Tieto superpotraviny vaše telo potrebuje. Najmä ak športujete

Sú tu od nepamäti a majú magické účinky, stačí ich len zaradiť do jedálneho lístka.

Nemáte energiu? Alebo jej potrebujete viac? Najjednoduchšie je zamyslieť sa, čo si vkladáte do úst. Koľko máte energie, ako sa cítite či akú máte náladu, to všetko ovplyvňuje aj strava a potraviny, ktoré konzumujte.

Keďže maratón má 42 kilometrov, pripravili sme zoznam 42 potravín, ktoré majú najvyšší pomer 15 kľúčových živín na 100 gramov svojej hmotnosti. Superpotraviny pre váš denný jedálniček.

1. Biely grep

Grep sa skvele hodí na štart do nového dňa. Dajte si ho na raňajky a telu doprajete dobrú dávku vitamínu C, draslík proti svalovým kŕčom či kyselinu listovú.

2. Batáty

Sladké zemiaky sú nielen veľmi chutné, ale aj plné vitamínu A, ktorý, ako je všeobecne známe, pomáha udržiavať dobrý zrak.

3. Datle

Energetická, minerálová a vitamínová bomba pre bežcov, bohatá na draslík, vitamíny A, B, niacín, meď a železo. Sú ideálnym zdrojom pre doplnenie energie.

4. Černice

Toto ovocie je nízkokalorické, pritom však bohaté na antioxidanty, vlákninu aj vitamín C. Černice sú okrem toho kvalitným zdrojom vitamínu K, ktorý posilňuje kosti.

Autor: Chie Carroll

5. Pór

Potrebuje váš jedálniček viac železa? Jeho dobrým zdrojom je napríklad pór, ktorý okrem toho obsahuje aj vitamíny A a K.

6. Kvaka

Kvaka sa vyznačuje nízkym obsahom sacharidov, ale aj tým, že obsahuje veľa vitamínu C, horčíka, železa a vápnika.

7. Červený grep

Červený grep je bohatým zdrojom vitamínu C aj A, ale aj kyseliny pantoténovej. Tú telo využíva na premenu bielkovín, tukov a sacharidov na zdroje energie.

8. Limetka

Nízky obsah kalórií, vitamín C, vápnik. To všetko robí z limety dobrú ingredienciu do dresingov či nápojov.

Autor: Hoach Le Dinh

9. Pomaranč

Je všeobecne známe, že pomaranče sú výborným zdrojom vitamínu C. Azda menej známy je fakt, že práve vitamín C pomáha zmierňovať bolesti svalov po behu.

10. Tekvica

Obsahuje vitamíny A, C a E, ale aj vitamín B2 (riboflavín), ktorý sa podieľa na metabolizme sacharidov, tukov a bielkovín.

11. Brokolica

Vynikajúci zdroj vitamínov C a K, kyseliny listovej a mangánu. Brokolica navyše obsahuje flavonoid kvercetín, ktorý je prírodným antihistaminikom a antioxidantom, má protizápalové účinky a pomáha v boji proti rakovine.

12. Avokádo

Obsahuje zdravé tuky a veľa vlákniny, pritom neobsahuje žiaden cholesterol. Hodí sa hlavne na dlhé aktivity – turistiku, cyklistiku a pod., práve vďaka tukom.

Autor: Nur Afni Setiyaningrum

13. Kučeravý kel

Kučeravý kel je hotová továreň na vitamín K, okrem neho je však bohatý aj na vitamíny A a C či mangán. Táto listová zelenina sa vynikajúco hodí bežcom s alergiami, pretože pomáha zmierňovať ich príznaky.

14. Pažítka

Táto voňavá bylinka dodá vášmu telu vitamíny A, C a K, obohatí vás o kyselinu listovú, horčík, mangán a iné živiny.

15. Listová čakanka

Endívia má síce horkú chuť, no bežci by sa jej vyhýbať nemali. Obsahuje vitamíny K, A a C, ale aj kyselinu listovú.

16. Tekvica

Potrebujete naštartovať svoju obranyschopnosť? Tekvica je plná vitamínu A, ktorý vám pomáha bežať pri dobrom zdraví.

17. Reďkovka

Okrem toho, že je bohatá na vitamín C, má reďkovka aj vysoký obsah vody, takže jej pojedanie je chutným spôsobom, ako sa hydratovať.

18. Zelená vňať horčice

Listy čínskej kapusty sú bohatým zdrojom vitamínu K, no obsahujú aj množstvo vápnika, mangánu a kyseliny listovej.

19. Vňať kapusty poľnej

Majú výnimočne vysoký obsah vitamínov K a A či kyseliny listovej, ktorá je užitočným pomocníkom pri tvorbe zdravých červených krviniek. Listy okrúhlice chutia podobne ako kapusta.

20. Jahody

Čím viac jahôd, tým viac vitamínu C. Toto ovocie okrem iného obsahuje aj antokyaníny, ktoré napomáhajú zotavovaniu svalov a pôsobia protizápalovo.

Autor: Priscilla Fong

21. Ľadový šalát

Do tela môžete dostať dostatok železa, kyseliny listovej aj vlákniny bez zaoberania sa kalóriami. Ľadový šalát je výborný najmä v teplých mesiacoch, pretože má vysoký obsah vody.

22. Biela čakanka

Horkasté listy sú plné vápnika, vitamínu A či draslíka, minerálu, ktorý pomáha udržiavať v norme krvný tlak a pulz.

23. Špenát

Pepek námorník sa nemýlil. Špenát je skutočná superpotravina bohatá na vitamíny A, C a K.

24. Citrón

Tak ako iné citrusy, aj citróny sú bohatým zdrojom vitamínu C. Okrem neho obsahujú tieto žlté plody vitamín B1 (tiamín) a kyselinu listovú. Tiamín premieňa sacharidy na energiu, preto je pre bežcov kľúčový.

Autor: Erol Ahmed

25. Vňať cvikly

Cviklovú vňať nezahadzujte. Azda vás to prekvapí, no je bohatá na vitamíny A, C a K. Okrem toho, že vitamín K prispieva k silným kostiam, zlepšuje aj zrážanlivosť krvi.

26. Mangold

Rovnako ako ostatná listová zelenina, aj mangold je bohatým zdrojom vitamínu K. Okrem neho však obsahuje aj karotenoidy luteín a zeaxantín, ktoré chránia oči pred vznikov šedého zákalu.

27. Žerucha

Žerucha je absolútnym víťazom nášho rebríčka superpotravín. jej zelené listy sú plné antioxidantov, bohaté na vitamín K a sú skutočne nízkokalorické.

28. Paradajky

Sú výborným zdrojom vitamínov C, K a A. Paradajky ďalej obsahujú draslík, ktorý napomáha zotavovaniu po behu.

Autor: Elaine Casap

29. Listový šalát

Obyčajný listový šalát až taký obyčajný nie je. Po zistení, že je bohatý na vitamíny A, K a C, kyselinu listovú a riboflavín už pri pohľade naň na rodinnom obede nebudete gúľať očami. Antioxidant riboflavín je zdravý pre srdce a znižuje aj riziko vzniku rakoviny.

30. Púpavová vňať

Je skvelým zdrojom vitamínu K a A, bohatá je aj na vápnik a železo. Skúste si púpavovú vňať pridať do šalátu a budete prekvapení, aká je chutná.

31. Červená paprika

Paprika je skvelým zdrojom vitamínov C a A, aj vitamínu B6. Pre bežcov je vitamín B6 dôležitý, pretože pomáha vytvárať červené krvné farbivo hemoglobín, na ktoré sa v červených krvinkách viaže kyslík potrebný pre svaly.

32. Mrkva

Táto koreňová zelenina je vynikajúcim spôsobom, ako telu dodať dennú dávku vitamínu A, no mrkva je bohatá aj na vitamín B6 a karotén na silnejšiu obranyschopnosť.

Autor: Jonathan Pielmayer

33. Listy kapusty collard

Vďaka vysokému obsahu vápnika sa táto zelenina postará o posilnenie vašich kostí.

34. Rímsky šalát

Tento chutný šalát je dobrým zdrojom vitamínu A, vitamínu C, horčíka, vápnika a železa.

35. Čínska kapusta

Táto kapusta obsahuje pozoruhodné množstvo vitamínu A a C.

36. Hlávková kapusta

Kapusta je nízkokalorická, pritom však veľmi bohatá na vitamíny C a K a je aj dobrým zdrojom kyseliny listovej, ktorá prospieva červeným krvinkám.

37. Karfiol

Najvýznamnejšou živinou karfiolu je vitamín C, bohato sú v ňom však zastúpené aj kyselina listová a pantoténová a vitamín B6.

38. Kaleráb

Je skvelým zdrojom vitamínov C a B6, ale aj draslíka. Konzumácia kalerábu však vaše telo obohacuje aj o meď, ktorá napomáha efektívnejšiemu spracovaniu železa.

39. Jarná cibuľka

Táto aromatická zelenina hlásiaca príchod jari je plná vitamínu K, bohatá na vitamíny A a C, kyselinu listovú a mangán. Posledné dve spomenuté pomáhajú vášmu tráviacemu traktu rozkladať sacharidy.

40. Ružičkový kel

Vitamín K a C robia z ružičkového kelu výbornú prílohu k hlavnému jedlu. Je bohatý na bielkoviny a vlákninu.

Autor: Keenan Loo

41. Rukola

Zelené listy rukoly ukrývajú vitamíny A, C a K, ale aj dôležité minerály, napríklad horčík, vápnik, mangán a draslík.

42. Petržlenová vňať

Ozdobte si ňou nedeľnú polievku a telu dodáte železo, ale aj ďalšie kľúčové živiny, napríklad vitamín C, meď a mangán. petržlenová vňať napomáha dobrému tráveniu, čo môže práve po spomínanom nedeľnom obede padnúť vhod.

Časopis Running je sprievodca pre každého, kto prepadol behu. Nájdete v ňom rady pre začiatočníkov i pokročilých, tréningové plány, cviky na zvýšenie sily, rýchlosti či vytrvalosti, ale aj tipy na správne stravovanie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Darček k osemnástke

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely spomína na svoje šoférske začiatky a ponúka rady začínajúcim šoférom a ich blízkym.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom blogu hovorí o svojich začiatkoch za volantom a prináša návod, ako by mal na šoférsku dráhu vstúpiť každý nový držiteľ vodičského preukazu.

Stojím o pol ôsmej ráno na zastávke autobusu a netrpezlivo prestupujem z nohy na nohu. Snáď mi tá „Polomka“ neušla, lebo je to jediný spoj, ktorý v tomto čase ide priamo cez našu obec až do Banskej Bystrice. Skôr než sa objaví legendárny autobus modrá harmonika značky Ikarus, skontrolujem si občiansky preukaz.

Tieto jarné prázdniny mi musí MDŽ klapnúť podľa plánu, pretože práve dnes mám osemnásť a v hlave veľký plán: Okolo deviatej budem v Banskej Bystrici, prebehnem pešo na inšpektorát a ak budem mať šťastie, chytím „Polomku“ cestou späť na Beňuš. Doma zoberiem rodinnú Škodu 100 a pôjdem odviezť veci na horskú chatu, kde máme ísť podvečer ako vedúci s deťmi na výlet.

„Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje.“

Mamina je doma, lebo je učiteľka, a hneď pochopí, prečo potrebujem auto. Akurát ja nechápem, prečo ma brzdí a chce ísť so mnou ako dozor. Naveľa som pristal na kompromis: mať auto hoci s dozorom.

Hore úzkou a ešte miestami zasneženou dolinou to nebola jazda podľa mojich predstáv, aspoň dvakrát mi ušiel zadok auta do mierneho driftu. Decká z nášho malého spoločenstva som v rámci druhej jazdy opatrne vyviezol hore a osemnástku som oslávil bez ujmy.

Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty. Všetko ostatné bolo divoké, rýchle a vášnivé. Napriek čerstvo skončenej autoškole mi síce nechýbala zručnosť, ale aj tak to bola odvaha.

„Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.“

Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje. Ideálny stav je podľa mňa vodičský preukaz v sedemnástke a povinné jazdenie so skúseným šoférom. Efektívne formovať možno jedine mladého šoféra.

Ak ste práve skončili autoškolu, začnite jazdiť v spoločnosti dobrého šoféra. Pred prvou sólo jazdou si premyslite, kam a kadiaľ pôjdete. Jazdite po známych cestách, aby sa všetka vaša pozornosť sústredila na riadenie auta. Jazdite často a pokiaľ to ide v menej exponovaných časoch. Začnite počas dňa a až po nazbieraní skúseností jazdite v noci. Aj na prvé nočné jazdy sú lepšie známe cesty.

Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.

Záznamy z výskumu nehôd ukazujú, že vodiči v krízovej situácii často nedostatočne brzdia alebo nevyužijú možnosti auta na vyhnutie sa kolíziám. Investujte do kurzu bezpečnej jazdy, aby ste si vyskúšali, ako sa auto správa pri krízovom brzdení. Možno sa naučíte, ako sa dá súčasne brzdiť a obísť prekážku.

„Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty.“

K veľkému počtu nehôd by vôbec nemuselo prísť, keby mal vodič správne návyky, ako zvládnuť krízovú situáciu, a keďže nikto učený z neba nespadol, tréning bude dôležitý. Ak nie v škole, aspoň na letisku.

Ak vám ide hlava prasknúť a stále neviete, aký darček svojej ratolesti kúpiť, nezúfajte a investujte do školy bezpečnej jazdy, kondičnej jazdy alebo si aspoň sadnite na sedadlo spolujazdca, ako to vtedy prezieravo urobila moja mama.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy:

Jazdite zodpovedne, osvojte si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.


O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac

Fotografka radí, ako aj v noci urobiť dobré fotky so smartfónom

Čítaj viac

Notebook na dovolenke netreba, ak máte jeden z týchto 6 tabletov

Čítaj viac