Zvažujete, že svojmu dieťaťu kúpite smartfón?

Prečítajte si úryvok z knižky Krotitelia displejov, v ktorom autorka Slávka Kubíková ponúka tipy, ako postupovať.

Keď príde dlho očakávaný a vaším dieťaťom vymodlený moment získania tej vytúženej vecičky, existuje jedna veľmi bezpečná cesta do totálneho „prúseru“: k telefónu pripojiť nejakú tú päťminútovú kázeň o tom, že je to rizikové a dieťa má byť zodpovedné a považovať to za vybavené.

Laura Markhamová, moja najobľúbenejšia americká expertka na výchovu, odporúča pozerať sa na odovzdanie smartfónu dieťaťu ako na ročný tréningový program. Skrátka, niečo ako autoškola.

Zasúťažte si o 3 výtlačky knižky Krotitelia displejov. Viac informácií

Dieťa sa potrebuje zaučiť do toho, ako sa mobil používa, a prejsť si spolu s vami všelijaké situácie, ktoré v digitálnom svete nastávajú. Až keď vidíte, že to zvláda, môžete sa postupne sťahovať do úzadia.

Laura Markhamová odporúča: Zo začiatku hovorte s dieťaťom o tom, ako používa mobil, každý jeden večer. Prezrite si spolu s ním jeho telefonáty a esemesky, aké aplikácie použilo. Spýtajte sa ho na to, aký má pocit z telefónu v ten deň. Zmenilo sa niečo v jeho živote tým, čo videlo na mobile?

(…)

Aj keď už má dieťa telefón dosť dlho, odporúčam rodičom vyhradiť si právo náhodne skontrolovať správy. Deťom to pomôže vytvoriť si návyk zodpovedného správania, pretože ich mobily nie sú také „neviditeľné“.

Mnohí ďalší experti odporúčajú spísať s dieťaťom akúsi zmluvu o používaní telefónu, volá sa to digitálny kontrakt.

V zmluve sa definuje:
– kto mobil používa a má k nemu prístup, kto rozhoduje o tom, čo sa tam nainštaluje; – kedy sa mobil bude používať;
– akým spôsobom;
– čo sa stane, keď sa kontrakt poruší.

Má to niečo do seba. Ak sú pravidlá napísané, nevznikajú pochybnosti a výhovorky, ako to vlastne má byť. Ak sa to potvrdí podpisom, je to znak súhlasu všetkých zúčastnených. Napriek tomu chápem, že tento koncept je trochu umelý a nie každému sadne do jeho komunikácie s diaťaťom.

A preto je možné spraviť aj „ústnu verziu“, ale aj v tom prípade si aspoň vy tie pravidlá zapíšte. Podstatné je pri používaní takej riskantnej veci veľmi jasne definovať podmienky. Optimálne nie z pozície moci, ale v dialógu s dieťaťom. Dieťa má tiež svoj pohľad a keď sa ten vezme do úvahy, tak sa s výsledkom viac stotožní, ako keby to bolo len „nariadené“ zhora. To však neznamená, že sa necháte zatlačiť tam, kam nechcete.

Berte to ako biznisové vyjednávanie – stanovte si hranice, za ktoré nejdete, a v rámci debaty hľadajte riešenie, s ktorým budú spokojné obe strany. V prípade, že sa to v niektorom bode nie úplne dá, uplatnite svoj názor, keďže zvrchovaným mediálnym vládcom ste stále vy.

Do digitálnej zmluvy, či už písomnej alebo ústnej, odporúčam presadiť pravidlo, že rodič pozná heslo k telefónu a má právo ho skontrolovať. Odkomunikujte si to takto s deťmi na začiatku, aby vedeli, ako sa veci majú. Ale: v záujme zachovania dôvery je dobré toto právo využívať len v naozaj opodstatnených prípadoch.

Pri mladších a nezrelších deťoch to zo začiatku bude dôležité pre prípady námatkovej kontroly, v prípade starších detí len ako poistka, keby prišlo k nejakým problémom.

Slávka Kubíková

Je niekdajšia ekonomická novinárka 
a finančná manažérka v nadnárodnej spoločnosti. Vo svojej prvej knižke
 o výchove Klub nerozbitných detí odpovedá na otázku, čo môžeme urobiť, aby dnešné deti nezomlela súčasná instantná doba. Jej nová knižka Krotitelia displejov vysvetľuje, ako na vzťah detí a digitálnych technológií, a hľadá spôsoby, ako nad digitálnym svetom udržať kontrolu. Vydanie knižky podporilo 
aj O2 Slovensko.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Hra Vivat Sloboda vás prenesie do bratislavských ulíc počas Novembra 89

Tím herných nadšencov oživil Bratislavu spred 30 rokov. Vo svete, ktorý vytvorili, nájdete známe miesta aj skryté detaily a zažijete atmosféru, aká panovala v hlavnom meste počas Nežnej revolúcie.

Veziete sa taxíkom centrom Bratislavy a rozhliadate sa okolo seba. Ulice a budovy sú vám povedomé, no akoby pochádzali z inej doby. Pod Manderlákom nie je kebab, ale mäsiarstvo. Nad bránami policajného riaditeľstva sa namiesto dvoch levov týčia sochy dvoch goríl. Keď míňate autá s nápisom VB, študentov, ktorých v taxíku veziete, zamrazí od strachu. Boja sa, že po nich budú na proteste strieľať.

„Nemôžeme si dovoliť mlčať o minulosti,“ hovorí vydavateľka komiksov o Nežnej revolúcii. Prečítajte si náš rozhovor

Vitajte vo svete Vivat Sloboda, v počítačovej hre, ktorú aj vďaka grantu Férovej nadácie O2 pripravili vývojári z tímu Vivat k 30. výročiu Nežnej revolúcie. Hráč sa v nej ocitá v úlohe vodiča štátnej taxislužby, na ktorého čakajú dve zákazky.

Okrem protestujúcich študentov povezie aj straníckeho pohlavára, ktorý sa po ceste do Petržalky posťažuje, že je nenormálne, aby 15-ročné deti rozhodovali, kto má byť vo vláde.

„Pri pasažieroch využívame dobové citácie a výpovede ľudí, ktorí November 89 zažili na vlastnej koži. Nesnažíme sa hráčov navádzať na to, že niekto je dobrý a iný zlý. Každý by si mal vytvoriť vlastný názor. Aj keď z toho určite bude cítiť, že nie je normálne, aby sa študenti báli, či do nich bude strieľať polícia,“ vysvetľuje produkčný a zároveň scenárista projektu Roman Lipka.

Dúfa, že interaktívny zážitok vzbudí u mladých ľudí väčší záujem o nežnú revolúciu ako učebnice.

Na začiatku bol sen o bratislavskom GTA

Roman sa dlhodobo venuje recenzovaniu hier a pri hľadaní chýb iných si často hovoril, aké by bolo super mať svoju vlastnú hru. Keď za ním prišiel dizajnér Jaro Miko s nápadom vytvoriť hru o mafii v Bratislave, začali spolu vymýšľať príbeh zasadený do 90. rokov. Obaja majú radi žáner mestskej akcie preslávený sériou Grand Theft Auto (GTA) a ich snom bolo priniesť GTA do bratislavských ulíc.

Jaro začal vyrábať modely budov, no v tíme chýbal programátor, ktorý by ich preniesol do herného sveta. Roman, našťastie, natrafil v bratislavskom klube Subclub na bývalého spolužiaka Samuela Potiska, ktorý sa ponúkol naprogramovať Jarovu rozrastajúcu sa mapu.

Hra Vivat Sloboda je založená na platforme Unity, kde si môžu vývojári z bezplatne dostupných šablón vyskladať balíčky s rôznymi hernými mechanikami a vložiť do nich vlastný obsah – od scenérie až po príbeh.

„Náš príbeh vychádza z hernej mechaniky. Vedeli sme, že môžeme využiť jazdenie po meste, a tak hru postaviť na pretekoch alebo taxikárčení,“ opisuje Roman začiatky hry. Fungujúca doprava je však náročná na vyladenie, pretože musí rešpektovať dopravné značenia, chodcov a chod premávky.

Ak počas hry prekročíte rýchlosť, prejdete na červenú alebo nabúrate, vaši pasažieri to najskôr len okomentujú, no po troch prešľapoch po vás už pôjde Verejná bezpečnosť. Ak zrazíte človeka, hra sa okamžite končí, pretože ide o najvážnejšie porušenie osobnej slobody človeka.

Herný svet potrebuje rovnováhu reality a atmosféry

Po zverejnení grantu Sloboda nie je samozrejmosť prispôsobili mladí vývojári prostredie hry roku 1989. Na okraje mapy napríklad pridali hranice s ostnatým drôtom. Grant vyhlásila Férová nadácia O2, aby podporila projekty, ktoré sa venujú téme Novembra 89 a približujú mladým ľuďom myšlienky slobody a demokracie.

„Modely vytvárame tak, aby sme ich čo najviac priblížili danému obdobiu. Napríklad časť budovy Slovenskej národnej galérie vyzerala v roku 1989 viac funkcionalisticky a bola v nej predajňa áut,” hovorí dizajnér Jaro.

Pri rešeršovaní projektu si vytvoril databázu takmer 2 000 fotografií, ktoré zachytávajú premeny Bratislavy v jednotlivých dekádach.

Vytvorenie Mostu SNP napríklad Jarovi zabralo približne tri dni intenzívnej práce. Na Google Street View si najskôr pozrel, ako je most naklonený, a zmeral si jeho rozmery a pomery. Následne si bol most nafotiť, aby mohol v hre použiť autentické textúry. Napriek tomu však most v hre nie je vernou kópiou toho skutočného.

„Náš most je pre celkové škálovanie herného sveta položený o trochu vyššie a vzhľadom na lepšiu hrateľnosť má širšie cesty. Našou ambíciou nie je vytvoriť kópiu reality v mierke 1 : 1, ale čo najlepšiu hernú atmosféru,“ vysvetľuje Jaro odchýlky herného sveta od skutočného.

V hre napríklad uvidíte pred Tuzexom čakať zástup ľudí, no všetky podniky a značky sú z dôvodu autorských práv vymyslené. Taxík, na ktorom jazdíte, síce pripomína Škodu 105, v hre sa však značka auta volá Smola.

Inšpirovaná autentickými zážitkami z Nežnej revolúcie

Zatiaľ čo taxík, v ktorom jazdíte, je štylizovaný, rádiové vysielanie, ktoré v ňom počúvate, je skutočné. Hráč si môže prepnúť medzi dobovými nahrávkami Československého rozhlasu a zakázaným Hlasom Ameriky a porovnať si, ako o novembrových protestoch informovali.

Aj repliky pasažierov v taxíku sú skutočné. Stranícky pohlavár cituje zachované archívne výroky a debatu študentov inšpirovali autentické zážitky z revolúcie, o ktoré sa ľudia minulý rok podelili v rámci projektu O2 k výročiu Novembra 89 Tváre slobody.

Hoci členovia tímu bývalý režim na vlastnej koži nezažili, za prehľad o vtedajších udalostiach vďačia rodičom a samoštúdiu historických zdrojov a dokumentov. Aby sa vyhli nepresnostiam, všetky historické reálie konzultujú s Dagmar Füle, ktorá počas Nežnej revolúcie organizovala najväčší študentský protest na Slovensku.

Pri rešeršovaní udalostí Novembra 89 natrafili vývojári aj na množstvo kuriozít. Niektoré z nich preniesli aj do hry v podobe skrytých prvkov, ktoré sú v popkultúre známe ako tzv. easter eggs.

Pozorný hráč si napríklad medzi stromami môže všimnúť spadnutý teplovzdušný balón, ktorý odkazuje na jeden z najsmutnejších pokusov o útek spoza železnej opony. Rodina zo Senice chcela utiecť na svojpomocne vyrobenom balóne, no tragický pád prežila iba trojročná dcéra.

Na strategických miestach sú v rámci mapy rozmiestnené aj informačné body, pri ktorých sa môže hráč zastaviť a dozvedieť sa zaujímavosti o danej budove či lokalite ako takej. Vedeli ste napríklad, že pod obchodným domom Prior mala byť stanica bratislavskej rýchlodráhy?

Vývojári: Sme radi, že žijeme v slobodnom svete

Vivat Sloboda bude dostupná zadarmo pre operačné systémy Windows a macOS aj hernú konzolu Xbox. Autori chcú projektom ukázať, že aj malý tím s nízkym rozpočtom vie na Slovensku vytvoriť kvalitnú hru. Do budúcnosti už chystajú aj rozsiahlejšiu hru Vivat Slovakia, ktorá sa bude začínať vznikom Slovenskej republiky.

„Vážime si, že nám štát nediktuje, čo máme robiť, a máme slobodu venovať sa takýmto projektom. Umožňuje nám to režim, ktorý naši rodičia ,vyštrngali‘ a Vivat Sloboda je spôsob, ako si môžeme ich činy pripomenúť,“ zhodujú sa autori projektu a dodávajú, že je dôležité, aby sa to takto uchovalo.

Spoločnosť O2 si pripomína 30. výročie Nežnej revolúcie a pri tejto príležitosti podporila projekty, ktoré mladým ľuďom približujú, prečo sa pred 30 rokmi ľudia postavili za slobodu a demokraciu a prečo sa za tieto hodnoty oplatí bojovať aj dnes. Viac inšpiratívneho čítania vrátane súťaže a kvízu nájdete na tomto mieste.

Tím Vivat

Projekt Vivat Sloboda, ktorý podporila Férová nadácia O2, rozbiehal scenárista a produkčný Roman Lipka s dizajnérom Jaromírom Mikom, ktorývytvára mestské modely a Unity 3D s programátorom Samuelom Potiskom. Na hre spolupracuje aj programátor Márk Néveri, 2D animátor Denis Miglierini, 2D umelkyňa Tesa Tarčáková a dizajnér postáv Samuel Šlauka. Viac o hre sa dozviete na www.vivatsloboda.sk.


O2: Slovensko pred rokom 89 je krajina, kam sa nechceme nikdy vrátiť

Čítaj viac

Čo ste robili v Novembri 89? A čo robil váš sused?

Čítaj viac