Keby sa dalo výpadkom vyhnúť, radšej by sme v noci spali, tvrdí šéf IT operátora O2

Ako dochádza k dočasným obmedzeniam služieb operátora a čo nimi môžete získať?

Práca na zlepšovaní služieb v telekomunikáciách zahŕňa technické vylepšenia a zmeny v zložitých systémoch. Pri nich sa niekedy nedá vyhnúť plánovaným dočasným obmedzeniam služieb. Prečítajte si, prečo k nim dochádza, ako sa vás týkajú a čo nimi môžete získať.

Plánované dočasné obmedzenia u telefónnych operátorov sú podobné bežnej údržbe vášho smartfónu. Počas aktualizácie aplikácie napríklad telefón síce funguje, no aplikáciu používať nemôžete. Inštalácia novej verzie operačného systému zase vyžaduje reštart telefónu, počas ktorého je číslo nedostupné. Podobným spôsobom prebieha aj údržba systémov u operátora.

Nedostupnosť služieb sa, samozrejme, každý operátor snaží vždy minimalizovať, no niekedy je ich dočasné obmedzenie jedinou cestou, ako vykonať potrebnú aktualizáciu. Ako to funguje v O2, ako sa môžete o dočasných obmedzeniach dozvedieť a čo je odporúčaný postup, aby ste ich pocítili čo najmenej, vysvetľuje šéf IT oddelenia O2 Slovakia, Ján Vanovčan.

Prečo vlastne dochádza k dočasným obmedzeniam služieb?

„Najčastejšou príčinou technických obmedzení a zníženej dostupnosti služieb sú plánované odstávky, počas ktorých vykonávame údržbu alebo vylepšujeme naše technológie a systémy. Zvyčajne takúto údržbu vykonávame v nočných hodinách, keď väčšina zákazníkov spí a služby využíva len minimálne,“ odpovedá Vanovčan.

Mnohé vylepšenia systémov podľa neho vedia urobiť tak, že si to nevšimnú ani zákazníci a ani pracovníci na predajniach. Týka sa to najmä malých zmien, akými sú drobné opravy chýb, bezpečnostné záplaty alebo bežné reštarty, vďaka ktorým systém funguje konzistentne.

„Z času na čas však treba realizovať technicky náročnejšie vylepšenia, pri ktorých sú obmedzenia dlhšie a trvajú povedzme aj niekoľko hodín, výnimočne aj víkend. To sa spravidla týka uvádzania nových produktov či procesov alebo väčších opráv, vylepšení a zrýchlení,“ pokračuje.

Ako sa dočasné obmedzenie služby prejaví?

Podľa Vanovčana pocíti zákazník O2 dočasné obmedzenia najčastejšie tak, že mu nefunguje webová stránka operátora. Obmedzenia však môžu byť aj rozsiahlejšie.

„Keďže systémy operátora sú prepojené, nemusia vtedy fungovať napríklad aktivácie služieb cez SMS či iné služby,” vysvetľuje. „V takýchto prípadoch sa vždy snažíme ponúknuť nejakú alternatívu. Ak napríklad nie je možné dobíjanie kreditu cez stránku, ešte vždy je možné dobiť si kredit cez bankomat.”

Čo mám robiť v prípade, že službu naozaj potrebujem v čase dočasného obmedzenia využiť?

Ak nie sú k dispozícii alternatívne riešenia, odporúčame využiť call centrum, kde si operátori požiadavku klienta zapíšu a ak môžu, vybavia ju manuálne. V niektorých prípadoch však skutočne neexistuje alternatíva – vtedy treba počkať a na druhý deň ráno službu opäť vyskúšať.

„Množstvo našich zamestnancov v práci trávi noc, aby bolo obmedzenie čo najkratšie a ráno boli služby opäť dostupné,” hovorí šéf IT oddelenia.

Ako sa môžem o dočasnom obmedzení dozvedieť?

„Informácie o plánovaných dočasných obmedzeniach sa snažíme čo najskôr doručiť všetkým zákazníkom, ktorých sa to týka. Využívame na to všetky dostupné spôsoby od webu až po smsky, či prostredníctvom médií,” popisuje štandardný postup Vanovčan.

Ak sa chcete o obmedzení dozvedieť viac, môžete sa podľa šéfa IT oddelenia obrátiť na call centrum, ktoré má vždy aktuálne a presné informácie. Pri vopred ohlásených obmedzeniach operátor odporúča skontrolovať, či máte dobitý kredit alebo nemáte takmer vyčerpaný dátový balíček, aby ste tak mohli pohodlne telefonovať, smskovať a dátovať, kým aktualizácie neskončia.

Pocítim po dočasnom obmedzení nejaké zlepšenie služieb?

Chvíľkový diskomfort v podobe nedostupnosti služieb spravidla vedie k citeľným zlepšeniam. „V roku 2017 sme po jesennej odstávke napríklad zvýšili množstvo dát v Paušáloch, zatiaľ čo odstávka pred letom zas priniesla dáta v EÚ za podmienok ako na Slovensku,” popisuje výhody vyplývajúce z dočasných obmedzení Vanovčan.

Okrem technickej údržby je však zlepšovanie komfortu zákazníkov často viditeľné aj fyzicky, napríklad aj v podobe skrátenia čakania na predajniach.

Čo presne sa deje počas plánovanej odstávky v O2?

Podľa šéfa IT oddelenia O2 trávi počas dočasného obmedzenia služieb približne 10 až 15 IT pracovníkov noc vo firme a pracuje na aktualizácii systému. Dokopy je ich však ešte oveľa viac. „Spolu sa o stabilnú dostupnosť O2 služieb stará viac ako 100 odborníkov z IT oddelenia,” dopĺňa.

Mávajú služby aj neplánované obmedzenia?

Podľa vyjadrenia Jána Vanovčana O2 minulý rok radikálne znížilo počet neplánovaných obmedzení. Dá sa teda povedať, že okrem plánovaných dočasných obmedzení systémy O2 fungujú nonstop. Bdejú nad nimi aj rôzne sondy, ktoré sledujú, ako sa im darí a upriamujú pozornosť IT špecialistov na prípadné problémy, ktoré nastali alebo môžu nastať.

„Ak sa predsa len vyskytne mimoriadna situácia, ľudia z helpdesku sa spoja s človekom, kto má práve pohotovosť, ten sa pripojí k systémom a problém začne riešiť,” uzatvára Vanovčan.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Mobilný internet nemusí byť pomalý. Už viac ako 93 % z vás má prístup k rýchlej 4G LTE sieti

Vďaka 4G LTE môže byť vaše pripojenie až 7 300-krát rýchlejšie, ako bolo v sieti 2G. Neprichádzajte o túto možnosť zbytočne.

Technici O2 dva roky pracovali na tom, aby vybudovali po celej krajine novú sieť. Vďaka ich usilovnosti môže 93,56 % Slovákov využívať rýchly mobilný internet 4G LTE od O2. Pritom nemusíte platiť k akémukoľvek programu nič navyše. Stačí mať SIM kartu a smartfón s podporou 4G LTE.


Overte si, či máte SIM kartutelefón, ktoré podporujú 4G LTE.

Čo je 4G LTE sieť?

Technológia 4G vznikla, aby ešte viac urýchlila prácu s mobilnými dátami a internetom. V súčasnosti je to jeden z najrýchlejších možných spôsobov, ako pripojiť váš telefón na mobilný internet a užiť si rýchle surfovanie.

O2 ponúka najširšiu 4G sieť na Slovensku

Rýchly 4G LTE internet už môže využívať 5 miliónov obyvateľov vo viac ako 2 000 obciach po celom Slovensku.

Porovnanie rýchlostí internetu v 2G, 3G a 4G

Tak ako všetky technológie, aj mobilná komunikácia sa vyvíja. Digitálny prenos hlasu a dát odštartovala technológia 2G v 90. rokoch. Novšie a novšie generácie sietí – 3G a 4G LTE prinášali stále kvalitnejšie telekomunikačné služby a vyššie rýchlosti mobilného internetu.

Vďaka 4G LTE môže byť vaše pripojenie až 7 300-krát rýchlejšie, ako bolo pred 20 rokmi v sieti 2G. Pre lepšiu predstavu: rozdiel medzi rýchlosťami sietí približne zodpovedá pomerom veľkostí perly (2G), delfína (3G) a vráskavca ozrutného (4G).

Odozva internetu v 2G, 3G a 4G

Nová sieť so sebou prináša rýchlu a stabilnú odozvu – nízky počet milisekúnd potrebných na spojenie so serverom sa postará o väčší pôžitok zo surfovania. Sieť 4G LTE sa svojou kvalitou, odozvou a rýchlosťou vyrovnáva pevným pripojeniam.

Chcete získať rýchly mobilný internet, ktorý si dnes naplno môže užívať až 93,56 % obyvateľov Slovenska alebo si overiť, či ho už využíváte? Viac informácií, ako na to, nájdete na tomto mieste.


Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Ako sa na používanie smartfónu za volantom pozerá známy moderátor, influencer a milovník šoférovania? Prečítajte si náš rozhovor.

Obľúbený moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra sa stal hlavnou tvárou kampane v rámci platformy Dátuj zodpovedne, ktorej cieľom je poukázať na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom.

Porozprávali sme sa s ním, aký má vzťah k šoférovaniu, ako sa zmenil jeho prístup k používaniu mobilu po tom, čo sa zapojil do kampane, aj o vlogovaní a ďalších plánoch.

Kedy si naposledy použil telefón za volantom a aké myšlienky ti vtedy bežali hlavou? Uvedomoval si si, že nemáš auto úplne pod kontrolou a môže sa niečo stať tebe alebo niekomu inému?

Jasné, že si to človek uvedomuje. Do tohto projektu som išiel aj preto, lebo sám seba čoraz častejšie pristihnem pri uvažovaní nad touto témou. Telefonovanie s handsfree je jedna vec, ale iné je, keď telefón reálne ovládaš a scroluješ si Instagram alebo si niečo natáčaš. Moja žena ma za to často „pucuje“ a sám viem, že s tým musím prestať. Občas si poviem: „Čo ak by sa práve teraz mojou vinou niekomu niečo stalo?“

Bol si už niekedy účastníkom nehody, za ktorú bol zodpovedný telefón?

Také niečo sa mi ešte nestalo, ale raz dávno sme sa v jednej zápche posúvali na jednotke a dvojke a akurát som z obalu vyberal cédečko. Mal som ho v lone, rozhodol som sa pre Hip-Hop Výber 5 a bum. Nedobrzdil som. Jemná nepozornosť a bol tam oškretý plech. Nič vážne sa nestalo, ale ak by po priechode išla napríklad žena s kočíkom, bola by to už úplne iný príbeh.  

Je to pre teba šoférovanie nutnosť alebo pri tom dokážeš relaxovať?

Milujem šoférovanie. Je to vec, ktorá ma neskutočne baví. Zbožňujem dlhé cesty, a keď viem, že niekam pôjdeme minimálne dve hodiny, úplne sa na to teším. Veľmi rád šoférujem aj sám. Vtedy relaxujem, počúvam hudbu alebo podcasty, veľa premýšľam. Aj keď cestujem so svojou ženou, často sa stane, že sme počas jazdy ticho.

Aké bolo tvoje prvé auto?

Dlho som nemal peniaze na to, aby som mal auto. Aj keď som v rádiu robil už niekoľko rokov, cestoval som autobusom alebo taxíkom. Spomínam si, že keď som si už nakoniec chcel vziať auto na lízing, bavil som sa o tom s naším vtedajším generálnym riaditeľom. On mi povedal, nech pár mesiacov počkám, lebo v Ženeve vraj predstavia novú Hondu Civic. Bolo to okolo roku 2005 a vtedy vyzerala dosť futuristicky. A bol som nakoniec veľmi hrdý, pretože som bol prvý človek na Slovensku, ktorý ju mal.

Prečo si sa rozhodol stať tvárou projektu, ktorého cieľom je poukázať na nebezpečenstvo používania smartfónu za volantom? Prečo by sa o tom malo hovoriť?

Ako som už spomínal na začiatku, čoraz častejšie som si v aute uvedomoval, že nerobím správnu vec, a keď ma z O2 oslovili, povedal som áno, pretože sa mi páči práve ten preventívny prístup a som s touto témou stotožnený. Ak by ma oslovil niekto s kampaňou na ochranu kaktusov, povedal by som, že síce s nimi súhlasím, ale nemám doma žiaden kaktus a veľmi to necítim.

„Telefonovanie s handsfree je jedna vec, ale iné je, keď telefón reálne ovládaš a scroluješ si Instagram alebo si niečo natáčaš.“

Toto je však vec, ktorú vnímam veľmi intenzívne, lebo vždy, keď ten telefón chytím za volantom do ruky, hovorím si: „Maťo, keď sa teraz niečo stane, už to nijako nezahovoríš.”  

Dnes sa dá veľmi ľahko dokázať, že si ten telefón držal v ruke práve vtedy. Aj na Slovensku teraz máme niekoľko káuz s esemeskami a fotkami a z toho človek už jednoducho nijako nevycúva. Išiel som do toho práve preto, že táto téma sa ma bytostne týka.

Pri príprave tohto projektu si sa dozvedel o štatistikách, ktoré hovoria, ako veľmi dokáže používanie mobilu ubrať z pozornosti vodiča. Zmenil sa tvoj postoj k jeho používaniu okamžite, alebo si si to uvedomoval trošku dlhšie?

Ešte si na to musím zvykať. Ale keďže teraz je táto kampaň všade a ľudia ju vnímajú, tak by som chcel ísť príkladom. Sám pred sebou by som sa cítil veľmi čudne, ak by som ten telefón používal rovnako aj naďalej. Určite si na to už dávam pozor.

Čoskoro budeš otcom. Prispel aj tento projekt k tomu, že v úlohe rodiča sa budeš snažiť byť zodpovednejší?

Áno, začal som rozmýšľať trošku inak. Máme pred sebou ešte zopár mesiacov, ale v istých oblastiach cítim zmenu svojho pohľadu na niektoré veci. Viac si uvedomujem, čo je a čo nie je dôležité. Takže si určite budem v budúcnosti dávať väčší pozor nielen na telefón za volantom.

Videl si niekedy pri šoférovaní na cestách vec, pri ktorej si ľutoval, že si ju nestíhaš natočiť a zdieľať?

No jasné, miliardu ráz. Minule som videl, ako si človek fotí mláku. Ale nie telefónom. Stál tam s foťákom a fotil si mláku. Stál som na semafore na Tomášikovej, naskočila zelená a ľutoval som, že som to nestihol. Bol to fascinujúci pohľad.

Hoci vloguješ len pomerne krátko, stal sa z teba mimoriadne úspešný youtuber. Rozmýšľal si už niekedy nad novým formátom alebo nad tým, že by si svoj kanál posunul niekam inam?

Premýšľam nad tým čoraz viac. Vždy je to o tom, že človek by sa mal nejakým spôsobom znovuobjaviť, nájsť niečo, čo ho zase na pár rokov nakopne. Nehovorím, že tie vlogy upadajú, stále ma to baví, stále si to robím sám a stále ma teší, keď si v počítači otvorím nový projekt a idem strihať.

Teším sa, keď mám príležitosť stretnúť sa a porozprávať sa so zaujímavými ľuďmi a môcť si to natočiť. Ale viem, že teraz by som chcel nájsť niečo ďalšie, čo by pre mňa bolo nosným projektom a vlogy by len podporovali to, čomu sa venujem. Aj preto rád šoférujem, lebo vtedy uvažujem nad podobnými vecami.

Ako vnímaš vplyv influencerov na ľudí? Cítiš nejakú zodpovednosť za obsah, ktorý publikuješ, alebo sa spoliehaš na to, že ľudia majú vlastný rozum a názor?

Je to tak 50/50. Nechcem nikomu zasahovať do života a hovoriť mu, čo má robiť a čo nie, pretože to podľa mňa nie je úplne správne. Ale sú isté témy, ktoré podľa mňa treba medzi ľudí „tlačiť“ viac a ukázať im, že napríklad nezávidieť a dopriať iným je nesmierne dôležitá vlastnosť. Alebo slušnosť v komunikácii s kýmkoľvek. Či si to ty, moji kolegovia, alebo hocikto na ulici.

„Nechcem nikomu zasahovať do života a hovoriť mu, čo má robiť a čo nie, pretože to podľa mňa nie je úplne správne. Ale sú isté témy, ktoré podľa mňa treba medzi ľudí ‚tlačiťviac.“

Taktiež kritické myslenie sa v súčasnosti tiež dosť podceňuje. Ja by som v základných a stredných školách určite zaviedol predmet kritické myslenie. Žiak by dostal súbor údajov a faktov a mal by sa v nich učiť orientovať – čo je relevantné a čo nie, čo je už prekrútené a ako je to naozaj.

Toto sú veci, pri ktorých človek môjho vplyvu nemôže len mávnuť rukou a povedať, že si idem svoje a „mám na saláme“, čo si ľudia myslia. Samozrejme, chcem robiť, čo ma baví a čo bude baviť aj ľudí, ale v istých momentoch cítim aj nejakú zodpovednosť.

Máš nejaký vysnívaný televízny alebo rádiový formát alebo námet, ktorý nosíš v hlave a ešte sa ti ho nepodarilo zrealizovať?

Kiežby som bol takýto človek. Možno sa teraz podceňujem, ale myslím si, že vedome takto nepremýšľam a nesnažím sa cielene generovať nápady. Ja som taký typ skôr zo dňa na deň a z týždňa na týždeň.

Veľa vecí v mojom živote jednoducho prirodzene prišlo mojím smerom. Keď som však chcel začať točiť vlogy, nosil som ten nápad v hlave trištvrte roka, kým som natočil prvý. Ale nemám námet na rozhlasovú či televíznu šou ani na nejaký nový internetový alebo youtubový projekt.

Kam povedie tvoja najbližšia cesta autom?

Keďže sme momentálne v rádiu, tak moja najbližšia cesta bude domov. Hoci bývam dosť blízko, chodím autom, no čoraz častejšie si hovorím, že by som mal viac chodiť na bicykli. A aj pešo by sa dalo.

A čo nejaká dlhšia cesta?

Nemám naplánovanú žiadnu dlhšiu cestu, ale v posledných dňoch som sa nacestoval celkom veľa. Pred pár dňami som bol v Prahe. Nakoniec som namiesto vlaku išiel autom a tá cesta naspäť bola veľmi jednoduchá a pohodová, ani neviem ako a už som bol doma.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.

Matej „Sajfa“ Cifra

Tento rok oslávi 40 rokov. Vyštudoval učiteľstvo v kombinácii slovenčina-angličtina a v súčasnosti je hlavne rozhlasovým a televíznym moderátorom. Okrem toho točí vlogy na YouTube, kde má takmer 170 000 odberateľov. V programe Level Lama hráva počítačové hry so známymi osobnosťami a občas sa venuje aj stand-up comedy. Je ženatý s moderátorkou Veronikou Cifrovou Ostrihoňovou, s ktorou čakajú prvé dieťa.


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové