Ako sa stať železným mužom

Plávanie, bicykel a beh. Viac než 10 hodín, ktoré si Rado Bujdoš “užil” naplno. Prečítajte si príbeh o tom, ako sa stať ironmanom.

Opisovať preteky v hlavnom triatlonovom meste Európy, v Rothe, a zamýšľať sa nad tým, čo by sa dalo urobiť lepšie, je ako sedieť v novom Bentley a hľadať chybu.

Roth je malé mestečko v Bavorsku. Celoročne ho obýva asi 25 000 obyvateľov, ale už týždeň pred udalosťou roka je ich tu takmer dvojnásobný počet.

Vo štvrtok, teda dva dni pred pretekmi, si ľudia pravidelne skúšajú vodu, v ktorej budú plávať. Ráno sa ich dokáže nazbierať aj sedemsto. Užívajú si prostredie, ale tiež sprievodné služby.

Raňajky vedľa plaveckého areálu si vychutnávam aj ja. Káva z termosky a koláčik chutia v tomto prostredí ako z najlepšej reštaurácie. Snažím sa prežívať atmosféru, o ktorej som doteraz len počúval a čítal. A odrazu ju aj žijem. Len sledujem ľudí. Som extrovert, nemávam trému, ale aj na mňa prostredie pretekov začína pôsobiť veľmi emotívne.

Práve kvôli emóciám som chodil plávať každý deň. Kvôli kolegom triatlonistom, organizátorom či domácim. Každý sa usmieva a zapraje pekný deň.

Registrácia a všetko okolo nej ide ako hodinky a s ničím nie je problém. Hneď vedľa registrácie sa nachádza Expo. Každý, kto chodí na veľké preteky, to už pozná. Ale v Rothe je to ešte o pár levelov vyššie. Človek by tu vedel minúť všetky svoje úspory, všetky veľké značky ponúkajú overené modely aj totálne novinky.

Asi najviac ľudí vždy stojí vedľa stánku Frodissimo. Je to značka najlepšieho svetového triatlonistu Jana Frodena, ktorý vytvoril vlastnú značku oblečenia, ale napríklad aj kávy. Veľmi chutila.

Na každom rohu sme stretávali Čechov i Slovákov. Nadšení sme boli hlavne z veľkých svetových hviezd, ktoré sme stretávali všade. Väčšinou len lajkujeme ich statusy na sociálnych sieťach, no teraz sme sa s nimi mohli odfotiť či prehodiť pár viet.

Plávanie

V depe bol obrovský ruch, na ten som sa však tešil. Všade stáli stovky až tisícky fanúšikov, lemovali kanál, v ktorom sme plávali, stáli na mostoch, popod ktoré sme šli. Boli všade.

Chcel som do toho skočiť aj ja. Začať bojovať, úplne naplno, ako keby šlo o všetko. Je to hromadný súboj, pritom však boj každého jedného. Podobne ako v živote. Pre mňa vždy v spojení so snahou byť lepší, rýchlejší, potvrdiť si, že sa zlepšujem. Zároveň si však musím dávať v tom “pekle” pozor a nemôžem sa nechať zožrať ostatnými “žralokmi”.

Vo vode som sa cítil príjemne. Vedel som, na čo mám, že ma čaká ešte dlhá cesta. Štartoval som z ôsmej vlny, väčšina dobrých plavcov tak bola ďaleko predo mnou. Síce nie som dokonalý plavec, ale vedel som, že by som mal byť rýchlejší, než súperi okolo mňa.

Po takmer troch kilometroch bolo tempo vo vode na moje pomery veľmi pomalé, ja som však vedel, že je to len začiatok, nemôžem sa plašiť, mám pred sebou 180 kilometrov na bicykli a maratón behu.

Bicykel

Na bicykel sadám s pohodou získanou vo vode. Začínam ľahko a opatrne. Za prvú hodinu jazdenia zdolávam približne 35 kilometrov. Aj počas druhej a tretej hodiny šliapem veľmi podobne. Mám pocit, že sa šetrím, ale v hlave mám slová svojho trénera Tomáša Jurkoviča a dalších skvelých pretekárov. Snažím sa teda nájsť rovnováhu medzi šetrením síl na beh a tempom, s ktorým som spokojný.

Keď stúpam na Solar, kopec na ktorom vás povzbudzuje asi päťdesiattisíc ľudí, začujem moderátora, ako kričí: “Rado je Slovák, aj Sagan je Slovák, ale Rado je tu a držme mu palce”. Ustrážil som si všetky emócie a bicykel dokončil na minútu presne v čase, aký som plánoval mať.

Aj počas pretekov som vnímal vysokú úroveň organizácie. Každých približne 18 kilometrov sme mali občerstvovaciu stanicu, na trase bolo tiež asi päť technických stánkov v prípade problému s bicyklom. Všade naokolo boli rozhodcovia, ktorí sledovali či nepodvádzame.

Raz spadol banán na cestu aj mne, ihneď bol vedľa mňa jeden z komisárov, ktorý ma upozornil, ale zároveň ukázal, že vie, že mi to spadlo a nezahodil som ho. V opačnom prípade by som už končil. Preto som aj všetky obaly schovával pod dres.

Príjemný šok ma čaká aj pri vjazde do druhého depa. Ihneď po príjazde mi pomáha až šesť ľudí. Zoskočiť z bicykla, doniesť moje veci, prejsť so mnou do stanu, vybrať mi veci, podať občerstvenie, to všetko majú perfektne rozdelené. Ja sa postupne dávam dokopy a vyrážam z depa za kriku divákov a povzbudzovania mojím synom.

Maratón

Trasu behu som si vôbec neštudoval a bral som to ako výhodu. Ísť “naslepo” a spoznávať ju priamo počas pretekov. Ale už na približne 8. kilometri som cítil, že niečo nie je v poriadku. “Ak si v kríze, musíš ju vyriešiť a nečakať, že prejde,” znie pravidlo skúsených ironmanov. Ja som vedel, že mám pred sebou ešte viac než 30 kilometrov, tak som sa snažil situáciu riešiť.

Podarilo sa mi to a posledné kilometre som bežal dokonca pod päť minút, cítil som sa fantasticky a užíval si to až do cieľa.

Čo som cítil?

Nič a všetko zároveň. Obrovské naplnenie a spokojnosť. No zároveň som nemyslel na nič. Chcel som len vidieť syna a dať si za odmenu pivo.

Mal som za sebou desať hodín absolútneho sústredenia, ale necítil som sa slabý. Boleli ma nohy, ale cítil som sa silný. Nepotreboval som nič riešiť, o ničom rozprávať. Len byť s mojimi najbližšími. Myslel som na rodinu, na mojich športových priateľov, na trénera, ktorý mi stále verí, na mojich poradcov.

Čo bude ďalej?

Pár rokov dozadu, keď som pretekal v rallye, platila veta, že rally nie je šport, ale životný štýl. Dnes to vnímam presne tak. Rally som vymenil za triatlon, ale vášeň vo mne zostala.

Našiel som svoju cestu, po ktorej chcem kráčať. Volá sa ironman. Dlhý ironman je športová disciplína, v ktorej sa cítim najlepšie. Napĺňa ma, dáva mi možnosť realizovať sa a zároveň mi krásne ukazuje možnosti, ktoré pred sebou mám, aby som sa mohol zlepšovať.

Zároveň by som ten pocit prial každému. Aby sme všetci hľadali to, čo milujeme a našli tie činnosti, pri ktorých dokážeme zabudnúť na čas či bolesť, ale zažívame len tú najčistejšiu radosť.

Kto je Radoslav Bujdoš?

Otec dvoch detí, ktorý sa venuje rodine a svojej práci v ťažkom priemysle. Jedenásť rokov tancoval vo folklórnom súbore, z ktorého v dospelosti prešiel do motoristického športu. Stal sa majstrom republiky a bol reprezentatom Slovenska v rallye, avšak tento šport opustil a od roku 2012 sa venuje triatlonu. Našiel sa v strednom a dlhom triatlone, v ktorých si postupne plní nové športové sny.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové