8 otázok, na ktoré hľadá odpoveď každý bežec začiatočník

Užitočné rady pre tých, ktorí by radi začali pravidelne behávať.

Začínajúcich bežcov často prekvapí, aká je bežecká komunita priateľská a plná milých ľudí. Platí to obzvlášť vtedy, keď sa stretnete s nejakým bežcom veteránom, a je jedno, či je to na pretekoch alebo pri tréningu.

Nestíhate sa čudovať entuziazmu dlhoročného bežca a zúfalo sa snažíte zapamätať si všetky rady, o ktoré sa s vami spontánne začne deliť. A práve preto sme sa rozhodli pripraviť tohto sprievodcu – aby ste mali všetky informácie ako na dlani. Každý bežec začiatočník v určitom okamihu položí niektorú z nasledujúcich otázok.

Ako mám začať?

Začnite zľahka, najlepšie chôdzou. Doba trvania by mala byť taká, aby ste sa stále cítili komfortne, to znamená 10 až 30 minút podľa toho, ako sa budete cítiť. Keď sa dopracujete k tomu, že 30 minút chôdze bude pre vás malina, okoreňte si kráčanie niekoľkými krátkymi, jeden- až dvojminútovými intervalmi behu. Bežecké intervaly postupne predlžujte, až kým neodbehnete 30 minút vkuse.

Je normálne cítiť počas behu bolesť?

Je normálne, ak cítite určitý diskomfort, zvlášť vtedy, keď začnete tréningy predlžovať a budete zvyšovať tempo. Pociťovať vyslovenú bolesť však dobré určite nie je. Ak vás niečo bolí tak veľmi, že musíte pri behu krívať alebo nejako inak meniť bežecký štýl, pravdepodobne ste zranení.

Ihneď prestaňte bežať a dajte si pár dní pauzu. Prípadne skúste dve či tri minúty kráčať a uvidíte, či bolesť prejde. Ak sa tak nestane, poraďte sa s lekárom.

Musím investovať do bežeckej obuvi?

Behanie si nevyžaduje veľké investície do výbavy a doplnkov, kvalitná bežecká obuv je však nevyhnutná. Na rozdiel od nešpecializovanej športovej obuvi je bežecká obuv navrhnutá tak, aby tlmila nárazy (znižuje sa tak riziko, že sa zraníte) a aby vám pri špecifickom bežeckom pohybe dobre sedela (aby ste si nespôsobili otlaky).

[the_ad_placement id=“injektaz-hlas-pismenka-nenahradia“]

Aký je rozdiel medzi behaním na bežeckom páse a behom vonku?

Bežecký trenažér vám posúva zem pod nohami, takže nemusíte čeliť žiadnemu odporu vzduchu. Beh na páse je teda o čosi jednoduchší. Veľa pásov je tlmených, vďaka čomu sú vynikajúcou voľbou pre tých, ktorí majú nejaké tie kilá navyše alebo sú náchylní na zranenia. Aby ste lepšie simulovali záťaž, aká vzniká pri behu vonku, skúste si nastaviť sklon pásu na jednopercentné stúpanie.

Kde by som mal behať?

Behať môžete kdekoľvek, kde sa vám páči a kde to je bezpečné. Najkrajšie bežecké trasy sú scénické, dobre osvetlené a bez premávky. Je tiež dobré behať na mäkších povrchoch – vyberte si radšej poľné a lesné cesty namiesto tých asfaltových.

Využite behanie na spoznávanie nových miest. Váš beh tak nebude už len o behaní ako takom; bude to vždy nové dobrodružstvo. Hľadajte inšpiráciu u ďalších bežcov, pýtajte sa, kde behávajú, prípadne si skúste nájsť nové trasy na internete. Čím pestrejšie budú vaše trasy, tým viac vás behanie bude baviť.

Pri behu nikdy nestačím s dychom. Mám nejaký problém?

Počas behu je dýchanie je náročnejšie ako zvyčajne, takže zadýchanie sa a lapanie po dychu je úplne normálne. Uvidíte, že keď nadobudnete lepšiu kondíciu, tento problém už pre vás viac problémom nebude.

Sústreďte sa na to, aby ste dýchali zhlboka a bránicou a ak budete potrebovať, pokojne spomaľte alebo striedajte beh s chôdzou. Ak však problémy s dýchaním pretrvávajú, prekonzultujte svoj stav s lekárom.

Pri behu ma často pichá v boku. Zlepší sa to niekedy?

Pichanie v boku je u začiatočníkov pomerne bežná záležitosť, pretože brušná dutina nie je zvyknutá na natriasanie, ktoré behanie spôsobuje. Pichanie v boku sa zväčša vytráca so stúpajúcou výkonnosťou. Dôležité tiež je, aby ste nejedli žiadnu pevnú stravu minimálne hodinu pred behaním.

Keď vás začne pichať v boku, zhlboka dýchajte a sústreďte sa na to, aby ste zo seba dostali všetok vzduch. Toto vám prestrečuje svaly bránice (tesne pod pľúcami) – práve to je totiž miesto, kde k pichaniu najčastejšie dochádza.

Mal by som dýchať nosom alebo ústami?

Ak ste začínajúci bežec, pravdepodobne bude pre vás lepšie, ak budete dýchať ústami, aby vaše namáhané svaly dostali čo najviac kyslíka. Niektorí bežci však dýchajú radšej nosom, pretože veria, že ich tréning je takto efektívnejší. Ak si chcete teda trochu zaexperimentovať, vyskúšajte obidva spôsoby a vyberte si ten, ktorý vám bude najviac vyhovovať.

Článok vznikol v spolupráci s časopisom Running.

Časopis Running je sprievodca pre každého, kto prepadol behu. Nájdete v ňom rady pre začiatočníkov i pokročilých, tréningové plány, cviky na zvýšenie sily, rýchlosti či vytrvalosti, ale aj tipy na správne stravovanie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Video: Ako počas jazdy zvládnuť krízovú situáciu

Rasťo Chvála pripravil sériu videí, ktoré z vás spravia lepšieho vodiča. Tentoraz sa pozrel na to, ako zvládnuť krízovú situáciu, v rámci ktorej treba nečakane zabrzdiť a vyhnúť sa prekážke.

Motoristický novinár Rasťo Chvála v rámci seriálu Chvála bezpečnej jazde prináša vodičom nielen cenné rady, ale aj skvelé zľavy v rámci O2 Extra výhod. V tomto videu sa zameral na vodičov, ktorí so šoférovaním ešte len začínajú alebo už dlhšie nešoférovali, a ukazuje, ako zvládnuť neočakávané situácie.

Jazdite zodpovedne a využite špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií

Sám má najazdených viac ako dva milióny kilometrov a tisíce za volantom pretekárskeho auta a rád učí ľudí šoférovať. V tejto časti seriálu si sadol na sedadlo spolujazdca a za volant pustil svoju dcéru.

Pozrite si video plné šikovných rád aj s praktickým testom, ktorý ukazuje, ako auto reaguje v krízovej situácii:

Páčilo sa vám toto video? Pozrite si ďalšie:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a získať skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Vybrali sme 10 najlepších smartfónov z júnovej ponuky

Čítaj viac

Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Moje O2: Vybavte všetko dôležité z pohodlia svojho domova

Čítaj viac