Rozličné podmienky v mestách si vyžadujú rôzne druhy hromadnej dopravy. V našich končinách sme zvyknutí na autobusy, trolejbusy a električky, ktoré možno čoskoro doplní lanovka v hlavnom meste. Vo viacerých mestách po celom svete je tento spôsob dopravy na ťažko dostupné miesta bežný. Pozrime sa, ako to tam vyzerá.
Lanovky plnia v rôznych metropolách dve hlavné základné funkcie. Odľahčujú verejnú dopravu v kritických miestach, a zároveň sú obrovským turistickým lákadlom. Väčšinou spájajú ťažko dostupné body – križujú rieky, spájajú ostrovy alebo vedú na vysoko položené miesta, ku ktorým je sťažený prístup.
Prepravná kapacita lanoviek je podobná mestským električkám, pričom na jej chod a rýchlosť nemá vplyv okrem počtu cestujúcich žiadny iný dopravný faktor. Sú tak zaujímavou alternatívou, ktorá je nezávislá a ekologicky čistá. Že sa lanovkou budete presúvať oveľa rýchlejšie ako bežnými prostriedkami hromadnej dopravy, je jasné asi každému.
Ako bonus zväčša získate aj výhľad na celé mesto a jeho okolie. Predstavujeme vám niekoľko svetových miest, kde prepravu lanovkou v meste zažívajú obyvatelia a návštevníci na vlastnej koži. Jedného dňa sa na tento zoznam vďaka najväčšiemu slovenskému developerovi možno zaradí aj Bratislava.
Tramo Expresso – Caracas
Jedna z najnovších mestských lanoviek sa nachádza vo venezuelskom Caracase. Otvorená bola v roku 2012 a spája mestskú časť Mariche (v spádovej oblasti žije 93 tisíc ľudí) s metrom v Palo Verde. Táto lanovka dokázala obyvateľom Mariche skrátiť cestovanie do práce až o 2 hodiny. 4 813 m s prevýšením 222 metrov zdolá lanová dráha za 17 minút, pričom jej prepravná kapacita je 2 000 osôb za hodinu.
Koblenz Rheinseilbahn
V nemeckom Koblenzi mala byť lanovka postavená len dočasne – kvôli prepojeniu dvoch areálov záhradkárskej výstavy BUGA 2011. Následne ju mali v roku 2013 demontovať. 890 m dlhá lanová dráha s 18 kabínami pre 35 ľudí vedúca ponad Rýn k pevnosti Ehrenbreitstein sa však stala natoľko obľúbenou atrakciou, že funguje dodnes. Počas prvých 8 týždňov od otvorenia prepravila až milión cestujúcich.
Emirates Air Line – Londýn
Emirates Air Line s dĺžkou 1 100 metrov je v prevádzke od roku 2012. Spája oba brehy Temže medzi Greenwichským polostrovom a Kráľovskými dokmi. Lanovka je dostupná okrem peších návštevníkov aj cyklistom a vozičkárom. Cesta trvá príjemných 10 minút. Z výšky 55 metrov uvidíte za pekného počasia celý Londýn ako na dlani.
Gondola v Singapure
Singapurská dvojkáblová gondola patrí medzi staršie spomedzi mestských dopravných lanoviek – otvorená bola už vo februári 1974. Vedie ponad Keppelov prístav a prepája vrch Mount Faber na hlavnom singapurskom ostrove s ostrovom Sentosa. Zaujímavosťou je, že v určitom mieste prechádza priamo cez jeden z mrakodrapov, kde sa nachádza aj jedna z jej zastávok.
„Električka vo vzduchu“ – Barcelona
Z hľadiska veku a celkovej atmosféry je absolútnym víťazom 86 rokov stará lanovka v Barcelone. Je natiahnutá na dvoch vysokých pylónoch vo výške 100 metrov nad zemou a spája kopec Montjuic s mestskou časťou Barceloneta. Dodnes fungujú pôvodné, viac ako 80-ročné kabíny, ktoré majú každá vlastného „strojvodcu”.
Lanovka spájajúca mestá La Paz a Al Alto
Hlavné mesto Bolívie La Paz je so susedným Al Alto prepojené medzimestskou lanovkou, ktorá je najvyššie položenou stavbou svojho druhu na svete. Jej dĺžka je 2 664 metrov a cestujúci sa s ňou dostávajú ponad Andy v neskutočnej výške 4 000 metrov nad morom. Otvorená je 17 hodín denne, 360 dní v roku a za hodinu dokáže prepraviť až 18 tisíc ľudí.
Roosvelt Island Tram – New York
Kabínkovú lanovku nájdete aj v New Yorku. Vedie popri Queensboro Bridge a spája Manhattan s Rooseveltovým ostrovom. Kabínky boli nedávno nahradené modernejšími. Sú priestrannejšie a poskytujú lepší výhľad na celé mesto pod vami. Do jednej sa zmestí 109 ľudí a cesta na Roosevelt Island trvá 3 minúty – o minútu menej ako pred modernizáciou.