Samo Trnka: 10 vecí, ktoré vám dá stand-up do života

Postaviť sa pred publikum hladné po vtipoch nezvládne každý. Niekedy je to úspech, inokedy zlyhanie. No zakaždým sa naučíte niečo nové nielen o sebe

Nechcem nikoho nahovárať na niečo tak riskantné a s tak strmou krivkou učenia ako stand-up. Ale až sa do toho niekedy pustíte, možno prídete na to, na čo ja.

Prestanete sa tak báť ľudí

Stand-up je desivá disciplína humoru. Žiada od človeka postaviť sa pred plné publikum ľudí, bez akejkoľvek rekvizity alebo parťáka, ktorému by ste mohli prehodiť loptičku, keď sa stratíte. Na pódiu ste len vy, mikrofón a vaša huba. Ich je v hľadisku 60, 100, 340. Mocná presila. Akože, zažil som v živote aj desivejšie veci, ale toto mám niekoľkokrát do mesiaca.

Dlho mi trvalo, kým som pochopil, že publikum nie je nepriateľ, s ktorým treba bojovať. Publikum sú ľudia, ktorí ma majú tak radi, že si zaplatili za to, aby sa na mňa a mojich kolegov mohli pozerať. Naše záujmy sú absolútne zhodné – či oni, či ja, my všetci chceme smiech. A na to jedna smelá držka stačí.

Začnete si ceniť poctivé autorstvo

V čase Andera z Košíc nebol internet, takže malo hodnotu, keď niekto zozbieral vtipy, kolujúce v ústnej tradícii, a zložil z nich súdržný celok. Dnes, keď jestvujú servery, kde sú tisícky vtipov pohromade, to nemá žiaden pôvab.

Stand-up považujem za výsostne autorskú disciplínu, za osobnú spoveď o tom, ako komik prežíva rozmanitosti ľudského života. Ak zaznie vtip, ktorý poznám z internetu, vzprieči sa mi v uchu ako falošný tón a ja tomu človeku prestanem veriť.

To je úspešný známy s falošnými rolexkami; arabský plnokrvník, z ktorého sa lúpe farba; sáčková polievka v nóbl reštaurácii… hneď je človek v strehu, lebo nechce naletieť.

Dobrá story je viac ako fakty

Pričom, a to je ten paradox, nič nepokazí dobrú story tak, ako snaha o jej presnosť na úkor zábavnosti. Toto mi tiež dlho trvalo. Z práce v novinách som si odniesol návyk rozpovedať veci tak, ako sa naozaj stali.

Ale stand-up nie je spravodajstvo. Vzorom mi bol môj kamarát, režisér, Lukáš Kodoň. On dokázal veselú príhodu so mnou porozprávať tak, že mi bolo ľúto, že sa to nestalo tak, ako to on rozpráva.

Stand-up nie je súd, ani televízne noviny. Hodnota je v spáde, v prekvapení, v smiechu. Tak som začal vypúšťať postavy, zamlčiavať nepodstatné detaily a tie podstatné zveličovať. Zatiaľ sa nikto nesťažoval, ani hlavné postavy.

Bez utrpenia nepríde zadosťučinenie

Stand-up si na mne vyberá krutú daň. Čím je termín vystúpenia bližšie, tým som nervóznejší. V deň akcie je zo mňa uzlík nervov, hodinu pred akciou so mnou nie je reč, neviem nič zjesť.

Desať minút pred vystúpením sa sám seba pýtam, či mi nešibe, že si toto robím a je mi do plaču zo sebaľútosti. Z nachystaného výstupu si nepamätám nič.

Keď príde moment, že mám vyliezť na pódium, na sekundu nastane srdečná zástava a pred očami sa mi spraví tma. Do prvého vtipu chcem zomrieť.

Keď sa na ňom ľudia zasmejú, kolieska v hlave sa premažú a každý ďalší smiech ich maže lepšie a lepšie. Už nechcem zomrieť, už zo smiechu na smiech hopsám ako víla Amálka po konvalinkách.

Potom, keď prídem do zákulisia, v hlave sa mi spraví také niečo ako pozadie vo Windows XP a chcem zomrieť. Ale už nie v zlom, to od šťastného vyčerpania.

Stres je užitočný

Snažil som sa neprežívať takú tortúru, ale keď som šiel na pódium pokojný, bez strachu, ako majster sveta, dopadlo to vždy úplne zle.

Ten strach, tá tréma, to je hromadenie energie pred krízovou situáciou. Keď si ju nenazbieram, na pódiu mi dôjde dych, kolieska sa vrtia lemravo, stratím istotu v texte, neviem ho predniesť s patričnou razanciou.

Uchádza atmosféra, pointám chýba načasovanie, reakcia je vlažná, ja čoraz rozpačitejší a publikum sa zmení z komplica v humore na triedu žiakov otrávených z ”nemtavého” prednášajúceho. Vtedy chcem umrieť najviac.

Zdrhnúť je väčšia potupa ako pohorieť

Ale nedá sa umierať, som na pódiu. Je jedno ako veľmi posledný “lúzer” si v tej chvíli pripadám. Je jedno, že sa hanbím za svoju úbohú existenciu a keby mi v tej chvíli podali wakizashi, vďačne spácham seppukku. Taký milosrdný život nie je.

Keď vyleziem na pódium, krvou som podpísal dohodu s publikom – my sa budeme dívať ako ty budeš exhibovať, lebo chceme veriť, že máš právo stáť na pódiu.

V stand-upe sa toto právo vydobýva tým, že komik má odvahu ísť ľudí pobaviť prednesom svojho textu.

Dá sa odpustiť, že nevydalo. Stáva sa. Aj skrátiť to môžeš. Aj pridať v tempe. Ale nesmieš zdrhnúť, kým to nedobojuješ. Humor nemusí vyjsť, ale ak ti neostane ani tá odvaha, porušil si dohodu s publikom a nie si hoden liezť znova na pódium.

Zlyhanie je užitočný budíček

Vždy to je veľká lekcia, z ktorej vyvodzujem dôsledky: Alebo je publikum prispaté, alebo nezaplnia sálu, takže sa boja smiať, alebo je pódium príliš ďaleko od hľadiska, alebo hapruje mikrofón, alebo v bare hučí kávovar…

Nie. Väčšinou je to moja chyba.

Po dlhej šnúre úspešných vystúpení sa začne človek cítiť ako “najvačšá hvízda”, majster sveta. Je veľmi užitočné vtedy dostať preplesk. Dáva mi to možnosť uvedomiť si, že úspech na pódiu nie je zadarmo. Treba na sebe makať, revidovať si texty, rozmýšľať nad tým, čo funguje, čo by mohlo ešte lepšie a čo úplne škrtnúť.

Z lásky k sebe treba byť k sebe bezcitný

Škrtanie bolí, ale lieči. Vedel som to už ako autor textov, ale až ako stand-upista som pocítil trest za to, keď som sa toho nedržal. Slabšia časť vystúpenia stiahne náladu publika dole a už sa vám nemusí podariť zdvihnúť ju nazad. Odídete z pódia s pocitom: „So close!“

Ak tam tá nešťastná časť musí byť, treba do nej dať lepšie vtipy. Ak je vám jej len ľúto, lebo ju máte radi, len diváci nie, odložte si ju nabok, veď možno sa raz zíde. (Nezíde, ale aspoň to tak nebolí.)

Pred ľudí nemusíš ísť celý ty. To je nuda. Dones tie zaujímavé časti

Každý stand-upista má iný prístup k svojmu materiálu. Ďuro Šoko Tabaček má postavičku šušľavého hňupa, a teda sa opiera o iróniu typu „my vieme, čo on nie“.

Gabo Žifčák rozpráva z pozície prostého chlapca z Tatier. Matej Adámy vystupuje ako cynický frfľoš a mizantrop. Keď sú na javisku, úplne im to verím, napriek tomu, že sú to moji kamaráti a viem, že Šoko nie je dement, Gabo prostáčik a Matej zmrd.

V tomto je stand-up zvláštny – keď ideš na pódium ako ty, je to nuda. Keď tam ideš ako herec s rolou, cítiť umelinu. Dobrý stand-upista je niečo medzi tým – praxou sa dopracoval ku karikatúrne prehnanej role samého seba.

Tým pádom je pre publikum čitateľnejší. Divák nemusí rozmýšľať nad tým, čo si vlastne zač, lebo má pocit, že ťa pozná. Tým pádom má hlavu voľnú na to, aby sa smial na tvojich vtipoch.

Pre humor ti ľudia odpustia aj kázeň

Stand-up mám rád preto, lebo je to výborný ventil na osobné frustrácie, od toho, čo ma žerie v osobnom živote, až po ťažké spoločenské témy. Je to ohromná sloboda tém a spôsobov, akým ich podať. Má to len jedno imperatívum – musí to byť vtipné.

Chvíľu mi trvalo, kým som sa zmieril s tempom, v akom treba dávkovať frky, aj na úkor zlatoústej výpovede. Jano Gordulič odporúča formulu: 1. premisa, 2. vtip, 3. lepší vtip. Dlho som s ňou bojoval, ale napokon som musel s pokorou uznať, že je funkčná.

Koniec koncov, ľudia sa na stand-up prišli zasmiať na umnom humore, nie počúvať prednášku, kde je sem-tam vtip. Pre mňa to znamená, že nemôžem písať kázeň založenú na pojmoch, ale sled vtipných situácií, z ktorých môj názor vyplynie.

To je, samozrejme, oveľa viac roboty. Ale na tomto svete sa málokedy cítim tak blažene, ako vysmiaty a vytlieskaný publikom.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac