Fotograf Peter sa zamiloval do prírody Poráčskej doliny. Tvrdí, že nikde nenačerpá viac energie

„Prídeš tam, máš strašne slabý signál, pomalý internet, tak vypneš všetky mobily a kašleš na všetko. Neriešiš Facebook.”

Fotografov, či už profesionálnych alebo tých, ktorí fotia len pre radosť, spoznávame väčšinou skrz ich diela. Snímky nám však vždy nepovedia všetko o osobnosti, názoroch a životnom štýle autorov. Preto im kladieme netypické otázky, ktoré pomôžu priblížiť, aký človek stojí za objektívom.

Košičan Peter Kaľavský pracuje ako dizajnér oblečenia a skejtbordov. Práve skejtbord spája to, čo má rád – drevo ako symbol prírody a vizuálnu krásu. Táto kombinácia sa prejavuje aj v jeho záľube, fotografovaní prírody.

Peter pracuje pre českú značku Nugget zo sídliskového bytu v Košiciach, kde žije so svojou snúbenicou. Nebolo tomu tak vždy. „Najprv som pre značku pracoval externe, robil som návrhy na tričká a grafiky na skejty. Po polroku som sa presťahoval do Brna a pracoval vo firme,” vysvetľuje Peter.

Po niekoľkých mesiacoch zistil, že mu rušný život vôbec nevyhovuje, preto sa vrátil späť domov. „V Brne som zažil ozajstný stres. Okrem toho, že som riešil svoje dizajnérske veci, tak som sa staral aj o sieť a v podstate robil chlapca pre všetko. Mal som toho po roku dosť, cítil som trochu syndróm vyhorenia.”

Práve v tomto čase začal viac inklinovať k prírode. „Začal som si uvedomovať, že trávenie času v prírode dáva človeku najviac, a viem z toho získať oveľa viac energie ako z iných veci, nasať pokoj a atmosféru,” objasňuje svoj postoj Peter. Jedným z takýchto miest je Poráčska dolina na Spiši, kde má chatu babka jeho snúbenice. Spolu tam chodia obdivovať krásu slovenskej prírody minimálne raz do roka.

Čo ťa na fotografovaní najviac fascinuje?
Schopnosť „zastaviť” čas v daný okamih, navždy.

Existuje moment, pri ktorom si si prial mať pri sebe fotoaparát, no nemal si?
Taký moment sa naskytne skoro každý boží deň.

Vyber si historickú udalosť z obdobia posledných 100 rokov, ktorú by si chcel odfotiť.
„Malý krok pre človeka, obrovský skok pre ľudstvo.”

Aký fotoaparát najčastejšie používaš?
Olympus PEN E-P5.

Ak sa budúce generácie pozrú späť na našu dobu, čo ich bude na nej najviac znepokojovať?
Že sme nemali hologramové selfíčka.

Aké je najväčšie negatívum života v meste?
Ak žijete na okraji, tak asi žiadne.

Ak by si sa mal porovnať s nejakou osobnosťou z minulosti, kto by to bol?
Legendárny japonský samuraj Musaši Mijamoto.

Ktorého žijúceho človeka najviac obdivuješ?
Je ich veľa, ale najviac asi Stephena Hawkinga.

„Začal som si uvedomovať, že trávenie času v prírode dáva človeku najviac. Viem z toho získať oveľa viac energie ako z iných vecí, nasať pokoj a atmosféru.”

Riadiš sa momentálne nejakou filozofiou?
Rob čo máš rád… ale fakt!

Akú vec by si chcel vlastniť?
Nie nesmrtelnosť, ale niečo ako večné zdravie by nebolo vôbec zlé.

Čo najdôležitejšie vlastníš?
Zdravie, zatiaľ.

Akú knihu si plánuješ najbližšie prečítať?
Najbližšie si prečítam titulky k filmu Dunkirk.

Ktorú časť sveta by si chcel preskúmať?
Čína, Japonsko.

Aký je najlepší spôsob sebavzdelávania?
Vygoogli si.

Ako často berieš na vedomie rady iných?
Som baran. Stačí takto?

Ktorá vlastnosť ti na sebe samom prekáža?
Prílišné rozoberanie všetkého.

Ktorá vlastnosť ti prekáža na iných?
Namyslenosť.

Pri akej príležitosti klameš?
Neklamem.

Vyber vedecký odbor, v ktorom by si chcel byť expert a prečo?
Astrofyzik, lebo vesmír.

Akú superschopnosť by si chcel mať a prečo?
Jesť burgre a nepribrať.

Kedy si najviac uvedomuješ, že starneš?
Keď sa snažím pochopiť mladých vlogerov.

Čo plánuješ počas najbližších 24 hodín?
Zostarnúť o 48 hodín.

Aké budú tvoje posledné slová pred smrťou?
S pánom Bohom, idem od vás, neublížil som, žiadnemu z vás.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.   

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.   


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové