Má 84, ale bez maratónov si život nevie predstaviť

10. 5. 2016; Autor: Sóda, Foto: Archív Jules Winkler

Pred pár týždňanmi sa konal Bostonský maratón. Bežci ho poznajú, pretože patrí k najprestížnejším na svete. Nebežci sa o ňom dozvedali viac hlavne kvôli výbuchu bomby pred 3 rokmi.

Avšak každý, kto už videl zábery, prípadne čítal o atmosfére, ktorou celé mesto v týždeň maratónu žije, by sa rád tejto akcie určite niekedy zúčastnil.

Tento rok si ho znova zabehol aj istý Jules Winkler, pán, ktorý pochádza z mestečka Medford v štáte New York. Jules však dokázal na prvý pohľad takmer nemožné. Má 84 rokov, bol teda najstarším účastníkom.Ako je to možné, že aj v tak pokročilom veku dokáže zabehnúť viac než 42 kilometrov? Jules nám popísal jeho 6 hlavných aspektov, ktoré mu to, podľa jeho slov, ešte stále umožňujú.

Zbavte sa stresu

Keď s behom pán Winkler začínal, niekedy v 70. rokoch minulého storočia, bol ako väčšina štartovného poľa. Veľmi súťaživý a nervózny, chcel si zlepšovať osobné rekordy na každých pretekoch a ak sa to nepodarilo, považoval preteky za neúspešné.

Neskôr sa však rozhodol, že na pretekoch bude behávať zásadne bez hodiniek, riadiť sa pocitom a vlastnými silami. Nielen v jeho veku, ale pre každého je predsa víťazstvo už to, že človek beží, bez ohľadu na umiestnenie či čas.

Dávajte si pozor

Znie to trošku ako klišé, ale musíte v prvom rade počúvať, čo vám hovorí vaše telo. Tréningové plány sú doležité, ale ak cítite, že niečo nie je v poriadku, mali by ste spomaliť, zastať či ukončiť tréning. Jeden vynechaný tréning je určite lepší než zranenie.

Sledujte, čo jete, ale nepreháňajte to

“Pijem veľmi veľa vody a jem potraviny s vysokým obsahom vlákniny,” hovorí Jules. “Vlašské orechy, mandle, čerstvé ovocie. Ale keď mám chuť, dám si aj fast-food.”

Využite zľavu 2 € a registrujte sa na svoje ďalšie preteky výhodnejšie.

Buďte vytrvalý a pracovitý

V behu, rovnako ako pri iných oblastiach, neexistujú skratky k úspechu. Jules trénuje štyrikrát týždenne, cez týžden má dlhý beh a cez víkend sa snaží striedať kopčeky, tempové výbehy a tréningy na dráhe.

Beh však strieda aj inými športmi, hlavne silovým aktivitami a krátkymi intenzívnymi cvičeniami.

Neprestávajte sa učiť

Aj keď behá už 5 desaťročí, Jules má chuť sa stále učiť nové veci. Dnes je to oveľa jednoduchšie než v jeho začiatkoch. Každý rok sa zúčastňuje bežeckých kempov a školení. Jednak sa tým posúva vpred a tiež stretáva priateľov.

Finišujte naplno

Preteky bývajú krásne, ale aj také, kedy sa trápite. Vždy je tam však cieľová čiara, pred ktorou treba zrýchliť a užiť si posledné momenty, ktoré si zapamätáte navždy. “Aj keď ma preteky bolia, posledné stovky metrov to nakopnem a idem naplno, musím,” uisťuje nakoniec Jules.

“Ľudia sa ma často pýtajú, kedy prestanem behať. Moja odpoveď je jednoduchá. Prestanem len vtedy, ak ma zastaví niečo iné, ale mňa to stále baví,” hovorí Jules.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.

Bežci, týmto potravinám sa radšej vyhnite

Jedným z faktorov, ktoré zapríčiňujú únavové zlomeniny je aj strava. Dajte si pozor a potraviny, ktoré riziko zvyšujú, vyhoďte z jedálnička.

čítaj viac