Šikovné aplikácie, vďaka ktorým sa vám bude ľahšie zaspávať aj prebúdzať

V novom seriáli O 5 % lepší život vám postupne predstavíme drobné „zlepšováky“, ktoré môžu váš život zmeniť k lepšiemu. V prvej časti prezradíme, ako si vďaka mobilným aplikáciám zabezpečiť príjemnejšie zaspávanie aj prebúdzanie.

Z výskumov vyplýva, že káva najlepšie účinkuje, ak ju nepijete hneď po prebudení, ale až neskôr a doprajete si po nej aj krátky 20-minútový spánok.

Ak vás ale trápi otázka, ako sa dá spať presne 20 minút, veď za ten čas ledva zaspíte, môžu vám pri tom pomôcť aj mobilné aplikácie.

Najrýchlejší mobilný internet 4G LTE od O2 si môže naplno vychutnať už 90 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií o pokrytí nájdete na tomto mieste.

My odporúčame tieto 3, ktoré zabezpečia príjemnejšie zaspávanie aj následne prebúdzanie.

Pzizz

Aplikácia (Android, iOS) vám automaticky vytvorí zvukové pozadie, aby sa vám lepšie zaspávalo. Upokojujúci hlas v angličtine vám pomôže zahnať myšlienky a pravidelne dýchať. Ak aj nezaspíte, 20 minút príjemného relaxu určite nie je na škodu.

Atmosphere: Relaxing Sounds

Ak nepotrebujete ďalší budík, ale lepšie sa vám zaspáva pri zvukoch dažďa alebo praskajúceho ohňa v kozube, potom odporúčame túto aplikáciu (Android, iOS). Na výber máte veľké množstvo zvukov, ktoré môžete ďalej upravovať . Napríklad si k tečúcej rieke pridať aj pár zvukov žiab a húkanie sov.

PowerNap

Táto aplikácia (Android, iOS) predstavuje jednoduchý a naozaj príjemný budík pre skúsených. Pár klikmi nastavíte 20-minútový interval, ale zaspatie necháva bez pomoci.

Príjemnejšie zaspávanie, resp. prebúdzanie nie je jedinou možnosťou, ako mať život o trochu lepší. Ďalšie nápady vám postupne predstavíme v našom magazíne a na Facebooku O2. Sledujte nás a nevynechajte ani jeden.

Aby aplikácie naozaj pomáhali

Aplikácie so zvukom praskajúceho ohňa v kozube alebo príjemným hlasom môžu pomôcť pri zaspávaní, základom je kvalitné vysokorýchlostné pripojenie, vďaka ktorému upokojujúci zvuk nič nepreruší.

Internet 4G LTE od O2 predstavuje najrýchlejšie internetové pripojenie na Slovensku.

Aby ste si mohli vysokorýchlostný internet od O2 užiť naplno, potrebujete telefón alebo tablet s podporou 4G LTE a 4G LTE SIM kartu. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4GLTE.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Máte málo energie? Vyskúšajte vypiť kávu a hneď si pospať

V seriáli O 5 % lepší život vám postupne predstavíme drobné „zlepšováky“, ktoré môžu váš život zmeniť k lepšiemu. V prvej časti prezradíme, prečo je lepšie rannú kávu radšej vynechať a dopriať si ju pred krátkym spánkom.

Káva si toho za posledné desaťročia preskákala mnoho: niekedy z nej robili čisté zlo, ktoré zvyšuje tlak a ničí srdce. Inokedy vystupuje ako superpotravina a súčasť zázračnej diéty na chudnutie. Aká je ale pravda?

Obe sú od nej ďaleko. Avšak vďaka tomu, že sa skúmali účinky kávy na naše zdravie, veda dnes vie presne popísať, čo sa deje v našom tele, keď kávu vypijeme.

A vďaka tomu zase vieme, ako piť kávu tak, aby bol účinok čo najefektívnejší. 

Chcete vedieť viac, pozrite si video, ktorým vás prevedie Samo Trnka.

Čo s vami robí káva

Aby sme pochopili, ako môže mať káva lepší účinok, musíme najskôr pochopiť dva základné mechanizmy, ktorými káva zobúdza telo. Za oba môže kofeín – látka, ktorú okrem kávy obsahuje napríklad aj čaj, čokoláda alebo väčšina energetických nápojov.

Prvým účinkom kofeínu v tele je to, že spúšťa uvoľňovanie hormónu kortizol. Ten sa nazýva aj stresový hormón a veľmi zjednodušene: práve vďaka nemu sa po vypití kávy cítite sviežo a plný energie.

Kortizol je zaujímavý tým, že väčšina denného výdaja tohto hormónu (75 %) sa vylúči do vášho krvného obehu medzi štvrtou a desiatou ráno. Bez ohľadu na to, či kávu pijete,alebo nepijete.

Nepite kávu ráno

Keď teda pijete kávu ráno hneď po zobudení, vykopávate otvorené dvere. Vaše telo v tomto čase nepotrebuje kofeín – hladina kortizolu v ňom stúpa aj bez nej.

Ak máte pocit, že vám káva pomáha pri zobúdzaní, možno je to celé trocha inak. V skutočnosti vás nakopol prirodzený ranný príliv kortizolu a telo by sa naštartovalo aj samo bez kávy.

kávové zrná
Foto: Nathan Dumlao

Z toho vyplýva jediné: skúste piť kávu o niečo neskôr. Keď hladina kortizolu začne ustupovať, káva vie byť dobrý pomocník, ktorý jeho pokles spomalí.

Čo teda skúsiť piť namiesto rannej kávy skôr desiatovú?

A čo tak namiesto kávy rovno po obede (keď kortizol zase prirodzene stúpne sám) skúsiť radšej počkať hodinu či dve a kávou zahnať poobednú únavu?

Káva a spánok idú dokopy – v jednom prípade

Druhý účinok kofeínu súvisí so spánkom. Za to, že sa cítite unavený, môže okrem iného aj látka menom adenozín. Keď sa tento vedľajší produkt činnosti mozgu nahromadí, ťahá vás to do postele.

Kofeín je veľmi podobný adenozínu, napája sa na rovnaké receptory a tým potláča pocit únavy. Nedokáže však zablokovať adenozín úplne – len s ním súťaží o rovnaké receptory.

Ak chcete kofeínu pomôcť, potrebujete, aby sa adenozín vyplavil preč. Ako na to? Jednoducho – spánkom. Pokojne stačí napríklad 20 minút a tým hladinu adenozínu znížite. A 20 minút je akurát čas, za ktorý sa kofeín dostane z vášho žalúdka cez krvný obeh do mozgu.

káva, posteľ
Foto: David Mao

Ak sa teda cítite unavený a zároveň pred sebou máte hodiny ťažkej práce, skúste toto:

  • Spravte si kávu a hneď ju vypite.
  • Ľahnite si spať na 20 minút.
  • A keď sa zobudíte, budete sa cítiť čerstvejší (snáď).

Podľa výskumov „kávový šlofík“ funguje lepšie ako samostatný spánok alebo len pitie kávy. Sila je v kombinácii. 

Páči sa vám prvé video nášho nového seriálu? Ďalšie drobné „zlepšováky“ vám postupne predstavíme v našom magazíne aj na Facebooku O2. Sledujte nás a nevynechajte ani jeden diel.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Lifetech: Čo je nové