Internet v mobile môže byť bezpečnejší. Pozrite sa ako

„Prečo by práve mne hackeri nabúrali mobil? Veď v ňom nemám nič dôležité.“ Ak aj vy používate tento argument, možno by ste sa mali zamyslieť nad týmito aplikáciami.

„Prečo by práve mne hackeri nabúrali mobil? Veď v ňom nemám nič dôležité.“ Ak aj vy používate tento argument, možno by ste sa mali zamyslieť, či chcete, aby sa fotka vašej ženy objavila na erotickej zoznamke a vaša na nejakom trolovacom účte. Aj takéto zneužitie hrozí osobným dátam v mobile.

Znie to síce ako priveľká paranoja, no v čiernom online svete sa cení všetko, čo pritiahne pozornosť. Nemusí to práve zarobiť peniaze, ale môže to k nim viesť. Príkladom sú rodinné a partnerské fotky v telefóne. Vôbec nemusí ísť o šteklivé zábery. Na erotických zoznamkách sú často použité falošné fotky, najmä ak vedú k podvodným aktivitám. Rovnako ako fotky detí, ktoré sa zrazu môžu objaviť na podivných stránkach.

Sociálni zlodeji

A to sme stále len pri obrázkoch. Poďme ešte trochu „postrašiť“ peniazmi. Ak nemáte v mobile číslo kreditky, neznamená to, že ste v bezpečí. Údaje sa dnes totiž kradnú najmä sociálnym hackerstvom. Nejde pri ňom ani tak o unikátne znalosti dier v mobile, softvéri či v počítačoch, ako o šikovnosť a manipuláciu ľudí.

Možno ste videli video, v ktorom novinár požiadal sociálnych hackerov, muža a ženu, aby sa mu pokúsili niečo vyviesť len na základe telefónneho čísla. Žena pustila do pozadia z YouTube plač malého dieťaťa, zavolala na zákaznícku linku mobilného operátora a zahrala „scénu“, kde sa predstavila ako manželka na materskej a v strese, v pozadí s „plačúcim dieťaťom“ presvedčila ľudí na druhej strane nielen na to, aby jej prezradili detaily o telefónnom čísle, ale k nemu dokonca získala aj prístup, pretože patril „jej manželovi“.

Ak dospelí nedokážu rozpoznať nebezpečenstvo, ktoré im hrozí pri krádeži osobných údajov, deti to nevedia už vôbec. Preto sú ešte zraniteľnejšie – nielenže si nedávajú v online svete pozor, ale často sa dostanú k obsahu, ktorý by v nízkom veku vidieť nemuseli.

Čo s tým urobiť

Práve pre tieto dva dôvody sa O2 rozhodlo spojiť sa so spoločnosťou ESET a dať svojim zákazníkom k dispozícii dva silné nástroje – bezpečnostnú appku a appku na ochranu mobilu pre detských používateľov. Prvá sa nazýva ESET Mobile Security – O2 edícia. Stojí euro mesačne a stiahnuť si ju môžete na Google Play Store. Zahŕňa v sebe antivírusovú ochranu, ochranu pred falošnými webmi a Anti-Theft funkciu, ktorá chráni zariadenie pred neoprávneným použitím pri jeho strate alebo krádeži.

Druhá appka, ktorú je dobré mať v mobile, ak máte deti, je Eset Parental Control. Stojí dve eurá mesačne a môžete si ju nainštalovať do rôznych zariadení bez obmedzenia ich počtu. Obsahuje webového a aplikačného ochrancu, časové limity či detailné reporty a rodičovské správy. Zároveň cez ňu dokážete lokalizovať polohu dieťaťa.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac