svojich začiatkoch za volantom a prináša návod, ako by mal na šoférsku dráhu vstúpiť každý nový držiteľ vodičského preukazu.

Stojím o pol ôsmej ráno na zastávke autobusu a netrpezlivo prestupujem z nohy na nohu. Snáď mi tá „Polomka“ neušla, lebo je to jediný spoj, ktorý v tomto čase ide priamo cez našu obec až do Banskej Bystrice. Skôr než sa objaví legendárny autobus modrá harmonika značky Ikarus, skontrolujem si občiansky preukaz.

Tieto jarné prázdniny mi musí MDŽ klapnúť podľa plánu, pretože práve dnes mám osemnásť a v hlave veľký plán: Okolo deviatej budem v Banskej Bystrici, prebehnem pešo na inšpektorát a ak budem mať šťastie, chytím „Polomku“ cestou späť na Beňuš. Doma zoberiem rodinnú Škodu 100 a pôjdem odviezť veci na horskú chatu, kde máme ísť podvečer ako vedúci s deťmi na výlet.

„Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje.“

Mamina je doma, lebo je učiteľka, a hneď pochopí, prečo potrebujem auto. Akurát ja nechápem, prečo ma brzdí a chce ísť so mnou ako dozor. Naveľa som pristal na kompromis: mať auto hoci s dozorom.

Hore úzkou a ešte miestami zasneženou dolinou to nebola jazda podľa mojich predstáv, aspoň dvakrát mi ušiel zadok auta do mierneho driftu. Decká z nášho malého spoločenstva som v rámci druhej jazdy opatrne vyviezol hore a osemnástku som oslávil bez ujmy.

Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty. Všetko ostatné bolo divoké, rýchle a vášnivé. Napriek čerstvo skončenej autoškole mi síce nechýbala zručnosť, ale aj tak to bola odvaha.

„Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.“

Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje. Ideálny stav je podľa mňa vodičský preukaz v sedemnástke a povinné jazdenie so skúseným šoférom. Efektívne formovať možno jedine mladého šoféra.

Ak ste práve skončili autoškolu, začnite jazdiť v spoločnosti dobrého šoféra. Pred prvou sólo jazdou si premyslite, kam a kadiaľ pôjdete. Jazdite po známych cestách, aby sa všetka vaša pozornosť sústredila na riadenie auta. Jazdite často a pokiaľ to ide v menej exponovaných časoch. Začnite počas dňa a až po nazbieraní skúseností jazdite v noci. Aj na prvé nočné jazdy sú lepšie známe cesty.

Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.

Záznamy z výskumu nehôd ukazujú, že vodiči v krízovej situácii často nedostatočne brzdia alebo nevyužijú možnosti auta na vyhnutie sa kolíziám. Investujte do kurzu bezpečnej jazdy, aby ste si vyskúšali, ako sa auto správa pri krízovom brzdení. Možno sa naučíte, ako sa dá súčasne brzdiť a obísť prekážku.

„Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty.“

K veľkému počtu nehôd by vôbec nemuselo prísť, keby mal vodič správne návyky, ako zvládnuť krízovú situáciu, a keďže nikto učený z neba nespadol, tréning bude dôležitý. Ak nie v škole, aspoň na letisku.

Ak vám ide hlava prasknúť a stále neviete, aký darček svojej ratolesti kúpiť, nezúfajte a investujte do školy bezpečnej jazdy, kondičnej jazdy alebo si aspoň sadnite na sedadlo spolujazdca, ako to vtedy prezieravo urobila moja mama.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy:

Jazdite zodpovedne, osvojte si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.


O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac

Fotografka radí, ako aj v noci urobiť dobré fotky so smartfónom

Čítaj viac

Notebook na dovolenke netreba, ak máte jeden z týchto 6 tabletov

Čítaj viac