6 vecí, ktoré môžete na sebe zlepšiť vďaka baletu

Klasický tanec nie je len záležitosťou špičkových tanečníkov. Naučiť sa elegantné pohyby a pocítiť pri tom pozitívne účinky na organizmus môže každý.

Čo si predstavíte ako prvé pri slove balet? Každodenný dril. Otlaky. Šľachovité telá drobnučkých balerín, ktoré si musia neustále strážiť hmotnosť. Labutie jazero.

To všetko k baletu patrí, no neznamená to, že je výlučne záležitosťou tanečnej elity.

Tanečné školy ponúkajú množstvo kurzov pre verejnosť, vďaka ktorým sa baletu môže venovať hocikto. Nie je to však len o tanci, v tomto prípade ide aj o priaznivé vplyvy na zdravie.

Pevnejšie telo

Balet pozitívne vplýva na celkový postoj človeka a rovnováhu. Svalový korzet pozdĺž chrbtice a brušné svaly musia byť u tanečníkov baletu silné. Zabezpečujú oporu chrbtici, ktorá je pri baletných prvkoch, spolu s torzom, najčastejšie zapájaná.

Bežnému človeku, ktorý si odsedí tradičných 8 hodín v kancelárii, posilnenie chrbtových svalov výrazne pomôže pri správnom držaní tela. Veľa ľudí sa hrbí – jednou z príčin nesprávneho držania tela sú práve ochabnuté chrbtové svaly.

Elegancia pohybov

Počas cvičenia pri baletnej tyči a tréningu variácií vo voľnom priestore sa buduje dokonalá kontrola nad telom a plynulosť pohybov. Zlepšuje sa aj celková koordinácia a rytmus pohybu rúk a nôh.

Ak sa navyše venujete aj iným tanečným disciplínam, balet vnesie do vášho tanca aj určitý systém. Preto patrí k absolútnym základom pre tanečníkov, či už sa chcú venovať hip hopu alebo scénickému tancu.

Pružné a vyformované svaly

Pravidelné cvičenie baletu spevňuje predovšetkým brušné svaly, svaly chrbta, zadku a dolných končatín. Pri dlhodobom a systematickom tréningu telo nadobúda silu, pružnosť a formu. Nestačí však navštíviť pár lekcií a čakať okamžité zmeny.

Prvé mesiace sú hlavne o spoznávaní tela. Objavíte jeho slabé a silné stránky. Ako prvé sa dostaví lepšie držanie tela a stabilita. Neskôr spozorujete, že sa mení aj tvar vašich svalov. Spevnejú, ale zároveň sa stávajú pružnejšími. Preto je balet ideálnym prostriedkom na zoštíhlenie a vyformovanie postavy.

Sebavedomie

Balet však nie je len o vypracovanom tele. Bez ohľadu na vaše telesné predispozície alebo počiatočné problémy s prevedením baletných pozícií podľa vzoru lektora, radosť po zvládnutí choreografie na konci kurzu je v skupine u každého obrovská.

Zistíte, že telo dokážete ovládať oveľa lepšie, než by ste to boli o sebe povedali, a začnete si oveľa viac veriť aj mimo tanečnej sály.

Sústredenie a koncentrácia

Pri tancovaní dostáva zabrať nie len telo, ale aj myseľ. Zapamätať si tanečné kroky, zladiť vlastné pohyby s pohybom ostatných, a ešte sa pri tom trafiť do rytmu, vyžaduje značnú dávku sústredenia.

Ak sa to naučíte pri balete, prenesiete si túto schopnosť aj do iných oblastí života. Preto je balet veľmi vhodný pre deti, ktoré majú problém s udržaním pozornosti.

Menej stresu

Serotonín je chemická látka, ktorá prispieva k správnemu fungovaniu nervového systému a reguluje náladu, chuť do jedla či spánkový cyklus.

Vysoká hladina tejto látky v tele je spájaná s dobrou náladou – ľudia, ktorí trpia depresiami, mávajú často nízke hodnoty. Najjednoduchším spôsobom, ako si prirodzene zvýšiť jeho hladinu, je pravidelné cvičenie.

Balet vás zbavuje napätia z každodenných stresových situácií. Prostredníctvom vlastného tela a jeho pohybu sa naučíte vyjadriť svoje emócie. Dáte priebeh tým pozitívnym aj negatívnym.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


7 šoférskych zásad, ktoré vás v noci udržia na ceste

Až do marca bude väčšiu časť dňa tma a čoskoro k tomu pribudne ľad a sneh. Riziko na cestách sa zvýši. Tieto rady uľahčia jazdu každému, kto je často na štyroch kolesách.

Hoci máme letné dovolenky a cesty nočnou diaľnicou do Chorvátska či Talianska za sebou, zimné obdobie nás stále núti sadať si za volant za tmy.

So skorším stmievaním však prichádza aj únava a viac nebezpečenstva, preto prinášame 7 základných tipov, ako doraziť do cieľa bezpečne.

1. Neoslepujte iných vodičov

Počas nočnej jazdy nie je snáď horší pocit, ako keď vás oslepia svetlá oproti idúceho vozidla. Dbajte na to, aby ste vodičom oproti nesvietili do očí jednoduchým nastavením svetiel.

Nespoliehajte sa na to, že nové vozidlá majú svetlá nastavené správne. Správnym nastavením svetiel dbáte o bezpečnosť vodičov ako oproti vám, tak aj o svoju vlastnú.  

2. Nespustite zrak z vozovky

Písanie textových správ či zdvíhanie hovorov odvracia vašu pozornosť. Okrem toho, vás svetlo z displeja môže aj na pár sekúnd oslepiť.

Skláňanie hlavy nad mobilným telefónom by ste počas jazdy v aute mali vylúčiť, čo platí aj v prípade sledovania navigácie. Dnes je už mnoho iných spôsobov, ako sa viete navigovať bez toho, aby ste spustili zrak z vozovky.

Najnovším trendom je využitie Head Up Displeja, ktorý vám navigačné pokyny premietne priamo na čelné sklo auta.

Nie je pritom potrebné zakúpiť si žiadne drahé zariadenie, obsahuje ho aj aplikácia Sygic GPS Navigation. Stačí si položiť mobil na palubnú dosku a všetky potrebné navigačné pokyny sa vám premietnu na čelné sklo.  

3. Nesadajte za volant unavení

Únava je veľkým nepriateľom všetkých vodičov. Ak viete, že vás čaká dlhšia nočná jazda, nezabudnite sa predtým poriadne vyspať. Ak ste sa dobre nevyspali, skúste si zdriemnuť počas dňa.

4. Keď zaspávate, nájdite parkovisko

Mikrospánok na večerných cestách je jednou z najčastejších príčin smrteľných nehôd. Neriskujte. Radšej odstavte vozidlo na najbližšom odpočívadle a oddýchnite si.

Nespoliehajte sa len na žuvanie žuvačiek či vetranie, keď cítite, že na vás dolieha veľká únava. Radšej obetujte pár minút oddychu, než by ste mali riskovať svoje zdravie. Častejšie prestávky v pravidelných intervaloch vzpružia usedené telo.

5. Vyhnite sa ťažkým jedlám

Po ťažkom jedle prichádza útlm a pocit únavy. Pred dlhými cestami je dobré dať si iba ľahšie jedlo. S plným žalúdkom v kombinácii s okolitou tmou sa ťažšie sústredí.

Jablko, či iné ovocie, vie v prípade náhleho pocitu hladu na krátky čas zasýtiť. Ťažšie jedlá si môžete užiť za odmenu po šťastnom príchode do cieľa.

6. Voľte nižšie teploty a viac vzduchu

Dostatok čerstvého vzduchu je jedným z hlavných predpokladov bezpečnej jazdy. Akonáhle zvýšite teplotu v aute, prejavy únavy na seba nenechajú dlho čakať.

Dôležité je v pravidelných intervaloch vetrať a okysličovať si mozog, aby ste sa mohli naďalej sústrediť na cestu.

7. Neužívajte lieky

Niektoré druhy liekov majú ako vedľajší účinok zníženie koncentrácie, ospalosť či malátnosť. Pozorne si preštudujte nežiadúce účinky na príbalovom letáku každého lieku, ktorý ste užili pred jazdou v aute.

Neplatí to len pre lieky na predpis, ale aj bežne dostupné liečivá, ktoré môžu vyvolať nežiadúce účinky počas šoférovania.

Ak pri nočnej jazde dodržíte týchto 7 zásad, budete mať za volantom oveľa istejšiu ruku a rýchlejšie reakcie.

Tento článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Sygic, ktorá vyvíja najsťahovanejšiu offline navigáciu na svete. Jej produkt momentálne využíva viac než 95 mil. užívateľov.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Športová akadémia Mateja Tótha podporená O2 funguje už na prvých 24 školách

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové