Skalica: Mesto plné zaujímavostí

Kto si myslí, že do Skalice sa oplatí ísť iba na trdelník, má sa ešte čo učit.

Dnes toto pohraničné mesto poznáme najmä vďaka trdelníku či hokeju. Pritom je toho oveľa viac, čo ho robí výnimočným. Tak napríklad, hudobné festivaly, či výlety kanálmi. A to ešte len začíname.

Práve v Skalici začína svoju plavbu tzv. Baťák, inak nazývaný aj Baťov kanál. Pochádza z 30. rokov minulého storočia, keď cezeň industrialista Tomáš Baťa prepravoval uhlie do svojich tovární.

V roku 2002 bola trasa znovuzrodená, už však ako turistická atrakcia cez husto zalesnené pohraničné okolie. Plavba má mnoho zastávok, ktoré sa prevažne nechádzajú v neďalekom Česku.

Baťov kanál

Na výhodné chodníčky tohto regiónu nenatrafil len Baťa, ale aj mnohí obchodníci pred ním. Cez okolie Skalice viedla napríklad Jantárová cesta, ktorá pred stáročiami spájala Pobaltie s Jadranom. Neskôr ju zase nahradila Česká cesta.

Práve vďaka rieke Morava a veľmi úrodnej pôde bola táto oblasť na obchod ideálna. Zoskupovali sa tu kvalitní remeselníci – od murárov, kováčov, krajčírov, až po mäsiarov.

Od 15. storočia k podobe mesta prispel aj vinársky priemysel. Vínom sa v meste niekedy dokonca aj platilo a za jeho krádež hrozil istú dobu až trest smrti. Obchodovalo sa s ním aj každoročných trhoch a jarmokoch, ktoré mohlo miesto organizovať odkedy sa v roku 1372 stalo kráľovským mestom.

No Skalica nelákala len obchodníkov a kupcov. Počas vojen s Turkami, keď ich výpady siahali až po Moravu, prešli niektoré turecké vojská aj týmto regiónom. Práve pevné mestské hradby ich však od útoku mohli odradiť.

Dnes z hradieb ostali len zrúcaniny, až na relatívne zachovalú Severnú bránu. Tú si môžete prezrieť dodnes. Po Tridsaťročnej vojne mestom zase tiahlo švédske vojsko. Na istý čas mesto obsadili, no potom sa Švédi pobrali naspäť domov.

Medzi ďalšie pamiatky, ktoré sa zachovali dodnes, patrí aj pozoruhodný Farský kostol sv. Michala, alebo Románska rotunda, ktorá je zároveň najstaršou stavbou v meste. Pochádza z 11. storočia a nazývajú ju aj Rotunda sv. Juraja. Táto gotická stavba je dnes symbolom Skalice.

Neďaleko rotundy sa nachádza miestna kalvária, ktorá bola vybudovaná začiatkom 19. storočia na mieste, kde sa ešte dávno predtým týčilo stredoveké hradisko.

Skalický Dom kultúry zdobený folklórnymi ornamentmi projektoval známy architekt, Dušan Jurkovič. Je jednou z najvýraznejších tvárí našej architektonickej scény prvej polovice dvadsiateho storočia. Jeho najznámejším dielom je Mohyla Milana Rastlislava Štefánika na Bradle.

Kalváriu vysvätil významný ostrihomský arcibiskup Alexander Rudnay, ktorý zastupoval funkciu najvyššieho cirkevného hodnostára v rámci celého Uhorska. Medzi jeho právomoci patrilo aj korunovanie kráľov.

Mesto bolo spolu s Martinom a Ružomberkom intelektuálnym centrom národnostno-oslobodzovacieho hnutia 19. aj 20. storočia, ktoré podporovalo ideu samostatného Slovenska.

Táto vízia sa národniarom v roku 1918 splnila. Istú dobu potom v Skalici dokonca sídlila aj Dočasná vláda pre Slovensko.

Kultúru si Skalica pestuje dodnes. Tak napríklad už spomínaný trdelník. O jeho pôvod sa bije viacero regiónov, dokonca aj krajín, no Skalica si robí oprávnený nárok minimálne na skalický trdelník. Každoročne je mu venovaný Trdlofest.

Podobne orientovaný je aj festival Skalické dni, ktorý sa koná pri výročí povýšenia Skalice na kráľovské mesto. Odvtedy mohlo mesto organizovať veľké trhy a jarmoky a dodnes ich tu každý rok nájdete.

Ak máte naopak chuť na niečo náročnejšie, navštívte festival Skalica music fest, ktorý sa orientuje na populárnu hudbu, alebo – ak chcete ešte niečo serióznejšie – Musica sacra Skalica. Je to festival chrámovej hudby.

Skalica na mape rýchleho internetu

Vďaka vysokorýchlostnému pripojeniu 4G LTE sú odteraz obyvatelia Skalice prepojení s celým svetom viac ako kedykoľvek predtým.

Od tejto jesene Skalica patrí medzi slovenské mestá a obce s najrýchlejším mobilným internetovým pripojením na Slovensku. Aby ste si mohli užiť vysokorýchlostný internet od O2 naplno, potrebujete telefón alebo tablet s podporou 4G LTE a 4G LTE SIM kartu.

Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4GLTE.

Máte záujem o prenos čísla?

Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo
a budeme vás kontaktovať.
Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo a zavoláme vám
v priebehu najbližšieho pracovného dňa.
Ďakujeme. Zavoláme vám.
Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.   

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.   


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové