Žbirkove hity sú nestarnúce, objavuje ich aj mladá generácia

Najlepšie dáta sú také, ktoré obstoja v čase.

V našom prvom minipríbehu sa Žbirka raduje, že jeho hity majú poriadnu výdrž. Tak ako naše O2 dáta.

„La-la-la!“

Sórry páni, néchcem rúšiť

Člóveče, tie moje hity stále bavia kade-koho.

A vtédy viem, že výdržali!

Tak ako vydržia Žbirkove pesničky, vydržia vám aj dáta so službou DATAHIT. Ak ich miniete, prenesú sa vám do ďalšieho mesiaca.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Biznis plán: Pár hodín rozmýšľania navyše, týždne ušetrenej práce

Vyhnite sa začiatočníckym chybám. Vďaka biznis plánu v začiatkoch pochopíte súvislosti, ktoré by ste si inak možno ani nevšimli.

Na podnikanie treba určitú dávku odvahy. Pretože ten, kto dlho váha, nikdy neurobí povestný prvý krok do prázdna. Na druhej strane, ani odvaha robiť rýchle a rázne rozhodnutia nemusí vždy viesť k úspechu, pokiaľ firma nemá dobre sformulované ciele a priority.

Najlepšie je spojiť podnikateľského ducha a systematickosť v jednom dokumente – v biznis pláne.

Ak si ho zodpovedne pripravíte, umožní vám nazrieť na firmu z viacerých perspektív naraz. Financie, marketing, prevádzka, personál. Vďaka biznis plánu uvidíte súvislosti, ktoré by ste si inak možno ani nevšimli.

Pretože rovnaký zisk vám môže priniesť 100 klientov, ale aj 10 000 klientov. No náklady na ich získanie, budú vyžadovať úplne iný marketing, personál či spôsob predaja.

Pri príprave biznis plánu určite nezabudnite na tieto oblasti:

Ujasnite si, čo chcete predávať

V každom návode na vytvorenie biznis plánu nájdete rady, aby ste si definovali, čo sa chystáte predávať, komu to chcete predávať a akým spôsobom si usporiadate vzťahy medzi dodávateľmi. Tu je však dôležité zájsť trochu ďalej.

Podnikatelia síce predávajú tovary alebo poskytujú služby, no v prvom rade ponúkajú možnosť uspokojenia potrieb alebo riešenia problémov svojich zákazníkov. Ak neviete túto potrebu a jej riešenie pomenovať, nebudete vedieť koho a ako obslúžiť.

Myslite na riziká

Ak podnikáte, váš zárobok závisí len od vašej šikovnosti. Strop nikto neurčuje, cenou za to je však podnikateľské riziko, ktoré musí každý podstúpiť. 

Skôr, než sa pustíte naplno do podnikania, skúste predvídať, aké zmeny a okolnosti na trhu môžu nastať. Niektoré vám možno znepríjemnia deň, iné však môžu otriasť firmou v základoch.

Budúcnosť nedokáže nikto presne predvídať, no to neznamená, že nemôžete mať aspoň približný scenár. Vďaka nemu sa v zložitých situáciách vyhnete zmätku a panike a namiesto toho budete môcť vykonať konkrétne kroky, ktoré zabránia katastrofe.

Definujte svoju odlišnosť

Je veľmi ľahké podľahnúť myšlienke, že ak váš nápad nie je úplne prvý, tak nemáte šancu uspieť. V drvivej väčšine prípadov to vôbec neplatí. Dôležité je byť v niečom odlišný, výnimočný.

Veľmi dobre to vystihol Tomáš Baťa, v niekdajšom rozhovore o tom, ako by konkuroval sám sebe: „Vybral by som si jednu prácu a vymyslel spôsob, ako ju môžem robiť lepšie ako Baťa.” Skrátka, každá firma potrebuje niečo, na základe čoho si ju môže klient zapamätať. Či už je to funkcionalita produktu, lokalita, spôsob predaja alebo hocičo iné.

Rozhodnite sa, komu chcete predávať

Ten, kto chce predávať všetko a každému, neuspokojí nikoho. A aby váš zákazník nebol “každý”, potrebujete si vytvoriť minimálne jeden zákaznícky profil, v ktorom budete brať do úvahy geografiu, demografiu a životný štýl vašich potenciálnych klientov. Na prvý pohľad to môže znieť komplikovane, no opak je pravdou.

Ak viete, kde sa vaši zákazníci geograficky nachádzajú, viete lepšie cieliť propagáciu firmy alebo vyriešiť špecifické problémy či potreby, ktoré ľudia v danej lokalite riešia.

Demografia vám pomôže lepšie pochopiť, kto sú vaši potenciálni zákazníci. Slobodný bezdetný tridsiatnik zrejme bude mať úplne iné potreby, štýl nakupovania a iný balík peňazí na nakupovanie, než vydatá matka dvoch dospievajúcich detí.

Pokiaľ ide o životný štýl, každý človek rád zapadne do nejakej skupiny, ktorej hodnoty zdieľa a s ktorou sa stotožňuje. Lyžiari, záhradkári, divadelní nadšenci, možností je neúrekom.

Každá z týchto skupín môže mať spoločné potreby a záujmy, ktoré môžete podchytiť, no zároveň sa budú líšiť v tom, ako sa dajú osloviť a presvedčiť.

Ujasnite si, ako budete firmu financovať

Každodenný chod firmy niečo stojí. Energie, materiál, mzdy, dane, odvody. S tým všetkým treba počítať. Dobre pripravený podnikateľský zámer sa bez finančného plánu nezaobíde.

Bez neho nebudete schopní povedať, koľko peňazí na rozbeh podnikania si viete zabezpečiť sami, tobôž nie to, koľko budete musieť zohnať z iných zdrojov.

Finančný plán vám taktiež pomôže udržať na uzde finančné toky vo firme, aby ste vždy mohli uhradiť svoje záväzky. Ľahko sa totiž môže stať, že na papieri budete síce v zisku, no na účte nebude dosť peňazí na zaplatenie faktúr.

Biznis plán nie je zázračnou mapou k pokladu, to však neznamená, že jeho prípravu možno podceňovať. Nielenže vám poslúži ako podklad pre lepšie rozhodnutia, uľahčí vám aj získavanie obchodných partnerov a určite s ním ľahšie presvedčíte banku, aby váš projekt pomohla financovať.

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou, ktorej program pre začínajúcich podnikateľov podporuje nápady tých, ktorí si chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania  záujemcom umožní získať aj  dobré rady od skúsených mentorov.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Lifetech: Čo je nové