Tuniak, čo dorastá do veľkosti žraloka

Morské ryby z druhého konca sveta väčšinou nie sú predmetom zaujímavých konverzácií. Vo Fou Zoo ich však vnímajú inak. Pre nich sú stotožnením individuality a kvality, ktorú vyhľadávajú najviac. Aby to ale nebolo rozprávanie len tak do vetra, vytvorili podrobnú ilustráciou doplnenú príručku o rybe, ktorá akceleruje rýchlejšie ako športiak - tuniak.

Pokiaľ sa s niekým začnú rozprávať o tuniakovi, veľa ľudí si ihneď vybaví klasickú tuniakovú konzervu, ktorú dostať v supermarkete. Oni však na rozdiel od konzervární, ktoré spracuvávajú malé stredozemné tuniaky lovené vo veľkých množstvách, Bonito, používajú iba modroplutvé tuniaky, ktoré boli lovené na udicu. Vo svete známe ako Bluefin tuna.

Ryba, čo dorastá do veľkosti žraloka

Tieto tuniaky migrujú v teplých prúdoch naprieč oceánom a ich telo je priam vybudované k rýchlosti.

Minimálne už len tým, že tvarom pripomína torpédo a z nuly na päťdesiat dokáže zrýchliť za menej ako sekundu.

Veľa ľudí pritom prekvapí, akí sú veľkí. Len tak pre porovnanie – Fou Zoo sushi majster Tomáš Lysý občas porciuje tuniakov, ktorí vážia cez 140 kilogramov. A to sú ešte tie mladšie a menšie kusy.

Tuniakový tatarák
Tuniakový tatarák, chips zo sushi ryže, šalotka, šťavel

Čo mäso, to iný typ prípravy

Tuniak je pritom jedna z mála rýb, ktorá sa dá porciovať podobne ako hovädzie mäso. A tak ako pri hovädzine, aj tu má každá časť svoje pomenovanie, odlišnú kvalitu a odporúčanie, na čo sa hodí najviac.

Na chrbte sa nachádza akami, po slovensky sviečkovica – sýtočervená časť mäsa, s ktorou sa najčastejšie stretnete v klasických sushi rolkách, pri príprave tradičného sashimi alebo v celku, ako steak. Jemná štruktúra mäsa a menej výrazná, nekonfliktná chuť, spôsobili, že sa tento kus mäsa stal jednou z najkonzumovanejších častí tuniaka vôbec.

Brucho ako lahôdka

Nižšie je podbrušná časť toro, ktorá je na rozdiel od akami oveľa tučnejšia, navyše s pekným mramorovaním naprieč svalovinou.

Toro sa rozdeľuje na ďalšie dve časti – chu-toro a o’toro. Ich jediný rozdiel je v pomere tuku a svaloviny. Kým chu-toro je zo 60% svalovina a zo 40% tuk, pri o’toro je to presne naopak. Obe časti však svojím vzhľadom pripomínajú viac pekne prerastený steak, či dokonca bravčovú slaninu, než rybu.

Tuniakové sashimi
Moderné tuniakové sashimi, daikon, chips z morskej riasy

Inak, je zaujímavé, že čím je tuniak väčší, tým je celé toro viac jemnejšie a má tendenciu sa doslova rozplývať na jazyku. Vo svete sa aj preto považuje za jeho najlahodnejšiu časť.

Z celého tuniaka sa pritom využívajú aj líčka, horná časť hlavy, krk alebo časti pri chvoste.

“Zo špičiek na hlave je napríklad skvelý tatarák. My sme ho spojili so šalotkou a pažítkou, a tiež sme sa vyhrali s podávaním. Je servírovaný na chipsoch zo sushi ryže poprášených repovým prachom a yuzu džúsom. Ochutený je tradičnou japonskou omáčkou ponzu a sezónnou bylinkou – teraz je to šťaveľ. Radi ho servírujeme na vysekaných kusoch ľadu, ktoré nám evokujú more a podporujú čerstvosť tuniaka,” vysvetľuje Michal Konrád, šéfkuchár Fou Zoo.

Naopak, sashimi, ktoré sa pripravuje z časti akami, je v Japonsku považované za jednu z tradičných lahôdok. Často sa servíruje ako prvý chod.

“Tenké plátky ryby sú položené na tsume, najemno nakrájanej japonskej reďkovke daikon, ktorá sa len premyje vodou. My tuniakové sashimi servírujeme aj v modernej verzii, s chipsami z morských rias nori a kornútikmi z daikonu. Všetko je to navyše preliate príjemne pikantným dresingom z kizame wasabi,” dopĺňa Fou Zoo sushimajster.

 

Viete ako sa porciuje tuniak do ďalších skvelých jedál alebo ako šéfkuchár spozná, že bol chytený na udicu? Prečítajte si celý ilustrovaný článok a uvidíte, ako sa pracuje s kvalitnými rybami.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


7 dôvodov, prečo nevynechať piatkový tréning

V piatok už myslíme na koniec pracovného týždňa a oddych. Hodina behu práve v piatok však môže priniesť veľmi pozitívne výsledky. Tu sú dôvody.

Konečne piatok. Začína víkend, oddych a pohoda. Ale počkajte, piatok nemusí byť len o zábave v meste – vypnúť a vzdialiť sa od pracovného stresu môžete aj športom. Ten vám zároveň prinesie aj niekoľko zdravotných benefitov.

Tu je sedem základných dôvodov, prečo by ste naozaj mali trénovať aj v piatok. Pred víkendom vás takáto nálož endorfínov dokonale pripraví na relax, ktorý potrebujete.

Viac miesta len pre vás

Nie ste jediný, kto rozmýšľal, že tréning v piatok vynechá. Ste však jedným z mála tých, ktorí pokušeniu dokázali odolať. Vďaka ostatným sa tak z preplnených cyklochodníkov či posilňovní stáva VIP priestor, ktorý máte len pre seba.

Viac úsmevu už od rána

Každý z nás by chcel spať dlhšie, to áno. Ale ranné cvičenie vás nakopne a dodá endorfíny, vďaka ktorým sa budete usmievať už od rána. V jednom výskume dokonca zistili, že úsmev môže stimulovať mozog rovnako dobre, ako keby ste dostali 20 000 €.

Viac produktivity v práci

Väčšina vašich kolegov si musí dať ráno šálku kávy, aby dokázali pracovať. Vy však môžete skúsiť iný recept. Aj krátke ranné cvičenie dokáže podporiť činnosť mozgu, ktorý sa potom ľahšie učí a zapamätá si nové informácie. Skúste teda 30 minút behu aj v piatok ráno a prezentáciu pred klientom zvládnete úplne v pohode.

Viac sebavedomia a istoty

Osloviť neznámeho človeka nemusí byť vôbec jednoduché. Môže to byť niekto na ulici, ale aj predavač v obchode. Veľa ľudí má motýliky v bruchu len pri pomyslení na takúto vec. Vedci však dokázali, že vďaka cvičeniu vám vzrastie sebavedomie a s takýmito vecami nebudete mať problém. A pred piatkovým večerom je dobré si tieto “schopnosti” prinavrátiť poobedným tréningom.

Viac kvalitného spánku

Keď sa povie víkend a oddych, asi každý myslí na spánok. Konečne netreba vstávať do práce skoro ráno a v posteli môžete zostať, ako dlho chcete.

Stačí 150 minút pohybu za týždeň a kvalita vášho spánku sa môže zlepšiť až o 65 %. Ak máte chronické problémy s nespavosťou, bude to trvať trošku dlhšie, ale pravidelné cvičenie dokáže napraviť aj insomniu.

Viac sily v boji proti chladničke

Poznáte to, celý týždeň sa snažíte stravovať zdravo, podľa pravidiel a potom príde víkend. Tam sladkosť, tam niečo slané, tam odmena za dobré výsledky v práci a už to ide. Kvalitný tréning s vysokou intenzitou vám zaberie málo času, ale výsledky sú skvelé. Dokáže obmedziť vaše nevysvetliteľné chute a vy sa budete stravovať zdravo aj cez víkend. Aj keď nejaká odmena samozrejme môže byť.

Viac oddychu

Aby vaše svaly rástli, potrebujú oddych. Zlepšovanie výkonov spočíva v tvrdom tréningu, ale ešte poctivejšom oddychu. Práve ten im viete dať počas víkendu, kedy máte čas na knihy, filmy či priateľov. Čokoľvek si vyberiete, vaše telo sa vám za to odvďačí tým, že bude pripravené na ďalší týždeň.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Jeseň plná pestrých nápadov

Možno ani netušíte, koľko maličkých zlepšovákov do svojej domácnosti si môžete jednoducho vyrobiť sami z vecí, ktoré sa v nej bežne vyskytujú. Ukážeme vám, ako si zmajstrujete jednoduchú nástenku a ako si z opadaných listov vyrobíte originálne sezónne podšálky.

Čítaj viac

Nová generácia iPhonov je tu. Predobjednajte si nový iPhone 8 a iPhone 8 Plus teraz

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové