10 tisíc krokov denne: Na čo je to dobré a kedy je to príliš veľa?

Chôdza pomáha činnosti srdca, ale posilňuje tiež svaly. Je zadarmo a môžete ju robiť kdekoľvek, tak prečo nezačať hneď?

Váš kolega si kúpil nový model FitBit náramku, váš šéf si každé ráno kontroluje, koľko krokov prešiel predchádzajúci deň. Vo veľkých firmách dokonca súťažia proti sebe celé tímy v súčte prejdených krokov.

Každý skloňuje “magické” číslo 10 000. Čo však stojí za vznikom tejto vysnívanej méty a je to naozaj také zdraviu prospešné?

Vráťme sa teda trochu do histórie. Celé to “haló” vzniklo niekedy počas olympiády v Tokyu v roku 1964, kedy domáci Japonci rozmýšľali nad stavom kondičky celej populácie. Krátko po olympiáde prišlo na trh aj prvé komerčné počítadlo krokov, man-po.

Manpo je v podstate klasický krokomer, ale tento názo v japončine znamená “10 000 krokov”. Túto cifru stanovili na základe výskumu, ktorý hovorí, že človek by mal spáliť aspoň 2 000 kalórii týždenne, aby znížil riziko srdcovo-cievnych chorôb. To vychádza približne na 300 kalórii denne, čo sa rovná prejdeniu približne 10 000 krokov.

Odvtedy prebiehajú rôzne diskusie, či 10 000 krokov, čo zodpovedá vzdialenosti zhruba 7,5 kilometra, je tým správnym cieľom. Existujú rôzne štúdie, ktoré to pravidelne potvrdzujú.

Napríklad tá, že pravidelná dávka minimálne 10 000 krokov denne pomôže k nižšiemu tlaku a lepšej kondícii srdcovocievneho systému. Iní vedci dokázali, že pravidelnou chôdzou dokáže znížiť nebezpečenstvo vzniku cukrovky.

Kedy môže byť 10 000 krokov príliš veľa?

Samozrejme, tak ako v medicíne, ani pri cvičení neexistuje jeden liek pre všetkých pacientov a na všetky choroby. Pre niekoho môže byť 10 000 krokov príliš veľa.

Ak s aktívnym pohybom len začínate, mohlo by vás to zničiť fyzicky, bolelo by vás celé telo a pár dní by ste boli znovu bez pohybu. Mohlo by vás to však bolieť aj psychicky a na ďalší pohyb by ste už stratili chuť a motiváciu.

Pre začiatočníkov odporúčame začať s 3 000 krokmi, približne tri až päťkrát za týždeň. Samozejme, musíte sa riadiť vlastným pocitom, ktorý vám napovie, či zvládnete viac.

Postupne môžete každý týždeň pridávať  500 krokov, až sa približne po troch až štyroch mesiacoch dostanete na vytúženú hranicu 10 000.

Pokiaľ ide o ľudí v dôchodkovom veku, povedzme nad 65 rokov, aj v ich prípade môže byť cieľ nižší. Väčšinou nerobia také rýchle kroky, preto za rovnaký čas prejdú menšiu vzdialenosť.

Kedy pridať?

Ak máte deti, otázka, koľko krokov denne by mali prejsť je tiež na mieste. V Spojených štátoch sa momentálne vedú diskusie o tom, že deti potrebujú viac phybu.

Minimálne hodinu denne, respektíve 12 000 krokov denne. Takúto porciu fyzickej aktivity by mali mať minimálne päťkrát do týždňa, aby sa ich srdcovocievny systém vyvíjal správne.

Autor: Lindsay Henwood

10 000 krokov môže znieť na prvý pohľad ako veľmi veľa. Ak však máte iné ciele, než len udržiavanie zdravia, napríklad schudnúť alebo sa pripravovať na chodecké či bežecké preteky, budete musieť robiť viac než len to.

Zvýšiť počet krokov a tiež zaradiť do svojho programu aj iné pohybové aktivity, ktoré metabolizmus ešte viac naštartujú smerom k vašim vytúženým výsledkom.

Ak už pravidelne športujete, vaše telo a metabolizmus si pravdepodobne už na tento prísun aktivity zvykli a 10 000 krokov bude pre vás už len začiatok.

V prípade komplikovanejších cieľov ako zvýšenie kondície či zníženie váhy, budete musieť taktiež zvýšiť počet krokov či dĺžku trvania vašej aktivity.

Autor: Dennis Ottink

Ďalšou možnosťou je zvýšenie intenzity, teda prejsť na jogging a postupne beh. Za rovnaký čas tak urobíte viac krokov, aj vaše srdce bude pracovať intenzívnejšie.

Ideálne je, aby ste si vytvorili mix aktivít, ktoré vás budú baviť. Výber je široký: plávanie, bicykel, chôdza, beh, skupinové a silové cvičenia, je to naozaj len na vás.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové