Ako zaspať, keď ste v strese

Ani vám počítanie ovečiek nezaberá? Prečítajte si fundovanejšie rady, ktorými sa uvoľníte a zaspíte.

Ak ste v permanentnom napätí, neschopnosť zaspať je bežným príznakom, ktorý vám môže značne strpčovať život. Mať občas stres je celkom bežné. Treba si však určiť, či to u vás predsa len nie je za hranicou únosnosti a naučiť sa s ním fungovať aspoň tak, aby ste si vedeli každú noc dostatočne oddýchnuť.

Či už ide o prácu, rodinu, priateľov, prežitú traumu, alebo aj záležitosť tak bežnú ako stavanie nového domu, každý z nás raz v živote natrafí na nejaký pôvod stresu, ktorý mu bude strpčovať dni. Ak sa vám problémy dostanú pod kožu, je možné, že si ich prenesiete aj do postele a namiesto spánku sa budete len bezsenne prehadzovať a rozmýšľať nad vecami, ktoré v tej chvíli aj tak nevyriešite. Výsledok? Budete nevyspatý, unavený a konfrontácia s problémami bude neskôr prebiehať ešte náročnejšie.

Keď neviete zaspať ‒ a keď sa to naviac často opakuje, je len veľmi ťažké ostať v kľude a pohode predtým, než si ľahnete do postele. Ale aj v rámci nej si viete pomôcť. Tu je zopár overených rád.

1. Vytvorte si pravidelný spánkový režim

Zdroj: Flickr, Autor: Ville Järvinen

Náš organizmus potrebuje pravidlá a rutinu. Ideálne pre dospelého človeka je v noci spať 7-9 hodín, aby bol plne oddýchnutý. Každý si však na svoj ideálny čas musí prísť sám. Preto, ak sa vám dá, vždy si vymedzte čas na spánok v tom istom intervale (napr. od 23:00 do 7:00 alebo od 22:30 do 6:00) a skúste sa ho za každých okolností držať. Aj počas víkendu.

Ak spíte viac ako deväť hodín, je možné, že sa po zobudení budete cítiť ešte unavenejšie, ako keby ste si zo spánku radšej dve hodiny ukrojili a menenie rutiny vám celý progres pokazí. A čím skôr pôjdete spať, tým budete pod menším tlakom, aby ste čo najskôr zaspali. Nútiť sa čo najrýchlejšie zaspať je to najviac kontraproduktívne, čo môžete v tejto situácii robiť. Časom si však na svoj interval zvyknete a aspoň táto forma rutiny vás bude upokojovať.

2. Stravujte sa vyvážene a nahrádzajte si to, čo vám chýba

Ak bývate unavený a nevyspatý, telo nemá toľko energie na odolávanie všetkým neduhom, ktoré sa okolo nás neprestajne premieľajú. Imunita sa zhoršuje a stávame sa zraniteľnejšími. To najhoršie, čo sa vám počas stresujúceho obdobia môže stať, je ochorieť, no zákony schválnosti fungujú takmer tak spoľahlivo ako gravitácia. Posilnite sa teda vitamínmi a vlákninou zo zeleniny a ovocia a nezabúdajte ani na vyváženú stravu počas celého dňa.

Pred spánkom samozrejme nie je vhodné sa prejesť, lebo vám s preťaženým žalúdkom zaspávanie pôjde ešte ťažšie, ale nechoďte ani spať hladný. Ideálna je kombinácia proteínov a komplexných uhlohydrátov (zelená zelenina, čerstvé ovocie, celozrnné pečivo, cestoviny, ryža, quinoa, kus kus…). Výživové doplnky ako chlorela, spirulina alebo obyčajné magnézium taktiež vedia nastoliť energiu, vylepšiť imunitu a telo uvoľniť.

3. Vytvorte si pred spánkom relaxačnú rutinu

Zdroj: Flickr, Autor: lillie kate

Pred spaním by ste sa nemali namáhať a vyčerpávať, ani mať okolo seba elektroniku, ktorá vášmu mozgu bráni v relaxovaní. Vyhraďte si aspoň hodinu pred spánkom na nenáročné aktivity, ktoré sú vám príjemné. Napríklad si doprajte horúcu sprchu, relaxačný kúpeľ, čítajte si, počúvajte (ukľudňujúcu) hudbu, meditujte, dajte si na tvár kozmetickú masku, ponaťahujte sa, zacvičte si nenáročnú jogu, porozprávajte sa s niekým… Nájdite si to, čo vám vyhovuje najlepšie a zaraďte si túto aktivitu do svojho kalendára ako chvíľu, kedy sa budete venovať len sebe.

4. Naučte sa v posteli upokojiť

Zdroj: Flickr, Autor: Andrew Roberts

Ak ste unavený do momentu, kým si ľahnete, no v posteli je všetko preč, nepanikárte. Je mnoho spôsobov, ako si monotónnymi aktivitami nastoliť pokoj v hlave. Napríklad dýchacie cvičenia, počas ktorých sa jednoducho snažíte zhlboka dýchať a zároveň sa na dych plne sústrediť. Môžete si pritom v hlave opakovať “nádych, výdych” a všetko ostatné z nej vytesniť.

Ďalej existujú aplikácie, ktoré vám budú do uší hrať relaxačné melódie alebo zvuky (napríklad dážď, šum mora, atď.). Ak vám nie je cudzia jóga a meditácia, skúste ju pri ležaní v posteli a sústreďte sa len na to, ako sa vám postupne uvoľňuje telo. Môžu vám pomôcť aj príjemné vône, napríklad vo forme vonných olejčekov.

Prípadne skúste spať so štupľami v ušiach, alebo maskou na očiach. Možno vás ruší svetlo a okolité zvuky, aj keď ste si to doteraz neuvedomili. A opakujte si, že telo vie, kedy potrebuje spánok a že časom určite zaspíte. Nemusí to byť nevyhnutne vtedy, keď si to želáte vy, ale tá chvíľa časom príde. A svet sa nezrúti.

5. Hľadajte počas dňa alternatívy

Ak mávate problémy so zaspávaním, prvú vec, ktorú by ste mohli skúsiť zmeniť, je konzumácia kofeínu. Napríklad namiesto štyroch káv denne len dve a po štvrtej-piatej hodine už žiadne. Alebo skúste namiesto kávy iné alternatívy – čierny alebo zelený čaj, zelenú kávu, a podobne. Takisto je pre vaše telo skvelé, ak ho počas dňa prirodzene unavíte fyzickou aktivitou. Skúste aspoň polhodinu venovať športu. Ak sa dlhodobo neviete uvoľniť, pomôcť vám v tom môžu aj masáže, alebo nejaká iná wellness kúra.

6. Spíšte si pred spaním zoznam

Zdroj: Flickr, Autor: Mandy Willard

Častokrát nevieme veci z hlavy pustiť práve preto, lebo ešte nemáme celkom doladené ich plánovanie. Hlavu môžeme oklamať aj tak, že si veci, ktoré nás na ďalší deň čakajú a neminú, spíšeme na papier, alebo do mobilu ako jednoduchý zoznam, ktorý nás bude cez deň sprevádzať, udávať smer a z ktorého môžeme postupne odškrtávať. Týmto spôsobom vieme veci jednoduchšie pustiť z hlavy a prenechať ich radšej zoznamu.

Nebojte sa vyhľadať pomoc

Ak je váš dôvod, kvôli ktorému nespíte, vážny a nič vám s ním nepomáha, neváhajte vyhľadať odbornú pomoc. Jedným zo znakov depresívnych a úzkostných stavov, aj iných psychických problémov, môže byť nespavosť, resp. konštantná nevyspatosť, alebo jednoducho neschopnosť vôbec vstať z postele. Niektoré problémy neprekonáme sami, čo samozrejme nie je žiadna hanba si priznať. Naopak, je to prejav toho, že viete počúvať svoje telo a nie ste zbabelý si vypýtať pomoc, keď ju potrebujete.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac