Životné udalosti, ktoré priniesli úspech najlepším slovenským startupistom

Víťazov StartupAwards.sk 2015 sme sa opýtali na udalosti, bez ktorých by neboli tam, kde sú teraz.

Posledný novembrový víkend sa v Bratislave odohrala udalosť roka pre začínajúce firmy – StartupAwards.SK 2015. Z tuctu finalistov vzišli štyria víťazi jednotlivých kategórií a ďalšie dve firmy ocenené špeciálnymi cenami.

Opýtali sme sa hlavných predstaviteľov týchto firiem, čo boli tie prelomové momenty v ich životoch, ktoré ich doviedli k podnikaniu a v konečnom dôsledku až k tomuto oceneniu.

Michal Maxian, BatSuite – víťaz kategórie Society

Michal Maxian Bat Suite

Na začiatku môjho príbehu bola nespokojnosť v zamestnaní, konkrétne znechutenie z fungovania tendrových zákaziek. To bola aj príčina môjho odchodu. Druhým zlomovým okamihom bolo, keď som sa dostal medzi ľudí zo startupového prostredia.

Mal som občianske združenie, cez ktoré chceli organizovať Startup Weekendy. Ja som pomáhal s administratívou a popri tom, ako som sa v tejto sfére pohyboval, som sa veľa učil a spoznával ďalších šikovných ľudí.

Nakoniec som v januári tohto roka stretol svojich súčasných kolegov, ktorí sa vyznajú v hardvéri a softvéri. Inšpiroval nás problém nášho kamaráta, preto sme sa rozhodli pomôcť nevidiacim.

Tomáš Kovačovský, Photoneo – víťaz kategórie Science

Tomas Kovacovsky Photoneo

Povedal by som, že prvou bolo stretnutie a začiatok spolupráce so súčasným CEO Photoneo Janom Žižkom. Stal sa vedúcim mojej bakalárskej, a aj diplomovej práce, ktoré už vtedy súviseli s 3D scanningom.

Druhým bodom bola spomínaná bakalárska a diplomová práca, vďaka ktorej sme preskúmali oblasť snímania 3D povrchu objektov na základe štruktúrovaného svetla. Vďaka tomu sme si vytvorili solídne know-how a daný projekt prerástol do konkurencieschopného riešenia.

Nakoniec prišla azda najväčšia udalosť, keď sme prišli na spôsob, ako snímať aj objekty vo vysokom pohybe, vďaka čomu sa dá naša 3D kamera použiť ako oko pre robota.

Posledná udalosť bola pre nás impulzom založiť vlastnú spoločnosť a pokúsiť sa nápad implementovať. Momentálne už je všetko rozbehnuté, vďaka práci a nadšeniu našich zamestnancov a tešíme sa na prvé kusy senzoru v budúcom roku.

Daniela Grečnerová, Tootoot – víťaz kategórie Digital

Daniela Grecnerova Tootoot

S priateľom sme vždy chceli podnikať v hudobnom biznise. Založili sme si mp3 shop, na ktorom sme sa naučili ako sa v tomto sektore pohybovať. Postupne sme spoznali ďalších ľudí, ktorých nápady sme spojili s našimi, a tak vznikol Tootoot.

Ešte viac nás dopredu nakoplo to, keď sme videli prvého užívateľa nášho produktu, ktorého nasledovali ďalší. Bolo skvelé vidieť, že o službu má niekto záujem a bude to používať.

Peter Nižňanský, LittleLane – víťaz kategórie Art & Design

Peter Niznansky Little Lane

Nápad na Little Lane sa začal rodiť po stretnutí s pani lektorkou, ktorá učila moje deti angličtinu. Doniesla nám jedno CD, ktoré sa mi ale vôbec nepáčilo. Vtedy mi napadlo, že vytvorím hru, ktorá bude pekná, živá a hlavne bude dostupná online. Oslovili sme ilustrátorku Alžbetou Kováčovou, ktorá ju nakreslila a Evu Pazmányovú, ktorá tomu celému vymyslela didaktiku.

S rozbehom nám pomohlo vydavateľstvo Stiefel Eurocart, ktoré náš produkt predstavilo školám a škôlkam.

Dominik Orfánus, Benjamin Button – víťaz ceny hlavného partnera O2 Slovensko

Dominik Orfanus Benjamin Button

Za vznikom Benjamin Button je jedna smutná udalosť z minulého roka, keď mi umrela svokra. V posledných dňoch svojho života vstala z postele a išla zakývať vnúčatám na balkón. Vtedy som si uvedomil, že deti dokážu človeku dodať silu a rozosmiať ho aj v tých najťažších chvíľach.

Preto, ak je niečo, čo by sme mali zachytávať, je to práve detstvo. My s deťmi často nie sme a oni si z prvých rokov života veľa nepamätajú. Veľa pekných chvíľ nám tak uniká.

Prelomovým obdobím pre firmu bol začiatok tohto roka, keď sme sa rozhodovali o budúcnosti. Snažili sme sa získať peniaze, no bolo to veľmi zložité, trvalo to dlho.

Nakoniec sme od tej myšlienky upustili. Celý tím bol veľmi neistý z toho, čo bude ďalej. Atmosféra nebola dobrá a niesla sa v duchu – buď to vyjde teraz, alebo nikdy. Vydržali sme a oplatilo sa to.

Dušan Koutný, Orderlord – víťaz hlasovania verejnosti

Dusan Koutny Orderlord

Mňa najviac ovplyvnila cesta do Sillicon Valley v rámci Slovak Startup Development Program v roku 2012, aj keď som tam nebol s Orderlordom, ale s iným projektom.

Dovtedy som stále len uvažoval, že chcem niečo vlastné, no nikdy som sa k tomu naozaj neodhodlal. Tam sa to zlomilo a pustili sme sa do vlastných projektov.

Ako vidieť, veľa startupov vzniklo v snahe vyriešiť vlastný problém alebo zmeniť niečo k lepšiemu. Pridajte k tomu šikovných ľudí, dostatok úsilia a budúci rok môže byť medzi ocenenými aj váš nápad.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Udržateľné cestovanie vám prinesie zážitky, o ktoré bežní turisti prichádzajú

S blogerkou Veronikou Šipoš Rosputinskou sme sa zamerali na to, prečo je dobré cestovať lokálne a bezhlavo nelietať po svete.

Udržateľné cestovanie nie je o odopieraní, ako sa mnohým na prvý pohľad zdá. Umožní vám spomaliť a dovolenku prežiť ešte intenzívnejšie. S Veronikou Šipoš Rosputinskou z blogu She Makes Me Travel sme sa rozprávali, ako koronakríza ovplyvňuje cestovanie a prečo je dobré dovolenkovať lokálne. 

Leto je obdobím objavovania a nových zážitkov. Ak chcete lepšie spoznať svoje okolie, pri plánovaní výletov či výbere ubytovania môžete využiť 4G sieť od O2, ktorá je k dispozícii už pre 97 % obyvateľov Slovenska.

V rozhovore sa dočítate:

  • čo je udržateľné cestovanie,
  • aké sú jeho hlavné výhody,
  • či sa treba úplne vzdať leteckej dopravy,
  • prečo nie je riešenie zostať doma,
  • ako pandémia zmenila turizmus.

Kedy a prečo si začala s udržateľným cestovaním? 

Vždy som rada spoznávala nové miesta a ľudí. A čím viac sme s manželom cestovali, tým viac som si všímala, ako správanie turistov a ich voľby ovplyvňujú domácich obyvateľov a miestnu prírodu. 

Prvý zlom nastal na Bali, ktoré je známe tým, že je veľmi preťažené turizmom. Videla som, že ľudia nerešpektujú kultúrne zvyky či zásady slušného správania. 

Napríklad boli schopní ignorovať zákazové značky a obísť plot, len aby sa dostali na ryžové pole. A pritom pošliapali úrodu, na ktorú boli domáci obyvatelia odkázaní. 

Postupne som si začala vyhľadávať informácie o týchto situáciách, a tak som sa prepracovala až k pojmu udržateľné cestovanie. Zistila som, že o tejto téme na Slovensku nikto nepíše a povedala som si, že by tu mohol byť priestor začať sa tomu venovať. Táto téma rezonuje v spoločnosti čoraz viac.

V čom sa udržateľné cestovanie líši od bežného turizmu?

Vymyslela som si takú krátku poučku, ktorou sa to každému snažím zjednodušene vysvetliť: Udržateľné cestovanie je o tom, aby človek maximalizoval svoje zážitky popri tom, ako minimalizuje svoje negatívne dosahy na krajinu a na komunitu, do ktorej zavíta.

Je to o rešpektovaní obyvateľov, kultúry, náboženstva a prírody danej krajiny. Stačí sa riadiť starou ľudovou múdrosťou Čo nechceš, aby robili tebe, nerob ani ty druhým. V podstate to nie je žiadna veda.

Čo si máme predstaviť pod maximalizovaním zážitkov?

Vysvetlím to na sebe. Keď som začala cestovať, lákali ma exotické krajiny. Mala som pocit, že musím všade ísť a všetko vidieť. Itineráre som mala rozplánované do poslednej minúty. Manželovi som ani nemohla povedať, kam všade pôjdeme. 

Za tri týždne sme boli aj v piatich krajinách. Človek pri tejto rýchlosti síce veľa uvidí, ale nezažíva, nespoznáva do hĺbky. Teraz mi je málo týždeň na mieste, o ktorom všetci tvrdia, že tam po troch dňoch nie je čo robiť. Viem celý deň stráviť na lokálnom dizajnovom trhu, kde hľadám zaujímavých miestnych tvorcov, v škole varenia alebo v zapadnutom podniku.

„Pre obe strany je prínosné, ak trochu spomalíme. Síce toho stihneme menej, ale zažijeme viac. Máme dosť času preniknúť do komunity a spoznať ľudí, podporiť lokálnu ekonomiku, pomôcť k jej rozvoju.“

Rýchle cestovanie má negatívny dosah aj na turistické destinácie. Efekt jednodňového turistu vidíme napríklad v Benátkach, na Santorini a na mnohých iných miestach. Prídu tam státisíce ľudí, obehnú si pamiatky, využijú infraštruktúru mesta a minú tri eurá na magnetku. Mestá to veľmi zaťažuje, niektoré už začali návštevy týchto jednodňových turistov obmedzovať alebo o tom minimálne uvažujú.

Pre obe strany je prínosné, ak trochu spomalíme. Síce toho stihneme menej, ale zažijeme viac. Máme dosť času preniknúť do komunity a spoznať ľudí, podporiť lokálnu ekonomiku, pomôcť jej k rozvoju. Dokážeme tak nielen brať, ale aj niečím prispieť.

Čítajte aj: Nekupujte v Tatrách suveníry z Číny. 7 rád, ako cestovať udržateľne

Ak domáci uvidia, že ste pozorní, že sa pýtate na ich zvyky, tradície a názory, často sa stane, že vám to oplatia. Môžu vám vyjsť v ústrety a ak máte čas, ukážu vám miesta a doprajú zážitky, o ktoré bežný turista prichádza. 

Keď sa bavíme o spomaľovaní, najrýchlejším a najkomfortnejším spôsobom, ako cestovať na veľké vzdialenosti, je lietanie. Letecká doprava však výrazne škodí životnému prostrediu. Ako sa k tomu postaviť? Treba si lietanie naozaj odoprieť? 

Nič nie je čiernobiele, ani táto problematika. Samozrejme, lietanie si môžeme úplne odoprieť a vybrať si iné alternatívy dopravy. Skvelým dobrodružstvom môže byť aj výlet vlakom po Európe alebo cyklovýlet po Slovensku. 

Ak však chceme zažiť lokálnu kultúru v Ázii či Latinskej Amerike alebo nás láka biely piesok a tyrkysová voda karibských pláží, lietadlu sa nevyhneme. Vtedy treba zvážiť, ako taký výlet naplánovať, aby bol čo najrozumnejší.

Napríklad si ušetriť dovolenku na jednu dlhšiu cestu počas roka namiesto troch kratších dovoleniek a absolvovať dva lety namiesto šiestich. 

Alebo využiť sabatical, čo sa dnes stáva čoraz populárnejším, vziať si v práci voľno na pár mesiacov a v rámci jednej cesty navštíviť viac krajín a po návrate zas cestovať lokálne a šetrnejšie k prostrediu.

„Cestovanie nemôžeme úplne vytrhnúť zo života. Ak zostaneme sedieť doma, nevyrieši to problém. Ak nepristupujeme zodpovedne a udržateľne k životu doma, to, že nepôjdeme na výlet, asi veľa nezmení.“

Možností je dnes neúrekom a vôbec to nemusíme hnať do extrémov.

Udržateľné cestovanie je zatiaľ okrajovou záležitosťou aj napriek tomu, že má očividne množstvo výhod. Prečo je to tak?

Veľa ľudí sa nad mnohými aspektmi cestovania ani nezamýšľa. Neuvažujú nad svojimi rozhodnutiami. Nemajú zlý úmysel, no ani im nenapadne, že ich rozhodnutia môžu mať negatívny efekt a že mnoho vecí sa dá urobiť inak a lepšie.

Žiaľ, postupne čoraz jasnejšie vidíme dôsledky našich činov na prírode aj lokálnych komunitách. Udržateľnosť cestovania sa začína dostávať do spoločenského povedomia. Myslím si, že stúpa snaha a chuť niečo zmeniť.

Keby sme išli do extrému, mohli by sme zostať doma. Nikoho by sme nezaťažovali a nemohli by sme spôsobiť žiadne škody. Nebolo by to lepšie?

Nie, každá minca má dve strany a žiadny extrém nie je dobrý. Sú krajiny, ktoré z cestovného ruchu žijú. Keď niekam vycestujeme a rozumne tam minieme peniaze u miestnych, podporíme lokálne rodiny a komunity.

Ďalšia vec je aj obohacovanie kultúr. Keď človek cestuje, veľa sa učí, aj o sebe, aj o tom, s kým cestuje, aj o krajine, ktorú navštívi. Môže rozširovať obzory ľudí v krajine, do ktorej cestuje, najmä pokiaľ ide o rozvojové krajiny, kde je to viac ako potrebné.

Cestovanie nemôžeme úplne vytrhnúť zo života. Ak zostaneme sedieť doma, nevyrieši to problém. Ak nepristupujeme zodpovedne a udržateľne k životu doma, to, že nepôjdeme na výlet, asi veľa nezmení.

Ako pandémia koronavírusu zmenila turistický ruch? Aký to bude mať dosah na udržateľné cestovanie?

Udržateľné cestovanie malo rastúci trend až do bodu, keď prepukla globálna kríza, spôsobená koronavírusom. Čoraz viac spoločností sa snažilo robiť aspoň malé kroky k tomu, aby ich služby boli udržateľnejšie a aby znižovali svoj negatívny vplyv na prostredie.

Turistický ruch je obrovským odvetvím ekonomiky. Pred krízou od neho záviselo každé desiate pracovné miesto na svete. Kríza ho postihla najťažšie zo všetkých odvetví. Dnes je v dôsledku toho ohrozených 197 miliónov pracovných miest.

Veľa spoločností v tejto ťažkej situácii začalo lobovať nielen za to, aby získali daňové úľavy, ale aj za to, aby sa obmedzili nároky jednotlivých krajín na udržateľnosť.

„Nadobudli sme pocit, že cestovanie je niečo samozrejmé, no cestovanie je v skutočnosti nadštandard, luxus. V posledných rokoch sme to tak nevnímali, lebo sa stalo veľmi dostupným.“

Akákoľvek snaha byť udržateľnejší, produkovať menej emisií a podobne si vyžaduje investície. Pre firmy je škrtanie v tejto oblasti najmenej bolestivé a pomôže im ušetriť peniaze napríklad na udržanie pracovných miest.

Otázka je, ako koronavírus ovplyvní ďalší vývoj udržateľného cestovania – či sa nevrátime o pár rokov späť a či sa firmy nebudú snažiť, aby bolo všetko rýchle, lacné a pre čo najväčšie masy.

Trh neformujú iba firmy, ale aj spotrebitelia. Aktuálne vnímame, že cestovanie v uzavretom priestore lietadiel, na zaoceánskych lodiach či pobyty v gigantických rezortoch môžu byť riskantné, a tak sa mnohí ľudia uprednostňujú lokálne cestovanie. Myslíš si, že toto vnímanie si prenesieme aj do obdobia, keď sa pandémia skončí?

V prvom rade je tu otázka, ako aktuálna ekonomická situácia ovplyvní príjmy ľudí a či a do akej miery si budeme môcť dovoliť cestovať, či už do zahraničia, alebo lokálne.

Nadobudli sme pocit, že cestovanie je niečo samozrejmé, no cestovanie je v skutočnosti nadštandard, luxus. V posledných rokoch sme to tak nevnímali, lebo sa stalo veľmi dostupným. Môže sa však stať, že sa znova presunie medzi aktivity, ktoré si nebude môcť dovoliť každý. Keď rodiny prídu o príjem, zvážia, či zaplatia účty a hypotéky, alebo či pôjdu na dovolenku.

Budeme podľa teba v budúcnosti cestovať viac udržateľne? 

Netrúfam si to odhadnúť. Veľa ľudí si uvedomilo, že to, ako sme nielen cestovali, ale aj vo všeobecnosti žili, nebolo veľmi udržateľné. Zvykli sme si na príliš veľký komfort.

Zvykli sme si veľa brať zo spoločnosti aj z prírody a menej dávať. Uvidíme, či sa dokážeme v budúcnosti uskromniť, alebo si budeme pod zámienkou zlej ekonomickej situácie vyberať lacné a neudržateľné riešenia.

Chystáte sa v lete konečne lepšie spoznať Slovensko? Pri plánovaní výletov, výbere ubytovania či hľadaní miestnych podnikov sa môžete spoľahnúť na rýchly mobilný internet od O2, ktorý je vďaka 4G sieti dostupný už pre 97 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií o 4G sieti aj mapu dostupnosti služieb nájdete na www.o2.sk.

Veronika Šipoš Rosputinská

Je novinárka a blogerka, ktorá v rámci blogu She Makes Me Travel píše o uvedomelom živote a cestovaní a prináša aj množstvo tipov na výlety po Slovensku. Blog tvorí so svojím mužom, ktorý cestovanie nenávidí a dokáže o tom vtipne písať. Prinášajú tak dva rôzne pohľady na rovnaké situácie.


Nemáte miesto na nové fotky a appky? Máme 5 tipov, ako si vyčistiť pamäť v telefóne

Čítaj viac

Tech News: Kedy si budeme nabíjať smartfón raz za týždeň?

Čítaj viac

Ešte lepší zážitok. K Sony Xperia L4 s kinodisplejom dostanete darček

Čítaj viac