Čo všetko by ste mali vedieť pri kúpe nového bicykla

Sezóna bicyklovania je už opäť tu. Prečítajte si, nad čím porozmýšlať pri kúpe nového tátoša.

Otázka výberu bicykla nie je vôbec taká jednoduchá, ako na prvý pohľad vyzerá. Vybrať si z množstva rozličných bicyklov je niekedy výzva, pri ktorej je dobré vyhľadať pomoc odborníka. Inak sa môže stať, že svoje financie investujete do niečoho, čo vám môže priniesť nepohodlie a nespokojnosť.

Rozhodnite sa, ako a kde budete jazdiť

Pri kúpe nového bicykla by ste nemali zabúdať na to, že by mal vyhovovať predovšetkým vašim potrebám. Základom správnej voľby je rozmyslieť si, v akom teréne chcete bicykel využívať, akým štýlom a ako často na ňom plánujete jazdiť. Každý bicykel je určený pre iné využitie, preto je potrebné výber správneho typu starostlivo zvážiť. Je totiž rozdiel vyberať bicykel pre jazdu po spevnených cestách, štrkových cyklistických chodníkoch či lesných cestičkách.

Základné kategórie

V súčasnosti je na trhu množstvo bicyklov rozličných typov. Jednotlivé druhy sa líšia štandardnou výbavou, tvarom, no hlavne konštrukciou, ktorá je predurčená na určitý typ terénu. Pri výbere nového bicykla by ste však mali mať prehľad aspoň o základných typoch.

Horské (MTB) bicykle

Využívajú sa pri jazde v náročnejšom teréne, mimo spevnených ciest či s nestálym povrchom s nerovnosťami. Horské bicykle majú tiež samostatné podkategórie, napríklad bicykle celoodpružené alebo s pevným rámom.

Krosové bicykle

Predstavujú kategóriu bicyklov pre rekreačných a športových jazdcov, ktorí hľadajú všeobecné využitie bicykla na spevnené cesty, hrádze, lesné či poľné cestičky. Konštrukcia bicykla je prispôsobená pohodlnejšiemu posedu.

Trekingové bicykle

Sú prispôsobené rekreačnej jazde hlavne po spevnených cestách a v obci, vybavené blatníkmi, svetlami, nosičmi, stojanmi a inými doplnkami. Vďaka prevodom sú vhodné na jazdu nielen po rovine.

Mestské bicykle

Slúžia najmä ako dopravný prostriedok v obciach, nie sú vhodné do kopcov. Vďaka geometrii rámu sú pohodlné, majú jednoduchú obsluhu aj údržbu, k ich výbave patria blatníky, osvetlenie a nosiče.

Cestné bicykle

Sú určené na rýchlu športovú jazdu po cestách a pevných povrchoch.

Detské bicykle

Sú vhodné pre deti od 2 rokov a líšia sa veľkosťou kolies. Okrem toho je ich ešte možné rozlíšiť podľa typu rámu či konštrukcie bicykla (dievčenské, chlapčenské, univerzálne), typu plášťov, prevodov či výbavy.

Ostatné bicykle

Patria sem kategórie špeciálnych bicyklov, napríklad BMX, skladacie, tandemy, lehocipedy a ďalšie pre špecifické využitie a kategóriu jazdenia.

Skladačky

Skladacie bicykle patria k špeciálnym tipom bicyklov, ktoré sa zložia vďaka skladacím kĺbom – obvykle v strede rámu a na nadstavci riadidiel. Hodia sa najviac do mesta, či na krátky cyklovýlet. Skladacie bicykle sú obľúbené najmä kvôli ich praktickosti pri kratších presunoch. Vďaka svojej kompaktnosti sú ideálne, ak potrebujete počas jednej cesty využiť aj iný spôsob prepravy, ako napríklad osobné auto alebo vlak. Ideálne sú preto aj do malých domácností a bytov bez garáže či dvora.

Nie je rám ako rám

Rám je považovaný za najdôležitejšiu súčasť bicykla. Všetky rámy však nie sú rovnaké – rozdiel môže byť v hmotnosti, pevnosti, životnosti či dizajne. Vlastnosti rámu sa odvíjajú od materiálu, z ktorého je vyrobený. Väčšina rámov je dnes z ocele a hliníka, pri najvyšších modeloch sa používa titán alebo karbón.

Najdôležitejším kritériom pri výbere rámu je však jeho správna veľkosť. Pri výbere vyhovujúcej veľkosti rámu bicykla je rozhodujúca nielen výška jazdca, ale aj dĺžka jeho nôh a pomer dĺžky nôh k dĺžke trupu.

Vyznáte sa vo veľkostiach?

Správna veľkosť bicykla je nevyhnutnosťou pre vašu bezpečnosť. Systém označovania veľkostí rámov sa často líši – veľkosť môže byť udávaná v palcoch, centimetroch alebo písmenom. Rozdielne sú tiež geometrie rámov podľa typu bicykla, modelu a značky. Preto je pri výbere najlepšie poradiť sa so skúseným odborníkom v špecializovanej cyklopredajni a bicykel si priamo otestovať.

Bežné veľkosti bicykla podľa priemeru kolesa (v palcoch):

12″, 16″, 20″, 24″ – detské a juniorské bicykle

26″, 27,5″, 29″ – horské bicykle

28″ – krosové, trekingové a cestné bicykle

Myslite do budúcnosti

Často je lákavé kupovať najlacnejšie modely dostupné na trhu. Treba si však uvedomiť, že bicykel je dlhodobou investíciou, preto by mala byť prioritou najmä jeho dostatočná životnosť. Vyhnite sa kúpe bicykla v obchodných reťazcoch a vyhľadajte radšej špecializovanú predajňu. Starostlivosť o bicykel totiž nekončí jeho kúpou. Servis a údržbu, ktorú bude bicykel počas neskôr potrebovať, vám supermarket zabezpečiť nevie. Kriticky preto zvážte, aký je celkový pomer cena/výkon bicykla a nechajte si poradiť od špecialistu.

Športservis je predajňa bicyklov s už vyše 20 ročnou tradíciou. Okrem profesionality predajcov dávajú dôraz na individuálny a ľudský prístup ku každému zákazníkovi. Ich predajne nájdete v Bratislave, konkrétne v Podunajských Biskupiciach a Petržalke. Na svojom blogu kazdydenjenabicykel.sk pravidelne prinášajú praktické tipy, návody a recenzie zo sveta cyklistiky.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové