Kúsok od Bánoviec nad Bebravou leží málo známy hrad s pôsobivou atmosférou

Impozantná zrúcanina prekvapí skvostnými výhľadmi na Strážovské vrchy.

Spomedzi hradov v románskom slohu patrí na Slovensku medzi najhodnotnejšie a výhľady, ktoré sa z neho črtajú na okolité Strážovské vrchy sú nezameniteľné.

V okrese Bánovce nad Bebravou, približne tri hodiny pešo od obce Uhrovec, sa na strmom kopci týči zrúcanina Uhroveckého hradu.

Vďaka pomerne neprístupnej polohe ho v priebehu dejín nepostretli vážnejšie nájazdy nepriateľských vojsk.

Uhrovecký hrad

Pustnúť začal až od 18. storočia, kedy ho definitívne opustil chorvátsky šľachtický rod Zayovcov. A tak, hoci bol postavený v 13. storočí, je stále pomerne dobre zachovaný.

Neprístupná poloha tento hrad najprv chránila, neskôr bola dôvodom jeho skazy. Dnes je to jeden z dôvodov, prečo tento poklad mnoho turistov stále neobjavilo.

Výhľad na Strážovské vrchy

Pritom spomedzi hradov v románskom slohu patrí na Slovensku medzi najhodnotnejšie a výhľady, ktoré sa z neho črtajú na okolité Strážovské vrchy sú nezameniteľné.

Ak tu zavítate na výlet, nezabudnite sa po ceste naspäť zastaviť aj v obci Uhrovec, pri rodnom dome Ľudovíta Štúra a zároveň Alexandra Dubčeka, ktorý sa vďaka zhode okolností narodil o storočie neskôr na rovnakom mieste.

Rodinný dom Ľ. Štúra a A. Dubčeka

Bánovce nad Bebravou na mape rýchleho internetu

Vďaka vysokorýchlostnému pripojeniu 4G LTE sú odteraz obyvatelia Bánoviec nad Bebravou prepojení s celým svetom viac ako kedykoľvek predtým.

Od tejto jesene Bánovce nad Bebravou patria medzi slovenské mestá a obce s najrýchlejším mobilným internetovým pripojením na Slovensku. Aby ste si mohli užiť vysokorýchlostný internet od O2 naplno, potrebujete telefón alebo tablet s podporou 4G LTE a 4G LTE SIM kartu.
Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4GLTE.

Máte záujem o prenos čísla?

Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo
a budeme vás kontaktovať.
Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo a zavoláme vám
v priebehu najbližšieho pracovného dňa.
Ďakujeme. Zavoláme vám.
Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Bežci, týmto potravinám sa radšej vyhnite

Jedným z faktorov, ktoré zapríčiňujú únavové zlomeniny je aj strava. Dajte si pozor a potraviny, ktoré riziko zvyšujú, vyhoďte z jedálnička.

Únavové zlomeniny sú v komunite vytrvalostných bežcov bežné, priam časté. Patria k tým najhorším zraneniam, ktoré dokážu prerušiť bežecký tréning.

Aby ste sa pred nimi ochránili, mali by ste venovať zvýšenú pozornosť objemu nabehaných kilometrov, terénu, v ktorom trénujete, bežeckej obuvi, ale aj tomu, čo vkladáte do úst.

Správna strava dokáže fungovať ako čiastočná prevencia pred únavovou zlomeninou, no rovnako môže byť aj jej čiastočnou príčinou. Ponúkame vám preto zoznam potravín, ktorých konzumácia riziko únavovej zlomeniny zvyšuje.

Kyselina fosforečná

Používa sa na okyslenie jedál a nápojov (najmä tých bublinkových). Jedlu dodáva kyslastú chuť a pre potravinárske spoločnosti je lacnejšou náhradou zdravšej kyseliny citrónovej.

Kyselina fosforečná sa však nepoužíva len v potravinárskom priemysle. Využíva sa aj na čistenie zubov a na odstraňovanie hrdze zo železa, ocele a iných kovových povrchov. U ľudí však znižuje hustotu kostí bez ohľadu na to, či holdujete sýteným nápojom plným cukru alebo tým diétnym.

Toto zistenie viedlo verejnosť k viere, že z kostí odoberá vápnik práve sýtenie. Ako však výskum problematiky pokračoval, ukázalo sa, že na vine odvápňovania kostí nie je sýtenie oxidom uhličitým, ale kyselina fosforečná.

Sodík

Bežci sa často domnievajú, že sa prehnaným príjmom sodíka nemusia zapodievať, keďže sa denne počas tréningov potia. Hoci pravidelné behanie je vynikajúci spôsob, ako dostať z tela sodík a toxíny, spracované potraviny, ktorým sa v dnešnej dobe vyhýbame len ťažko, ho ukrývajú priveľa.

To často vedie k tomu, že sodíka prijímame priveľa. Každých 500 mg sodíka oberie vaše kosti o 10 mg vápnika. Potraviny preto nakupujte s rozmyslom a príjem sodíka obmedzte na dva až tri gramy denne.

Káva

Pozitívne účinky kávy na bežecké výkony spôsobuje hlavne kofeín, ktorý môže byť veľmi dobrým sluhom v prípade, že neprekročíte bezpečné množstvo. Dokáže nakopnúť pred pretekom i počas dlhých pretekov.

Na druhej strane však každá šálka kávy oberá vaše kosti o 40 mg vápnika. Lepšou alternatívou je preto zelený čaj. Okrem iných zdravotných benefitov, ktoré jeho pitie prináša, zvyšuje hustotu kostí.

Pšeničné otruby

Je azda prekvapujúce, prečo sú pšeničné otruby na tomto zozname, keď sa považujú za súčasť zdravého životného štýlu. Sú však jedinou potravinou, o ktorej je známe, že znižuje schopnosť tela absorbovať vápnik. Ak si teda otruby pridávate do rannej ovsenej kaše a myslíte si, že robíte dobre, mýlite sa.

Neužívajte výživové doplnky spolu so pšeničnými otrubami. Dávajte si ich buď dve hodiny pred, alebo dve hodiny po ich konzumácii.

Cukor

Viaceré štúdie ukazujú, že vysoká hladina cukru v krvi zvyšuje riziko vzniku zlomenín. Ak sa telo musí vyrovnávať s neustále zvýšenou hladinou krvného cukru, kosti začnú starnúť. Kolagénové vlákna sa zliepajú a kosti krehnú.

Sýtené kolové nápoje sú veľmi nebezpečnými vykrádačmi kostí, keďže obsahujú okrem kyseliny fosforečnej aj priveľa cukru.

Časopis Running je sprievodca pre každého, kto prepadol behu. Nájdete v ňom rady pre začiatočníkov i pokročilých, tréningové plány, cviky na zvýšenie sily, rýchlosti či vytrvalosti, ale aj tipy na správne stravovanie.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Predobjednajte si nový Huawei Mate 10 Pro a získajte 360° kameru zadarmo

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové