Cvičiť sa dá aj bez telocvične. Učitelia hovoria, ako motivujú deti k pohybu

S učiteľmi telocviku, špeciálnej pedagogiky aj riaditeľmi škôl sme sa rozprávali o tom, prečo by sme mali pohyb vrátiť späť do školských lavíc.

Rozvíjať u detí zdravý a prirodzený pohyb je hlavným odkazom O2 Športovej akadémie Mateja Tótha (ŠAMT), ktorú na Slovensku absolvovalo už 6000 detí a vyše 500 učiteľov. Učitelia sa podľa špeciálnej metodiky učia a odovzdávajú správne pohybové návyky svojim žiakom. Navštívili sme ich počas výcviku v Námestove a opýtali sme sa ich, čo sa im s deťmi osvedčilo na hodinách telesnej výchovy.

Na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor? Prečítajte si rady fyzioterapeuta

Jozef Humeník: Deti si rady spájajú pohyb s predstavou

Učiteľ telesnej a športovej výchovy na Základnej škole v Kračúnovciach v okrese Svidník. 

„Deti sa prirodzene hýbu rady, na telesnú výchovu sa vždy tešia a k pohybu ich veľmi motivovať netreba. Našou hlavnou úlohou je viesť ich pohyb tak, aby sa hýbali správne. Zároveň im ukazujeme rôzne zábavné cvičenia, aby sme ich nadšenie zo športu a z hier ešte podporili. Deti majú obzvlášť rady hry, kde si vedia pohyb spojiť s predstavou, ako napríklad cvičenie animal flow, čo je efektívny pohyb na zemi, ktorý zlepšuje silu, flexibilitu, mobilitu a celkovú koordináciu.

Našou hlavnou úlohou je viesť deti k pohybu tak, aby sa hýbali správne, a zároveň ich nadšenie zo športu a z hier ešte podporiť.

V ŠAMT-e som preto, lebo viem, že po absolvovaní výcviku budem môcť odovzdať deťom ešte viac. Vďaka rodičom detí, ktorí v súťaži usilovne hlasovali, sme dostali možnosť vzdelávať sa ďalej a učiť ich deti správne pohybové návyky. Matej Tóth je veľká osobnosť Slovenska a my sme radi, že sa spolu s kolegom môžeme vzdelávať práve v jeho akadémii.“

Viktória Balogová: Žiaci sa tešili, že môžu byť v telocvični o hodinu dlhšie

Učiteľka prvého stupňa na Základnej škole v Širokom v okrese Prešov. 

„Spomedzi všetkých hodín majú deti najväčšiu radosť z pohybu. Nejde im ani tak o výsledky ako o to, aby sa mohli vybehať, zabaviť a potešiť. Zažila som veľmi pozitívne príklady, ako prípad, keď ani jeden z mojich tretiakov nezaváhal, aby mohol byť v telocvični o hodinu dlhšie. Moji žiaci sú vďační a tešia sa, že extra hodina telesnej výchovy sa ušla práve im. 

Ako prebieha súťaž ŠAMT-u?

O2 Športová akadémia Mateja Tótha každoročne organizuje súťaž pre základné školy, ktoré môžu vyhrať tréningy pre svojich žiakov počas celého roka zadarmo. Princípom súťaže je školu prihlásiť a potom za ňu denne hlasovať. Rodičia, deti, učitelia sa tak musia zomknúť – vytvoriť si vlastnú stratégiu a hlasovať každý deň. Učitelia zdieľali súťaž cez EduPage a sociálne siete, deti kontaktovali svojich známych a dokonca boli aj obce, kde sa súťaž vyhlasovala v obecnom rozhlase.

Do súťaže ŠAMT-u sme sa zapojili už pred troma rokmi a vtedy sme vyhrali. V tomto školskom roku bola ponuka tretej hodiny telesnej výchovy pre osem škôl na celom Slovensku. To sme už vedeli, že metodika pre deti mladšieho školského veku, aby sa všestranne rozvíjali, je skvelá a neváhali sme sa opäť zapojiť. Hodinu máme v stredu hneď prvú. V tento deň moji tretiaci majú až šesť hodín, no vďaka takejto rannej rozvičke im deň rýchlo zbehne. Na tretej telesnej výchove sa budú naši žiaci zúčastňovať počas celého školského roka 2021 – 2022.“

Gabriela Kubíková: Chceli sme ukázať, že cvičiť sa dá aj bez telocvične

Zľava: Učiteľka telesnej výchovy a asistentka učiteľa Monika Beranová a riaditeľka Základnej školy vo Veľkej nad Ipľom Gabriela Kubíková.

Riaditeľka Základnej školy vo Veľkej nad Ipľom v okrese Lučenec. 

„V škole máme tri zmiešané triedy, kde sú dva až tri ročníky spojené dokopy. Napríklad jedna trieda pozostáva z prvého, druhého aj štvrtého ročníka s vyučovacím jazykom slovenským i maďarským, z toho 90 % je integrovaných rómskych žiakov. Bilingválna výučba v triede zloženej z troch ročníkov je náročná a každý deň si vyžaduje prácnu prípravu. 

Čítajte aj: Psychologička: Keď dieťa vylezie na strom, neposilňuje len svalstvo, učí sa aj kriticky myslieť

O ŠAMT-e sme prvýkrát počuli od kolegyne, ktorá výzvu našla na sociálnej sieti. Do výzvy sme sa zapojili, pretože sme ostatným chceli ukázať, že ak sa chce, cvičiť sa dá aj bez telocvične. V našej škole totiž telocvičňu nemáme a cvičíme tak, že lavice v triede odsunieme nabok a donesieme žinenky. V teplejších mesiacoch cvičíme vonku na multifunkčnom ihrisku. 

Keďže nemáme telocvičňu, cvičíme tak, že lavice v triede odsunieme nabok a donesieme žinenky.

Výzvu od ŠAMT-u som oznámila deťom, rodičom aj verejnosti, ktorí museli povinne hlasovať (úsmev). Vďaka ich hlasom sme aj vyhrali. Deti sa z toho veľmi tešia, o to viac, keď si zahrajú turnaj s inou málotriednou školu, ktorá telocvičňu má. Okrem bežnej a tretej hodiny telocviku totiž pravidelne organizujeme aj atletické a futbalové preteky.“

Romana Miškovská: Pohyb pomáha deťom upevňovať sebavedomie

Zástupkyňa riaditeľky Spojenej školy Pezinok – Modra zameranej na špeciálnu pedagogiku.

„V škole zameranej na špeciálnu pedagogiku pracujem už takmer 30 rokov. Za ten čas som mala mnoho príležitostí odpozorovať, že deti nesúťažia preto, aby súťažili, ale aby sa zahrali, odreagovali, aby sa hýbali. Deti zo špeciálnych škôl nerozlišujú, či má medaila žltú, sivú alebo akú farbu. Je na krku a to znamená víťazstvo. Mnoho detí k nám príde s veľmi nízkou sebadôverou, upevňovanie sebavedomia je pre ne veľmi dôležité a pohybové aktivity im v tom dokážu veľmi pomôcť.

Deti zo špeciálnych škôl nerozlišujú, či má medaila žltú alebo sivú farbu. Je na krku a to znamená víťazstvo.

Cvičenia, ktoré sme si mali možnosť počas školenia ŠAMT-u vyskúšať, by sme určite v modifikovanej podobe vedeli priniesť aj do našej školy, a to najmä pre prípravné ročníky. Tie navštevujú deti s jemným zdravotným znevýhodnením a problémami s hrubou motorikou. 

Dnes vieme, že ak budeme rozvíjať hrubú motoriku, a teda bežné pohyby, ako vzpriamené sedenie, hádzanie alebo skákanie, rozvinieme aj tú jemnú, ktorá zas súvisí s písaním a kreslením. Cvičenia, ktoré sa učia v akadémii ŠAMT, sú presne tým, čo tieto deti potrebujú – vrátiť sa späť do času, keď sa im mala motorika rozvinúť správne. Keď sa v tele všetko správne poprepája, začne fungovať oveľa viac ďalších vecí súvisiacich s kognitívnymi procesmi.“

Mária Bedleková: Prioritou je učiť deti prirodzenému pohybu

Riaditeľka O2 Športovej Akadémie Mateja Tótha

„Pohyb je medzi ostatnými predmetmi univerzálnym lepidlom. Aj naše školstvo by malo dozrieť do toho bodu, keď sa pohyb stane prirodzenou súčasťou dňa. Niekedy bol pohyb na školách prirodzenejší, ale tým, že sa všetko vo svete zjednodušuje, musíme deti prirodzenému pohybu opäť učiť. 

Matej Tóth je náš olympijský športovec, ktorého víziou je niesť odkaz zdravého pohybu do budúcna pre ďalšie generácie. Matej mal túžbu toto posolstvo posunúť ďalej a O2 mu ho pomáha naplniť. Ja som bola pri ŠAMT-e od začiatku a okrem hodnôt, s ktorými sa stotožňujem, ma práca veľmi baví, pretože vytvoriť akadémiu pohybu nebola žiadna predšliapaná cestička. 

Naším cieľom nie je vychovať ďalších olympijských športovcov, ale dostať pohyb práve medzi deti, ktoré veľmi nešportujú.

V ŠAMT-e nám ide o to, aby sa pohyb dostal ku každému a aby bol pre ľudí prirodzený. Naším cieľom nie je vychovať ďalších olympijských športovcov, ale dostať pohyb práve medzi tie deti, ktoré veľmi nešportujú. Dnes máme 6000 detí, ktoré akadémiu absolvovali, a vyše 500 učiteľov, ktorí prešli školením. Za úspech považujem aj drobné veci, keď sú učitelia vďační a používajú naše metodické materiály alebo keď z detí vďaka ŠAMT-u vyrastú talentovaní športovci.“

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac