7 tipov, ako na internete rozlíšiť klamlivý článok od pravdivého

V dobe konšpiračných, zavádzajúcich a prinajmenšom polopravdivých správ sa vám určite zíde návod na to, ako na internete odlíšiť pravdivý článok z dôveryhodného zdroja od hoaxu z pochybnej stránky.

Zázračné účinky podivných preparátov, o ktorých ste doteraz nepočuli či hrozné zločiny len kúsok od vás, ktoré tradičné médiá zatajujú. Podobných správ sú na internete stovky.

V spolupráci s Pavlom Hardošom, vysokoškolským pedagógom a členom komisie stránky Konšpirátori.sk bojujúcej proti webom s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom, vám prinášame návod, ako si overiť informácie, ktoré na internete nájdete.

1. Všímajte si web, z ktorého správa pochádza

Všeobecné pravidlo, ako spoznať pochybný web neexistuje, sú však isté signály, pri ktorých treba zbystriť pozornosť. „Je to anonymita, absencia jasných zdrojov, neformálny jazyk, gramatické chyby, zlý grafický dizajn… Ale to ešte nič negarantuje. Sú nedôveryhodné weby, na ktorých nenájdete takýto očividný nedostatok,“ vysvetľuje Pavol Hardoš.

Zároveň však zdôrazňuje, že prítomnosť jednej alebo viacerých týchto charakteristík nie je nevyhnutne dôkazom toho, že stránka je nedôveryhodná.

2. Po prečítaní si odpovedzte na otázky

Ak máte o nejakom článku pochybnosti, skúste si po jeho prečítaní odpovedať na nasledujúce otázky: Potvrdzuje správa isté stereotypy alebo vnútorné obavy? Apeluje na moje city? Vyvoláva vo mne silné pocity nenávisti a strachu, napr. voči nekonkrétnej skupine „zlých“ ľudí? Ak si na všetky otázky odpoviete “áno”, je to veľmi silné varovné znamenie.

3. Preverte správu CRAP testom

CRAP test je štandardizovaná metóda pre overovanie faktov, ktorá sa používa pri akademických prácach, no jej princípy sa dajú použiť aj pri bežnom čítaní. CRAP je v tomto prípade anglická skratka pozostávajúca zo slov current (aktuálny), reliable (spoľahlivý), authority (autorita), purpose (účel)/ POV (uhol pohľadu). Po dočítaní článku by ste si mali odpovedať na sériu otázok:

  • Je správa aktuálna? Viete nájsť dátum publikácie?
  • Je informácia podložená dôkazmi a potvrdená ďalšími zdrojmi?
  • Kto je autorom informácie? Ide o experta alebo autoritu v danej oblasti?
  • Prečo článok vznikol? Má niečo predať? Nabúrať názor? Inklinuje k istému uhlu pohľadu?

Existuje niekoľko stránok v angličtine, ktoré podrobne vysvetľujú analýzu správ cez CRAP test.

4. Dajte si pozor najmä na správy o zdraví a politike

Podľa Pavla Hardoša sa neseriózne, klamlivé, podvodné či konšpiračné články najčastejšie týkajú politiky, zdravia, skrátka vecí života a smrti, ktoré majú potenciál osloviť čitateľa aj emocionálne. Pri stránkach o zdraví by ste si mali dať pozor a neveriť tým, ktoré obsahujú materiály podvodného a šarlatánskeho charakteru ako napríklad zázračná liečba, kúzelné preparáty a podobne.

O nedôveryhodný zdroj ide väčšinou vtedy, ak je evidentný rozpor s objektívnym, vedeckým poznaním, zvlášť ak môžu uvedené informácie spôsobiť zanedbanie potrebnej liečby alebo priamo poškodenie zdravia.

5. Overte reputáciu autorov

„Často je najľahšie zistiť si reputáciu autorov alebo publikácie  – a zameriavať sa do budúcna len na tie, ktoré vôbec nejakú verejnú reputáciu majú,“ odporúča Pavol Hardoš. V praxi to znamená opierať sa o známe spravodajské portály či publikácie, ktorých vlastnícke pozadie, ako aj zloženie redakcie je známe a ľahko si môžete vyhľadať autorov článkov.

V prípade čítania blogov si tiež vyhľadajte človeka, ktorý článok písal, vyhľadajte si jeho staršie články, prípadne aj to, čo o ňom píšu ostatní. Overujte si aj citovaných odborníkov.

Ak sa v článku vyskytuje meno a priezvisko osoby, ktorá propaguje nejaký názor, skúste si osobu vyhľadať. Je pravdepodobné, že nájdete množstvo podobných článkov, ale aj negatívnu publicitu a varovanie pred názormi tohto človeka.

6. Hľadajte podozrivé fotky či videá

Klamlivé, dezinformačné správy a lživú propagandu, teda tvrdenia, ktoré sú v rozpore s faktami môžu byť často „potvrdené“ skutočnými fotografiami a videami. Tie sú však v tomto prípade často použité v zavádzajúcom kontexte.

Skúste si fotografie z článku nájsť prostredníctvom zdroja, kľúčových slov či využitia Google hľadania podľa obrázka nahraním fotky alebo adresy URL a zistiť či fotka z článku skutočne dokumentuje popísanú situáciu.

7. Premyslite si reakciu na pochybnú správu

Ak sa vám spomínané obsahy zobrazia napríklad na sociálnej sieti, dajte si pozor, ako na ne budete reagovať. Môžete ich spochybniť, ale bez zosmiešnenia človeka, ktorý ich zdieľa. Tiež žiadať dôkaz z relevantného zdroja, vedeckú štúdiu alebo oficiálnu správu.

„Takéto správy majú často skôr charakter emocionálnej deklarácie, prejav identity, toho, čo považuje zdieľajúci za dôležité. Fakty tu žiaľ nie vždy účinkujú  – vyvrátenie lži môže dokonca potvrdiť v mysli dotyčného lož ešte silnejšie,“ varuje Hardoš. Dá sa povedať, že takýmto správam nejde o šírenie faktov, ale skôr o potvrdzovanie obáv, ktoré človek má.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac