Tieto superpotraviny vaše telo potrebuje. Najmä ak športujete

Sú tu od nepamäti a majú magické účinky, stačí ich len zaradiť do jedálneho lístka.

Nemáte energiu? Alebo jej potrebujete viac? Najjednoduchšie je zamyslieť sa, čo si vkladáte do úst. Koľko máte energie, ako sa cítite či akú máte náladu, to všetko ovplyvňuje aj strava a potraviny, ktoré konzumujte.

Keďže maratón má 42 kilometrov, pripravili sme zoznam 42 potravín, ktoré majú najvyšší pomer 15 kľúčových živín na 100 gramov svojej hmotnosti. Superpotraviny pre váš denný jedálniček.

1. Biely grep

Grep sa skvele hodí na štart do nového dňa. Dajte si ho na raňajky a telu doprajete dobrú dávku vitamínu C, draslík proti svalovým kŕčom či kyselinu listovú.

2. Batáty

Sladké zemiaky sú nielen veľmi chutné, ale aj plné vitamínu A, ktorý, ako je všeobecne známe, pomáha udržiavať dobrý zrak.

3. Datle

Energetická, minerálová a vitamínová bomba pre bežcov, bohatá na draslík, vitamíny A, B, niacín, meď a železo. Sú ideálnym zdrojom pre doplnenie energie.

4. Černice

Toto ovocie je nízkokalorické, pritom však bohaté na antioxidanty, vlákninu aj vitamín C. Černice sú okrem toho kvalitným zdrojom vitamínu K, ktorý posilňuje kosti.

Autor: Chie Carroll

5. Pór

Potrebuje váš jedálniček viac železa? Jeho dobrým zdrojom je napríklad pór, ktorý okrem toho obsahuje aj vitamíny A a K.

6. Kvaka

Kvaka sa vyznačuje nízkym obsahom sacharidov, ale aj tým, že obsahuje veľa vitamínu C, horčíka, železa a vápnika.

7. Červený grep

Červený grep je bohatým zdrojom vitamínu C aj A, ale aj kyseliny pantoténovej. Tú telo využíva na premenu bielkovín, tukov a sacharidov na zdroje energie.

8. Limetka

Nízky obsah kalórií, vitamín C, vápnik. To všetko robí z limety dobrú ingredienciu do dresingov či nápojov.

Autor: Hoach Le Dinh

9. Pomaranč

Je všeobecne známe, že pomaranče sú výborným zdrojom vitamínu C. Azda menej známy je fakt, že práve vitamín C pomáha zmierňovať bolesti svalov po behu.

10. Tekvica

Obsahuje vitamíny A, C a E, ale aj vitamín B2 (riboflavín), ktorý sa podieľa na metabolizme sacharidov, tukov a bielkovín.

11. Brokolica

Vynikajúci zdroj vitamínov C a K, kyseliny listovej a mangánu. Brokolica navyše obsahuje flavonoid kvercetín, ktorý je prírodným antihistaminikom a antioxidantom, má protizápalové účinky a pomáha v boji proti rakovine.

12. Avokádo

Obsahuje zdravé tuky a veľa vlákniny, pritom neobsahuje žiaden cholesterol. Hodí sa hlavne na dlhé aktivity – turistiku, cyklistiku a pod., práve vďaka tukom.

Autor: Nur Afni Setiyaningrum

13. Kučeravý kel

Kučeravý kel je hotová továreň na vitamín K, okrem neho je však bohatý aj na vitamíny A a C či mangán. Táto listová zelenina sa vynikajúco hodí bežcom s alergiami, pretože pomáha zmierňovať ich príznaky.

14. Pažítka

Táto voňavá bylinka dodá vášmu telu vitamíny A, C a K, obohatí vás o kyselinu listovú, horčík, mangán a iné živiny.

15. Listová čakanka

Endívia má síce horkú chuť, no bežci by sa jej vyhýbať nemali. Obsahuje vitamíny K, A a C, ale aj kyselinu listovú.

16. Tekvica

Potrebujete naštartovať svoju obranyschopnosť? Tekvica je plná vitamínu A, ktorý vám pomáha bežať pri dobrom zdraví.

17. Reďkovka

Okrem toho, že je bohatá na vitamín C, má reďkovka aj vysoký obsah vody, takže jej pojedanie je chutným spôsobom, ako sa hydratovať.

18. Zelená vňať horčice

Listy čínskej kapusty sú bohatým zdrojom vitamínu K, no obsahujú aj množstvo vápnika, mangánu a kyseliny listovej.

19. Vňať kapusty poľnej

Majú výnimočne vysoký obsah vitamínov K a A či kyseliny listovej, ktorá je užitočným pomocníkom pri tvorbe zdravých červených krviniek. Listy okrúhlice chutia podobne ako kapusta.

20. Jahody

Čím viac jahôd, tým viac vitamínu C. Toto ovocie okrem iného obsahuje aj antokyaníny, ktoré napomáhajú zotavovaniu svalov a pôsobia protizápalovo.

Autor: Priscilla Fong

21. Ľadový šalát

Do tela môžete dostať dostatok železa, kyseliny listovej aj vlákniny bez zaoberania sa kalóriami. Ľadový šalát je výborný najmä v teplých mesiacoch, pretože má vysoký obsah vody.

22. Biela čakanka

Horkasté listy sú plné vápnika, vitamínu A či draslíka, minerálu, ktorý pomáha udržiavať v norme krvný tlak a pulz.

23. Špenát

Pepek námorník sa nemýlil. Špenát je skutočná superpotravina bohatá na vitamíny A, C a K.

24. Citrón

Tak ako iné citrusy, aj citróny sú bohatým zdrojom vitamínu C. Okrem neho obsahujú tieto žlté plody vitamín B1 (tiamín) a kyselinu listovú. Tiamín premieňa sacharidy na energiu, preto je pre bežcov kľúčový.

Autor: Erol Ahmed

25. Vňať cvikly

Cviklovú vňať nezahadzujte. Azda vás to prekvapí, no je bohatá na vitamíny A, C a K. Okrem toho, že vitamín K prispieva k silným kostiam, zlepšuje aj zrážanlivosť krvi.

26. Mangold

Rovnako ako ostatná listová zelenina, aj mangold je bohatým zdrojom vitamínu K. Okrem neho však obsahuje aj karotenoidy luteín a zeaxantín, ktoré chránia oči pred vznikov šedého zákalu.

27. Žerucha

Žerucha je absolútnym víťazom nášho rebríčka superpotravín. jej zelené listy sú plné antioxidantov, bohaté na vitamín K a sú skutočne nízkokalorické.

28. Paradajky

Sú výborným zdrojom vitamínov C, K a A. Paradajky ďalej obsahujú draslík, ktorý napomáha zotavovaniu po behu.

Autor: Elaine Casap

29. Listový šalát

Obyčajný listový šalát až taký obyčajný nie je. Po zistení, že je bohatý na vitamíny A, K a C, kyselinu listovú a riboflavín už pri pohľade naň na rodinnom obede nebudete gúľať očami. Antioxidant riboflavín je zdravý pre srdce a znižuje aj riziko vzniku rakoviny.

30. Púpavová vňať

Je skvelým zdrojom vitamínu K a A, bohatá je aj na vápnik a železo. Skúste si púpavovú vňať pridať do šalátu a budete prekvapení, aká je chutná.

31. Červená paprika

Paprika je skvelým zdrojom vitamínov C a A, aj vitamínu B6. Pre bežcov je vitamín B6 dôležitý, pretože pomáha vytvárať červené krvné farbivo hemoglobín, na ktoré sa v červených krvinkách viaže kyslík potrebný pre svaly.

32. Mrkva

Táto koreňová zelenina je vynikajúcim spôsobom, ako telu dodať dennú dávku vitamínu A, no mrkva je bohatá aj na vitamín B6 a karotén na silnejšiu obranyschopnosť.

Autor: Jonathan Pielmayer

33. Listy kapusty collard

Vďaka vysokému obsahu vápnika sa táto zelenina postará o posilnenie vašich kostí.

34. Rímsky šalát

Tento chutný šalát je dobrým zdrojom vitamínu A, vitamínu C, horčíka, vápnika a železa.

35. Čínska kapusta

Táto kapusta obsahuje pozoruhodné množstvo vitamínu A a C.

36. Hlávková kapusta

Kapusta je nízkokalorická, pritom však veľmi bohatá na vitamíny C a K a je aj dobrým zdrojom kyseliny listovej, ktorá prospieva červeným krvinkám.

37. Karfiol

Najvýznamnejšou živinou karfiolu je vitamín C, bohato sú v ňom však zastúpené aj kyselina listová a pantoténová a vitamín B6.

38. Kaleráb

Je skvelým zdrojom vitamínov C a B6, ale aj draslíka. Konzumácia kalerábu však vaše telo obohacuje aj o meď, ktorá napomáha efektívnejšiemu spracovaniu železa.

39. Jarná cibuľka

Táto aromatická zelenina hlásiaca príchod jari je plná vitamínu K, bohatá na vitamíny A a C, kyselinu listovú a mangán. Posledné dve spomenuté pomáhajú vášmu tráviacemu traktu rozkladať sacharidy.

40. Ružičkový kel

Vitamín K a C robia z ružičkového kelu výbornú prílohu k hlavnému jedlu. Je bohatý na bielkoviny a vlákninu.

Autor: Keenan Loo

41. Rukola

Zelené listy rukoly ukrývajú vitamíny A, C a K, ale aj dôležité minerály, napríklad horčík, vápnik, mangán a draslík.

42. Petržlenová vňať

Ozdobte si ňou nedeľnú polievku a telu dodáte železo, ale aj ďalšie kľúčové živiny, napríklad vitamín C, meď a mangán. petržlenová vňať napomáha dobrému tráveniu, čo môže práve po spomínanom nedeľnom obede padnúť vhod.

Časopis Running je sprievodca pre každého, kto prepadol behu. Nájdete v ňom rady pre začiatočníkov i pokročilých, tréningové plány, cviky na zvýšenie sily, rýchlosti či vytrvalosti, ale aj tipy na správne stravovanie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.   

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.   


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové