Najlepším parťákom na behanie môže byť aj telefón

Otestovali sme pre vás tri najpoužívanejšie bežecké aplikácie. Oplatia sa?

Nastaviť hudbu. Nastaviť aplikáciu. Selfie. A bežíme. Po 500 metroch pauza. Zdieľať status na Facebooku. Selfie. Aj takto to dnes môže vyzerať. O tom, že výdobytky moderného sveta môžu dostať samotný zmysel behania do úzadia, netreba polemizovať. Každý, kto to s behaním myslí vážne, dúfa, že sa do tohto stavu nedostane.

K technológiám sa ale netreba stavať štýlom stredovekej inkvizície a miesto so smarfónom behať s Kladivom na čarodejnice. Je to hrubá kniha a je to s ňou nepohodlné. Smartfóny stále môžu byť dobrým pomocníkom pri tejto záľube.

Hlavné pomôcky sú: vhodný smartfón a vhodná aplikácia. Vhodný smartfón je prakticky akékoľvek zariadenie s GPS a ideálne aj s akcelerometrom. Hlavne bez GPS sa merania nebudú ani len blížiť realite. Vhodná aplikácia je téma, kde sa to komplikuje. Aktuálne v svetovom meradle pripadajú približne 2 aplikácie na jedného bežca a tu by sa nám zišiel trochu podrobnejší rozbor. Vybral som pre vás 3 z najpoužívanejších aplikácii pre operačný systém Android a podrobil ich tvrdému testovaniu.

Runtastic

Aplikácia, ktorá vás doslova prepadne s množstvom funkcií, možnosťami, ale aj reklamami na Pro verziu. Tá sa dá kúpiť za 4,99 eur, čo nie je až také hrozné. Vtedy sa Runtastic stane skvelou aplikáciou. Ponúka vyhľadávanie aj tvorbu trás, rôzne výzvy, detailné štatistiky bez časového obmedzenia, či dokonca live povzbudzovanie od priateľov.

Aplikácia nie je dostupná v slovenčíne. Podporuje smart doplnky, hoci zatiaľ len v limitovanej forme (hodinky značky Pebble a v Pro verzii Sony smartwatch).

runtastic

Výhody

+ Pro verzia za výhodnú cenu.
+ Množstvo funkcií či už v základe, alebo aj v Pro verzii.
+ Audio tréner znie takmer ako človek.

Nevýhody

– Aplikácia nie je práve intuitívna a bez Pro verzie je ovládanie na hranici znesiteľnosti.
– Limitovaná podpora pre smart doplnky.
– Tréningové plány len v Premium. Premium je nadstavba Pro verzie a stojí 9,99 eur mesačne alebo 59,99 eur ročne

Endomondo

Úvodné dojmy sú presne opačné. Príjemný a jednoduchý dizajn, vďaka ktorému sa v aplikácii zorientujete okamžite. Poteší slovenský jazyk. Reklama je prítomná, ale znesiteľná. Už v bezplatnej verzii nemá problém so smart doplnkami. Rovnako funkcia trasy v okolí sú v bezplatnom balíku. Trošku zamrzí, že aj základné štatistiky vyžadujú Premium verziu, inak je k dispozícii len stručná história aktivít.

K podrobným údajom sa dostanete za 5,99 eur mesačne, alebo v balíku za 26,99 eur ročne. Okrem štatistík a grafov prinesie tréningové plány, odstráni reklamy, či sprístupní informácie o tepových frekvenciách v rámci tréningov (s vhodným zariadením). Konkurent od Runtastic obsahuje tréningové plány až v vo verzii Premium, ale niektoré funkcie už vo verzii Pro, ťažko sa to porovnáva.

Opäť je prítomný aj Audio tréner, ktorý ale znie mimoriadne neprirodzene. K Čapkovmu R. U. R. je ale ideál. Suma sumárum, ak si nepotrpíte na štatistiky, túto aplikáciu odporúčame aj v bezplatnej verzii. Ak do toho idete naplno, tak prémiová verzia má prijateľnú cenu.

endomondo

Výhody

+ Prehľadná a jednoduchá aplikácia v slovenskom jazyku
+ Trasy v okolí aj bezplatne
+ Poradí si bez problémov s väčšinou smart doplnkov

Nevýhody

– Najdrahšia forma Pro verzie

Sports Tracker

sports tracker

Opäť príjemný dizajn aplikácie, dokonca s absenciou reklamy. Štatistiky, podobne ako Endomondo, tiež až v prémiovej verzii, ktorá je v cene 3,59 eur za mesiac alebo 24,99 eur pri kúpe na jeden rok. Čo zaujalo, je výborne spracovaná forma trás v okolí. Odporúčam sa sem pozrieť už len kvôli inšpirácii. Prémiová verzia ponúka napríklad možnosť zasúťažiť si s jej tvorcom.

Vracia sa nám neprirodzený robot v podobe audio trénera a aplikácia nie je dostupná v slovenčine.

Víťazom sa stal v spotrebe batérie. Kým sa nechystáte na behy v rozsahu niekoľkých hodín, nemusí vás tento fakt zaujímať, ale na dlhšie trate je vhodné zobrať to do úvahy.

 spotreba batérie

Výhody

+ Skvele spracované trasy v okolí
+ Bez zbytočných reklám, jednoduché a prehľadné
+ Najnižšie nároky na batériu

Nevýhody

– Neponúka tréningové plány
– Nepodporuje smart doplnky

Čo mali všetky aplikácie spoločné?

Všetky ponúkali rôzne formy nastaviteľných výziev, či cieľov na dané časové obdobie. Ak od týchto aplikácii očakávate dokonalé a presné merania, musím vás sklamať. Výsledky sa líšili, ani jedno meranie nebolo totožné, hoci odchýlka bola prijateľná. V rámci behov sú vhodné sú len na outdoorové aktivity, strechy budov má na presnosť GPS katastrofálny dopad. Všetky tri aplikácie sa zaoberali spálenými kalóriami, čo je za týchto okolností úplne nepresný údaj.

Má to zmysel?

Po vetách v predchádzajúcej časti si možno poviete: na čo to je teda dobré? Neprinesú najpresnejšie merania, na to sú špecializované doplnky. Neprinesú ideálne športové programy, na to sú tréneri.

Prinesú ale nové možnosti, priamy styk s komunitou a osvieženie tohto športu. Skvelou inšpiráciou sú napríklad spomínané trasy v okolí. Myslel som si, že svoje okolie mám obehnuté slušne. Stačilo otvoriť jednu z aplikácií, vyskúšať trasy iných užívateľov a z omylu ma to vyviedlo rýchlo a nemilosrdne.

A pre tých, čo začínajú môžu byť aj skvelým zdrojom motivácie.

Tiež je vhodné dodať, že pri každej aktivite viete definovať, čo vlastne robíte. Od behu, cez bicyklovanie, jógu až k lyžovaniu. Máte tak skvelý prehľad o svojich pohybových aktivitách na jednom mieste. V neposlednom rade, smartfóny sú už súčasťou nášho života. Tak im dovoľme byť smart, nech sú užitočné.

Sme špecialisti v oblasti mobilných technológií. Naši O2 Guru ochotne všetkým – našim zákazníkom aj zákazníkom iných operátorov – bezplatne poradia v O2 Predajniach, na Zákazníckej linke 949 alebo cez online chat.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové