Ilustrovaný sprievodca Nežnou revolúciou

6 “kľúčových” dátumov Nežnej revolúcie. Aj kvôli týmto udalostiam si pripomíname 17. november 1989.

Vycestovať za hranice? Jedine, ak by ste boli “spoľahliví”. Ísť na vysokú školu? Stačilo mať v rodine emigranta, podnikateľa alebo inak nezapadať do “šablóny” a na vzdelanie ste mohli zabudnúť. Nebyť udalostí, ktoré si pripomíname 17. novembra, zrejme by sme si museli dodnes dávať pozor, pred kým čo povieme alebo s kým nás kto uvidí.

Nostalgiu za starými časmi bokom, poďme si radšej pripomenúť, čo viedlo ľudí v bežný novembrový deň do ulíc československých miest štrngať kľúčmi za slobodu.

Zárodky nespokojnosti

Dôvodov, prečo bola koncom 80. rokov v Československu atmosféra, aká bola, je viacero. Od globálnych až po tie najvšednejšie. Na tú mieru kontroly, ktorú režim vyžadoval, neboli práve najvhodnejšie ekonomické podmienky, a to nie len v Československu. Nespokojnosť bublala aj v iných krajinách vtedajšieho Východného bloku.

Pocit neslobody a nedostatku sa už nedal nijako ututlať. Prvým gestom odporu voči vtedajšiemu režimu u nás bola Sviečková manifestácia za viac náboženskej slobody na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. V spoločnosti sa vtedy niečo pohlo, no rýchly spád udalosti nabrali až v novembri 1989.

sviečková manifestácia

Dni, ktoré všetko zmenili

16. november 1989, predvečer Nežnej revolúcie

Bratislavskí študenti v predvečer Medzinárodného dňa študenstva vyšli pred ministerstvo školstva, aby si vyžiadali väčšiu slobodu slova, reformy a demokratizáciu školstva. Bol to prvý hlasný prejav nespokojnosti.

17. november 1989, začiatok konca

Padla prvá kocka pomyselného domina, ktorá nakoniec zhodila celý totalitný režim. Pražskí študenti si pripomínali pamiatku Jána Opletala, obete nacistického režimu.

Polícia pokojnú demonštráciu na Národní tříde v Prahe tvrdo potlačila, avšak ľudia sa nezľakli. Naopak, zdvihla sa vlna nevôle a pobúrenia. Do ulíc ich v nasledujúcich dňoch vyšli státisíce.

20. november 1989, štrnganie kľúčov

Po celej krajine začali do ulíc vychádzať bežní ľudia. Zhromažďovali sa na námestiach a na znak nespokojnosti štrngali kľúčmi. Z pódií sa ozývali heslá ako “pravda víťazí”, “sľúbili sme si lásku” či “nie sme ako oni”. Ľudí v chladnom počasí povzbudzovali umelci ako Karel Kryl, Ivan Hoffman či Marta Kubišová.

27. november 1989, odhodlanie rastie

Generálny štrajk. Hospodárstvo krajiny sa na protest proti totalitnému režimu na dve hodiny zastavilo.

December 1989, pád Železnej opony

Režim sa rozpadal aj v okolitých krajinách bývalého “Východného bloku”. Železná opona, ako sa nazývala nepriechodná hranica medzi Západným a Východným blokom, padala v susedných krajinách už v novembri, Československo prišlo na rad začiatkom decembra.

Apríl 1990, vznik Českej a Slovenskej federatívnej republiky

Udalosti z konca roka 1989 sa už nedali zvrátiť. Dňa 23. apríla vznikla na demokratických základoch Česká a Slovenská federatívna republika, za jej prezidenta bol zvolený Václav Havel. Totalite odzvonilo.

Slobodu sme nezískali za jeden deň, aj keď si ju najväčšmi pripomíname 17. novembra. Často pritom zabúdame na to, aké sme vtedy mali veľké šťastie. Nežná revolúcia, ako ju dnes voláme, dostala toto označenie vďaka tomu, že prebehla nenásilnou cestou. Nie všade sa totiž zmeny režimu zaobišli bez násilia, ako napríklad v Rumusnku.

Toto počítadlo je symbolickou spomienkou na tých, ktorí sa márne snažili dostať cez ostnaté drôty.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Darček k osemnástke

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely spomína na svoje šoférske začiatky a ponúka rady začínajúcim šoférom a ich blízkym.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom blogu hovorí o svojich začiatkoch za volantom a prináša návod, ako by mal na šoférsku dráhu vstúpiť každý nový držiteľ vodičského preukazu.

Stojím o pol ôsmej ráno na zastávke autobusu a netrpezlivo prestupujem z nohy na nohu. Snáď mi tá „Polomka“ neušla, lebo je to jediný spoj, ktorý v tomto čase ide priamo cez našu obec až do Banskej Bystrice. Skôr než sa objaví legendárny autobus modrá harmonika značky Ikarus, skontrolujem si občiansky preukaz.

Tieto jarné prázdniny mi musí MDŽ klapnúť podľa plánu, pretože práve dnes mám osemnásť a v hlave veľký plán: Okolo deviatej budem v Banskej Bystrici, prebehnem pešo na inšpektorát a ak budem mať šťastie, chytím „Polomku“ cestou späť na Beňuš. Doma zoberiem rodinnú Škodu 100 a pôjdem odviezť veci na horskú chatu, kde máme ísť podvečer ako vedúci s deťmi na výlet.

„Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje.“

Mamina je doma, lebo je učiteľka, a hneď pochopí, prečo potrebujem auto. Akurát ja nechápem, prečo ma brzdí a chce ísť so mnou ako dozor. Naveľa som pristal na kompromis: mať auto hoci s dozorom.

Hore úzkou a ešte miestami zasneženou dolinou to nebola jazda podľa mojich predstáv, aspoň dvakrát mi ušiel zadok auta do mierneho driftu. Decká z nášho malého spoločenstva som v rámci druhej jazdy opatrne vyviezol hore a osemnástku som oslávil bez ujmy.

Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty. Všetko ostatné bolo divoké, rýchle a vášnivé. Napriek čerstvo skončenej autoškole mi síce nechýbala zručnosť, ale aj tak to bola odvaha.

„Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.“

Dnes odporúčam každému absolventovi autoškoly prvé jazdy v spoločnosti skúseného šoféra. A to aj vtedy, ak už má viac ako osemnásť rokov a zákon to nepredpisuje. Ideálny stav je podľa mňa vodičský preukaz v sedemnástke a povinné jazdenie so skúseným šoférom. Efektívne formovať možno jedine mladého šoféra.

Ak ste práve skončili autoškolu, začnite jazdiť v spoločnosti dobrého šoféra. Pred prvou sólo jazdou si premyslite, kam a kadiaľ pôjdete. Jazdite po známych cestách, aby sa všetka vaša pozornosť sústredila na riadenie auta. Jazdite často a pokiaľ to ide v menej exponovaných časoch. Začnite počas dňa a až po nazbieraní skúseností jazdite v noci. Aj na prvé nočné jazdy sú lepšie známe cesty.

Rodičia, radšej jazdite s deťmi denne, nechajte ich šoférovať do školy alebo do práce, aby nazbierali skúsenosti radšej s vami a cez deň. Je to lepšie ako prvá ostrá v noci a cestou z diskotéky.

Záznamy z výskumu nehôd ukazujú, že vodiči v krízovej situácii často nedostatočne brzdia alebo nevyužijú možnosti auta na vyhnutie sa kolíziám. Investujte do kurzu bezpečnej jazdy, aby ste si vyskúšali, ako sa auto správa pri krízovom brzdení. Možno sa naučíte, ako sa dá súčasne brzdiť a obísť prekážku.

„Keď ma dnes vezie moja dcéra, nechápavo krútim hlavou nad mojou oslavou osemnástky. Z toho, čo dnes ako ambasádor kampane Chvála bezpečnej jazde odporúčam, som mal vtedy asi jediné. Plán cesty.“

K veľkému počtu nehôd by vôbec nemuselo prísť, keby mal vodič správne návyky, ako zvládnuť krízovú situáciu, a keďže nikto učený z neba nespadol, tréning bude dôležitý. Ak nie v škole, aspoň na letisku.

Ak vám ide hlava prasknúť a stále neviete, aký darček svojej ratolesti kúpiť, nezúfajte a investujte do školy bezpečnej jazdy, kondičnej jazdy alebo si aspoň sadnite na sedadlo spolujazdca, ako to vtedy prezieravo urobila moja mama.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy:

Veľký záväzok

Z rely do života

Jazdite zodpovedne, osvojte si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.


Vybrali sme 10 najlepších smartfónov z júnovej ponuky

Čítaj viac

Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Moje O2: Vybavte všetko dôležité z pohodlia svojho domova

Čítaj viac