Férová fabrika v strede Slovenska presviedča ľudí, aby k nim nešli pracovať

Vďaka práškovej metalurgii vie firma Artura Gevorkyana vyrobiť to, čo iní nevedia. Ľudí si nielenže vychováva, ale im aj pomáha, keď sa dostanú do ťažkostí.

Kto dnes dostane chuť na podnikanie, pravdepodobne zrealizuje niečo, čo sa týka internetu. Je to najjednoduchšie. Ale trúfli by ste si rozbehnúť fabriku? Normálnu továreň na zelenej lúke a ešte v odbore, o ktorom takmer nič neviete? Artur Gevorkyan si trúfol. Keď Artur Gevorkyan, majiteľ firmy nazvanej po ňom, prijíma niekoho do práce, tak ho odrádza.

Skutočne ho už v inzeráte presviedča, aby k nim pracovať nešiel. Výsledkom je, že v kraji pri Banskej Bystrici, kde je stále hlad po práci, mu nepríde na stôl dvesto životopisov, ale dva.

A o týchto ľuďoch už vie s istotou povedať, že u neho pracovať chcú. Hoci spojenie “u neho” nie je výstižné. Pred hlavným vchodom je veľký nápis: “Správame sa ako rodina, bojujeme ako armáda”.

Artur Gevorkyan

Veta o rodine hovorí napríklad o tom, že keď sa jedna zo žien z firmy rozvádzala a dostala do finančných problémov, Artur Gevorkyan jej pomohol nájsť spôsob, ako sa dostať z dlhov a zbaviť exekútora. Alebo keď sa niektorý z ďalších kolegov nepohodol s alkoholom a začal s ním mať problémy. Keďže bol šikovný a lojálny, majiteľ ho neprepustil. Počas liečenia mu držal pracovné miesto. Vo firme úspešne pracujú doteraz a šéf je na nich hrdý, že to zvládli.

Takýchto príbehov je viacero. Artur Gevorkyan však nie je ľudomil. Ako bývalý vojak vie, že sila nie je v jednotlivcovi, ale v tíme. V dobre zladenom tíme. Preto ak niekto chce byť jeho súčasťou, bude, a majiteľ urobí všetko, čo sa dá, aby si ho udržal. Ale platí aj opak.

[the_ad_placement id=“injektaz-datahit“]

Človeku na bráne viackrát povedal, že veľká brána sa otvára len pre kamióny a nie pre malé autá. Inak sa obrovský a strojmi prehriaty priestor továrne vyvetrá a ľudia, ktorí sú oblečení často v tričkách, prechladnú. A mať polovicu firmy chorú kvôli jednému človeku… Chlapík dostal ešte jednu šancu, inak vraj pôjde z firmy preč. Nevyužil ju, tak musel odísť.

Artur Gevorkyan vycestoval z Arménska krátko po rozpade Sovietskeho zväzu. Nepáčilo sa mu, ako sa pomery v armáde zhoršili a odišiel napriek dobrej kariére. Prášková metalurgia bola oblasť, ktorej sa čo-to priučil od otca. Ak by pokračoval v dedových šľapajách, je dnes vinárom. Ale on si vybral oblasť, o ktorej tušil, že bude mať budúcnosť a začať v krajine, ktorú poznal, pretože tam slúžil ako vojak – na Ukrajine.

“Všetky podniky vtedy končili, my sme boli v areáli jediní, kto začínal a ešte aj fungoval. Okná sme si museli zalepiť nepriehľadnou fóliou, aby sme nepútali pozornosť, že nielen pracujeme od rána do večera, ale máme aj nepretržitú prevádzku sedem dní v týždni,” spomína Artur Gevorkyan na začiatky.

Keď videl, že Ukrajina nie je pre neho ideálne biznisové zázemie, zvažoval presun do inej krajiny strednej Európy. Ideálne do Čiech. Hľadal, kde sa dalo a keď často prechádzal po diaľnici okolo Banskej Bystrice, uvidel veľký areál, ktorý tiež javil známky skorého konca. Prišiel za šéfom, sadli si, dohodli sa a jedna z hál bola prenajatá firme Gevorkyan.

Dnes, okrem zisku viacerých podnikateľských ocenení, dodáva súčiastky pre Audi, Bentley a mnohé ďalšie známe značky. “Toto je obyčajný obal na kľúč od auta. Nikto ho nevedel vyrobiť v takom štandarde s drahými materiálmi, my vieme,” hrdo ukazuje majiteľ.

Na vývoj je obzvlášť pyšný, v kancelárii nad továrňou sedia pri veľkých monitoroch mladí chalani, ktorí navrhujú, ako zrealizovať veci, ktoré iní urobiť nevedia. A další mladí chalani pod nimi to realizujú vo výrobe.

Pri prechádzke fabrikou sa Artur Gevorkyan zastaví pri jednej z pecí. Pre ňou ležia malé formičky, akoby do piesku, len namiesto koláčika majú tvar neurčitej súčiastky. Aj hmota v nich je podobná piesku. “To je prášková metalurgia. Zo zmesi prášku vieme urobiť takmer čokoľvek. A keď to vypálite v peci, pri teplote, na ktorú sme tiež museli prísť, získate hotový výrobok.”

praskova metalurgia

Geniálna alchýmia, ktorú sa však mimo fabriky v našich končinách nenaučíte. Preto si majiteľ firmy svojich ľudí vychováva. Potom im môže ponúknuť kariéru hodnú amerického sna. Napríklad keď sa z čašníčky stane najlepšia majsterka v práškovej metalurgii. Alebo keď sa z pomocnej pracovníčky vo fabrike stane účtovníčka.

Takýchto príkladov je viacero. Sú pri bráne, hneď vedľa sloganu firmy a Baťových citátov, na tabuli zamestnancov. Veľa fotiek ľudí, ktorí sa posúvali z jedného miesta vo firme vyššie, až kým nenašli to, čo im sedelo najlepšie. A spokojní sú oni aj fabrika. Teda, ak chcú obaja na sebe pracovať.

Artur Gevorkyan

Artur Gevorkyan to vysvetľuje takto: “Ako povedal Baťa, treba sa stále posúvať dopredu. Vedomosťami aj fyzicky. Ja sa pýtam ráno kolegov – bol si si už zabehať? Ak netrénujú, tak nevydržia naše tempo. Dokonca ani ‚po našom‘ náročnú poradu”.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac