10 bežeckých zlozvykov, ktoré vám zničia radosť z behu

29. 7. 2016; Autor: Sóda

Či už behávate pravidelne, alebo si tenisky obujete len občas, zamyslite sa nad tým, čo pri behu robíte a ako sa cítite. Vyhnete sa nielen možným zraneniam a pretrénovaniu, ale urobíte si z tejto aktivity ozajstný pôžitok.

Beháte priveľa

Ak s behom začínate alebo sa vraciate po zranení, musíte byť extra pozorný, hoci platí to pre každého bežca. Buďte opatrní a zvyšujte záťaž postupne. Základné odporúčanie je zvyšovať týždňový objem tréningu o maximálne desať percent.

Nedopĺňate energiu

Čím ťažší tréning máte za sebou, tým dôležitejšie je, aby telo dostalo späť všetko potrebné. Po každom tréningu mu doprajte najskôr sacharidy, aby sa doplnila zásoba glykogénu a neskôr aj proteín, aby boli spokojné aj svalové vlákna.

Autor: Viktor Hanacek
Autor: Viktor Hanacek

Zabúdate na “core”

Core, teda brušné svalstvo je na prvý pohľad pre beh nepotrebný element. Veľa však na ňom záleží. Stačí pár minút denne a vďaka cvikom zameraným na core dostanete aj vaše bežecké výkony na vyšší level.

Vystrelíte príliš rýchlo

Klasická chyba, ktorá sa deje aj u skúsených bežcov. Atmosféra pred pretekom vás pohltí do takej miery, že po štarte zabudnete na plánované tempo a vyštartujete spoločne s rýchlejšími pretekármi. Takáto chyba dokáže zničiť celé preteky.

Prehliadate jarné slnko

V období, keď začína teplo, po zime často zabúdame, aké nebezpečné môžu byť prvé jarné slnečné lúče. Pobyt na slnku je super, dodá energiu aj vitamín D, ale používajte krémy s dostatočným ochranným faktorom, aby ste to po behu neľutovali.

Ste si sami doktorom

Asi to zažil každý bežec. Po ťažkom tréningu či pretekoch niečo ťahá, pichá, bolí. K doktorovi sa však ísť nechce, veď to vyriešite oddychom, ľadom či masťou. Ani po pár dňoch to však neprešlo. Majte po ruke odborníka, ktorý vám pomôže rýchlejšie a poradí vám tú správnu cestu k zdraviu.

Podceňujete spánok

Nálada, imunita, schopnosť regenerácie, fyzická i mentálna sila. Spánok ovplyvňuje všetky tieto faktory. Je pravda, že každý potrebuje iný čas v posteli, skúste si teda zaznamenávať dĺžku spánku a jej vplyv na vaše výkony, aby ste zistili, čo potrebujete práve vy. Alebo si prečítajte, ako zo spánku vyťažiť maximum.

Nestrečujete

Tu sa asi veľa z vás pousmialo, však? Ak nerobíte strečing pred behom, dávame vám palec hore, to by sa ani robiť nemalo. Dôležité však je, aby ste natiahli a uvoľnili svaly po behu. Stačí pár minút strečingu a môžete predísť zraneniu.

Neoddychujete

Doprajte si aj dni absolútneho kľudu. Len telka, kniha alebo iný relax, žiadna prechádzka, plávanie či bicykel. Dokážete tak predísť bežeckému vyhoreniu či strate motivácie behať, zároveň dovolíte svalom, aby si dobili baterky.

Meníte všetko naraz

Začali ste behať, lebo vás to bavilo. Alebo ste chceli, aby vás to bavilo. Nie preto, aby ste sa stali dokonalými bežcami. Aj naďalej si beh užívajte, snažte sa zlepšovať postupne a výsledky prídu krok po kroku. Skúste teda zmeniť len to, čo dokážete, aby ste sa zbytočne nestresovali.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.

5 aktivít na urýchlenie regenerácie

To, čo robíte po tréningu, je nemenej dôležité než samotný tréning. Aby ste sa mohli zlepšovať, musíte aj aktívne oddychovať.

čítaj viac