Najlepším parťákom na behanie môže byť aj telefón

Otestovali sme pre vás tri najpoužívanejšie bežecké aplikácie. Oplatia sa?

Nastaviť hudbu. Nastaviť aplikáciu. Selfie. A bežíme. Po 500 metroch pauza. Zdieľať status na Facebooku. Selfie. Aj takto to dnes môže vyzerať. O tom, že výdobytky moderného sveta môžu dostať samotný zmysel behania do úzadia, netreba polemizovať. Každý, kto to s behaním myslí vážne, dúfa, že sa do tohto stavu nedostane.

K technológiám sa ale netreba stavať štýlom stredovekej inkvizície a miesto so smarfónom behať s Kladivom na čarodejnice. Je to hrubá kniha a je to s ňou nepohodlné. Smartfóny stále môžu byť dobrým pomocníkom pri tejto záľube.

Hlavné pomôcky sú: vhodný smartfón a vhodná aplikácia. Vhodný smartfón je prakticky akékoľvek zariadenie s GPS a ideálne aj s akcelerometrom. Hlavne bez GPS sa merania nebudú ani len blížiť realite. Vhodná aplikácia je téma, kde sa to komplikuje. Aktuálne v svetovom meradle pripadajú približne 2 aplikácie na jedného bežca a tu by sa nám zišiel trochu podrobnejší rozbor. Vybral som pre vás 3 z najpoužívanejších aplikácii pre operačný systém Android a podrobil ich tvrdému testovaniu.

Runtastic

Aplikácia, ktorá vás doslova prepadne s množstvom funkcií, možnosťami, ale aj reklamami na Pro verziu. Tá sa dá kúpiť za 4,99 eur, čo nie je až také hrozné. Vtedy sa Runtastic stane skvelou aplikáciou. Ponúka vyhľadávanie aj tvorbu trás, rôzne výzvy, detailné štatistiky bez časového obmedzenia, či dokonca live povzbudzovanie od priateľov.

Aplikácia nie je dostupná v slovenčíne. Podporuje smart doplnky, hoci zatiaľ len v limitovanej forme (hodinky značky Pebble a v Pro verzii Sony smartwatch).

runtastic

Výhody

+ Pro verzia za výhodnú cenu.
+ Množstvo funkcií či už v základe, alebo aj v Pro verzii.
+ Audio tréner znie takmer ako človek.

Nevýhody

– Aplikácia nie je práve intuitívna a bez Pro verzie je ovládanie na hranici znesiteľnosti.
– Limitovaná podpora pre smart doplnky.
– Tréningové plány len v Premium. Premium je nadstavba Pro verzie a stojí 9,99 eur mesačne alebo 59,99 eur ročne

Endomondo

Úvodné dojmy sú presne opačné. Príjemný a jednoduchý dizajn, vďaka ktorému sa v aplikácii zorientujete okamžite. Poteší slovenský jazyk. Reklama je prítomná, ale znesiteľná. Už v bezplatnej verzii nemá problém so smart doplnkami. Rovnako funkcia trasy v okolí sú v bezplatnom balíku. Trošku zamrzí, že aj základné štatistiky vyžadujú Premium verziu, inak je k dispozícii len stručná história aktivít.

K podrobným údajom sa dostanete za 5,99 eur mesačne, alebo v balíku za 26,99 eur ročne. Okrem štatistík a grafov prinesie tréningové plány, odstráni reklamy, či sprístupní informácie o tepových frekvenciách v rámci tréningov (s vhodným zariadením). Konkurent od Runtastic obsahuje tréningové plány až v vo verzii Premium, ale niektoré funkcie už vo verzii Pro, ťažko sa to porovnáva.

Opäť je prítomný aj Audio tréner, ktorý ale znie mimoriadne neprirodzene. K Čapkovmu R. U. R. je ale ideál. Suma sumárum, ak si nepotrpíte na štatistiky, túto aplikáciu odporúčame aj v bezplatnej verzii. Ak do toho idete naplno, tak prémiová verzia má prijateľnú cenu.

endomondo

Výhody

+ Prehľadná a jednoduchá aplikácia v slovenskom jazyku
+ Trasy v okolí aj bezplatne
+ Poradí si bez problémov s väčšinou smart doplnkov

Nevýhody

– Najdrahšia forma Pro verzie

Sports Tracker

sports tracker

Opäť príjemný dizajn aplikácie, dokonca s absenciou reklamy. Štatistiky, podobne ako Endomondo, tiež až v prémiovej verzii, ktorá je v cene 3,59 eur za mesiac alebo 24,99 eur pri kúpe na jeden rok. Čo zaujalo, je výborne spracovaná forma trás v okolí. Odporúčam sa sem pozrieť už len kvôli inšpirácii. Prémiová verzia ponúka napríklad možnosť zasúťažiť si s jej tvorcom.

Vracia sa nám neprirodzený robot v podobe audio trénera a aplikácia nie je dostupná v slovenčine.

Víťazom sa stal v spotrebe batérie. Kým sa nechystáte na behy v rozsahu niekoľkých hodín, nemusí vás tento fakt zaujímať, ale na dlhšie trate je vhodné zobrať to do úvahy.

 spotreba batérie

Výhody

+ Skvele spracované trasy v okolí
+ Bez zbytočných reklám, jednoduché a prehľadné
+ Najnižšie nároky na batériu

Nevýhody

– Neponúka tréningové plány
– Nepodporuje smart doplnky

Čo mali všetky aplikácie spoločné?

Všetky ponúkali rôzne formy nastaviteľných výziev, či cieľov na dané časové obdobie. Ak od týchto aplikácii očakávate dokonalé a presné merania, musím vás sklamať. Výsledky sa líšili, ani jedno meranie nebolo totožné, hoci odchýlka bola prijateľná. V rámci behov sú vhodné sú len na outdoorové aktivity, strechy budov má na presnosť GPS katastrofálny dopad. Všetky tri aplikácie sa zaoberali spálenými kalóriami, čo je za týchto okolností úplne nepresný údaj.

[the_ad_placement id=“behsity“]

Má to zmysel?

Po vetách v predchádzajúcej časti si možno poviete: na čo to je teda dobré? Neprinesú najpresnejšie merania, na to sú špecializované doplnky. Neprinesú ideálne športové programy, na to sú tréneri.

Prinesú ale nové možnosti, priamy styk s komunitou a osvieženie tohto športu. Skvelou inšpiráciou sú napríklad spomínané trasy v okolí. Myslel som si, že svoje okolie mám obehnuté slušne. Stačilo otvoriť jednu z aplikácií, vyskúšať trasy iných užívateľov a z omylu ma to vyviedlo rýchlo a nemilosrdne.

A pre tých, čo začínajú môžu byť aj skvelým zdrojom motivácie.

Tiež je vhodné dodať, že pri každej aktivite viete definovať, čo vlastne robíte. Od behu, cez bicyklovanie, jógu až k lyžovaniu. Máte tak skvelý prehľad o svojich pohybových aktivitách na jednom mieste. V neposlednom rade, smartfóny sú už súčasťou nášho života. Tak im dovoľme byť smart, nech sú užitočné.

Sme špecialisti v oblasti mobilných technológií. Naši O2 Guru ochotne všetkým – našim zákazníkom aj zákazníkom iných operátorov – bezplatne poradia v O2 Predajniach, na Zákazníckej linke 949 alebo cez online chat.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac