Nohy na šport netreba: Príbeh vozíčkara, ktorý prešiel do Paríža

O čom začne rozhovor chlapík, ktorý je na invalidnom vozíku? Samozrejme o tom, aký ťažký bol dnešný hokejový tréning. A tam to len začína. Na špeciálnom bicykli prešiel do Paríža a stihol aj rozbehnúť vlastnú firmu.

O čom začne rozhovor chlapík, ktorý je na invalidnom vozíku? Samozrejme o tom, aký ťažký bol dnešný hokejový tréning. Prišiel jeden zo známych kanadských hokejových trénerov a dal chlapcov riadne zabrať. Dobrá makačka. Taký je Marián Ligda. Prečítajte si jeho príbeh, ktorý vyšiel aj texte Liptáci, ktorí inšpirujú svet.

Otvára nám dvere v byte neďaleko centra v Liptovskom Mikuláši. Vyšľachovaná postava, ktorú by mu závidel nejeden človek, ktorý má k dispozícii aj nohy. Marián sa na ne spoliehať nemôže. Kedysi špičkový freeridový lyžiar mal v roku 2005 nehodu. Prišla práve v období, keď mal našliapnuté na medzinárodné lyžiarske certifikáty, ktoré by ho zaradili medzi špičku vo svete a chňapla by po ňom nejedna lyžiarska škola od rakúskych Álp po Nový Zéland. Nestalo sa.

Marián Ligda

Úraz chrbtice ho pripútal na vozík. To bolo v januári 2005. V novembri už stál znovu na svahu. Teda, presnejšie sedel na tom, čo on sám nazýva “kripel lyža”. “V podstate sme blázni. Spúšťame sa po svahu na niečom, čo pripomína stoličku s lyžou. Nedá sa to ani poriadne ovládať,” hovorí sebaistým tónom hlasu, ktorý je preňho typický.

Lekári mu neodporúčali začať tak skoro športovať, ale na otázku, či mu v tom fyziologicky niečo bráni, dostal odpoveď nie. Tak išiel na svah. “Milujem freeride lyžovanie a voľný terén, voľnosť je pre mňa najväčším pôžitkom. Patrím medzi piatich SITSKI lyžiarov na planéte, ktorí jazdia najextrémnejšie svahy sveta so sklonom väčším ak 45%,” vyznáva sa aj na svojej webovej stránke marianligda.com.

[lnk url="https://www.azylo.com"]Fotografie k téme Liptovčania, ktorí inšpirujú svet od Petra Lengyela[/lnk]

K športu ho priviedli rodičia v piatich rokoch. Kedysi reprezentoval Slovensko v zjazdovom, neskôr vo freeride lyžovaní. A futbale. Preto je pochopiteľné, že ani hendikep ho od športu neodtrhol.

Ale spúšťať sa na stoličke s lyžou Mariánovi nestačilo. Tak začal hrať hokej. V českej lige. Vraj sú dobrí a trúfajú si aj na paraolympiádu, ibaže im chýbajú peniaze. “Pár tisíc eur. Pre niektoré firmy smiešna suma, my si s tým vystačíme na celú prípravnú sezónu,” hovorí človek, ktorý má toľko energie, že ju musí investovať okrem hokeja aj do ďalších aktivít. Od roku 2012 reprezentuje v Sledge Hokeji aj Slovensko.

Občas sa v jeho očiach objaví smútok, predsalen hendikep človeka výrazne obmedzí, na druhej strane robí všetko, čo môže. A teda môže toho viac než väčšina ľudí bez hendikepu. Napríklad si povedal, že chce ísť na bicykli z Liptovského Mikuláša do Paríža. Keď vám to hovorí človek na vozíku, tak to je celkom mocný úlet. Lenže Marián to naozaj dal!

[lnk url="https://www.azylo.com"]Fotografie k téme Liptovčania, ktorí inšpirujú svet od Petra Lengyela[/lnk]

Na handbiku, čo je bicykel, kde sa nepedáluje nohami, ale rukami, prešiel 1840 kilometrov z Liptovského Mikuláša do Paríža. Keď si na to spomína, spustí hneď informácie o tom, ktoré handbiky sú dobré, ktoré nie a ako si ich potrebuje upraviť on, aby vyhovovali náročným podmienkam.

Ozaj, minule si tak Marian Ligda sadol na trávu a keďže je ako hendikepovaný človek citlivejší na chlad, zostala mu zima. Tak vymyslel špeciálne deky, ktoré izolujú od chladu, dajú sa zložiť a nenaberajú vlhkosť. Nezostalo to len pri nápade. Urobil chránenú dielňu, kde deky reálne vyrábajú. Môžete si ich skúsiť tu: Whitedog Travel Wrap.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Najkrajšie cesty vlakom po Slovensku

Pät železničných úsekov u nás, ktoré sú unikátnou kombináciou techniky a malebnej prírody.

História železníc sa u nás datuje už od roku 1840, keď začala premávať prvá konská železnica spájajúca Bratislavu so Svätým Jurom. Ak by ste sa ale chceli vydať po najkrajších železničných úsekoch, po ktorých stále jazdia vlaky, potom pre vás máme tieto tipy:

Telgártska slučka a viadukty na trati Margecany – Červená Skala

Trať 173 Červená Skala – Margecany je právom označovaná za jednu z najkrajších na Slovensku. Prepája nádhernú prírodu s technicky najzaujímavejšími železničnými objektmi. Vlak spod Kráľovej Holi prechádza cez Stratenskú dolinu a zastaví aj pri Dobšinskej ľadovej jaskyni.

Na trati je deväť tunelov, z ktorých absolútnym unikátom je Telgártsky tunel. Vedie cez neho trať, ktorá sa na 2,3-kilometrovom úseku otáča do slučky po špirále, aby týmto spôsobom prekonala 31 metrové prevýšenie.

Ďalším pozoruhodným technickým skvostom na trati je Chmarošský viadukt pri Telgárte. Je to 113,6 metrov dlhý a 18 metrov vysoký železničný most ako vystrihnutý z rozprávky. Je jednou z najznámejších a zaiste i najkrajších technických pamiatok na Slovensku.

Nemenej krásny je aj Telgártsky viadukt, ktorý je historicky prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu v Československu.

Čiernohronská železnica Čierny Balog

Jednou z najvyhľadávanejších turistických atrakcií banskobystrického kraja je historická lesná železnička premávajúca na zachovanom 16-kilometrovom úseku v okolí obce Čierny Balog. Jazda starodávnym vláčikom ťahaným unikátnou parnou či historickou motorovou lokomotívou je vskutku nezabudnuteľným zážitkom, obzvlášť, keď časť vozňov tvoria letné vyhliadkové vagóny.

Trasa Čiernohronskej železnice vedie prekrásnym prostredím Slovenského rudohoria, kde sa lesné pásma striedajú s malebnými stredoslovenskými vieskami. Jazdu si možno nechať ozvláštniť i zaujímavým sprievodným programom – od vystúpenia heligónkara po zbojnícky prepad vlaku.

Historická lesná železnica vo Vychylovke

Technická pamiatka, akú by ste široko ďaleko ťažko hľadali a jedna z hlavných atrakcií Kysúc. To sú hlavné prívlastky historickej úzkorozchodnej železnice, ktorú nájdete v Novej Bystrici – Vychylovke ako súčasť Múzea kysúckej dediny.

Jedinečná je najmä časť úvraťového systému, ktorá umožňuje prekonať strmé stúpanie na krátkom úseku. Na svete sú v prevádzke len dve takéto úvraťové železnice. Tá druhá sa nachádza v Peru.

Trať Banská Bystrica – Horná Štubňa

Trať prechádza malebnou horskou krajinou po úbočiach pohoria Veľká Fatra na rozhraní s Nízkymi Tatrami a Kremnickými vrchmi. A to je práve to čo dodáva ceste vlakom po tejto trase jej nezameniteľné čaro. Práve kvôli nesmierne členitému terénu sa totiž na úseku 31 kilometrov nachádza až 22 železničných tunelov s celkovou dĺžkou 12 kilometrov, čo je viac ako štvrtina všetkých tunelov na Slovensku. Najdlhší tunel na trati je zároveň najdlhším na Slovensku a dokonca aj v bývalom Československu. Volá sa Čremošniansky tunel a meria 4 698 metrov.

Trať mládeže (Hronská dúbrava – Banská Štiavnica)

Jednokoľajová horská železničná trať spája Pohronie s historickou Banskou Štiavnicou a prechádza dolinou potoka Jasenica. Na jej výstavbe sa podieľalo v rokoch 1948 až 1949 viac než 47 000 brigádnikov z celej republiky. Dielo malo byť dôkazom budovateľského nadšenia mladých ľudí oddaných socializmu.

Železničná trať na tomto úseku už existovala aj predtým a jej história siaha až do roku 1873. Bola to prvá úzkokoľajná parná železnica vo vtedajšom Uhorsku a pre svoju potrebu ju využívali štiavnické bane. Parný vlak, ktorý tu premával dostal familiárne pomenovanie „Štiavnická Anča“, ktoré miestni doteraz používajú na označenie vlakovej súpravy premávajúcej na tejto trati.

Článok vznikol v spolupráci s portálom Vypadni.sk

vypadni.sk vám poskytne viac ako 2700 objektov s tisíckami fotografií  z celého Slovenska. Objavíte krásnu prírodu, jedinečnú architektúru a bohatú históriu našej krajiny.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Predobjednajte si nový Huawei Mate 10 Pro a získajte 360° kameru zadarmo

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové