10 vecí, na ktoré nemôžete zabudnúť týždeň pred pretekmi

Postavte sa na štart pretekov pripravení a bez stresu.

Každý bežec to pozná. Dni pred pretekmi plynú rýchlejšie ako normálne, nervozita sa stupňuje a pocit, že ste niečo mohli zabudnúť, je stále väčší. Máme tu preto 10 vecí, ktoré by ste počas posledného týždňa mali urobiť v rámci prípravy.

Sledujte počasie

Buďte pripravení na všetky možnosti. Sledujte, ako sa vyvíja predpoveď, ale nebuďte z toho príliš nervózni. Počasie totiž nezmeníte, no viete sa naň dobre pripraviť. Naplánujte si teda rôzne scenáre a sety oblečenia, aby vás ráno pred pretekmi nič neprekvapilo.

Zrekapitulujte prípravu

Zoberte si biely papier a napíšte si, ako dlho ste na tieto preteky trénovali. Koľko tréningov to bolo, aký počet kilometrov ste odbehli, aké ťažké behy máte za sebou. Keď na vás príde chvíľka neistoty, vytiahnite si tento papier, aby ste obavy prebili jasnými argumentami, že na to máte.

Nachystajte sa vopred

Nenechávajte prípravy, hlavne materiálne, na posledné dni, ale všetko si nachystajte už pár dní dopredu. Pripravte si oblečenie, občerstvenie či topánky, v ktorých budete bežať. Ak vám niečo chýba, stále je čas doplniť zásoby a ostane vám pár dní na kontrolu. Vyhnete sa tak nervozite v deň pretekov.

Nič nové neskúšajte

Heslo, ktoré opakujú všetci profesionáli. Ak vidíte niekoho robiť nezvyčajné cviky, tréningy či jesť zaujímave veci, nevadí. Mali ste týždne a mesiace, aby ste skúšali, teraz už neriskujte. Jedlo, oblečenie, tréningy – robte len to, čo máte overené, na čo je vaša hlava a telo naučené.

Prejdite si trasu

Nie, nemusíte si ju ísť prebehnúť, ale prejsť si ju virtuálne. Pozrite si trať online a zistite, kde sú napríklad stúpania, úzke uličky, občerstvovacie stanice, a úseky kde budete dopĺňať energiu. Všetko toto si viete naplánovať z tepla domova.

Pripravte si fanklub

Dohodnite sa s rodinou a kamarátmi, aby vás prišli podporiť. Vyberte im miesto, kam sa majú postaviť, povedzte im, čo budete mať oblečené, aby vás v dave bežcov ľahko našli a mohli odfotiť. A tiež sa s nimi dohodnite, kde sa stretnete v cieli, nie je totiž nič horšie, než nechať vyprchať endorfíny po pretekoch nekonečným hľadaním.

Predstavte si ideálny scenár

Ako by vyzeral ideálny deň D? Kým tréning je hlavne o nohách, preteky sú z veľkej časti aj o mentálnej sile. Predstavte si rôzne podmienky, ktoré môžu nastať a pripravte si vašu reakciu. Nič vás počas behu nezaskočí a vy budete stále v rovnakej pohode. Aj keby začalo pršať alebo sa pokazilo niečo, čo sami vlastnými silami neovplyvníte.

Veľa spite

Tréningom už telo neposilníte, skôr mu môžete uškodiť. Vie však nabrať potrebné sily vďaka dodatočným dávkam spánku a oddychu. Dôležitá je hlavne predposledná noc, tá posledná už podľa výskumov až do takej miery nerozhoduje.

Naplánujte si víkend pretekov

Či už to máte k štartu pretekov pár metrov, alebo musíte cestovať hodiny, urobte si presný časový harmonogram, ako bude deň pretekov a deň-dva predtým vyzerať. Krok za krokom si vypíšte všetky činnosti pre dané dni. Naplánujte si naozaj celý deň, teda aj raňajky, sprchu či umývanie zubov. Môže to znieť nezmyselne, ale predídete tým panike, nervozite a neistote z toho, čo robiť práve v danom momente.

Myslite pozitívne

Pracovali ste na príprave a urobili, čo sa dalo. Nič už teraz nezmeníte, ostáva vám len jediné – podať čo najlepší výkon a tešiť sa z behu.

Registrácie a informácie o bežeckých podujatiach nájdete pod jednou strechou na portáli pre bežcov BehSity. Prihláste sa na najbližšie preteky rýchlo a jednoducho. Navyše môžete využiť špeciálnu zľavu O2 Extra výhod zo štartovného na bežeckom podujatí.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Dvadsaťtriročná slovenská freediverka sa po rekord ponorila až do hĺbky 93 metrov

Aké je to potápať sa so žralokmi v Karibiku, či dotknúť sa dna morskej diery The Blue Hole?

Niekto by povedal, že ponárať sa do stometrových hĺbok bez dýchacieho prístroja je bláznovstvo. Pre Katarínu Linczényiovú, slovenskú reprezentantku v nádychovom potápaní, je tento šport neoddeliteľnou súčasťou života. Napriek diagnóze autoimunitného ochorenia, po ktorej doktori nevylučovali ani život na vozíčku, sa vypracovala medzi svetovú špičku. Ponára sa do hĺbok oceánu, aby zažila pocit slobody a otestovala silu, ale aj limity svojho tela.

Freediving je potápanie na jeden nádych bez použitia externých prístrojov. Katarína v ňom drží všetky hĺbkové národné rekordy a v roku 2013 si k nim pripísala aj rekord ponoru žien v disciplíne konštantná váha (iba s použitím vlastnej váhy, bez možnosti pomáhať si závažím alebo pridržiavať sa lana). Na jeden nádych zdolala cestu do hĺbky 93 metrov a späť na hladinu. Ponor, pri ktorom si pomáhala širokou monoplutvou, trval 3 minúty a 3 sekundy.

tahrir, egypt

Spoznávať svet pod hladinou nie je iba o tichu, pokoji a slobode. Môže sa rýchlo zmeniť na boj o život. V hĺbke okolo 100 metrov je tlak 11-násobne väčší ako na hladine, čo predstavuje extrémnu fyzickú, ale aj psychickú záťaž pre organizmus.

Pri potápaní bez akéhokoľvek vybavenia sa ani tá najmenšia chybička neodpúšťa. Niektorí športovci sa už nikdy nevynorili, iní prežili tzv. „blackout“, čo je strata vedomia zapríčinená nedostatkom kyslíka alebo príliš rýchlym stúpaním k hladine. Katarína však hovorí, že ak človek počúva signály svojho tela a riadi sa prísnymi pravidlami, tento šport nie je tak nebezpečný, ako sa môže zdať. “Najdôležitejšie pravidlo freedivingu – nikdy sa nepotápaj sám,“ dodáva.

Na druhej strane, život potápačky jej prináša neopakovateľné zážitky. Potápala sa pod ľadom na Popradskom plese, v najhlbšej podmorskej diere na svete (Deans Blue Hole na Bahamách) a aj so žralokmi v Karibiku.

Katarína Linczényiová je popri reprezentovaní vo freediving aj inštruktorkou nádychového potápania, koučkou, či modelkou pod vodou. O tom, aké to je žiť za hranicou bežného životného komfortu, porozpráva na dobrodružnom festivale Hory a mesto, ktorý tento týždeň prichádza do Bratislavy. Viac informácii o mieste a časoch premietaní a prednášok nájdete v programovej sekcii festivalu.

Sedemnásty ročník Medzinárodného festivalu horského filmu a dobrodružstva HORY A MESTO v Bratislave sa začína 6. apríla 2016. Ponúkne vyše 40 filmov, z toho osem slovenských, predstaví sa 29 hostí a o „cestovaní inak“ vám porozpráva 30 dobrodruhov.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Predobjednajte si nový Huawei Mate 10 Pro a získajte 360° kameru zadarmo

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové