Týmito aktivitami si môžete spestriť zábavu v snehu

Sneh nemusí byť len o lyžovaní a snowboardingu. Skúsiť môžete aj niečo nevšednejšie.

Slovenské (aj zahraničné) mestá a hory toho v zime ponúkajú oveľa viac, než len lyžiarské strediská. Príďte si aj vy na to svoje.

Zimné bobovanie

Bobové dráhy (nie tie pretekárske) si väčšinou spájame s letom. Na niektorých miestach na Slovensku sú však ich prevádzky prispôsobené aj zime. Najznámejším príkladom je asi Alpincoaster v lyžiarskom stredisku vo Veľkej Rači. Aby ste sa k nemu dostali, musíte sa lanovkou vyviesť na stanicu Dedovky, od ktorej je to k vychodziemu bodu dráhy len pár krokov. Dráha má 1 300 metrov a môžete po nej ísť maximálnou rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Ste na nej bezpečne istení a voziť sa môžu aj deti.

Ľadové korčuľovanie

Ľadové klziská sa počas predvianočnej sezóny nachádzajú v každom väčšom meste. Korčuľovať môžete ísť aj do športových hál. No ak chcete výnimočný zážitok, navštívte Viedeň a jej rozprávkový Wiener Eistraum.

Pri viedenskej Radnici boli pred Vianocami rozostavané stánky a hneď vedľa nich ste našli rozsiahlu ľadovú plochu a spleť ľadových cestičiek, ktoré vedú pomedzi vyzdobené a vysvietené stromy. Stánkom už odzvonilo, no ľadová plocha na korčuľovanie tu ostane až do marca. Korčule si môžete buď prenajať, alebo priniesť so sebou. Ak nasneží, bude zážitok vo viedenskom centre ešte čarovnejší. Najkrajšie je korčuľovanie potme, keď sú všetky okolité pamiatky krásne vysvietené.

Wiener Eistraum
Wiener Eistraum
Wiener Eistraum
Wiener Eistraum

Autori fotografií: Roman Pfeiffer (1), Nico Kaiser (2), The 3B’s (3, 4)

Beh na lyžiach

Ak nemáte radi lyže a rýchlu jazdu dole kopcom, neznamená to, že vám neučarujú bežky. Nepotrebujete strmé a dlhé zjazdovky v perfektom stave, stačí dostatok snehu a zaujímavá upravená trasa. Bežkové trasy na profesionálnej úrovni nájdete v Nízkych Tatrách (Jasná), Vysokých Tatrách (Štrbské Pleso), ale aj v Terchovej, či za hranicami v Rakúsku, kde je tento šport trochu populárnejší ako u nás.

Na bežky však nechoďte, pokiaľ nemáte aspoň akú-takú kondíciu. Pohyb s nimi nie je pre začiatočníkov jednoduchý, no zato vám veľmi prospeje. Namáha svaly na nohách, zadku, pažiach, trupe, aj chrbte. Chrbát z tohto druhu športu ťaží najviac a ocení ho najmä vtedy, ak sa bežne venujete sedavému zamestnaniu. Beh na lyžiach precvičí aj váš krvný obeh a srdce. Pobyt v prírode je, samozrejme, na nezaplatenie.

Bežkovanie
Bežkovanie
Bežkovanie

Autori fotografií: skeeze (1), stux (2), hschmider (3)

Snowkiting

Voľný preklad tohto slova by znamenal niečo ako púšťanie šarkana na snehu. Až na to, že v tomto prípade na nohách máte lyže, prípadne snowboard a váš šarkan má ďaleko od toho hračkárskeho. Keď sa doň oprie vietor, dokážete na zemi vyvinúť naozaj slušnú rýchlosť, no aj sa vzniesť pár metrov do vzduchu. Inštruktáž a požičanie výstroja máte na Slovensku k dispozícii v lyžiarskom stredisku Jasná.

Kitewing
Kitewing
Kitewing

Autori fotografií: Igor Pavsky (1, 2), Emily Mills (3)

Trekovanie

Možno ste si mysleli, že ľahké (alebo akékoľvek iné) túry sú čisto letnou aktivitou. Opak je pritom pravdou. Samozrejme, neodporúčame vám žiadne extrémne výlety na naše najstrmšie vrchy, pretože tie skutočne môžu skončiť spiatočným letom vrtuľníkom do najbližšej nemocnice.

No ak si vyberiete mierne prechádzkové trasy, ktoré sú bezpečné, nie u klzké a nehrozí na nich lavínové nebezpečenstvo, takýto výlet vám po sviatočnom prejedaní sa veľmi prospeje. Obujte si pevnú obuv, zateplené oblečenie (no nenavrstvite si toho príliš veľa, aby vám pri pohybe nebolo neznesiteľne teplo), poprípade vezmite aj pár trekingových paličiek (do snehu pokojne vezmite aj lyžiarske). Rozhýbete celé telo, nadýchate sa čerstvého vzduchu a stretnete viacerých podobných nadšencov. Domov sa vrátite so skvelou náladou.

Trekovanie v zime
Trekovanie v zime
Trekovanie v zime

Autori fotografií: Donald Macauley (1), udeyismail (2), ActiveSteve (3)

Beh

Zásady tejto aktivity sú v zime podobné ako pri trekingu. Neobávajte sa, že sa jej v chlade musíte vzdať. Len si zaobstarajte teplejšie oblečenie, poriadnu a vodeodolnú bežeckú obuv, čapicu, rukavice, a voľte trasy, ktoré nie sú zľadovatelé. Mierne kopce striedajúce sa s rovinou ešte viac prospejú vášmu srdcu.

Behanie v zime
Behanie v zime
Behanie v zime

Autori fotografií: Bureau of Land Management Alaska (1), Hernán Piñera (2), (vincent desjardins) (3)

Snowtubing

Sánkovanie a bobovanie je nám všetkým dôverne známe. Ale počuli ste už o spúšťaní sa z kopca na nafukovacích kolesách? Podobajú sa tým, na ktorých sa spúšťa po toboganoch. Požičajú vám ich vo všetkých väčších lyžiarskych strediskách a spúšťať sa budete najmä po somárskych kopčekoch, ktorých prevýšenie však na tento druh spúšťania celkom stačí. Preto je to aktivita vhodná aj pre deti.

Existuje však aj jej bláznivejšia alternatíva – snowrafting. Z kopca sa spúšťate v šesťmiestnej nafukovačke spolu s celou partiou ľudí, pričom smer a rýchlosť vôbec neviete ovládať. Nemusíte sa však báť, na konci bezpečne zastavíte. Môžete si to vyskúšať na Štrbskom plese.

Snowtubing
Snowtubing
Snowtubing

Autori fotografií: Meine Heimat [Chiemgau] (1, 2), terren in Virginia (3)

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Jednoduché triky pre spokojnejší život

Pomaly sa blíži čas novoročných predsavzatí. Čo keby ste si ale namiesto nich osvojili len pár jednoduchých zásad? Nie sú náročné ani komplikované a úspech je pri nich zaručený.

Motivačnú knihu, ktorá sľubuje, že vám život prevráti naruby, nájdete dnes v každom kníhkupectve. No ak nechcete meniť životnú filozofiu, prestavať si nábytok v celom byte, ani na dva mesiace odcestovať do Indie, skúste si radšej prečítať tento článok. Iste, všetko asi na prvýkrát nesplníte, a to je v poriadku. Dôležité je aspoň niekde začať.

Tieto krátke a jednoduché tipy sú nenáročné a úspešne odskúšané.

1. Smejte sa

O pozitívnych účinkoch smiechu sme už písali trochu obsiahlejšie. V skratke, smiech znižuje stres – rovnako aj vášmu okoliu – odbúrava napätie, zlepšuje náladu a tým vám v do budúcna dokonca aj skvalitňuje imunitu. Už len to je samo o sebe dôvod na úsmev.

[lnk url="https://unsplash.com/search/laughing"]Zdroj: Unsplash[/lnk]

2. Zapnite si hudbu

Každý z nás má svoje obľúbené skladby, či pesničky. Nielenže si pri nich precvičíte hlasivky, či pamäť, ale vám ich počúvanie aj výrazne zlepší náladu. Pri jednorazovom vypočutí zažijete len krátkodobý efekt, no pri pravidelnom počúvaní sa efekt mení na dlhodobú spokojnosť. Ak do toho zapojíte nikým nesledovaný tanečný výkon, dovediete to k dokonalosti.

3. Choďte behať

A keď nie rovno hneď behať, aspoň sa prejsť. Alebo sa hocijako hýbať. Chápeme, že ak nemáte radi cvičenie, tento tip vás veľmi neoslní, no zároveň treba podotknúť, že bez nijakého pohybu šťastný a zdravý život viesť nebudete, aspoň nie dlhodobo. A vôbec nejde len o štíhlu líniu.

Fyzická aktivita v nás uvoľňuje endorfíny, hormóny šťastia. Pomáha teda obzvlášť vtedy, ak nemáte dobrú náladu, čo je zároveň chvíľa, kedy sa vám chce cvičiť najmenej. Ak sa však v tomto kľúčovom bode premôžete, urobíte si tým veľkú službu.

4. Hrajte sa so zvieratami

Nikto vás nikdy nebude milovať tak bezhranične, ako pes, ku ktorému sa po celom dni vrátite domov. Nie nadarmo existujú zvieracie terapie, ktoré pacientov prinášajú do kontaktu s koňmi, psami, či mačkami. Už len hladenie ich srsti (pokiaľ na ňu nie ste alergický) vás dokáže upokojiť. Ich úprimná radosť zo života je nákazlivá a potreba prechádzky na čerstvom vzduchu vám tiež len prospeje.

Ak nemáte alebo nemôžete mať vlastné zviera, zájdite aspoň do neďalekého útulku a vezmite chlpáčov na prechádzku. Alebo si zadovážte nenáročného škrečka, či andulku. Starostlivosť o inú živú bytosť nám vie vdýchnuť nový život a zároveň mu dodať zmysel, ktorý vám možno chýbal.

[lnk url="https://images.unsplash.com/photo-1424709746721-b8fd0ff52499?ixlib=rb-0.3.5&q=80&fm=jpg&crop=entropy&cs=tinysrgb&s=99e526f226d4edbe3c0276575b08c720"]Zdroj: Unsplash[/lnk]

5. Staňte sa dobrovoľníkom

A kľudne to môžete urobiť zo sebeckých dôvodov: pretože sa sami chcete cítiť lepšie. Motivácia v tomto prípade nie je až taká podstatná, ak bude výsledkom lepšia nálada na oboch stranách.

Začať môžete celkom jednoducho: venovaním nenoseného oblečenia, hračiek, či kníh na charitu, kúpou charitatívnych časopisov, darovaním peňazí, alebo návštevou útulkov. Nezištné aktivity vám môžu zlepšiť náladu, zmeniť perspektívu na život k lepšiemu, či znížiť riziko depresie. Keď budete nabudúce na svet nadávať, môžete sa upokojiť myšlienkou, že robíte aspoň niečo preto, aby bol aspoň o čosi lepší.

6. Nájdite si čas na úplný kľud

Ak viete meditovať, viete, o čom je reč. Ide o stav, v ktorom sa snažíte na nič nemyslieť, len nerušene sedieť (alebo ležať), vnímať svoj dych, tlkot srdca a relaxovať. Spočiatku je to veľmi náročné, až demotivujúce, pretože na nič nemyslieť nemáme vo zvyku. No ak to vydržíte, pravidelný tréning prinesie výsledky.

Sú nimi napríklad zvýšená koncentrácia, vyššia odolnosť voči stresu, či lepšie fungovanie mozgových buniek. Pravidelné „vypínanie“ totiž neprospieva len elektronike, ale aj vašej hlave.

[lnk url="https://pixabay.com/sk/dievča-posteľ-vlasy-spálne-1245773//"]Zdroj: Pixabay[/lnk]

7. Choďte medzi zeleň

Áno, chápeme, máte milión výhovoriek. Najbližší les či park je ďaleko, máte milión iných povinností, nechce sa vám, doma je tak pohodlne… Lenže mali by ste vedieť, že stav mozgu v obklopení tichej prírody je podobný tomu počas meditácie. Najmä ak bývate vo veľkom a rušnom meste, veľmi vám prospeje, ak ideálne aspoň raz za týždeň zablúdite niekam, kde nebudete počuť ani jeden dopravný prostriedok a kde vás bude obklopovať len príroda, poprípade iní ľudia.

8. Vyspite sa

Táto rada znie možno až príliš jednoducho, no na zdravý spánok pravidelne zabúdame, poprípade ho podceňujeme. Mal by pritom trvať 7-9 hodín, byť v úplnej tme a v pravidelných časových intervaloch.

Ak sa vám nedarí dobre spať, skúste si pomôcť pohodlnejším vankúšom či matracom, voňavými relaxačnými olejmi, bylinkami, čajom, alebo už spomínanou meditáciou. Bez kvalitného spánku nebudete poriadne fungovať nielen vy, ale ani vaša koncentrácia, imunita, či trávenie.

9. Čítajte

Zahĺbenie sa do inej reality alebo príbehu vám prinesie skvelý oddych a čerstvú myseľ. Nehovoriac o tom, ako vám nadobudnuté vedomosti môžu pomôcť vo vašom vlastnom živote. Ak môžete, nečítajte z obrazovky, pretože to oči viac namáha a trvá až dvakrát toľko, než čítanie papierovej knihy.

Poprípade, ak vás po celom dni bolia oči a na čítanie nemáte ani pomyslenia, skúste audioknihy. Sú pútavé, oddychové a ich výhodou je aj to, že sa nemusíte sústrediť len na ne—ako je tomu pri čítaní. Môžete si ich vziať do auta, alebo na prechádzku či šport. Spojíte tak príjemné s užitočným.

10. Odmeňte sa

Ak to neurobí nikto iný, musíte to predsa spraviť sami. Za splnenie stanovených cieľov, zlepšenie v rôznych oblastiach, dosiahnutia významných míľnikov – za to všetko si zaslúžite nejakú odmenu. Sami najlepšie viete, čo vám robí najväčšiu radosť. Potešte sa dobrým jedlom, kúskom oblečenia, výletom, novou knihou, dlhým kúpeľom… A buďte si istý, že si to zaslúžite.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


O2 má hovory za 10 centov. Tu je spôsob, ako si ich aktivujete

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové