Martin: slovenská kultúra na dlani

Slovenské mesto nesie meno po svätom Martinovi, biskupovi z francúzskeho mesta Tours. No okrem toho je rýdzo slovenské a významne sa podielalo na formovaní nášho štátu a národného povedomia.

Prvé zmienky o osídlení mesta pochádzajú už z konca trinásteho storočia, no najväčšia vlna rozvoja Martina prišla až po revolučnom roku 1848. Vtedy sa po celej Európe rozpútali zásadné kultúrno politické zmeny.

Aj na vtedajšom území Slovenska vládla túžba po väčšej slobode v rámci Uhorska. Centrálne prúdy tohto vývoja sa sústredili práve v Martine.

Vznikla tu Matica slovenská, Memorandum slovenského národa (program emancipovanej slovenskej politiky), Slovenské národné obrodenie (aj keď to existovalo dlhšie ako od revolučného roku 1848), Slovenská národná knižnica a neskôr sa tu odohrali aj prvé kroky vedúce k vzniku Československa.

Matica slovenská, Martin

Bolo to v roku 1918, keď Slovenská národná rada prijala Martinskú deklaráciu. V nej sme si zvolili spojiť sa s Českom ako jedna republika a urobiť z čias monarchie minulosť. A tak sa aj stalo.

Dokonca tu vznikol aj prvý slovenský ženský spolok Živena. Najskôr sa venovalo vedeniu žien a dievčat k vyšívaniu, vareniu, či prác v domácnosti, no neskôr sa členky v súlade s hnutím osvietenstva začali angažovať aj v politických sférach.

Zamestnávalo ich dobrovoľníctvo, zriaďovanie škôl pre ženy a dievčatá, či adekvátna sociálna podpora žien a detí (v Martine vďaka nim napríklad vznikli prvé slovenské jasle).

Národný dom, Martin

Počas SNP ženy zo zväzu organizovali pre partizánov zbierky šatstva, jedla, pôsobili v lazaretoch, či samy bojovali. Počas socializmu sa spolok zlúčil so Zväzom slovenských žien, a tak Živena ako taká zanikla.

Dodnes tu stoja pamiatky, ako napríklad Národný dom, alebo budova bývalého Slovenského národného múzea. V prvom dnes sídli Divadlo SNP a v druhej budove zase Etnografické múzeum.

Múzeum slovenskej dediny, Martin

Súčasná kultúrna ponuka v meste je rozmanitá. Okrem už spomínaných múzeí a divadiel v Martine nájdete aj Múzeum slovenskej dediny, ktoré je venované ľudovej kultúre a architektúre.

Medzi zaujímavé pamiatky patrí aj Kostol sv. Martina, či budova historickej Tatra Banky, ktorá sa najskôr volala Hornouhorská banka Tatra. Práve v jej priestoroch bola podpísaná spomínaná tzv. Martinská deklarácia. Budovu projektoval známy slovenský architekt M. M. Harminc.

Kostol sv. Martina, Martin

Veľkou devízou tohto mesta je aj fakt, že sa nachádza uprostred Turčianskej kotliny. Je obklopená fatranským pohorím, nájdete v nej čisté jazerá, vodopády, z ktorých najkrajší je vraj Šútovský vodopád.

Sú tu aj ideálne podmienky pre lyžiarske svahy, krásne doliny (Blatnická, Gaderská), aj jedinečnú flóru aj faunu. Hneď neďaleko mesta sa nachádza Národný park Veľká Fatra, kde sa každoročne zbieha mnoho turistov. Ďalej sú tu aj obľúbené Martinské hole, kde sa dá ísť na turistiku a aj oddychovať.

Martin na mape rýchleho internetu

Vďaka vysokorýchlostnému pripojeniu 4G LTE sú odteraz obyvatelia Martina prepojení s celým svetom viac ako kedykoľvek predtým.

Od tejto jesene Martin patrí medzi slovenské mestá a obce s najrýchlejším mobilným internetovým pripojením na Slovensku. Aby ste si mohli užiť vysokorýchlostný internet od O2 naplno, potrebujete telefón alebo tablet s podporou 4G LTE a 4G LTE SIM kartu.

Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4GLTE.

Máte záujem o prenos čísla?

Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo
a budeme vás kontaktovať.
Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo a zavoláme vám
v priebehu najbližšieho pracovného dňa.
Ďakujeme. Zavoláme vám.
Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.   

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.   


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové