Preteky očami vodiča: Beží, aby ostatní podali lepší výkon

Vodiči pretekov sú dlhodobo súčasťou veľkých svetových maratónov. Väčšinou sú to bežci, ktorí majú favoritom na víťazstvo pomôcť v úvodných fázach pretekov nasadiť a udržať tempo.

Vodiči pretekov sú dlhodobo súčasťou veľkých svetových maratónov. Väčšinou sú to bežci, ktorí majú favoritom na víťazstvo pomôcť v úvodných fázach pretekov nasadiť a udržať tempo.

Postupne sa však objavujú aj na menších pretekoch, ako pomoc amatérskym bežcom dosiahnuť svoj cieľ. Väčšinou sú tam na to, aby pomohli účastníkom dobehnúť v “okrúhlom” čase, napríklad 10 kilometrov za 40, 45 alebo 50 minút. Bývajú označení rôznymi značkami, aby boli neprehliadnuteľní.

My sme sa rozprávali s Jánom Kýškom, vodičom, ktorého úlohou bolo priviesť do cieľa bežcov Bratislava Marathon Desiatky počas s cieľom 55 minút.

V čom spočívala tvoja práca, aké pokyny si dostal od organizátorov?

Vodič by mal ísť konštantným tempom, v mojom prípade to bolo päť a pol minúty na kilometer, a do cieľa prísť v čase 55 minút. S odchýlkou niekoľkých sekúnd sa to aj podarilo, počasie nám prialo, trasa bola nenáročná. Žiadne veľké prevýšenia na nej neboli, takže nebol problém udržať tempo.

Odporúčaš ísť konštantne a nie postupne zrýchľovať? Prípadne začať rýchlejšie a nechať si čas na prípadnú krízu a spomalenie?

Myslím že bežec, ktorého cieľom je zabehnúť na desiatke čas 55 minút, a bude to jeho osobné maximum, by s variabilným tempom mohol mať problém. Začať rýchlo je klasická chyba, lebo na konci meliete z posledných síl. Stálym tempom predídete krízam, ktoré môžu prísť na konci.

Bežali teda s tebou pretekári, pre ktorých bolo prekonanie daného času cieľom pretekov, našli ťa pred štartom a šli s tebou až do cieľa?

Asi desať minút pred štartom moderátor predstavil vodičov, vtedy začal balónik s nápisom “55:00” nad mojou hlavou ľuďom dávať zmysel. Od začiatku so mnou bežala skupinka, ktorá sa po pár kilometroch zmenšila na približne 7 ľudí, ktorí to so mnou dali až do cieľa. Boli aj takí, ktorí síce dobehli až za mnou, ale prišli a poďakovali mi, pretože podľa ich slov sa ma neustále snažili dobehnúť a držal som ich tým v tempe.

Je to skvelý pocit, keď za Vami chodia cudzí ľudia, šťastní a spokojní zo svojho výkonu. Vtedy to celé začína dávať hlbší zmysel. Odporúčam to každému bežcovi, preto to dodá balík pozitívnej energie.

Aké to boli preteky tvojimi očami, boli iné, ako keď pretekáš?

Sú to dve odlišné veci. Som bežec, pre ktorého to bolo pohodové tempo, takže som si dokázal preteky užiť. Príjemne ma prekvapila Bratislava. Nie som domáci, takže som bol prekvapený, že Prístavný most má aj samostatné poschodie pre chodcov. Snažím sa behať pre dobrý pocit, pre radosť, a v sobotu to tak bolo. Jediné starosti som mal s balónom, ktorý občas vo vetre komplikoval život bežcom okolo mňa.

Ako si sa k tejto pozícii dostal, ako sa k tomu môže dostať amatérsky bežec ako si aj ty?

Nebolo to vôbec zložité. Našiel som si stránku behu a napísal som organizátorom. Vymenili sme si pár emailov, hlavne si ma potrebovali overiť ako bežca. Chceli mať istotu, že to zvládnem.

Ja im veľmi ďakujem za túto možnosť, darovali mi veľmi príjemný zážitok. Možno by ste čakali nejakú pestrejšiu historku či ťažký výber, no treba mať len trošku odvahy, prihlásiť sa a možno budete bežať s balónikom nabudúce aj vy.

Ján Kýška je amatérsky bežec. Z lásky k športu a svojmu rodisku vytvoril komunitu toRun, ktorá organizuje pravidelné výbehy v okolí Starej Turej. Skupina sa rozrastá a pravidelne ju môžete nájsť na pretekoch v rôznych kútoch Slovenska.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové