Gemer je vesmír

Zem s vlastným charakterom a bohatstvom. Zem uhorskej šľachty, zem slovenských národných buditeľov, zem baníkov.

Gemer je nádherná a autentická krajina, kde sa stretáva stredné Slovensko s východným. Jej časťou sú aj tri doliny rozbiehajúce sa z Plešivca. Vyhĺbené sú riekami Slaná, Štítnik a Muráň a na ich dnách ležia železničné trate postavené ešte v časoch monarchie, aby sa horniny vyťažené z miestnych baní a drevo vyťažené z miestnych lesov dostali k svojim dobovým zákazníkom. Osobné vlaky po týchto koľajniciach nejazdia už takmer pätnásť rokov, cesta po nich však môže byť základom vášho itineráru.

koľajnice, vlak

Krajina Gemera je odlišná kvôli svojmu krasovému pôvodu. Takmer kolmé steny sú ukončené rovnými a mierne zvlnenými planinami. Na ich krajoch stojíte v úrovni mrakov, ktoré plávajú cez doliny. Takmer stredomorská fauna a flóra, tvárna hornina prederavená ako ementál a Revúca, Jelšava, Štítnik, Nižná Slaná, Dobšiná a mnoho ďalších miestopisov.

Prvá trať vedúca až do Dobšinej, je z roku 1874 a pôvodne viedla až z Plešivca. Cestou miniete zaniknutú dedinu Gombasek, ktorú pripomína lom rovnakého mena, pred Rožňavou ešte stihnete Brzotínske skaly. Až od Rožňavy sa v neskoršom období začínala lokálna trať, ktorá prechádzala stanicami v rožňavskom katastri – mesto, predmestie a Nadabula.

Nasledujúca zastávka Betliar je plná stavieb a atribútov významného uhorského rodu Andrássy. Ale možno ste neprišli blúdiť trestuhodne krásnou, možno ste v dejepise a histórii boli premiantom a na Gemer vás ťahá priemyselné dedičstvo.

Dobšiná

Priemyselné dedičstvo Gemera

Huta Etelka, kino Baník, areál závodu Siderit a celá banská kolónia sú neďaleko Nižnej Slanej. V dedine nájdete osobné banské múzeum pána Vandrášika v niekdajšej obecnej škole. Celý čas sa točíte okolo rieky Slaná, alebo Sajó, vyššie po jej toku je Gočovo a Vlachovo s ďalším kaštieľom rodu Andrássy.

Dobšiná je celkom veľká konečná, s vodnou nádržou rovnakého mena na juhu a s vodnou nádržou Palcmanská maša (alebo aj Dedinky) na severe, ale až po zdolaní Dobšinského kopca.

Vošli ste do vesmíru plného nezameniteľných miest. Gemer je dlhodobo zanedbávaným regiónom, ktorého sužuje ekonomická a v mnohých miestach aj mobilitná segregácia. Návštevník z veľkého mesta prvoplánovo cíti iný čas, ale oveľa viac by mal cítiť pokoru.

Pokoru k ľuďom, ktorí žijú častokrát v nepredstaviteľnom existenčnom tlaku. Preto okamžite na mieste miňte vaše zdroje na vstupné, spomienkové predmety a literatúru, v potravinách, reštauráciách a krčmách. A najmä hovorte s miestnymi.

Naspäť v Plešivci

Druhá trať sa začne odvíjať úzkou dolinou a aj keď po Štítnik miniete Paškovú a Kunovu Teplicu, vyplatí sa vám zastaviť v oboch. Najmä druhú dedinu v poradí symbolizuje obrovský biely komín s panelákom a futbalovo-športový areál prvoligových rozmerov.

Štítnik je historickým centrom s adekvátnymi pamiatkami a neadekvátnou starostlivosťou o ne. Niekdajší vodný hrad má dnes vysušené bariny a o nový život v ňom sa starajú ľudia z organizácie Concordia, medzi ktorých patrí aj hrdý pokračovateľ tradícií miestnych kováčskych cechov Dušan Klimo.

Štítnik je zároveň aj cestnou križovatkou, z ktorej sa dostanete na obe vedľajšie železničné trate skratkami cez kopce. Tú východnú, ktorá cez Honce, Rakovnicu, Rožnavské Bystré a Rudnú ústi do stanice Rožňava mesto si budete chcieť vziať domov a tú západnú, ktorá vedie okolo Ochtinskej aragonitovej jaskyne až do Jelšavy, tiež.

Ochtiná, Vlaková zastávka

Na priecestí a rázcestí uvidíte Roštár len z diaľky, koľajnice vás okolo starej pálenice zavedú cez Ochtinú a Rochovce až do Slavošoviec. Obrázok troch zvonov si pamätáte zo všetkých školských zošitov a boli pre vás v minulosti vyrobené v miestnych tlačiarňach.

Stará pôvodná továreň, založená pred dvesto rokmi, už nestojí, ale zostala po nej vodná nádrž a umelý vodopád. Pán Sajenko, niekdajší riaditeľ Slavošovskej základnej školy sa dnes stará o rodný dom Pavla Emanuela Dobšinského. Odkazy na jeho rozprávky sú rozprestrené po celej dedine. Či už v podobe autobusových zastávok alebo malého parku pred Slavošovským tunelom, špecifickým technickým dielom.

most

V čase druhej svetovej vojny, keď po Mníchovskej dohode južná časť Slovenska pripadla Maďarsku, vznikol plán prepojiť existujúce slovenské mestá traťou, ktorú dnes voláme Gemerské spojky. Malo ísť o sústavu tunelov a viaduktov spájajúcich Slavošovce s Jelšavou a Lubeníkom a potom Revúcu s Tisovcom.

Plán sa začal realizovať a časti jeho diel boli pred koncom vojny dostavané. Povojnové udalosti vrátili obsadené časti vtedajšiemu Československu a rozostavaná trať stratila svoj zmysel. Slavošovský tunel, alebo tunel pod Homôlkou má 2 400 metrov, za ním, na druhej strane kopca nasleduje Koprášsky tunel, ktorý sa takmer rovno napája na viadukt za dedinou Magnezitovce. To je však už strana poslednej doliny, do ktorej sa dostanete opäť z Plešivca.

planina

Mamutie závody a umelé kopce

Najzápadnejšia trať z pohľadu Východného pobrežia je aj najdlhšia. Ponad Gemerskú Hôrku a zákrutou do Hucína sa dostanete do novej krajiny, ktorá je od prvých dvoch dolín viditeľne odlišná, obzor sa začína zmenšovať a krajina predlžovať.

kostol

Gemerský Milhosť a Jelšavská Teplica sú zastávky v spojenej dedine Gemerské Teplice. V jednej z nich obajvíte opustený kostol a keď sa vyberiete do neďalekých Šivetíc, nájdete ďalší, spolu s neskororománskymi stavbami.

Čaká vás Jelšava a Lubeník. Mestá mamutích závodov, ktoré za necelé storočie existencie zmenili krajinu. Umelé kopce a drobné pohoria navŕšené zo spracovanej rudy schovávajú cestu do spomínaných Magenzitoviec.

Potraviny

Nasledujúca Revúca je mimo Rožňavy najväčším mestom ležiacim na týchto troch tratiach. Od Jelšavy ju oddeľuje vodná nádrž v Revúckej Lehote a Mokrá Lúka a od Muráňa, konečnej stanice, dedina Muránska Dlhá Lúka.

vlaková zastávka, Muráňska dlhá lúka

Muránska planina je už samostatný svet, tak ako je Gemer pre tieto samostatné svety samostatným vesmírom.

 

Michal Hudák: Pochváľte sa, čo je pekné vo vašom meste

Ste hrdý na svoje mesto? Nahrajte fotku miesta spolu s komentárom na stránku dobredata.o2.sk a pravého lokálpatriota odmeníme voľnými dátami navyše.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Týchto 7 tipov vám pomôže ušetriť bez toho, aby ste prišli o pohodlie

Polhodinka plánovania či hodinka navyše v kuchyni znamenajú viac eur na konci mesiaca.

Šetriť môžete v banke, v pokladničke, pod vankúšom či jednoducho tým, že znížite svoje náklady. A práve na posledný spomenutý spôsob väčšina z nás zabúda alebo sa mu dokonca priamo vyhýba. Zníženie nákladov si totiž väčšina ľudí predstavuje ako nabúranie vlastného životného štýlu.

Nejde však o to, aby ste začali svietiť sviečkami, prestali sa stretávať s kamarátmi alebo chodili v roztrhaných veciach. Ušetriť bez výrazných obmedzení sa dá aj počas bežného pracovného dňa a už zopár malých zmien vám prinesie denne niekoľko eur. Presne tých, o ktorých ste ani nevedeli, ako vám odchádzajú z peňaženky. Tu je zopár rád, ako na to.

1. Spravte si prehľad o denných nákladoch

Neriešte, koľko za deň miniete, zamerajte sa na štruktúru svojich nákladov. Zaujíma vás odpoveď na otázky kde, ako, prečo, kedy a koľko peňazí vlastne míňate. Na základe takéhoto pozorovania by ste si mali urobiť základný rámec svojich výdavkov. Následne si už len vyberte tie z nich, ktoré sa dajú pomerne ľahko odstrániť.

Kalkulačka

2. Zefektívnite presuny

Ušetríte už tým, že začnete využívať MHD. Nekupujte si predražené jednorazové lístky a investujte do električenky, ktorá sa pri dennom využívaním hromadnej dopravy vyplatí viac. Ak sa presúvaniu autom nemôžete nijak vyhnúť, skúste aspoň zdieľať cestovné náklady spolu s ďalšími pasažiermi.

Okrem appky ako BlaBlaCar nájdete na FB viacero skupín, kde je po podobnej službe neustále dopyt. Okrem úspory peňazí tak môžete získať príjemnú spoločnosť či dokonca budúcich kamarátov.

3. Obmedzte zlozvyky

Večerné posedenia s priateľmi sú síce príjemné, no dokážu poriadne vycucať každý rozpočet. Ak nedokážete so zlozvykmi prestať, pokúste sa ich aspoň čiastočne obmedziť. Pozvite priateľov k sebe domov, nakupujte vo väčších potravinách.

Večera

4. Pripravte si jedlo doma

Doma si môžete pripraviť stravu na celý deň, od raňajok až po olovrant. Týmto spôsobom sa vyhnete zbytočným návštevám reštaurácií či kaviarní, kde si často okrem samotnej kávy a jedla dáte aj nápoj alebo zákusok. Denne tak môžete ušetriť nemalé množstvo peňazí, nehovoriac o čase, ktorý strávite presunmi a čakaním.

5. Výbery z bankomatov

Poplatky za výber hotovosti z bankomatov iných bánk sú až neuveriteľne vysoké a pritom zbytočné. Nebuďte leniví a prejdite sa k najbližšiemu bankomatu svojej banky – pár stoviek metrov chôdze vás nezabije a k svojim peniazom sa dostanete bez platby banke.

Bankomat

6. Pýtajte si zľavu

Aj keď nie sme na tureckom bazári, vždy sa môžete obchodníka opýtať na prípadnú zľavu. Trhové prostredie funguje všade a každý zákazník sa počíta. Práve preto sa jednoduchou otázkou, ktorá vás nič nestojí, môžete dostať k zľave 5-10 % aj pri veciach, ktoré obchod v zľave bežne nemá. Pre vás sú to ďalšie ušetrené peniaze.

7. Používajte hotovosť

Vytvorte si rozpočet na každý deň a v peňaženke noste iba hotovosť. Platba kartou „nebolí“, takže sme výrazne ochotnejší míňať, ak platíme týmto spôsobom. Bankovky totiž väčšina z nás nerada púšťa z rúk. Okrem toho vás hotovosť udrží na uzde – veci, ktoré vás vo výklade nadchnú, si nekúpite, keďže pri sebe nebudete mať žiadne peniaze nazvyš.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Športová akadémia Mateja Tótha podporená O2 funguje už na prvých 24 školách

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové